https://yliteippaus.fi/

Moottorin piristämistavat: Lastutus/softaaminen vs. "boksit"

Osaako joku kertoa miten nämä softa muutokset käyttäytyvät jos autossa on erilaisia ajomoodeja.

Kokeilin eilen kulkupuolta ja comfortilla ehdin kelata mittariin +230 mutta seuraavaan rakoon laitoin sportin päälle ja auto puutui todella pahasti 200 kohdalla vaikka oli alamäki.

En tiiä vaihtuuko bemarissa kartta ajomoodia vaihtaessa vai mitä ihmettä tuossa oikein tapahtui.

Jotenkin tuli sellainen tunne että laatikko huudatti aivan liian pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla ja oli jonkun sortin tiltissä koko vehje.
 
Ettei olis heittänyt varaohjelmalle ja auto vikatilassa, softaaja vaan estänyt vikakoodien aiheuttaman moottorin vikavalon syttymisen....sen enempää asiasta tietämättä. Tuppaa olemaan huonompien softaajien puuhaa tämä ohjelmiston vikamoodien peittely. Toki voihan olla missä hyvänsä syy, joku arvo ylittynyt ja ecu leikkaa voimat pois...
 
Jotain mätää tässä softassa / autossa on.

Ei voi painaa kaasua kickdowniin asti kun yrittää huippuja, muuten hyytyy 200km/kohdalle.

Siitä kun sitten löysää kaasun pois kickdownilta niin jurnuttaa muutaman sekunnin liian pienellä pykälällä kunnes potkaisee seuraavan pykälän päälle ja lähtee taas "kiihtymään".'

240 sain mittarin kelattua tuolleen löysäämällä kahden markan jälkeen mutta vaati kyllä jeesuspitkän kiihdytyksen.

 
Aihetta käsitelty täällä laajasti jo aiemmin, mutta ei millään jaksa kahlata kaikkea aiempaa läpi.

https://www.chip-tuning.fi/optimointi/index.php?vehicle_id=1&brand_id=54&model_id=3095&year_id=9200&engine_id=9631

Törmäsin tuollaiseen ja aihe alkoi vähän kiinnostamaan. Noitahan on tietysti lukuisia muitakin, mutta tuossa nyt kuitenkin yksi. Muutama kysymys tuli mieleen.

-Miten kytkin/vaihdelaatikko (DSG) kestää tuollaiset tehon/väännön lisäykset ?

-Onkohan tuollaisilla pienillä (kotimaisilla) toimijoilla omia testattuja optimointeja kaikkiin ilmoitettuihin autohin valmiina, vai toimiiko siinä oma auto ns. testipenkkinä ? Vai käyttävätkö he kaikki jotain isompien toimijoiden edustamiaan softia ?
 
^Karalalta kysyin juurikin tuota DSG:n kestoa, kun edellistä autoa hänen pajallaan ohjelmoitiin. Sanoi, että jos ohjelmointi tehdään oikein, niin ei ole mitään ongelmaa. Silloin laatikko saa eculta oikean tiedon moottorin tuottamasta väännöstä eikä pidä liian suurta vaihdetta silmässä kovilla väännöillä. Tiedä sitten mikä tilanne on noiden muiden softien kanssa.
 
jrinnes sanoi:
^Karalalta kysyin juurikin tuota DSG:n kestoa, kun edellistä autoa hänen pajallaan ohjelmoitiin. Sanoi, että jos ohjelmointi tehdään oikein, niin ei ole mitään ongelmaa. Silloin laatikko saa eculta oikean tiedon moottorin tuottamasta väännöstä eikä pidä liian suurta vaihdetta silmässä kovilla väännöillä. Tiedä sitten mikä tilanne on noiden muiden softien kanssa.

Pikkasen uskallan tuota epäillä. Jos loota kestää 200 Nm ja mosa tuottaa 300 niin melko usein on ylikuormaa vaikka ei jurnutettaisikaan pienillä kierroksilla. Sitten kun vielä pyritään ajamaan taloudellisesti niillä suurimman momentin kierroksilla, niin...
 
Ollut pelkästään pikkupajojen softia, siinä kun penkissä ajetaan ja tehdään kaikki juuri siihen yksilöön niin lopputulema on juuri se mitä penkki näyttää.
Mitä tulee voimansiirron kestävyyteen niin uskoisin kaikkien noudattavan siviiliautoissa valmistajan max.arvoja.
 
antsu sanoi:
Pikkasen uskallan tuota epäillä. Jos loota kestää 200 Nm ja mosa tuottaa 300 niin melko usein on ylikuormaa vaikka ei jurnutettaisikaan pienillä kierroksilla. Sitten kun vielä pyritään ajamaan taloudellisesti niillä suurimman momentin kierroksilla, niin...
...niin mitä?

Se että mikä se "sulake" nuissa laatikoissakin on minkä perässä on vaikkapa termi "DSG" tai "S-tronic" vaihtelee kovasti. Esim tuossa DQ200 laatikossa se on kytkimet, joille löytyy kestävämpääkin settiä. Muutamat muut lootat kuten vaikkapa uudet DQ381 imaisee vaikkapa 700Nm lävitsensä kohtuu kivasti.

Tästä vaikkapa tutustumaan:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/dsg-and-auto-gearbox-tuning/

Mutta näitä ei tosiaan pikkupojat tuunaa. Laatikoille ON siis erikseen flässäyksiä joilla tuota momentirajoitusta nostetaan eikä kierretä softan ilmoittamaa arvoa muokkaamalla tuota laatikon toimintaa. Tuota kannattaa tiedustella softantekijältä miten tekee tuon rajoituksen säädön tarvittaessa...
 
Jos mieli tekee softaa, niin harvemmin kannattaa kysyä täältä. Soitot suoraan softantekijälle ja mainokset on mainoksia isoilla pajoilla, (Revo). Ja vaparista saa kyllä tehoa jos kuristettu tehokkaammasta, niinkuin nykyään usein on. Mazda hyvänä esimerkkinä. Kuiva seiska kestää jatkuvaa about 330nm, joten vain 1.4 koneessa voi antaa olla rajoittamatta. Muistettakoon että max väännöt on harvoin käytössä pidempää aikaa. Väännön rajoitus vaikuttaa myös softan muuhunkin toimintaan, joten se ei toimi aivan optimaalisesti. Customin saa 500e, joten kandee miettiä hiukan ottaako perusbulkin luultavasti kuitenkin toimivana, vai...
 
Kappas DQ500 onkin luokkaa 600Nm. Jostain luin olleen sen 500

Tarttee mennä voimakaupoille;
The DQ500 can handle up to 800hp/1000Nm with DSG software and upgraded clutch packs.
 
-TimoS- sanoi:
The DQ500 can handle up to 800hp/1000Nm with DSG software and upgraded clutch packs.

Upgreidaamalla saa tietty mitä vaan, kunhan kortilla on katett :D
 
Niinpä se menee.
Ei nyt oikein irtoa fyrkkaa että olisi useampi sata heppaa Transportissa  ;D ;D
 
kylpykuula sanoi:
Ei ole tullu mieleenkään, että voisi vaparia piristää mutta kyl omaankin sais ihan kivasti potkua lisää näköjään.

Kyl vaan, Mini Onessa Cooperin softat 90hp -> 115hp, virimyyntipapereiden mukaan, muuten tietoa onko - pörinä kyllä lisääntyi.
 
JiiJii71 sanoi:
Epäilys ohjelmoinnista -> kilvet pois ja katastusukolle syynättäväksi?

https://www.is.fi/autot/art-2000007656651.html
Reality check...

Koska on viimeksi nähty virkavaltaa tien päällä syynäämässä jonkin auton moottoritilaa tai auton alla saastelaitteita? Jos tuo "purkuoikeus" laajentuisi koskemaan myös heitä. Okei... ehkä raskaan kaluston ratsioissa voisi jollakulla olla erikoisosaamista tuohon, mutta perus henkilöliikenteen valvontaan lienee lottovoittoon verrattavissa oleva tapaus jäädä perus partiopoliisin liikennevalvonnassa kiinni tuollaisesta - nyt tai tulevaisuudessakaan.

Toive siitä että katsastuksessa olisi sitten osaamista tunnistaa manipuloinnit on toki suotava. Sieltähän sitten jäisi ainakin tökeröimmät säädöt pois.

Mutta vähän tuo LVM:n lista naurattaa, ainakin Iltasanomien tekemänä:
Yleisimpiä manipuloitavia kohteita ovat:

 DPF/GPF eli ajoneuvojen pakokaasuja puhdistava hiukkassuodatin

 Kolmitoimikatalysaattori

 SCR eli selektiivinen katalyyttinen pelkistämistekniikka

EGR eli pakokaasun takaisinkierrätys

ECU eli moottorinohjausyksikkö

Kaikkien mainittujen jälkikäsittelyjärjestelmien tarkoituksena on ajoneuvon haitallisten lähipäästöjen kuten pienhiukkasten vähentäminen.
Ihan en tuohon yksoikoisesti usko, että ECU:n tarkoitus on pienentää lähipäästöjä, vaan mahdollistaa moottorin toiminta. :D

Taas toisaalta "pienhiukkasten vähentäminen" ei ole EGR:n tehtävä vaan se toissijaisesti tuottaa niitä lisää kun palotapahtumaan sitketaan jo poltettua pakokaasua. Mutta typenoksideja sillä pienennetään, se on kyllä yksi lähipäästö...
 
ConD sanoi:
Koska on viimeksi nähty virkavaltaa tien päällä syynäämässä jonkin auton moottoritilaa tai auton alla saastelaitteita?

Ei nähdä nyt eikä tulevaisuudessakaan, vaan tilalle tulee poliisin mielivalta kuten on jo prätkissäkin. Sille setä siniselle riittää jo pelkkä epäilys jostain filunkipelistä ja ajoneuvosi on ajokiellossa että heilahtaa, kunnes käyt jälleen suikan kanssa juttelemassa kauniita, poltat omaa aikaa ja rahaa tuohon usein jopa ihan turhaan. Äärimmillään prätkillekin kun tuon oikeuden antoivat, oli tuona kesänä ajokieltoja jaettu pyörille oikein kaksin käsin, pahimmillaan se on tarkoittanut jopa 2-3 turhaa käyntiä kats.konttorilla kuukaudessa sille samallekin prätkälle :mad:
 
Erona prätkien ja autojen suhteen on se, että toisia ei koske määräaikaiskatsastussäännöt ollenkaan.

Mutta jos joutuu pyörällään 2-3x vuodessa tilanteeseen että poliisi ottaa jututettavaksi ja ohjaa konttorille, voinee olla niin että on syytä katsoa peiliin. Lähipiirissä on henkilö joka ajaa vuosittain 5-numeroisia kilometrejä moottoripyörällä pitkin poikin Suomea, eikä yksikään poliisi ole pysäyttänyt häntä viimeisen 10 vuoden aikana ja ohjannut katsastukseen. Mielivalta siis kuulostaa oudolta.

Jos taas on niin että joutuu oikeasti syyttä tuollaiseen tilanteeseen, niin tässä lienee keino puuttua asiaan:
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/lainsaadanto-ja-oikeusturva/opas/nain-teet-kantelun/milloin-viranomaisen-toiminnasta-voi-kannella

Mutta en todellakaan jaksa uskoa että missään vaiheessa autoja ruvetaan tuolla tienpäällä ratsaamaan, purkamaan tai ohjaamaan leimalle yhtään sen enempää kuin nytkään - kun ei siihen vaan ole resurssia virkavallalla. Nuorten kuminpolttohäppeningit tms on kokonaan eri asia tai raskaan liikenteen ratsiat. Tuo leimalla tapahtuva syynäys on ihan toinen juttu sitten.
 
Täällä kaakonkulmalla on vielä hauska tiöanne siinä, että sama yrittäjä mikä erittäin näyttävästi somessa markkinoi autojen ohjelmointeja omistaa myös katsastusliiketoimintaa...