autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kitarat, bassot ja muu soittaminen  (Luettu 52393 kertaa)

Poissa clima

Vs: Kitarat ja bassot jne
« Vastaus #20 : 23.08.2014 18:39 »
Music Man. Legendaarinen bassomerkki, jollainen itselläkin on joskus ollut.
Ai mistä tuli mieleen?
Tästä videosta missä musari saa kyytiä kauniilta naiselta. I´m in love.  :-*

Jamiroquai - Time Won't Wait [Bass Cover]

Poissa -P-

• Grand Legend
« Vastaus #21 : 23.08.2014 21:20 »
^Olipa hieno! Piti katsoa koko pätkä alusta loppuun. Mimmistä oikein huokui soittamisen nautinto. Mahtavasti tyttö veti. Harvoinpa tulee katsottua 5 minuuttia kun joku istuu tuolilla harmaata taustaa vasten ja soittaa yksin bassoa :)
Muutenkin, bassoa soittavissa naisissa on sitä jotain, en sano mitä... ;)  Esim. Aija Puurtinen ja Haloo Helsingin Elli.

Paikalla TON-III

• Legenda
« Vastaus #22 : 26.08.2014 12:39 »
^^Samaa mieltä, erittäin hienostunut esitys johon tuon Musarin naukuva saundi oli aivan omiaan.

Laitetaanpa tuo soimaan vielä ...... ties kunka monennen kerran  8)  !

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #23 : 24.09.2014 22:18 »
MJ, ei muuta kuin käypä testaamassa kitaroita. Siitä se kuume nousee...
Itsellä himottais P90 mikeillä varustettu Gibson. Esim: http://www.musiciansfriend.com/guitars/gibson-2014-les-paul-melody-maker-electric-guitar
Ei olis ihan hirveän kallis. Toisaalta niitä 50´s tribute malleja Thomann myi halvalla joku vuosi takaperin ja käytettynä pyörii jo markkinoilla. Alta 600€ aito Gibson P90 mikeillä.
Sori kun tämä ei kuulunut topicciin!

Tsiisus noita Les Pauleja on paljon erilaisia. Mikä ihmeen Melody Maker?! Mä kun nippanappa tiedän Studion, Standardin ja Traditionalin eron. Ja sen minkä isot pojat mulle kertoi ohjeeksi, kun ekaa kitaraani ostin: mitä kalliimpi sen parempi.

Poissa tuRboman

« Vastaus #24 : 24.09.2014 23:15 »
Melody Maker. Oisko se nyt niinkuin Les Paul juniorista (joo, tällainenkin on) tehty vielä halvempi painos. Entry level Gibson sanottiin muistaakseni Les Paul historiikissa tästä mallista.

Eli karu kitara. Yksi tai kaksi yksikelaista mikkiä. Aluksi varmaan vain yksi. Ei mitään koristeita eikä mitään ylimääräistä. Ei reunalistoja, ei kuperaa kanttaa, ei poraamalla toteutettuja mikkien/johdotuksen routtausta, kaulan lapa ilman sivulevikkeitä (saa yhdestä kapeasta palasta mahonkia), ei edes intonaation säätöä erikseen kielille vaan pelkkä jokaista kieltä säätävä stop-bar peräkappale ja Gibson logokin maalattu, ei upotettu.

Mutta.. Ainakin minun makuun aivan törkeän hyvä soitin! Mulla on kahdella yksikelaisella mikitetty musta Melody Maker, ja se on 340€ ostohinnastaan (Gibsoniksi lähes ilmainen) huolimatta laatupeli. Hyvä soittaa sekä erinomaisen hyvät soundit. Kuulostaa erittäin tuhdilta blues kepiltä pikku säröillä soitettuna. Juurikin MJ:lle kehuin kyseistä mallia. Mulla on monta kitaraa, mutta jostain ihmeen syystä Melody on se jonka ehkä mieluiten nappaan kotona kouraani kun soitatuttaa. Ja bändin kera tämä on loistopeli ainakin meidän musatyyliin. Ei se Les Paulilta kuulosta kun ei ole mahonki/vaahtera yhdistelmää ja muutenkin kitara on aika kevyt. Kaula on 50's tyylinen "halko" mutta ihan soitettava.
Jotkut vihaa näitä Melody / junior sarjoja ihan syyttä. Kunnon soittimia vailla mitään blingblingiä.

Tässä koruton lapa:

P90 mikit on sitten oma maailmansa ja haluttais kuulla miltä tämä lättänä Melody kuulostais niillä varustettuna. Ne kun on soundiltaan lähempänä humbuckeria, ollen silti kuulaammat ja erottelevammat. Nämä yksikelaiset, ei P90 mikit on ehkä lähinnä Steroidein pumpattujen stratomikkien kuuloiset!
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa tuRboman

« Vastaus #25 : 24.09.2014 23:20 »
Tuosta jos haluaa ammattilaistasoisen keikkapelin niin vaihtais tallan tilalle intonaatiosäädöin varustetun sekä virittimiksi Groverin veivit. Hintaa tulis tälle modaukselle joku puolitoistasataa tai sinnepäin ja kitara kestäisi kriittisemmänkin arvioinnin. Toki nykyiselläänkin ok, mutta keikkatilanteessa virittimet sais olla jämymmät sekä tarkemmat ja intonaationsäätö tietty tarkempi kun ei joka biisille halua erikseen tehdä hienosäätöä riippuen soitetaanko paljon avosointuja vaiko ylempää ränttätänttää.

Jarmo Nikku sen hyvin sanoi, vire on hyvä efekti :)
CCR - Green River

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Elämä alkaa kahdessasadassa
« Vastaus #26 : 24.09.2014 23:36 »
Joo, onhan noita Les Pauleja erilaisina variantteina koko joukko. Joku sellainen tekisi mieli hankkia kun kohtuulliseen hintaan on saatavilla monipuolinen valikoima. Hankintaa jarruttavana tekijänä on lähinnä bändin puuttuminen, minkä johdosta mulla nuo soittohommat on viime vuosina hoituneet 95%:sti akustisella kitaralla :-\ Toisaalta, joku hyvä Martini voisi olla yksi vaihtoehto.. :)
2014 Audi A5 Sportback q S-Line Man
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa tuRboman

« Vastaus #27 : 24.09.2014 23:47 »
Les Paul Studio GEM on toinen jota olen himoinnut. Yllättäin siinäkin on P90 mikit...
1996-1998 valmistettu kitara. Aikanaan puntaroin tällaistakin kun ostin ES335:n. Ois ollut aika mahtava soitin, mutta kun mieli oli lukinnut 335:n niin eihän sitä voinut vaihtaa.

Yksilöitähän nämä kitarat on. Aina kun on tilaisuus, kannattaa niitä testailla. Ja mieluusti muualla kuin kaupoissa. Jossain kämpillä ja oikeilla soittovolyymeillä. Mieluiten omilla kamoilla ja tutussa porukassa. Saa parhaat testit aikaiseksi.

Mutta kun MJ, yhdelläkin pärjää kun se vain on hyvä. Oikeastaan arvostan hyvin paljon soittajia joilla on "vain" yksi soitin, josta sitten loihditaan esille kaikki tarvittava. Eikä vain koko ajan olla hakemassa "sitä soundia" jota ei edes ole olemassa :D

Studio GEM:
« Viimeksi muokattu: 24.09.2014 23:49 kirjoittanut tuRboman »
CCR - Green River

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #28 : 24.09.2014 23:49 »
OK, kiitoksia Turbo seikkaperäisestä selvityksestä. Selväksi tuli....ainakin osittain. Tuo kitaristien ammattijargoni on mulle vielä pitkälti hepreaa. Mutta että juniorista yksi alaspäin, sen ymmärsin.

Mä laitoin kitaraa hankkiessani kaikki munat samaan koriin ja ostin kerralla kunnon vehkeen, tarkoitus olisi että useampia en hanki. Eli Les Paul Standard 2012:lla rämpyttelen, vahvistimena 40W Rolandin Cube. Noilla on hyvä vedellä yksinkertaisia heviriffejä.

Niin ei mullakaan MJ mitään bändiä ole, eikä sellaiseen ole edes kiinnostusta. Omaksi ilokseni vaan soittelen.

Poissa tuRboman

« Vastaus #29 : 24.09.2014 23:52 »
OK, kiitoksia Turbo seikkaperäisestä selvityksestä. Selväksi tuli....ainakin osittain. Tuo kitaristien ammattijargoni on mulle vielä pitkälti hepreaa. Mutta että juniorista yksi alaspäin, sen ymmärsin.

Mä laitoin kitaraa hankkiessani kaikki munat samaan koriin ja ostin kerralla kunnon vehkeen, tarkoitus olisi että useampia en hanki. Eli Les Paul Standard 2012:lla rämpyttelen, vahvistimena 40W Rolandin Cube. Noilla on hyvä vedellä yksinkertaisia heviriffejä.

Niin ei mullakaan MJ mitään bändiä ole, eikä sellaiseen ole edes kiinnostusta. Omaksi ilokseni vaan soittelen.

Sori jos meni turhan jargoniksi. Ei ollut tarkoitus ainakaan mitään brassailla. Termit selkiää kun kamafriikiksi ajautuu ;D

Les Paul Standard 2012:lla rämpyttelen, vahvistimena 40W Rolandin Cube

Noilla pärjää. Jos ei pärjää niin ei ole kamoissa vika. Aivan loistava kitara. Vahvarista mulla ei niin käsitystä, mutta eiköhän liene laatupeli.
CCR - Green River

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #30 : 25.09.2014 00:05 »
Noilla pärjää. Jos ei pärjää niin ei ole kamoissa vika. Aivan loistava kitara. Vahvarista mulla ei niin käsitystä, mutta eiköhän liene laatupeli.
Cube riittää olohuoneen nurkassa soitteluun joo ihan hyvin. On mulle muutamat irvistelly kun eka kitara on tuollainen. Mutta kun kuulin miten nämä pitää hyvin arvonsa niin ajattelin että paskaako tässä, eipähän ole sitten ainakaan kamojen vika ettei minusta tullut kitaristia. Kuten säkin sanoit.

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #31 : 28.09.2014 18:12 »
^Itsellä oli -80 -luvulla vahvarina Rolandin Cube 60. Kaikin puolin mainio laitos, siihen sisältyvä chorus -efekti oli kovassa käytössä kun treenattiin Scorpionsin balladeja :-[

Olin eilen viettämässä kaverini uudella kämpällä tupareita. Muutto tilavampaan asuntoon oli mahdollistanut hänellä myös soitinten esilläpitämisen. Hänellä on TODELLA hieno viininpunainen Fenkun Strato ja se viihtyi käsissäni suurimman osan iltaa. Enpä muistanutkaan, miten hienolta saattaa kuullostaa perus-Strato puhtaalla kanavalla soitettuna. Aivan loistava soitin tämäkin.

Toista tuntia meni nopeasti kun jammailimme niitä-näitä kahdella kitaralla. Kaverillani on ollut viime aikoina jotain soittovirityksiä ja nyt voisi olla tarjolla laulaja-kitaristin paikka.  Lauloin hänen demonauhoillensa vuosi sitten pari Pink Floydin kappaletta (Comfortable Numb ja Wish You Were Here, mulla on aika lähelle sama ääniala kuin Gilmourilla nuorempana) ja nämä olivat kuulemma jossain määrin herättäneet kiinnostusta muissa musikanteissa. Nähtäväksi jää, kehittyisikö tästä jotain.  Viimeksi olen soittanut bändissä joskus 2008 paikkeilla.
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa That 70s dude

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #32 : 28.09.2014 20:20 »
Toista tuntia meni nopeasti kun jammailimme niitä-näitä kahdella kitaralla. Kaverillani on ollut viime aikoina jotain soittovirityksiä ja nyt voisi olla tarjolla laulaja-kitaristin paikka.  Lauloin hänen demonauhoillensa vuosi sitten pari Pink Floydin kappaletta (Comfortable Numb ja Wish You Were Here, mulla on aika lähelle sama ääniala kuin Gilmourilla nuorempana) ja nämä olivat kuulemma jossain määrin herättäneet kiinnostusta muissa musikanteissa. Nähtäväksi jää, kehittyisikö tästä jotain.  Viimeksi olen soittanut bändissä joskus 2008 paikkeilla.
Hei hieno homma, pidetään peukkuja että saat pestin! Floyd ilmeisesti merkitsee teikäläiselle jotain,kun muistaakseni olit jossain kokoonpanossa soitellut Echoesiakin. Tästäpä tuleekin mieleeni pari klippisuositusta, mutta yritän tässä pikku hiljaa opetella välttämään vääriin topikkeihin kirjoittelua...

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #33 : 28.09.2014 20:45 »
Echoesia on esittänyt vain akustisen kitaran ja laulun voimin. Parempaa esitystä varten loppuu taidot kesken :-[ Aikanaan olen kuullut kappaleen Gilmourin esittämänä. Osaakohan kukaan sanoa, miten ne keskivaiheen kitaravonkaisut on tehty? Livetilanteessa lava oli nimittäin pimennettynä...
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #34 : 29.09.2014 20:59 »
Slide putkella ja volumenupin sievällä käytöllä. Ei ole helppoa. Slideä liikutetaan pystysuunnassa, ei pitkittäin kuten "normaalisti" vaan sillä hangataan ääni esille ja samalla kädellä vaimennetaan kieliä. Näin olen tuon kuvitellut tapahtuvan. Suunnilleen samankaltaisia ääniä saa aikaiseksi kuvaamallani tavalla.

Hmm, oletettavasti homma edellyttää myös vahvistimesta kunnolla potkua, jotta tuota slide- / volume -kombinaatiolle saadaan feedbackia tehosteeksi. Tuotahan voisi kokeilla kotonakin, täytyy vain katsoa että Rouva on iltavuorossa jos desibelit sattuvat nousemaan h..vetilliselle tasolle.

Itse olin arvellut että tehosteena olisi saatettu käyttää myös jonkinlaista magneettia. Jos seuraavassa miitissä kuljen kuulokojeen kanssa, ovat kokeilut saattaneet mennä hieman överiksi...
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa tuRboman

« Vastaus #35 : 29.09.2014 23:11 »
 ;D

Ebow on ratkaisu loppumattomiin "feedbackeihin". Ja oli vielä joku uudempikin keksintö. Mutta itse uskon mr Gilmourin olevan sen verta vanhanliiton miehiä, että ihan peruskamoilla tekee nuo kiekaisut. Toki mun arvelut tuosta voi olla väärätkin. Sen verran se on vaikeaa, että snoin hallittuja vonkuja ei ole varmasti helppo toteuttaa. Mutta samankaltaisia ääniä saa slidellä. Ja isot volyymit on lähtökohta aina kaikille hienoille soundeille...
CCR - Green River

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #36 : 30.09.2014 21:30 »
;D

Ebow on ratkaisu loppumattomiin "feedbackeihin". Ja oli vielä joku uudempikin keksintö. Mutta itse uskon mr Gilmourin olevan sen verta vanhanliiton miehiä, että ihan peruskamoilla tekee nuo kiekaisut. Toki mun arvelut tuosta voi olla väärätkin. Sen verran se on vaikeaa, että snoin hallittuja vonkuja ei ole varmasti helppo toteuttaa. Mutta samankaltaisia ääniä saa slidellä. Ja isot volyymit on lähtökohta aina kaikille hienoille soundeille...

Tässäpä taitaakin olla selvillä huomisen päivän ohjelma: Eka töitä, sen jälkeen Pietolan grillin miittiin, minkä päälle eksperimentointia kotioloissa soittimen ja styrkkarin kanssa.
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #37 : 11.10.2014 21:54 »
Tuli viikko sitten katkaistua akustisesta kitarasta kieli ja kun laiskana miehenä en jaksanut vaihtaa koko kielisettiä, niin olen sitten soitellut sähkökitaralla. Akustisella soittelu on toisaalta hyvää harjoitusta sormille ja nyt kun on soitellut huomattavasti kevyemmällä sähkiksellä, meinaa välillä yllättää itsensäkin sillä, miten kevyesti pystyy soittamaan joitakin juttuja. Täytynee jättää akustisen kielet vaihtamatta vielä parin viikon ajaksi... ::)
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa MJ

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #38 : 17.10.2014 15:35 »
;D

Tuli viimein testailtua tätä hommaa. Jonkin aikaa kun kokeilin ja kääntelin nuppeja kaakon suuntaan, niin jotain samansuuntaista sain aikaiseksi. Volume pedal voisi olla tähän vingutteluun kova sana, tahtoo oikealta kädeltä loppua kapasiteetti kesken kun samaan aikaa näppäilee plektralla, demppaa kämmensyrjällä ja vielä pikkusormella vääntää volumepotikkaa. Eksperimentointi jatkuu ::)
2012 BMW K 1300 S
Club 1.4 Km

Poissa tuRboman

« Vastaus #39 : 17.10.2014 17:31 »
Kyl se siitä! Stratocasterilla tuo on helpointa, johtuen volume-potikan sijainnista. Les Paulillakin onnistuu.
Plekun sijasta näppäys peukulla, niin on hievenen helpompaa kun ulottuu paremmin. Mutta monet nimimiehet (Knopfler mm) käyttää volume pedaalia.
CCR - Green River