autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Akkutyökalut  (Luettu 56929 kertaa)

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
Vs: Akkutyökalut
« Vastaus #340 : 02.12.2019 21:48 »
Ok, kiitos tiedosta. Tämä vahvistaa epäilyksen että koneessa on jotain vikaa. Pitää kääntyä paikallisen K-Raudan puoleen.
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa ConD

« Vastaus #341 : 02.12.2019 21:49 »
Kyllä tuon pitäisi 3-asetuksella auki paukuttaessa irroittaa 120Nm pultit "kevyesti". Eli jos ei oikeasti (ilman vääntösauvaa, pelkällä hylsyllä) paukuttaenkaan avaa kolmosella sitä pyöränpulttia niin vikaa on.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #342 : 02.12.2019 21:57 »
Kyllä tuon pitäisi 3-asetuksella auki paukuttaessa irroittaa 120Nm pultit "kevyesti". Eli jos ei oikeasti (ilman vääntösauvaa, pelkällä hylsyllä) paukuttaenkaan avaa kolmosella sitä pyöränpulttia niin vikaa on.
Näin olen ymmärtänyt. Sama ongelma kiinni vetäessä voima puuttuu melko kokonaan. 120 NM asetuksella momenttiavaimella pyörii vielä 1/4 - 1/2 kierrosta.

"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa ConD

« Vastaus #343 : 02.12.2019 22:07 »
Laita suosiolla se kovin 400Nm asento, eli 3-vaihde niin sen kanssa pitäisi tapahtua se mitä tapahtumia voisi olla tulossa. Momenttivarren kanssa saat periaatteessa "mopottaa" niin kauan että näet että mutteri/pultti ei vaan pyöri enää. Sitten sen pitäisi olla periaatteessa aika lähellä asetustaan.

Minulla tuo milwaukee pukkaa max 610Nm, niin 120Nm momenttivarrella saa aika huoletta ajella kiinni mutterit, kun ne pitää saada jälkikiristettyä 180Nm:iin. Mutta sanoisin että aina se on sen 120Nm saanut aikaan varren kanssa, jopa ylikin kun "paukkua on".

Eli jos 120Nm varren kanssa et 3-vaihteellakaan saa sitä 120Nm aikaan vaikka kuinka paukutat sitä pulttiamutteria, niin sitten on koneessa vika. Sanoisin että aina tehot täysille kun irroittaa tai sitten kiinnittää jotain ja käytössä on momenttivarsi.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #344 : 02.12.2019 23:11 »
^Onko väärin olettaa, että jos auton pyörän pultti kiinnitetään käsin puolen metrin varrella varustetulla momenttiavaimella, ilman hyppimättä varren päälle, niin pultin pitäisi kunnossa olevalla laitteella aueta? Ja vielä aika kivuttomasti?

Poissa ePa

« Vastaus #345 : 03.12.2019 01:08 »
^Onko väärin olettaa, että jos auton pyörän pultti kiinnitetään käsin puolen metrin varrella varustetulla momenttiavaimella, ilman hyppimättä varren päälle, niin pultin pitäisi kunnossa olevalla laitteella aueta? Ja vielä aika kivuttomasti?

No sehän riippuu momenttiavaimen asetuksista ja onko sitä käytetty oikein. Ei se avaimen varren pituus mitään kerro.

Jos momenttiavaimen varren päällä ”hypitään” on mielestäni kyseessä käyttäjävirhe.
Samassa pihassa: A6C7, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa rosso

• Vakiokalustoa
  • **
  • BMW X1 xDrive 18d
« Vastaus #346 : 03.12.2019 01:28 »

Poissa Mika_M

« Vastaus #347 : 03.12.2019 07:12 »

Kuten ePa sanoi, riippuu momenttiavaimen asetuksista. Puolen metrin varrella käsin kääntämällä saa kyllä pultin melkoiseen momenttiin, varmasti myös sellaiseen ettei se tuolla Ryobilla enää aukea. Mutta eihän momenttiavainta niin kuulu käyttää.  ???

Onhan muuten pulttipyssyssä pelkkä hylsy kiinni, ilman mitään jatkovarsia? Itse havaitsin lukkopultteja anopin autosta irrottaessani, että välissä ei passaa olla yhtään ylimääräistä liitosta jos meinaa saada pultit auki. Lukkopultit piti irrotella käsin, kun siitä adapterista tuli liikaa löysää pakettiin ja iskun voima hävisi sinne. Vain ja ainoastaan hylsy kiinni koneessa, niin sitten aukeaa.

Mutta ei tuossa Ryobissa yhtään ylimääräistä voimaa ole, eli jos on pultit vedetty apinamomentilla kiinni niin aukeamatta jää. Järjellisesti kiristetyt aukeaa.
VCDS @ Kotka

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #348 : 03.12.2019 07:25 »
Kuten ePa sanoi, riippuu momenttiavaimen asetuksista. Puolen metrin varrella käsin kääntämällä saa kyllä pultin melkoiseen momenttiin, varmasti myös sellaiseen ettei se tuolla Ryobilla enää aukea. Mutta eihän momenttiavainta niin kuulu käyttää.  ???

Onhan muuten pulttipyssyssä pelkkä hylsy kiinni, ilman mitään jatkovarsia? Itse havaitsin lukkopultteja anopin autosta irrottaessani, että välissä ei passaa olla yhtään ylimääräistä liitosta jos meinaa saada pultit auki. Lukkopultit piti irrotella käsin, kun siitä adapterista tuli liikaa löysää pakettiin ja iskun voima hävisi sinne. Vain ja ainoastaan hylsy kiinni koneessa, niin sitten aukeaa.

Mutta ei tuossa Ryobissa yhtään ylimääräistä voimaa ole, eli jos on pultit vedetty apinamomentilla kiinni niin aukeamatta jää. Järjellisesti kiristetyt aukeaa.
Halppis momenttiavaimeen olen laittanut arvoksi  120 Nm ja kiristänyt että kerran-pari naksahtaa. Tarkkuudesta en tiedä, mutta kun samalla vehkeellä avaa, niin ihan järjellisellä voimalla ne pultit on auenneet. Ja nyt ei ole pultit olleet kiinni kuin pari kuukautta, ettei mistään jumiintumisestakaan voi olla kyse. Taisi mulla olla lyhyt jatkovarsi kiinni kun eilen koitin avata. Ja kiristäessä oli momenttisauva jatkona jotta ei menisi liian tiukkaan. No, ei ollut pelkoa kun momenttiavaimella pyörähti vielä 1/4 - 1/2 kierrosta.

Poissa Mika_M

« Vastaus #349 : 03.12.2019 07:47 »
Halppis momenttiavaimeen olen laittanut arvoksi  120 Nm ja kiristänyt että kerran-pari naksahtaa.

Mulle on tuntematon tuollainen momenttiavain, yleensä ne naksahtaa ja silloin on kireys saavutettu. Mistä se toinen naksahdus tulee?

Taisi mulla olla lyhyt jatkovarsi kiinni kun eilen koitin avata.

Ota se pois ja kokeile sitten, tuohon hukkuu helposti suurin osa voimasta.
VCDS @ Kotka

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #350 : 03.12.2019 07:56 »
Mulle on tuntematon tuollainen momenttiavain, yleensä ne naksahtaa ja silloin on kireys saavutettu. Mistä se toinen naksahdus tulee?
En tiedä, en oikein tunne tällaisia työkaluja. Kuten sanottua tuo on jokin halppisjuttu, mutta ollut loistava hintaisekseen.
Lainaus
Ota se pois ja kokeile sitten, tuohon hukkuu helposti suurin osa voimasta.
Entäs se kiristäminen? Siinä nyt ainakin teoriassa pitäisi voida käyttää sitä momenttivartta ja se on samalla jatkovarsi,

Olisikohan laitteen moottorissa jokin vika, kun härärässä huomaa käynnistäessä sisältää lentää muutama kipinä jäähdytysaukoista ja aina käyttäessä se haisee voimakkaasti "sähköpalolta".

Poissa Mika_M

« Vastaus #351 : 03.12.2019 08:01 »
Entäs se kiristäminen? Siinä nyt ainakin teoriassa pitäisi voida käyttää sitä momenttivartta ja se on samalla jatkovarsi,

Olisikohan laitteen moottorissa jokin vika, kun härärässä huomaa käynnistäessä sisältää lentää muutama kipinä jäähdytysaukoista ja aina käyttäessä se haisee voimakkaasti "sähköpalolta".

En osaa sanoa kiristyksestä, itse olen jättänyt nuo momenttivarret kauppaan kun en kokenut niitä tarvitsevani. Ajelen pultit ykkös- tai kakkos-asennolla kiinni ja loppukiristän käsin. Kolmosella sai liian tiukkaan, sekin on kokeiltu.

Moottorin toiminta kuulostaa normaalilta tai ainakin vastaavalta kuin omassa samanlaisessa, kipinöitä sinkoilee ja sähkön haju on hyvin voimakas. Ei haittaa käyttöä.  ;D
VCDS @ Kotka

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #352 : 03.12.2019 11:20 »
No niin. Kone vaihdettu uuteen samanlaiseen. Maksoin hiukan välirahaa, niin sain mukaan sen setin jossa kantolaukku, akku ja laturi sekä 3 pitkää hylsyä.

Pikatestauksessa eilen 120 Nm momenttiin kiristämäni pultit aukesi aika helposti. Vedin myös niin kireälle yhden pultin momenttiavaimella kuin uskalsin, niin senkin avasi.

Poissa tuRboman

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • - турбоман -
    • www.autostadium.fi
« Vastaus #353 : 03.12.2019 11:24 »
Joo, kyllä se avaa huomattavasti tiukempia pultteja kuin 120Nm. Alatukivarren etummaista mutteria Saabista ei saanut 1/2" räikällä nasahtamaan auki, mutta tuolla aikani täysillä pörryytin niin johan aukes.
"The journey of a thousand miles begins with one step"

Paikalla Pekka T

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • BMW 328i
« Vastaus #354 : 03.12.2019 11:29 »
En tiedä, en oikein tunne tällaisia työkaluja. Kuten sanottua tuo on jokin halppisjuttu, mutta ollut loistava hintaisekseen.Entäs se kiristäminen? Siinä nyt ainakin teoriassa pitäisi voida käyttää sitä momenttivartta ja se on samalla jatkovarsi,

Se toinen naksahdus tulee pultista.  :)

Minulla on Makitan 400 Nm väännin, sillä on vaikeuksia avata 140 Nm kireyden pultteja, on helpompaa ensin  löysätä pultit käsin alkukireydestä ja koneella sitten loput.

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #355 : 03.12.2019 11:29 »
Joo, kyllä se avaa huomattavasti tiukempia pultteja kuin 120Nm. Alatukivarren etummaista mutteria Saabista ei saanut 1/2" räikällä nasahtamaan auki, mutta tuolla aikani täysillä pörryytin niin johan aukes.
Kyllä, tuo oli vaan se sama arvo johon olen ennenkin kiristänyt ja mitä vanha kone ei suostunut avaamaan.