autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Peräkärryn hankinta, suosituksia?  (Luettu 77925 kertaa)

Poissa jaris

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 142
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #460 : 31.12.2019 17:51 »
Aiemmin tuo ei ole koskenut jarruttomia kärryjä. Jos tuo on muutettu, niin alkaa muuten rengasliikkeillä hyvät ajat, kun ihmisten pitäisi alkaa ostamaan nastarenkaat kaikkiin jarruttomiin peräkärryihin.
Ei ole mikään muuttunut, enintään 750kg kärryssä ei tarvita nastarenkaita.
CX-5 awd -13 bensamanuaali

kesäpelinä: Mercedes E50 AMG

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 2946
  • Volvo XC60
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #461 : 31.12.2019 18:01 »

Tätä ei tiedetty edes peräkärryn vuokraamossa ennen kuin kaveri palasi sinne sakkolapun kanssa.
Oliko kyseessä jarruton vai jarrullinen kärry? Ei olisi ensimmäinen kerta kun poliisit sekoilee peräkärryjen kanssa ja sakottaa perusteettomasti. Yleensä tietämättömyys on keskittynyt ajokorttimääräysten ja väärin tiedettyjen painomääräysten ympärille...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #462 : 12.01.2020 11:34 »
Onko raadilla suosituksia kaappikärryistä?

Haussa ihan minimissään 180 x 400 lavakoolla ja 800kg kantavuudella oleva kaappikärry lähinnä kahden puolipitkän kelkan kuljetukseen.

Alustavasti on tullut katseltua lähinnä Eurowagonin ja JJ-Trailerin malleja 4000-5000, tarjouksia en ole vielä kysellyt. Onkohan noiden merkkien ja mallien välillä jotain merkittäviä laatueroja? Mitenkähän muut valmistajat, esim Respo?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2020 11:39 kirjoittanut Docw »
   

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #463 : 12.01.2020 18:46 »
Onko raadilla suosituksia kaappikärryistä?

Haussa ihan minimissään 180 x 400 lavakoolla ja 800kg kantavuudella oleva kaappikärry lähinnä kahden puolipitkän kelkan kuljetukseen.

Alustavasti on tullut katseltua lähinnä Eurowagonin ja JJ-Trailerin malleja 4000-5000, tarjouksia en ole vielä kysellyt. Onkohan noiden merkkien ja mallien välillä jotain merkittäviä laatueroja? Mitenkähän muut valmistajat, esim Respo?

Laitan yv:tä kun kerkeän, pari vaihtoehtoa



Nykyiset: Passat Variant Alltrack -17, Seat Leon - 17, Jetta - 06

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0

Paikalla VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2896
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #464 : 12.01.2020 19:09 »
^^
Joo, lämpimästi suosittelen takajalkoja.
Kerran irtosi kärry motarilla, vahva epäilys että vetopää oli rikottu liiallisella kuormituksella lastatessa. Onneksi kärry tuli oman pakun perään ja jäi siihen kiinni.

Poissa 234

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 80
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #465 : 12.01.2020 19:43 »
Yhdellä tutulla 402x182cm ( 177cm sisäkorkeus ) 1-akselinen respo kaappivaunu.  Ollut tyyyväinen miten tulee täyden ja ylikuorman kanssa perässä.

Eroja on, pitäisi nähdä kuvia rungosta, vetoaisasta yms.

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #466 : 13.01.2020 09:42 »
Kiitos vastauksista

^^
Joo, lämpimästi suosittelen takajalkoja.
Kerran irtosi kärry motarilla, vahva epäilys että vetopää oli rikottu liiallisella kuormituksella lastatessa. Onneksi kärry tuli oman pakun perään ja jäi siihen kiinni.


Kyllä nuo takajalat pitää olla tuon kokoisessa kärryssä. Tuo lastausaikainen varovaisuus on hyvä pointti, sitä en olekkaan ajatellut kun kelkat on aina ajettu vauhdilla kyytiin kun kärry on auton koukussa kiinni. Itsellä oli lähinnä mielessä tavaran lastaaminen silloin kun kärry ei ole vetoauton koukussa kiinni.

Muita muistilistalla olevia juttuja:
- Ajosillaksi kaatuva takaovi tai sivuille kääntyvät ovet + veivikippi
- sivuovi
- LED valot sisällä

Näiden lisäksi miettinyt pohjavanerin päälle jotain tämän suuntaista niin ei tarvitse vauhdilla ajaa kyytiin, eikä väylätä liinojen kanssa:
   

Poissa euroshopperi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1374
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #467 : 13.01.2020 13:40 »
En tiedä, onko kysyjällä ensimmäinen kärry, mutta omalla kohdalla on tullut esiin, ettei mikään ole niin helppoa, kuin kippaava kärry. On helppoa kuskata mopoja, vetää riistaa kyytiin ja hakea välillä Avanttia vuokralle, kun ramppien tarvetta ei ole.

Poissa Kaapo

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3106
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #468 : 13.01.2020 13:45 »
En tiedä, onko kysyjällä ensimmäinen kärry, mutta omalla kohdalla on tullut esiin, ettei mikään ole niin helppoa, kuin kippaava kärry. On helppoa kuskata mopoja, vetää riistaa kyytiin ja hakea välillä Avanttia vuokralle, kun ramppien tarvetta ei ole.
Toimii ellei ole kuomua päällä. Jos kuomu niin pitää olla kippiruuvi.
Volvo V90 D4 AWD Business R-Design Aut. MY18

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
  • MB A180d -16
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #469 : 13.01.2020 14:23 »
Toimii ellei ole kuomua päällä. Jos kuomu niin pitää olla kippiruuvi.

Ja kun on kippiruuvi kuomun vuoksi, niin kippi jää niin pystyyn ja yksi mahdoton saada mopoa kyytiin tai saada pysymään mopoa kyydissä, kun kippi pysyy pystyssä ruuvin vuoksi. Ainakaan itse en tuohon keksinyt mitään patenttiratkaisua (etutelakka ei riittänyt pitämään mopoa kyydissä kippi pystyssä). Kaksistaan tuo onnistuu, kun toinen alkaa ruuvata kippiä alas, mutta yksin ei.

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #470 : 13.01.2020 15:01 »
Joo, on noista kärryistä kokemuksia. Nyt on käytössä kuomullinen Muuli 1400SL, johon tuo puolipitkä renegade menee juuri ja juuri. Sekä vanhan soliferin alustalle tehty avokärry, johon menee kaksi pitkääkin kelkkaa ihan heittämällä. Näytti olevan puhelimessa tuore kuva jossa molemmat näkyy.

Noiden kanssa kyllä voi tavaraa siirtää, mutta on tuo sellaista värkkäämistä, että kunnon kuljetuskalusto kruunaisi harrastuksen.

Tuossa muulissa on kippi ilman ruuvia ja onhan se yksi paholaisen keksintö isompaa tavaraa kuskatessa. Esimerkiksi kelkassa on painopiste niin keskellä, että tuo kippi pitää saada alas ahtaajan omalla painolla. Ja kun sen vastuksen yli tulee, niin koko systeemi tulee alas sellaisella ryminällä, että aisa on ihmeissään. Yleisesti ottaen kunnollinen kippi on ihan käytettävä, mutta noiden omien vehkeiden kanssa olen enemmän kunnolliseksi ajosillaksi kaatuvan takaoven kannalla.

Lisäksi tuossa Muulin kuomussa ei ole kunnollista lukitusta, joten kun se kerran tuli niskaan, niin sen jälkeen siinä on ollut patenttiratkaisu pitämässä sen varmasti ylhäällä.

Avokärryssä on tilaa ja se on hemmetin hyvä vetää. Mutta tuollaisella yksiakselisen vaunun päälle tehdyllä kärryllä tulee äkkiä ongelmaksi aisapaino. Tämän kanssa kelkat menee tyypillisesti kyytiin nostamalla ja pidemmän safarin jälkeen tuo nostaminen saattaa jäädä haaveeksi :) Kärryssä kulkee mukana mönkijälle tarkoitetut ajorampit, mutta noilla ei kelkkakäytössä tee käytännössä mitään kun ohjainraudat puree niin tiukasti alumiiniin.

Omilla kokemuksilla tuollainen ajorampiksi kääntyvällä takaovella oleva Eurowagon olisi kyllä aivan ihana :-*





   

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #471 : 13.01.2020 15:12 »
Ja kun on kippiruuvi kuomun vuoksi, niin kippi jää niin pystyyn ja yksi mahdoton saada mopoa kyytiin tai saada pysymään mopoa kyydissä, kun kippi pysyy pystyssä ruuvin vuoksi. Ainakaan itse en tuohon keksinyt mitään patenttiratkaisua (etutelakka ei riittänyt pitämään mopoa kyydissä kippi pystyssä). Kaksistaan tuo onnistuu, kun toinen alkaa ruuvata kippiä alas, mutta yksin ei.

Juuri näin, tuo kippi auttaa, mutta monessa asiassa on omat vaikeutensa. Esim kelkka pitää ajaa kyytiin vauhdilla, että pääsee perille asti. Kulmakerrointa on paljon ja ylämäki on 3.5m pitkä, matto ei pidä vanerissa, mutta ohjainraudat pitää. Joka kerta tulee säälittyä kärryä kun kyytiin ajaa.

Takaovesta kääntyvä ajoramppi on paljon loivempi / lyhyempi ja itse kärry on tasaisella, joten lastaaminen on kertaluokkia sivistyneempää.
   

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 407
  • MB A180d -16
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #472 : 13.01.2020 16:19 »
Juuri näin, tuo kippi auttaa, mutta monessa asiassa on omat vaikeutensa. Esim kelkka pitää ajaa kyytiin vauhdilla, että pääsee perille asti. Kulmakerrointa on paljon ja ylämäki on 3.5m pitkä, matto ei pidä vanerissa, mutta ohjainraudat pitää. Joka kerta tulee säälittyä kärryä kun kyytiin ajaa.

Takaovesta kääntyvä ajoramppi on paljon loivempi / lyhyempi ja itse kärry on tasaisella, joten lastaaminen on kertaluokkia sivistyneempää.

Näitä tuli vuosien varrella kelkkojen kanssa monenlaista kokeiltua, avokärriä, traileria, kuomukärriä (kippiruuvilla ja ilman), koppikärriä sivulle avautuvilla takaovilla ja kaikessa on aina puolensa, lopulta päädyttiin pakettiautoihin (sprinter, crafter) + ajorampit, ei tarvinnut kärryä kiskoa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2020 16:23 kirjoittanut Turbo »

Paikalla JiiJii71

Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #473 : 13.01.2020 16:24 »
Kelkan kyytiin laittamista helpottaa vanhan katkaistun maton ruuvaaminen vanerin keskelle. Matto saa matosta hyvän gripin.
Abrase Dacabrade.

Paikalla Ironic32

Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #474 : 13.01.2020 16:38 »
Kelkkapuolelta omia kokemuksia:

- Yhden kelkan vetävä kuomukärry kipillä, mutta ilman kippiruuvia. Ihan ok, ei erityistä valittamista.

- Kaksi kelkkaa vetävä kuomukärry kipillä ja ruuvilla. Kuomu iso ja raskas, ei kestä juuri yhtään lunta / tuulta, kun menee jo hasardiksi käyttää. Kippiruuvi vähän hidas, suolapaska aiheutti joskus ongelmia huonossa kelissä.

- Kaksi kelkkaa vetävä koppikärry ilman kippiä, takaovi (18mm vaneri) ajosiltana. Ehdottomasti paras ratkaisu omaan makuun. Ajosiltaan ehdottomasti zeizein mainitsema matonriekale. Eka kelkka menee helposti sisälle, mutta toisella ei uskalla peruuttaa niin lujaa, että menisi ilman mattoa. Vaneri on joskus tosi liukas ja maton pito huono melkein joka kelillä.
Foorumin tekniikkavastaava.

Paikalla Mechanic

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 175
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #475 : 13.01.2020 17:10 »
Mulla kahden kelkan 1-akselinen Eurowagon.

Kipin kanssa ei oo ikinä tarvinnut nujuta. Ite valitsin ylhäältä aukeavan takaoven, koska se mahdollistaa kuljettamisen kärryllä tarvittaessa jotain ylipitkääkin, esim. lautoja. Nuo takaoven kaasupumput tosin on uusittava parin-kolmen vuoden välein.

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #476 : 13.01.2020 17:14 »
Näitä tuli vuosien varrella kelkkojen kanssa monenlaista kokeiltua, avokärriä, traileria, kuomukärriä (kippiruuvilla ja ilman), koppikärriä sivulle avautuvilla takaovilla ja kaikessa on aina puolensa, lopulta päädyttiin pakettiautoihin (sprinter, crafter) + ajorampit, ei tarvinnut kärryä kiskoa.

Joo, no viimeksi mentiin pohjoiseen yksi pulkka sprintterin sisällä ja kaksi kärryssä :)

Kelkan kyytiin laittamista helpottaa vanhan katkaistun maton ruuvaaminen vanerin keskelle. Matto saa matosta hyvän gripin.

Yksi varakärry löytyy johon on laitettu matto keskelle pitämään ja suksillekin ohjurit. Mutta tuolla Muulilla on liikaa muutakin käyttöä johon ei mattoa kaivata kiusaamaan (multaa, hiekkaa, etc...). Koppikärryyn sitten olisi kaunis ajatus tehdä hyvät pohjat.

- Kaksi kelkkaa vetävä koppikärry ilman kippiä, takaovi (18mm vaneri) ajosiltana. Ehdottomasti paras ratkaisu omaan makuun. Ajosiltaan ehdottomasti zeizein mainitsema matonriekale. Eka kelkka menee helposti sisälle, mutta toisella ei uskalla peruuttaa niin lujaa, että menisi ilman mattoa. Vaneri on joskus tosi liukas ja maton pito huono melkein joka kelillä.

Hyviä huomioita Ironicilta, tuo peruuttaminen on tosiaan vielä kertaluokkaa haastavampaa kuin keula edellä meno. Minulla on vielä kelkassa nastamatto, niin se raapii vanerin ihan hirveän näköiseksi.
   

Poissa Docw

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2480
  • Renault Clio
Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #477 : 16.01.2020 17:23 »
Kyselyikä menossa niin hyvä siirtyä sujuvasti seuraavaan pähkäilyyn.

Onkos herrasväki patentoinut tuollaiseen koppikärryyn jotain hyllyä / taskua johon voisi säilöä liinoja talteen? Onko muita vinkkejä miten tuollaista kannattaisi varustella siten, että aina mukana olevat romppeet pysyisivät siististi ojennuksessa ja tallessa, mutta samalla pois tieltä?


   

Paikalla Ironic32

Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #478 : 16.01.2020 19:43 »
Mulla on ollut vain isohko muovikaukalo/laatikko, jossa kulkee kuumailmapuhallinta, jatkoroikkaa, työkaluja, öljyt, jäähdytysnesteet ym. mhdollisesti tarpeellinen tavara. Myös ne liinat. Pysyy hyvin paikallaan etureunassa kelkkojen takana ilman sitomistakin ja helppo nostaa pois edestä tarvittaessa. Tuo on vähän parempaa seppälää, eli hiukan tukevampaa ja pehmeämpää muovia kuin ne ns. kirkkaat sängynaluslaatikot ja ihan hyvin on kestänyt muutaman vuoden.
Foorumin tekniikkavastaava.

Paikalla Ironic32

Vs: Peräkärryn hankinta, suosituksia?
« Vastaus #479 : 16.01.2020 19:53 »
En tiedä, millainen valaistus eurowagoneissa on, mutta itse askartelin joululomilla ledinauhat oman kärryn kattoon ja laitoin oven viereen katkaisijan ja vedin piuhat 13-napaisen jatkuvaan +12v. Tätä suosittelen kyllä ehdottomasti, koska valoa näissä kelkkahommissa tarvii kyllä aina. Aivan ehdoton ratkaisu, varsinkin kun valoa saa aina, kun pistoke on autossa kiinni.

Tuo kuvassa näkyvä alkuperäinen on kyllä melkoinen myrskylyhty ja se vähäkin valo on suoraan omissa silmissä, eikä siellä missä sitä tarvisi ja muutenkin autossa pitää olla jotain valoa päällä, että edes toimii. Ja ihan väärässä nurkassa sivuoveen nähden.
Foorumin tekniikkavastaava.