autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori  (Luettu 31948 kertaa)

Poissa -V-

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 863
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #20 : 27.06.2014 22:42 »
Meillä on rouva kohta 10kk päästellyt Focuksella 125hv EcoBoostilla ja kovasti on tykännyt. Itsekin sillä ajan aina kun vaan saan... on käyttömukavuudeltaan huomattavasti miellyttävämpi kuin esim vag:n 1,2TSI 105hv tai 1,4TSI 125hv. Nuo vag-pikkuisetkin toimii automaatin kanssa (niin kauan kuin toimii) mutta manuaalina aika ankeita.

EcoBoosteja olen itse kokeillut Fiestassa 1,0 100hv ja 1,6 182hv, Focuksessa 1,0 125hv ja 1,6 182hv. Nuo litraiset 3-sylinteriset murisee kaasua painettaessa mukavasti ja varmasti Fiestaan tuleva 140hv versio vie koppaa mukavasti. No ei tietenkään isompien koneiden lailla mutta riittävästi käyttöautoon.

Käykää ihmeessä kokeilemassa jos ennakkoluuloista on halua päästä eroon. Pikkubensaturboista puhuttaessa on aika miellyttäviä käyttömoottoreita eikä ole netti ainakaan vielä ollut täynnä juttua moottoriongelmista.
Autoillen 520dA xDrive, 118iA Sport, 325i M-sport
Pyöräillen Specialized Roubaix Comp Disc Ultegra, Focus Raven Custom 29" Sram XX1

Poissa pokkus

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #21 : 27.06.2014 23:36 »
Tänne Jenkkeihin tämä pikkukone on vasta nyt oikeasti rantautumassa. Pitääkin käydä koeajamassa, jos tulee sopiva tilaisuus eteen :)
           

Poissa Antero

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 667
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #22 : 28.06.2014 01:05 »
En ole tätä Fordin konetta päässyt vielä kokeilemaan, mutta mielenkiintoista nähdä miten pärjää verrattuna PSA-konsernin uuteen "ihmemoottoriin" joka on saanut varsin positiivisen vastaanototon.

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4818
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #23 : 28.06.2014 01:06 »
Starttimoottori ;D
No juuri se. Ei tämmöinen vanhan koulukunnan autoilija ole downshiftinggii sisäistänyt.  Aikaisemmat kokemukset saman kokoluokan moottorista on Daihatsu Charadesta ja on se myönnettävä että startillakin pärjää nykyisin.
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #24 : 30.06.2014 10:02 »
Meillä on rouva kohta 10kk päästellyt Focuksella 125hv EcoBoostilla ja kovasti on tykännyt. Itsekin sillä ajan aina kun vaan saan... on käyttömukavuudeltaan huomattavasti miellyttävämpi kuin esim vag:n 1,2TSI 105hv tai 1,4TSI 125hv. Nuo vag-pikkuisetkin toimii automaatin kanssa (niin kauan kuin toimii) mutta manuaalina aika ankeita.

Allekirjoitan tuon. Itse olen ajanut tuolla 1.0EccoBuutsilla Focuksen nokalla (vanhemmilla löytyy), ja on miellyttävämpi manuaalina kuin VAGin. 1.2/1.4TSI <122hp versiot. DSG auttaa, mutta ei ehkä ihan pelasta.

Budjettivehkeenä varteenotettavampi kuin Seatin mopomalli, juurikin koneen puolesta.. Seattiin sen sijaan kallistaisi varustepolitiikka... Mutta onneksi ei tarvi nyt kumpaakaan ostaa..

Poissa JakeS

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4818
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #25 : 30.06.2014 15:52 »
Tässä taitaa olla viimeisimmät palkinnot litran ecoboostille...

http://www.carscoops.com/2014/06/2014-engine-of-year-awards-and-winners.html
Bmw, Ooppeli ja Voortti

Poissa Trollsten

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9808
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #26 : 30.06.2014 17:22 »
Mua tää kolmipyttyinen ei jostain syystä vakuuttanut. Mielestäni 1.2 TSI kuutoskolopallo on parempi. Johtuuko sitten siitä että Golfilla on tullut ajettu reilusti enemmän ja osaa hyödyntää moottoria paremmin tai sitten se entinen vuokra-auto oli jotenkin tukkoinen.

Poissa bgis

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 311
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #27 : 30.06.2014 17:27 »
Pumaspeed repinyt 170 heppaa tosta 1.0t ecoboostista. Päivitys maksaa 2500e. Ainakin väittävät että kestää.
http://www.pumaspeed.co.uk/car-Fiesta-Mk75-Zetec-S-10-Ecoboost_1_325.jsp
Opel Adam Rocks S 2017

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 15727
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #28 : 30.06.2014 17:48 »
Ei kai sellaista virityspajaa olekaan, joka ei väittäisi moottorin kestävän heidän virityksiään.

Poissa gain

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 71
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #29 : 30.06.2014 17:59 »
Ei kai sellaista virityspajaa olekaan, joka ei väittäisi moottorin kestävän heidän virityksiään.

Aivan. Se olisikin jo ihme, että mainitsisivat sivuillaan, että mahdollinen viritys saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen rikkoutumiseen. :)

Poissa ePa

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #30 : 29.07.2014 21:32 »


http://www.iltalehti.fi/autot/2014072918527191_au.shtml

Onko tuolle nimitykselle oikeasti katetta?

Onko tuo tuotannonlisäys vasta tehtaan ramp uppia vai oikeasti kysynnän kasvua ja siihen vastaamista?
Samassa pihassa: W164, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

MMV

  • Vieras
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #31 : 30.07.2014 09:10 »
Olisi aika erikoista, jos tehdas palkkaisi lisää työvoimaa, mikäli niitä töitä ei oikeasti ole tarjolla. Veikkaan, että tämä maitölkin kokoinen mylly haukkaa merkittävän osan Fordin moottorimallistossa. Olin jostain lukevinani, että tuo EcoBoost olisi voittanut nyt kolmannen kerran vuoden moottoripalkinnon.

Poissa -V-

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 863
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #32 : 30.07.2014 10:09 »
Olin jostain lukevinani, että tuo EcoBoost olisi voittanut nyt kolmannen kerran vuoden moottoripalkinnon.

Näinhän tuota on saanut lukea: Fordin pieni 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti Kansainvalinen vuoden moottori -kilpailun kolmanne kerran peräkkäin.
Autoillen 520dA xDrive, 118iA Sport, 325i M-sport
Pyöräillen Specialized Roubaix Comp Disc Ultegra, Focus Raven Custom 29" Sram XX1

Poissa pokkus

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #33 : 30.07.2014 15:15 »
Olin jostain lukevinani, että tuo EcoBoost olisi voittanut nyt kolmannen kerran vuoden moottoripalkinnon.

Muun muassa tämän ketjun ensimmäisestä viestistä ;)
           

Poissa völvöxc60

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4716
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #34 : 02.08.2014 18:17 »

pyllerö

  • Vieras
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #35 : 09.02.2015 22:10 »
EcoBoosteja olen itse kokeillut Fiestassa 1,0 100hv ja 1,6 182hv, Focuksessa 1,0 125hv ja 1,6 182hv. Nuo litraiset 3-sylinteriset murisee kaasua painettaessa mukavasti ja varmasti Fiestaan tuleva 140hv versio vie koppaa mukavasti. No ei tietenkään isompien koneiden lailla mutta riittävästi käyttöautoon.

Tykkään kanssa 3-sylinterisen äänistä, mukavammat kuin 4-sylinterisen(pääsääntöisesti). Onko kukaan ajanut tuota 140 hv versiota? Onko tuntuvaa eroa 125 heppaiseen?

Poissa Skula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9073
  • Audi A5
  • MC Ball's..
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #36 : 10.02.2015 10:47 »
Mistään mitään tiedä, mutta vanhempien -12 Focus 1.0ekobuusti, 100hv, on kyllä ääniltään niin kauhiaa kuunneltavaa, rousketta ja kalinaa.. Hui että.. Ei kuulemma haittaa  :o

Tehot kyllä minulle piisais.. Ja muutenkin.. Mutta..

Poissa tuRboman

Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #37 : 10.02.2015 10:58 »
Eikös ne kaikki suorasuihkut ole karsean kuuloisia bensana. Jotenka siitä voi arvata, että kun tehdään kolmisylinterinen suorasuihkuturbo, niin ei siitä mitään sulosointuja kuule. Oikeasti, lähes kaikki uudet autot kuulostaa joko tylsältä tai rumalta. Tai jopa säälittävältä (pierettimet yms ).
"Well, take me back down where cool water flows, yeah.
Let me remember things I love.."
CCR - Green River

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 292
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #38 : 10.02.2015 11:36 »
Mistään mitään tiedä, mutta vanhempien -12 Focus 1.0ekobuusti, 100hv, on kyllä ääniltään niin kauhiaa kuunneltavaa, rousketta ja kalinaa.. Hui että.. Ei kuulemma haittaa  :o

Kolmipyttyisessä on mielenkiintoiset  :) murinat.
Mutta se kokemus mitä tuollaisella 1.0  100 hv -versiolla olen työtehtävissä ajellut, niin se on selkeästi heikompi kuin VAG-koneet siinä suhteessa (ainakin 1.4 TSI on selkeästi parempaa luokkaa automaatilla tai ilman) erityisesti alavääntönsä suhteen. 100 hv ei tunnu vääntävän juuri alle 1500 rpm:n vaan alkaa jyristellä (Focuksen koppa) voimattomasti, mitä taas edes VAG 1.2 TSI ei vastaavassa ajossa tee.

Talouslukuihin tuolla Ecoboobsilla  ;) varmaan pääsee ei siinä mitään, ja ehkä 125 hv versio on joustavampi ja vääntävämpikin, en ole tosin ajanut sellaista mutta toivoa sopii.
Mercedes-Benz  4matic -16
Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex: Passat Variant TSI DSG Highline -11 (I,II,III, ACC,DCC, ym), Golf Variant TSI -10, Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poissa Vempula

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8876
Vs: Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori
« Vastaus #39 : 10.02.2015 11:40 »
Talouslukuihin tuolla Ecoboobsilla  ;) varmaan pääsee ei siinä mitään,

Mutta tämäkin vaatii sitten alinopeudella ajamista, jos rajoitukset ovat kolminumeroisia. Mitä nyt itse yhden kesälomareissun 1.0 Focuksella Suomessa ajelin, niin sen kulutus pompahtaa ihan sikana, jos ajaa aina +15 rajoituksen päälle.