autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kitarat, bassot ja muu soittaminen  (Luettu 54465 kertaa)

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
Vs: Kitarat, bassot ja muu soittaminen
« Vastaus #740 : 05.01.2019 00:13 »
Joo, kyllä nämä oikeasti aarteita on. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä hienompi juttu, että näitä taltiointeja on säilynyt. En tiedä miten toisilla bändimme kavereilla.
Niinkuin toisaalla oli joskus puhe, löysin tuolta samalta ajanjaksolta tallennettuna jokusen meidän omia biisejä ihan kohtuullisin soundein. Ne myös on kyllä nyt hienoa kun on tallessa ja digitalisoitunakin.
Nämä videot on valitettavasti todella huonotasoisia, eikä niistä ole kyllä muille juuri nähtävää/kuultavaa. Mutta itselle ne on hienoja juttuja.
Jopa ihan ensimmäiseltä julkiselta esiintymiseltä ulkona eräässä puistossa löytyi kolme kappaletta videolla. Eräs nykyinen studion omaava musiikin ammattilainen oli tuolloin nuori pojankloppi joka omisti videokameran. Taltioi paikallisia bändejä keikalla puistossa tuona kesänä. Minä olen tuossa tallenteessa juuri 16 täyttänyt
Onneksi tällaisia tallenteita on säilynyt. Pitäis vain näitä videoita taltioida vielä paremmin. Jotain on jo digitaalisena.
Hienoja muistoja
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #741 : 05.01.2019 00:46 »
<a href="https://youtu.be/9LAUOMwc4ac" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/9LAUOMwc4ac</a>

Siinä sitten lyhyt siivi ihan ekalta julkiselta keikalta. Jotain pieniä privaatti esityksiä oltiin tehty kotibileissä yms. Mutta tämä oli sellainen Iso juttu. Jabsen huomaa.. ainakin itse. Jännäkakkaa meinaa olla housuissa. Mutta sehän nyt on toisaalta ihan ok. Tuossa siis vuonna '90 ja meikäreikä muistaakseni jonkun viikon vajaa 16v.

Edit:
Ja laitetaan nyt vielä kerta kiellon päälle tuoreempaakin matskua. Tässä kesällä 2017. Pätkä yhdestä biisistä jossa soolostakin saa selvän.
Ajat muuttuu ja tekniikka paranee. Tämä on kuvattu & äänitetty ihan perus puhelimella  ;D
Allekirjoittanut siis kaljupää vasemmalla laidalla. Ja soittimena Tokai Strato-kopio, jonka eräs hörhö joskus hajotti paloiksi eikä enää osannut koota siitä kitaraa. Sitten viinantuskissaan möi sen mulle. Entisöin soittimen ihan alkuperäistä Tokai Logia myöten ( sekin oli raavitty pois, että joku luulis Fenderiksi..niinkuin niistä sitten ruukattaisiin logoja raapia.. hmph... ) Ja kyseisessä biisissä taitaa olla ihan suoraan Tokai -> Fender Blues DeVille, välissä vain noisegate.

<a href="https://youtu.be/QxuVMZRERII" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/QxuVMZRERII</a>
« Viimeksi muokattu: 05.01.2019 01:07 kirjoittanut tuRboman »

Poissa Jari_S

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #742 : 05.01.2019 12:21 »
^  Juu, kyllä kitara soi niin silloin ennen kuin nyttemminkin. Tuossa jälkimmäisessä esityksessä on jo selvästi nähtävissä sellaista iän ja kokemuksen tuomaa rentoutta ja varmuutta. Ihan mukavaa kuunneltavaa, vaikka ehkä hieman toisentyyppistä musiikkia yleensä kuuntelenkin.

Haaveilitko koskaan rokkistaran urasta ihan ammattina, vai veikö sähkötekniikka heti voiton?

Oletko käynyt soittotunneilla, vai onko soittotaidot opittu vain omalla harjoittelulla?

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #743 : 05.01.2019 13:38 »
Kylläpä sitä jossainmäärin haaveiltiin bändihommissa nuorena, että pääsis levyttämään ja keikkailemaan enemmänkin. Mutta käytäntö sanoi toisin, ja varmaankin hyvä niin. Bändikaverit lähti armeijaan kukin vuorollaan, minä mukaanlukien. Ja sen myötä opiskelu, yhdellä juopottelu, perheenperustaminen jne erotti tuon bändin joka meillä teini-iästä aikuisuuden kynnykselle ole. Mahdollisuuksia ehkä oli hieman enempäänkin, mutta tuohon se jäi.

Itse olen opetellut. Perheessäni kukaan ei soittanut mitään, joten sieltä ei tukea löytynyt. Ennemminkin päinvastoin. Ensimmäisen sähkökitaran ostin itse. Ja soittamaan olen opetellut C-kasetteja ja vinyylilevyjä kuuntelemalla. Sieltä kavereiden kanssa koetettiin oppia kappaleita. Alku oli tottakai kankeaa kun ek edes oikeaa viritystä kitaraan osannut tehdä. Alkuun viritin sen yhdensortin Sepikumpulainen-viritykseen, että yhdellä sormella sai soinnun jota pystyi siirtelemään ylös-alas. Joku opetti mulle oikean virityksen. Siitä se touhu lähti. Innostus kaveripiirissä oli kovaa, ja hirveä halu oppia soittamaan.
Kyllä siinä tuli joka päivä tuntikausia hierottua kitaraa ees sun taas. Harmi toisaalta, kun nuotteja en osaa ja teoria osin hepreaa. Suuri Kitarakirja tumi joskus ostettua ja sen myötä hieman avautui teoriakin paremmin.

Nykyiselläänhän touhu on vain omaksi huvikseen soittelua. Bändin kanssa soitetaan itsellemme ja pidämme hauskaa. Onneksi tähän on mahdollisuus!

Poissa Jari_S

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #744 : 06.01.2019 10:09 »
Kylläpä sitä jossainmäärin haaveiltiin bändihommissa nuorena, että pääsis levyttämään ja keikkailemaan enemmänkin. Mutta käytäntö sanoi toisin, ja varmaankin hyvä niin.

Jep, eipä ole omakohtaista kokemusta keikkamuusikon elämästä, mutta sen verran mitä olen tutustunut aiheesta tehtyihin dokumentteihin, niin varsin värikästä taitaa olla, joskin ei välttämättä aina niin hohdokasta, kuin voisi ehkä kuvitella(?).

Varmaan pitkälle myös luonnekysymys, joillekin sopii ja toisille taas ei.

Perheellisen kannalta on varmasti parempi käydä säännöllisesti vaikkapa S-tehtaalla töissä. Siellä lienee talvipakkasillakin mukavan lämmintä.   :)

…nuotteja en osaa ja teoria osin hepreaa. Suuri Kitarakirja tumi joskus ostettua ja sen myötä hieman avautui teoriakin paremmin.

Tietääkseni moni maailmanluokan kitaristikaan ei tunne nuotteja, joten eihän se välttämättä ole tarpeen, joskin helpottaisi varmaan esim. uusien biisien oppimista(?).

Musiikin teoria on siinäkin mielessä aika jännittävää, että mitä syvemmälle siihen tutustuu, niin sitä enemmän koko homma rupeaa muistuttamaan matematiikkaa…

Enpä ole koskaan itse bändissä soittanut, mutta voisi kuvitella, että yhdessä soittamisessa tarvitaan oma taitonsa, eli ei riitä, että itse osaa soittaa(?).

Joka tapauksessa, tuollainen harrastemuotoinen bänditoiminta on varmaan monessakin mielessä palkitsevaa ja antanee mukavaa vastapainoa kaikenlaisille arkisille askareille. (Kunhan muistaa pitää vahvistimien Volume-nappulat kohtuullisissa lukemissa, tai sitten käyttää korvatulppia. Korvissa kuuluva tinnitus ei ole erityisen kivaa, jonka voin sanoa vuosien kokemuksella aiheesta).

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #745 : 06.01.2019 11:01 »
Varmaan pitkälle myös luonnekysymys, joillekin sopii ja toisille taas ei.
Juurikin näin. Täytynee sietää kaikkea epämääräistä "työajoista" lähtien. Hallittua kaaosta koko homma :D

Musiikin teoria on siinäkin mielessä aika jännittävää, että mitä syvemmälle siihen tutustuu, niin sitä enemmän koko homma rupeaa muistuttamaan matematiikkaa…
Kyllä. Varsinkin jos pohdiskelee näitä vanhempia sävellyksiä, jotka on jopa tietynlaisten sävellys-sääntöjen mukaan tehty. Onneksi tun teella voi tehdä ja soittaa, tietämättä teoriasta juuri mitään. Teoria ei takaa hyvää sävellystä.

Enpä ole koskaan itse bändissä soittanut, mutta voisi kuvitella, että yhdessä soittamisessa tarvitaan oma taitonsa, eli ei riitä, että itse osaa soittaa(?).
Loistava pointti!! Makuuhuone-Eddie-Van-Halen ei välttämättä ole bändiin se paras lisä. Täytyy osata kuunnella toisia soittajia ja hakea se oma paikkansa kokonaisuudessa. Soundista lähtien. Eli se soundi, joka kotona kuulostaa hyvältä, ei välttämättä istu yhtään bändin kokonaisuuteen. Sille täytyy olla se oma alueensa musiikissa. Ja sitten tulee kaikki nämä, miten soitetaan kiilaamatta ja laahaamatta. Tai miten dynamiikkaa hallitaan, ettei sotke kompilla laulua yms vaan osaa hillitä omaa vatkaustaan sopivissa kohdissa kokonaisuuden vuoksi. Sen verran usean soittajan kanssa on tullut kokeiltua, että on jonkinlainen idea siitä mijä sopii ja mikä ei. Viimeisin muistikuva on kosketinsoittajavirtuoosista joka oli halukas tulemaan meidän porukkaan. Kokeiltiinkin. Kaveri oli todella taitava, kun esitteli omaa soittoaan yksinään koskettimilla. Olimme heti "myytyjä". Mutta onneksi mitään ei sovittu tarkemmin vaan päätettiin hieman testailla. Ja eihän siitä mitään tullut. Jäbä ei ollut bändin kanssa koskaan soittanut ja oli aivan kuutamolla. Laittoi sellaiset soundit, että oli basson alueella vahvasti mutta myös laulu ja kitara peittyi tarvittaessa. Eikä oikein auttanut vaikka koetettiin kommentoida rakentavasti. Yleissoundi meni täysin sekaisin yhdeksi puuroksi. Kun vierailevana tähtenä on käynyt myös oikea bändisoittaja kiippareineen, niin on ajatus, mitä se parhaimmillaan voi olla. Eli em kokelas ei liittynyt porukkaan.

Joka tapauksessa, tuollainen harrastemuotoinen bänditoiminta on varmaan monessakin mielessä palkitsevaa ja antanee mukavaa vastapainoa kaikenlaisille arkisille askareille. (Kunhan muistaa pitää vahvistimien Volume-nappulat kohtuullisissa lukemissa, tai sitten käyttää korvatulppia. Korvissa kuuluva tinnitus ei ole erityisen kivaa, jonka voin sanoa vuosien kokemuksella aiheesta).
Ja jälleen loistava pointti. Korvia täytyy suojata. Mutta tulpat, olkoonkin ns muusikko-tulpat, on todella haastavat kun yleissoundi on niin oudon kuuloinen. Mikitys, hyvä mikseri ja jokaiselle oma miksaus kuulokkeisiin ois ideaali. Mutta eihän sellaiseen voi tälleen harrasteluhomissa lähteä. Joten koetetaan nyt vain pitää ne volumet matalalla ja pitää peukkuja, että kuulo ei kärsi!

Poissa Kaapo

• Klassikko
« Vastaus #746 : 06.01.2019 15:39 »
Hattua pitää kyllä nyt Turbolle nostaa tästä !!
Hienoa musisointia videopätkissä ja vielä kun itseoppinut ilman vanhempien tukea & taustaosaamista.
ei voi kun hämmästellä ja ihailla.

Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #747 : 06.01.2019 17:19 »
Hattua pitää kyllä nyt Turbolle nostaa tästä !!
Hienoa musisointia videopätkissä ja vielä kun itseoppinut ilman vanhempien tukea & taustaosaamista.
ei voi kun hämmästellä ja ihailla.

Kiitos kivoista sanoista. Tuossa sinun kommentissa se olikin hyvin kiteytettynä; tämä harrastus ei tullut verenperintönä, eikä sitä todellakaan tuettu kotoa. Täysin päinvastoin. Varsinkin isä haukkui tällaiset pitkätukka-harrastukset alimpaan kuoppaan. On itse urheilumiehiä henkeen ja vereen. Eräänkin kerran käskettiin olla hiljaa tai painua muualle kun omassa huoneessa koetin soittoa opetella.

Toki tähän on hyvä sanoa, että soittotekniikkani on todella pahasti oppien vastainen ja tästä olisi erittäin vaikea jatkaa esim klassisen kitaransoiton opettelua. Mutta kun ei sellaiseen ole mitään kiinnostusta, niin anti olla. Tykkään bluesista ja rock musasta. Siihenhän tällainen vajaa tekniikka sopii kuin nenä päähän.

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #748 : 17.01.2019 21:53 »
Hieno ilta tänään. Pitkästä aikaa bändin kanssa soittamassa. On ollut monenlaista, ja soitto on ollut taas jäissä. Mutta nyt käytiin ja edelleen fiilikset tosi korkealla. Käsioperaatiosta ei ollut enää mitään haittaa. Ja muutenkin sattui sellainen hyvä soittopäivä itsellä kohdalle. Jäi tosi hyvä mieli. Soundit oli kohdallaan ja kaikki toimi hyvin. Se on jännä miten nämä päivät vaihtelee. Ja usein jos on kovat odotukset päästä käymään, sattuukin se huono päivä. Soitinkin kuulostaa tuolloin huonolta. Uus G-fuzz efekti oli testikäytössä. Ei ehkä mun juttu. Mutta olkoon nyt toistaiseksi. Liian one-trick-pony. Dynamiikka puuttuu ja ei voi soittaa oikein muuten kuin kitaran volume tapissa. Eikä oikein soituja kun menee puuroksi. Yhden kielen riffittelyyn sopii kyllä hienosti.

Oli ollut puhetta jossain ilmeisesti paikallisessa pubissa tjms, että voidaanko käydä joskus akustinen keikka soittamassa. Käytiin keskustelua aiheesta, eikä tyrmätty. Päinvastoin suunniteltiin, että seuraavalla kerralla testataan jonkinlaista akustista menoa. Ainakin akustiset kitarat nyt heti mukaan. Basistillakin tuntui olevan mahdollisesti jo hankintalistalla akustinen basso. Rummut nyt menis ehkä ihan silleen, nehän on akustisia soittimia. Riisitikuilla tai mitä niitö nyt on vispilöitä yms kapuloiksi rattaisiin, niin rummutkin menis silleen. Meidän rumpalilla on sellainen siisti tatsi, ettei muutenkaan tarvi volumesta jännittää. Katsotaan saadaanko tästä mitään aikaiseksi.

Itse en ole akustisen kanssa oikein sinut, mutta tällaiset haasteet aina piristää. Joten mä oon niin mukana!

Alla päivän gear valmiina lähtöön. Nighthawk sai aamulla uudet kielet ja Groverin virittimetkin tais olla ekaa kertaa bändin matkassa mukana. Toimii ja tuntuu hyvältä.

Elämä hymyilee ja hampaita naurattaa

Poissa juupeli

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
« Vastaus #749 : 17.01.2019 22:29 »
Asiaa 👍
Wanha Jäärä arvonimen ylpeä haltija  😳

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #750 : 18.01.2019 08:24 »
Aika hauskasta, 2 vuotta sitten satunnainen muusikkoystäväni mahdollisti minun pääsemisen tuohon +20 hengen konserttiorkesteriin, reilu viikko sitten tuli tilanne jossa oli kitaristin mentävä 'reikä' ja kas toin mukaan tuon yli 1/4-vuosisadan tuntemani triathleetin  :)

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #751 : 18.01.2019 21:02 »
Elämä hymyilee ja hampaita naurattaa
Loistavaa, musiikki on vaan niin siistii 8)

Poissa Kettu

Menee aika keskinkertaisesti. Tänään huonommin kuin eilen, mutta paremmin kuin huomenna.

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #753 : 19.01.2019 10:41 »
^ Aivan mahtavaa!  ;D ;D

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #754 : 19.01.2019 10:54 »
^^ Tollanen spedu olisi tarvittu n. 30 v. sitten...  ;D
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #755 : 19.01.2019 16:11 »
Tarvetta ois tosiaan ollut. Meidän tapauksessa parikyt vuotta sitten homma hoitui ihan bassovahvistimen volume nupista Keikkapalkkio oli nestemäinen ja kaksi settiä sovittuna. Ilmaiset drinksut teki tenät. Toisessa setissä ei enää basisti tahtonut pystyssä pysyä, saatikka sävelessä.

Nooh, pikkujouluyleisö ei tuolloin enää varmasti huomannut, että basso puuttui...

Poissa clima

« Vastaus #756 : 19.01.2019 19:23 »
^ Ollaanko me soitettu joskus samalla keikalla? ;D

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #757 : 19.01.2019 19:46 »
^ Mäkin olen tainnut olla samassa kokoonpanossa... öö, muistaakseni.  ;D
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Paikalla tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #758 : 19.01.2019 21:24 »
^ Ollaanko me soitettu joskus samalla keikalla? ;D

Kyseinen basisti soittelee nykyisellään jo autuaammilla keikkakentillä.
Mutta olihan ne tosiaan touhuja nyt kun miettii. Milloin mistäkin luolasta kaveria piti käydä hakemassa sovittuihin soittoihin. Ja mieltälaajentavia oli käytössä valitettavan usein. Näiden kokemusten jälkeen omat sympatiat on kyllä niiden raittiiden muusikoiden puolella jotka on joutuneet ei-niin-raittiiden kanssa toilailemaan

Poissa clima

« Vastaus #759 : 19.01.2019 21:37 »
Erittäin samaa mieltä.
Mutta koska en ole täysin puhtoinen itsekään samaan hengenvetoon on todettava että olen pari keikkaa vetänyt niin ettei niistä jälkipolville ainakaan esimerkiksi ole.
Keikkoja on onneksi sen verran takana että prosenttiosuus on häviävän pieni.
Kokemus on opettanut että nuottiöljyn kanssa on oltava tarkkana. ;)