autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Moottorin piristämistavat: Lastutus/softaaminen vs. "boksit"  (Luettu 99787 kertaa)

Poissa jrinnes

^Karalalta kysyin juurikin tuota DSG:n kestoa, kun edellistä autoa hänen pajallaan ohjelmoitiin. Sanoi, että jos ohjelmointi tehdään oikein, niin ei ole mitään ongelmaa. Silloin laatikko saa eculta oikean tiedon moottorin tuottamasta väännöstä eikä pidä liian suurta vaihdetta silmässä kovilla väännöillä. Tiedä sitten mikä tilanne on noiden muiden softien kanssa.
Passat 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa kylpykuula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 624
  • Mazda 6
Ei ole tullu mieleenkään, että voisi vaparia piristää mutta kyl omaankin sais ihan kivasti potkua lisää näköjään.

https://www.chip-tuning.fi/optimointi/index.php?vehicle_id=1&brand_id=36&model_id=1608&year_id=5418&engine_id=10511

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1172
Ei ole tullu mieleenkään, että voisi vaparia piristää mutta kyl omaankin sais ihan kivasti potkua lisää näköjään.

https://www.chip-tuning.fi/optimointi/index.php?vehicle_id=1&brand_id=36&model_id=1608&year_id=5418&engine_id=10511


Näihin vapareiden piristyksiin kannattaa suhtautua pienellä varauksella.
S212 220 Bluetec -15 9G, 944S -88

Poissa -TimoS-

Mä olen luottanut isompiin toimijoihin nykyään.
Oli mulla kerran ihan suomalainen softa, ei sitten toiminut. Sain 50% fyrkasta takaisin ja nollatulos.

https://www.slamit.net/category/2012/bsr-moottorin-virityssarjat
Mukava öljyvehje VW, tulossa kaveriksi Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2674
^Karalalta kysyin juurikin tuota DSG:n kestoa, kun edellistä autoa hänen pajallaan ohjelmoitiin. Sanoi, että jos ohjelmointi tehdään oikein, niin ei ole mitään ongelmaa. Silloin laatikko saa eculta oikean tiedon moottorin tuottamasta väännöstä eikä pidä liian suurta vaihdetta silmässä kovilla väännöillä. Tiedä sitten mikä tilanne on noiden muiden softien kanssa.

Pikkasen uskallan tuota epäillä. Jos loota kestää 200 Nm ja mosa tuottaa 300 niin melko usein on ylikuormaa vaikka ei jurnutettaisikaan pienillä kierroksilla. Sitten kun vielä pyritään ajamaan taloudellisesti niillä suurimman momentin kierroksilla, niin...

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3503
Ollut pelkästään pikkupajojen softia, siinä kun penkissä ajetaan ja tehdään kaikki juuri siihen yksilöön niin lopputulema on juuri se mitä penkki näyttää.
Mitä tulee voimansiirron kestävyyteen niin uskoisin kaikkien noudattavan siviiliautoissa valmistajan max.arvoja.

Poissa ConD

Pikkasen uskallan tuota epäillä. Jos loota kestää 200 Nm ja mosa tuottaa 300 niin melko usein on ylikuormaa vaikka ei jurnutettaisikaan pienillä kierroksilla. Sitten kun vielä pyritään ajamaan taloudellisesti niillä suurimman momentin kierroksilla, niin...

...niin mitä?

Se että mikä se "sulake" nuissa laatikoissakin on minkä perässä on vaikkapa termi "DSG" tai "S-tronic" vaihtelee kovasti. Esim tuossa DQ200 laatikossa se on kytkimet, joille löytyy kestävämpääkin settiä. Muutamat muut lootat kuten vaikkapa uudet DQ381 imaisee vaikkapa 700Nm lävitsensä kohtuu kivasti.

Tästä vaikkapa tutustumaan:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/dsg-and-auto-gearbox-tuning/

Mutta näitä ei tosiaan pikkupojat tuunaa. Laatikoille ON siis erikseen flässäyksiä joilla tuota momentirajoitusta nostetaan eikä kierretä softan ilmoittamaa arvoa muokkaamalla tuota laatikon toimintaa. Tuota kannattaa tiedustella softantekijältä miten tekee tuon rajoituksen säädön tarvittaessa...
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa ram1

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 58
Jos mieli tekee softaa, niin harvemmin kannattaa kysyä täältä. Soitot suoraan softantekijälle ja mainokset on mainoksia isoilla pajoilla, (Revo). Ja vaparista saa kyllä tehoa jos kuristettu tehokkaammasta, niinkuin nykyään usein on. Mazda hyvänä esimerkkinä. Kuiva seiska kestää jatkuvaa about 330nm, joten vain 1.4 koneessa voi antaa olla rajoittamatta. Muistettakoon että max väännöt on harvoin käytössä pidempää aikaa. Väännön rajoitus vaikuttaa myös softan muuhunkin toimintaan, joten se ei toimi aivan optimaalisesti. Customin saa 500e, joten kandee miettiä hiukan ottaako perusbulkin luultavasti kuitenkin toimivana, vai...

Poissa -TimoS-

Kappas DQ500 onkin luokkaa 600Nm. Jostain luin olleen sen 500

Tarttee mennä voimakaupoille;
The DQ500 can handle up to 800hp/1000Nm with DSG software and upgraded clutch packs.
Mukava öljyvehje VW, tulossa kaveriksi Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2674
The DQ500 can handle up to 800hp/1000Nm with DSG software and upgraded clutch packs.

Upgreidaamalla saa tietty mitä vaan, kunhan kortilla on katett :D

Poissa -TimoS-

Niinpä se menee.
Ei nyt oikein irtoa fyrkkaa että olisi useampi sata heppaa Transportissa  ;D ;D
Mukava öljyvehje VW, tulossa kaveriksi Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort

Poissa Taky

Ei ole tullu mieleenkään, että voisi vaparia piristää mutta kyl omaankin sais ihan kivasti potkua lisää näköjään.

Kyl vaan, Mini Onessa Cooperin softat 90hp -> 115hp, virimyyntipapereiden mukaan, muuten tietoa onko - pörinä kyllä lisääntyi.
KIA Niro EV Business Luxury 2020 Gravity Blue
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001 Silk Green

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3844
  • VW Polo 2020
Eikös Boba Racing Golfissa ole vakio DQ250?

Poissa -karppa-

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3742
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mä olen luottanut isompiin toimijoihin nykyään.
Oli mulla kerran ihan suomalainen softa, ei sitten toiminut. Sain 50% fyrkasta takaisin ja nollatulos.

https://www.slamit.net/category/2012/bsr-moottorin-virityssarjat


Maksoit softasta, joka ei toiminut, etkä saanut rahoja takaisin?