autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori  (Luettu 31947 kertaa)

Poissa Taky

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #40 : 10.02.2015 11:46 »
Mitä nyt itse yhden kesälomareissun 1.0 Focuksella Suomessa ajelin, niin sen kulutus pompahtaa ihan sikana, jos ajaa aina +15 rajoituksen päälle.


Linkistä...

https://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html

... voipi katsella ajamani 60000km 125 hp:sen Ford - Focus - 1.0 Ecoboost 125hv Start/Stop Titanium Wagon kulutuslukemat 2013 vuonna.

70% motaria - loppu maantietä/taajamaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #41 : 10.02.2015 12:08 »
Mistään mitään tiedä, mutta vanhempien -12 Focus 1.0ekobuusti, 100hv, on kyllä ääniltään niin kauhiaa kuunneltavaa, rousketta ja kalinaa.. Hui että.. Ei kuulemma haittaa  :o

Tehot kyllä minulle piisais.. Ja muutenkin.. Mutta..

Hmm.. Nyt en olekaan varma, mutta taisikin olla 125 heppanen versio vanhemmilla  ??? Kaikkea ei voi muistaa  ;D

Poissa Ripe

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #42 : 09.03.2015 11:55 »
Uusimmassa AutoBild lehdessä oli 100 000 km focus kestotesti, jossa oli tuo Ecoboost moottori. Testin päättyessä moottorin kunto oli hyvä ja suorituskyky tallella. Eli kait tuollaisen uskaltaa ostaa jos ajaa 20tkm/vuosi ja pitää autoa sellaiset 10vuotta.
Audi A3 business sport sedan 1.6 TDI 81kW S tronic -14

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #43 : 09.03.2015 13:09 »
Linkistä...

https://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html

... voipi katsella ajamani 60000km 125 hp:sen Ford - Focus - 1.0 Ecoboost 125hv Start/Stop Titanium Wagon kulutuslukemat 2013 vuonna.

70% motaria - loppu maantietä/taajamaa.

Ihan kohtalaiset km sulla tulee vuodessa istuttua autossa 8)

Poissa Taky

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #44 : 09.03.2015 14:25 »
Ihan kohtalaiset km sulla tulee vuodessa istuttua autossa 8)

No joo.
Vuosikymmenissä.., reilut kolmatta vuosikymmentä tullut kokolailla samaa tahtia - reilut puolitoista miljoonaan km lienee takana tähän mennessä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Taky

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #45 : 16.12.2016 13:55 »
Kulutus pienenee edelleen kait.... labrassa - miten todellisuudessa?


https://www.uusisuomi.fi/autot/209638-fordin-pikkumoottoriin-sylinterin-lepuuttamisteknologia?ref=tuoreimmat

-------

Ford on ilmoittanut, että yhden litran Ecoboost -bensiinimoottoriin tulee saataville sylinterin lepuuttamisteknologia, joka vähentää CO2-päästöjä ja parantaa polttoainetehokkuutta.
 
Fordin tiedotteen mukaan Fordin kompaktista ja tehokkaasta yhden litran Ecoboostista tulee vuoden 2018 alkupuolella maailman ensimmäinen kolmisylinterinen moottori, jossa on sylinterin lepuutus.
 
Sylinterin lepuutus vähentää yhden litran Ecoboostin omistajien käyttökuluja pysäyttämällä automaattisesti moottorin yhden sylinterin polttoaineen toimituksen ja venttiilien toiminnan silloin, kun täyttä kapasiteettia ei tarvita, kuten vapaalla tai alhaisella tasaisella nopeudella ajettaessa, tiedotteessa todetaan.
 
Fordin mukaan uusi teknologia voi asettaa sylinterin lepotilaan tai ottaa sen uudestaan käyttöön 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. Yhdistettynä edistyneisiin tärinää ehkäiseviin ratkaisuihin sylinterin lepuutus on ajajalle käytön ja moottorin suorituskyvyn näkökulmasta täysin huomaamatonta.
 
Konseptiltaan yksinkertainen järjestelmä toimii jopa 4 500 rpm kierrosnopeudella, jolloin venttiilit aukeavat ja sulkeutuvat lähes 40 kertaa sekunnissa. Järjestelmä aktivoi moottorin öljynpaineen avulla erityisen venttiilinnostimen, joka katkaisee yhteyden nokka-akselin ja sylinterin nro 1 venttiilien väliltä.
 
Fordin mukaan ohjelmisto seuraa useita tekijöitä, kuten nopeutta, kaasuläpän asentoa ja moottorin kuormitusta, ja määrittelee niiden perusteella parhaan hetken lepuuttaa sylinteriä. Uusi, yhdestä osasta koostuva nokka-akselimoduuli – vastaava kuin aiemmin tänä vuonna lanseeratussa Ford Ecoblue -dieselmoottorissa – vapauttaa sylinterinkannesta tilaa uusille öljykanaville ja venttiilikomponenteille.
 
Uusi kaksoismassainen vauhtipyörä ja tärinää vaimentava kytkinlevy auttavat neutraloimaan moottorin värähtelyä, kun moottoria käytetään kahdella sylinterillä, erityisesti matalammilla kierrosluvuilla.
 
Imuventtiilit ja pakoventtiilit ovat suljettuina, kun järjestelmä on käytössä, jolloin sisään jäävät kaasut synnyttävät jousiefektin. Se auttaa tasapainottamaan voimaa kolmen sylinterin kesken, ja samalla se säilyttää sylinterin sisäisen lämpötilan tasolla, joka pitää yllä polttoainetehokkuutta, kun järjestelmä taas käynnistetään, Fordin tiedotteessa sanotaan
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa hxorjgtd

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 9
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #46 : 03.05.2017 07:53 »
Fiesta 1.0 (80hp) vaihteen vaihto kolmoselta kakkoselle aiheuttaa värinää keppiin. Vaihde kytkeytyy muuten normaalisti ilman kuultavaa sivuääntä ja muut vaihteet kytkeytyy siististi ilman värinöitä. Huolto tarkasti ettei vuotoja ja öljymäärä ok. Tehdastakuu voimassa, mutta huollon mukaan tuo on normaalia. Minkälaisia kokemuksia Fordin vaihteensiirrosta, onko normaalia vai synkro matkalla tiensä päähän?

Poissa Taky

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #47 : 03.05.2017 08:43 »
Automaatti - manuaali vaihteisto?

Manuaali, niin sama eri moottorinkierroksilla?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa hxorjgtd

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 9
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #48 : 03.05.2017 17:37 »
Automaatti - manuaali vaihteisto?

Manuaali, niin sama eri moottorinkierroksilla?

Manuaali. Kierroksista en osaa sanoa. Kokeiltiin kyllä vaihtoja eri nopeuksilla ja myös nopeesti/hitaasti vaihtaen, mutta aina sama jurina kepissä alaspäin vaihtaessa kakkoselle. Kierroksethan tosin laskee aika nopeasti kun kytkin pohjassa.

Poissa antti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #49 : 07.01.2018 11:34 »
Puolitoista viikkoa olen ajellut vuoden vanhalla 125hv litraisella Focuksella, automaatti vaihteinen. Kulutus tuntuu kovahkolta, auto näyttää 7,4 lukemia ja tuokin on optimistinen. Ajosta 80% maantietä tai motaria. Ajelukin aika rauhallista, kaasun painallus kun ei mitään hirmu kiksejä anna.  Täytyy kyllä ihmetellä miten näihin nykyautoihin saadaan minimaaliset päästölukemat leimattua.
Ajoneuvoa pidemmät matkat liikutaan ajoneuvolla
Exiä Bemarista Seattiin ja Voortista Nissaniin.
Outlander PHEV, KTM 990Adv, KTM 660Rally

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5636
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #50 : 07.01.2018 11:43 »
Heh, minun 1,6 tonnin jatkuvanelivetoturboloikkari kulutti silloin pidemmän tyomatkan omatessani 7,2 l./ 100 km., tuo kolmepyttyinen olisi enempi sopiva nurkkapyöritykseen ?

Poissa Pekka P

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #51 : 07.01.2018 12:26 »
Meillä tuo 100 hp B-Maxissa vie jatkuvassa nurkka-ajossa 6,5 molemmin puolin vuodenajasta riippuen. Rauhallisessa matka-ajossa pääsee vitosella.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.

Poissa Taky

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #52 : 07.01.2018 12:36 »
Kulutus tuntuu kovahkolta, auto näyttää 7,4 lukemia ja tuokin on optimistinen. Ajosta 80% maantietä tai motaria.


Tuossa omista ajoistani https://www.spritmonitor.de/en/detail/560455.html kokolailla samalla profiililla manuaalilla jokusen vuoden takaa vajaan 60 000km matkalta.
Consumption:      
6,14 l/100km   56.240 km   and   3.450 l
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa -karppa-

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2061
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #53 : 07.01.2018 12:36 »
Puolitoista viikkoa olen ajellut vuoden vanhalla 125hv litraisella Focuksella, automaatti vaihteinen. Kulutus tuntuu kovahkolta, auto näyttää 7,4 lukemia ja tuokin on optimistinen. Ajosta 80% maantietä tai motaria. Ajelukin aika rauhallista, kaasun painallus kun ei mitään hirmu kiksejä anna.  Täytyy kyllä ihmetellä miten näihin nykyautoihin saadaan minimaaliset päästölukemat leimattua.

Aika kovia lukeamia, kun vertaa 1.6 duratec:n, joka syö samoja. Tuo jätemoottori (Duratec) kumminkin kehitetty 90-luvulla. Toivottavasti EU saa sentään jotain hyödyllistä aikaan, että nuo ilmoitetut kulutuslukemat saataisiin vastaamaan todellisuutta eikä vain laboratoriolosuhteissa.

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #54 : 07.01.2018 13:19 »
Aika kovia lukeamia, kun vertaa 1.6 duratec:n, joka syö samoja. Tuo jätemoottori (Duratec) kumminkin kehitetty 90-luvulla. Toivottavasti EU saa sentään jotain hyödyllistä aikaan, että nuo ilmoitetut kulutuslukemat saataisiin vastaamaan todellisuutta eikä vain laboratoriolosuhteissa.

Edelleen kaikki on yksilöllisiä kulutuksia. Kakkosautona on tuolla 1.0 ecobuusterilla (140hp) ja manuaali askilla. Keskinopeus 45km/h, niin mitattu kulutus 5,6 litraa 18tkm otannalla. Samalla ajolla 90-luvun Duratec veisi kylmäkäynnistyksineen 10 litraa...

Kaukana tuokin vielä on ”luvatusta”, mutta kyllä tuo 5,6l/100km pitkän ajan keskikulutuksena on sellainen, etten ikinä noilla 90-luvun Ford:lla päässyt lähimainkaan samoihin lukemiin. Vahvoja +8litran vehkeitä oli, vaikka tehoa oli 50% vähemmän.
Nimimerkillä muutaman Fordin omistaneena ;)
https://www.spritmonitor.de/en/detail/772485.html

Poissa antti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #55 : 07.01.2018 14:30 »
Vähän olen tota vaihteistoa epäillyt että nostattaa kulutusta, se on aika innokas luistattelemaan. Täytyy melkein kysyä onko siihen ohjelmapäivitystä olemassa. Yritysautohan toi on että ei se nyt niin nuukaa
:)
Ajoneuvoa pidemmät matkat liikutaan ajoneuvolla
Exiä Bemarista Seattiin ja Voortista Nissaniin.
Outlander PHEV, KTM 990Adv, KTM 660Rally

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9808
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #56 : 07.01.2018 14:33 »
Se tahtoo vaan olla, että istutaan jostain 250 heppaisesta Bemarista tuollaiseen mopoon ja sitten yritetään saada se mopo kulkemaan kuin se Bemari ja ihmetellään kulutusta.

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #57 : 07.01.2018 16:48 »
Se tahtoo vaan olla, että istutaan jostain 250 heppaisesta Bemarista tuollaiseen mopoon ja sitten yritetään saada se mopo kulkemaan kuin se Bemari ja ihmetellään kulutusta.
Tuokin voi pitää paikkansa. Taitaa tuollainen Focuksen automaatti painaa yli 1500kg, joten kyllä kakku varmaan maistuu. Tosin onko tuo 7,6l/100km paha ::)

Poissa IC1970

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 698
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #58 : 07.01.2018 16:51 »
Emännän 125-heppanen litranen hänen vauhdikkaalla ajotyylillään näyttää nakuttavan lukemat jatkuvasti välille 5.9-6.1, mikä on minusta ihan hyvä suoritus tuolta mehumaijalta, joka on jatkuvasti raskaahkossa koiravarustelussa ja eläimet päälle. En tiedä miten tuolla pitäisi ajaa, että saisi keskikulutuksen kohoamaan yli seiskan.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Wagon-16
Toyota Hiace 2.5 D4D 117 4wd-07
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i S&S Edition 2011

Poissa Pekka P

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #59 : 25.10.2018 23:20 »
Kovin paljon ei ilmeisesti ole vieläkään kuulunut näiden tyyppivioista? Ainakin vähemmän kuin VAG-puolella. Jäähdytysnestevuoto "moottorin alakannen o-renkaasta" tms. ainakin ilmeisesti on tyyppivika alkupään moottorituotannossa. Meidän B-Maxiin tämä kaksi päivää kestänyt remontti tehtiin tällä viikolla. Autossa on vielä Protect-takuuta jäljellä. Ehkä olisi mennyt Fordin piikkiin siitä huolimatta.
Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG7 L&K Businessline -18.          B-Max 1.0 Ecoboost 100 M5 Titanium -14.
Ex:t 3 x Skoda, 3 x VW, 3 x Fiat, 2 x Seat, 1 x Volvo, 1 x Mazda, 1 x Hyundai.