autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kitarat, bassot ja muu soittaminen  (Luettu 62143 kertaa)

Poissa euroshopperi

• Klassikkoainesta
Vs: Kitarat, bassot ja muu soittaminen
« Vastaus #940 : 01.08.2020 16:11 »
Heh, onkohan tuo jotain kitaristi ”jargonia”, josta ei kitaristi ei ymmärrä yhtään mitään. (Kukahan on esim. Billy Gibbons, joku ”säätäjä” kai ??).

Mutta joo, kuten sanottu, kaikkea valmista on saatavana erityisesti rahalla.

Silti olen sitä mieltä, että itse suunnitellut ja tehdyt elektroniikkalaitteet voivat olla huomattavasti mukavampia käyttää, vaikka eivät ehkä teknisesti olisikaan yhtä edistyksellisiä kuin valmiina hankitut.

Se, onko itse tekemisessä jokin ”järki”, on toinen juttu. Loppujen lopuksi ihmisen elämässä on melko vähän ihan oikeasti järkevää tai ehdottoman tarpeellista tekemistä.

Kyllä mä olen omat Kevinin kirjat lukenut ja kaikki on hyllyssä. Jokaiselle komponentille löytyy paikkansa omissakin vahvistimissa. Takaan, että mielenkiintoa riittää, kun kahlaa nuo läpi. Silti voisin ostaa Nikiltä Ceriatonen piirilevyn satasella, kun komponentteihin menee täällä jo sama raha paperipussissa ja geneeristä laatua. Mutta rakentaminen ei välttämättä riitä ja suunnitteluun tarvitaan tämä vielä.

https://londonpower.com/electronics/all-11-books/

https://londonpower.com/electronics/all-11-books/

Poissa Jari_S

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #941 : 01.08.2020 16:35 »
Kyllä mä olen omat Kevinin kirjat lukenut ja kaikki on hyllyssä. Jokaiselle komponentille löytyy paikkansa omissakin vahvistimissa.

Mutta rakentaminen ei välttämättä riitä ja suunnitteluun tarvitaan tämä vielä.

Alan tietoa on toki saatavissa monista eri lähteistä. Esim. meillä oli koulussa aikanaan 6 opintopisteen laajuinen audioelektroniikan kurssi, josta sai aiheen perustiedot.

Audiolaitteet on siinäkin mielessä mukavia, että taajuudet niissä ovat todella matalia, joten yksinkertaisillakin ja hinnaltaan edullisilla mittalaitteilla pääsee niitä suunnittelunsa tuloksia kokeilemaan ja labraamaan.

Poissa euroshopperi

• Klassikkoainesta
« Vastaus #942 : 01.08.2020 17:06 »
Joo. Kyllähän mä muistan, kun 45 vuotta sitten kasasin ensimmäisen Mosfet AB luokan vahvistimen ja siihen piti sitten löytää Hi-Fi etuvahvistin. Biassointeineen ja sovituksineen tuo opetti paljon harrastuksesta myöhempää varten. Oli anoppia ja putkivastusmittaria saatavilla komponenttien luokitteluun, kun laatu oli jo silloin laatua. Hi-Fi lehti taisi olla syyllinen, kun julkaisi etuasteen piirikaavion ja kaverin kanssa oltiin sitä mieltä, että tuollaisethan me tehdäänkin. Ja siitähän se sitten lähti. Tekniikanmaailma oli julkaissut jo aikaisemminkin aina jotain mielenkiintoista askarretta ja mulla kun on ollut jo varmaan tuttipullossa ferrikloridia, niin ei tarvinnu aina äidiltä kysyä. .....