https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Akkutyökalut

Sande sanoi:
^Saako noissa akkupulttikoneissa valittua kiristysmomentin johon vetää, vai toimiiko ne vaan "perstuntumalla"? Eli voiko sillä korvata momenttiavaimen?

Itse olen käyttänyt kiinnilaitossa akkuporakonetta jasen jälkeen vetänyt momenttiin momenttiavaimella. Avatessa sitten toisin päin...

Momenttivarrella/sauvalla saat pultit sopivaan kireyteen, momenttiavaimella voi tietysti vielä tarkistaa loppukireyden.

https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet] [url]https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet[/url]
 
Minä testasin toissapäivänä Ryobin pulttipyssyn ja momenttivarren renkaiden vaihdossa. Hienosti pelasi. 110Nm varrella vetelin niin tiukille kuin meni. Testasin pari pulttia momenttiavaimella n 115Nm arvolla. Hieman kun lisään nitkahti niin momentti naksahti. Kyllä kai tuo varsi tuntus toimivan ja olikin miellyttävämpää touhua kun ei tarvinnut paineilmaa ja momenttiavainta enää pyöritellä. Irtikin lähti helposti Ryobilla. Joten homma toimii [emoji106]

Jotenkin ei vielä ole sisäistänyt, että mulla on tuo pulttipyssy kun tässä viikolla muuta hommaa tuli rapattua ja pultteja räikällä nysvättyä. Jälkikäteen muistin, että oishan se ollut pyssykin. [emoji850]
 
^Tommosen se vielä hommauttaa jossain vaiheessa. Oishan siinä lahjavinkkiä yhdistetylle synttäri/isänpäivälle...
 
Onko akkukäyttöisestä kolvista kokemuksia? Tätä olen suunnitellut ostettavaksi seuraavaksi Ryobi sarjasta. Liikuteltavuus ois tässäkin työkalussa etu.

Ryobi juotoskolvi

Ei kovin kallis. Mutta tehneekö tuolla mitään? Motivaattorina on kaasukolvin puute. Roikkapelit toimii hyvin työpöydällä, mutta aina sillointällöin täytyy työskennellä muuallakin kuin työpöydän äärellä.
 
tuRboman sanoi:
Ei kovin kallis. Mutta tehneekö tuolla mitään?

Tuon teho lienee 15-20 wattia eli elektroniikkahommiin riittävä. Pikkuakulla toiminee 1+ tuntia. Noilla rajoituksilla varmaan ihan ok.

 
Isänpäivälahjaksi sain Ryobin akkumutterivääntimen, jota juuri testailin renkaiden kanssa. Se on mallia R18IW3-0 18V One+. Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin.... kun yritän avata sillä momenttiavaimella 120 NM:iin kiristämäni pultit, niin kone vaan hakkaa ilman tulosta. Sama juttu kiristäessä, momenttisauvan kanssa tai ilman, kun sillä vetää kiinni niin kovin kun saa, niin 120 NM:ään säädetyllä momenttiavaimella kiristyy vielä neljännes - puoli kierrosta :eek:

Onko kellään samanlaista? Pitääkö käydä neuvottelemassa ostopaikassa?
 
Kuulostaa aika pienelle, mutta oletko testannut kaikkea 3 asentoa?
Ryobin sivuilla oli 180nm 1 asetuksella ja 400nm 3 asetuksella.
 
Kennedy sanoi:
Kuulostaa aika pienelle, mutta oletko testannut kaikkea 3 asentoa?
Ryobin sivuilla oli 180nm 1 asetuksella ja 400nm 3 asetuksella.
Kaikilla kokeilin. Ei lähelläkään että toimisi kuten tällä videolla:

Joku vika tuossa täytyy olla. Jos tuolla vetää renkaat kiinni, jää pultit niin löysälle etten kyllä uskaltaisi lähteä ajamaan  :eek:
 
Mulla on dewaltin akkukäyttöinen mutterinväännin ja sillä kyllä vetää pyörän pultit tiukkaan. Jotain vikaa on laitteessasi.
 
Sande sanoi:
Kaikilla kokeilin. Ei lähelläkään että toimisi kuten tällä videolla:

Joku vika tuossa täytyy olla. Jos tuolla vetää renkaat kiinni, jää pultit niin löysälle etten kyllä uskaltaisi lähteä ajamaan  :eek:
Mulla on sama kone, eikä mitään ongelmaa 110Nm asetusten kanssa. Vääntösauvalla kiinni ja momenttiavaimella tarkistus.
Ja on tullut avattua Saabin alustan komponentteja jotka on tiukassa. Aikansa päristelee, niin irtoaa. Ja edellä kerroin, että vääntösauvan kanssa saa olla tarkkana kun nopeimmalla asetuksella voi vetää yli asetuksen. Vääntösauva ei ehdi 'palautua' iskusta ja antaa mennä yli asetuksen.

Ei tuo toimi sulla oikein.
 
Ok, kiitos tiedosta. Tämä vahvistaa epäilyksen että koneessa on jotain vikaa. Pitää kääntyä paikallisen K-Raudan puoleen.
 
Kyllä tuon pitäisi 3-asetuksella auki paukuttaessa irroittaa 120Nm pultit "kevyesti". Eli jos ei oikeasti (ilman vääntösauvaa, pelkällä hylsyllä) paukuttaenkaan avaa kolmosella sitä pyöränpulttia niin vikaa on.
 
ConD sanoi:
Kyllä tuon pitäisi 3-asetuksella auki paukuttaessa irroittaa 120Nm pultit "kevyesti". Eli jos ei oikeasti (ilman vääntösauvaa, pelkällä hylsyllä) paukuttaenkaan avaa kolmosella sitä pyöränpulttia niin vikaa on.
Näin olen ymmärtänyt. Sama ongelma kiinni vetäessä voima puuttuu melko kokonaan. 120 NM asetuksella momenttiavaimella pyörii vielä 1/4 - 1/2 kierrosta.

 
Laita suosiolla se kovin 400Nm asento, eli 3-vaihde niin sen kanssa pitäisi tapahtua se mitä tapahtumia voisi olla tulossa. Momenttivarren kanssa saat periaatteessa "mopottaa" niin kauan että näet että mutteri/pultti ei vaan pyöri enää. Sitten sen pitäisi olla periaatteessa aika lähellä asetustaan.

Minulla tuo milwaukee pukkaa max 610Nm, niin 120Nm momenttivarrella saa aika huoletta ajella kiinni mutterit, kun ne pitää saada jälkikiristettyä 180Nm:iin. Mutta sanoisin että aina se on sen 120Nm saanut aikaan varren kanssa, jopa ylikin kun "paukkua on".

Eli jos 120Nm varren kanssa et 3-vaihteellakaan saa sitä 120Nm aikaan vaikka kuinka paukutat sitä pulttiamutteria, niin sitten on koneessa vika. Sanoisin että aina tehot täysille kun irroittaa tai sitten kiinnittää jotain ja käytössä on momenttivarsi.
 
^Onko väärin olettaa, että jos auton pyörän pultti kiinnitetään käsin puolen metrin varrella varustetulla momenttiavaimella, ilman hyppimättä varren päälle, niin pultin pitäisi kunnossa olevalla laitteella aueta? Ja vielä aika kivuttomasti?
 
Sande sanoi:
^Onko väärin olettaa, että jos auton pyörän pultti kiinnitetään käsin puolen metrin varrella varustetulla momenttiavaimella, ilman hyppimättä varren päälle, niin pultin pitäisi kunnossa olevalla laitteella aueta? Ja vielä aika kivuttomasti?

No sehän riippuu momenttiavaimen asetuksista ja onko sitä käytetty oikein. Ei se avaimen varren pituus mitään kerro.

Jos momenttiavaimen varren päällä ”hypitään” on mielestäni kyseessä käyttäjävirhe.
 
Sande sanoi:
^Onko väärin olettaa, että jos auton pyörän pultti kiinnitetään käsin puolen metrin varrella varustetulla momenttiavaimella, ilman hyppimättä varren päälle, niin pultin pitäisi kunnossa olevalla laitteella aueta? Ja vielä aika kivuttomasti?

Kuten ePa sanoi, riippuu momenttiavaimen asetuksista. Puolen metrin varrella käsin kääntämällä saa kyllä pultin melkoiseen momenttiin, varmasti myös sellaiseen ettei se tuolla Ryobilla enää aukea. Mutta eihän momenttiavainta niin kuulu käyttää.  ???

Onhan muuten pulttipyssyssä pelkkä hylsy kiinni, ilman mitään jatkovarsia? Itse havaitsin lukkopultteja anopin autosta irrottaessani, että välissä ei passaa olla yhtään ylimääräistä liitosta jos meinaa saada pultit auki. Lukkopultit piti irrotella käsin, kun siitä adapterista tuli liikaa löysää pakettiin ja iskun voima hävisi sinne. Vain ja ainoastaan hylsy kiinni koneessa, niin sitten aukeaa.

Mutta ei tuossa Ryobissa yhtään ylimääräistä voimaa ole, eli jos on pultit vedetty apinamomentilla kiinni niin aukeamatta jää. Järjellisesti kiristetyt aukeaa.
 
Mika_M sanoi:
Kuten ePa sanoi, riippuu momenttiavaimen asetuksista. Puolen metrin varrella käsin kääntämällä saa kyllä pultin melkoiseen momenttiin, varmasti myös sellaiseen ettei se tuolla Ryobilla enää aukea. Mutta eihän momenttiavainta niin kuulu käyttää.  ???

Onhan muuten pulttipyssyssä pelkkä hylsy kiinni, ilman mitään jatkovarsia? Itse havaitsin lukkopultteja anopin autosta irrottaessani, että välissä ei passaa olla yhtään ylimääräistä liitosta jos meinaa saada pultit auki. Lukkopultit piti irrotella käsin, kun siitä adapterista tuli liikaa löysää pakettiin ja iskun voima hävisi sinne. Vain ja ainoastaan hylsy kiinni koneessa, niin sitten aukeaa.

Mutta ei tuossa Ryobissa yhtään ylimääräistä voimaa ole, eli jos on pultit vedetty apinamomentilla kiinni niin aukeamatta jää. Järjellisesti kiristetyt aukeaa.
Halppis momenttiavaimeen olen laittanut arvoksi  120 Nm ja kiristänyt että kerran-pari naksahtaa. Tarkkuudesta en tiedä, mutta kun samalla vehkeellä avaa, niin ihan järjellisellä voimalla ne pultit on auenneet. Ja nyt ei ole pultit olleet kiinni kuin pari kuukautta, ettei mistään jumiintumisestakaan voi olla kyse. Taisi mulla olla lyhyt jatkovarsi kiinni kun eilen koitin avata. Ja kiristäessä oli momenttisauva jatkona jotta ei menisi liian tiukkaan. No, ei ollut pelkoa kun momenttiavaimella pyörähti vielä 1/4 - 1/2 kierrosta.
 
Sande sanoi:
Halppis momenttiavaimeen olen laittanut arvoksi  120 Nm ja kiristänyt että kerran-pari naksahtaa.

Mulle on tuntematon tuollainen momenttiavain, yleensä ne naksahtaa ja silloin on kireys saavutettu. Mistä se toinen naksahdus tulee?

Sande sanoi:
Taisi mulla olla lyhyt jatkovarsi kiinni kun eilen koitin avata.

Ota se pois ja kokeile sitten, tuohon hukkuu helposti suurin osa voimasta.