autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Akkutyökalut  (Luettu 65916 kertaa)

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
Vs: Akkutyökalut
« Vastaus #320 : 27.09.2019 20:57 »
Voi kun olisikin lämmin talli, jossa touhuta.  ???

Lämmin talli löytyy, mutta siellä ei mahdu mitään touhuamaan.

Poissa Mika_M

« Vastaus #321 : 28.09.2019 11:53 »
Pakkohan Ryobia oli sen verran kokeilla, että ainakin Skodan pyöränpultti lähti auki. Laitoin kuitenkin takas kiinni, ei ole vielä talvipyörien aika.  ;D Jos vielä keväälläkin lähtee talven ajan asettuneet pultit, niin hyvä kone se hintaisekseen on.
VCDS @ Kotka

Poissa epjbmw

« Vastaus #322 : 03.10.2019 19:13 »
Minulle oli hieman pettymys tuo "akkupulttipyssyllä" avustettu renkaan vaihto.  :-\
Kyllä tuolla aukesi pultit kun aikansa antoi iskettää, mutta minusta näytti että pultin kannat otti hieman itseensä.
En tiedä johtuiko tuo sitten tuosta ostamastani Motonetin hylsystä, vai kuvittelinko vain?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/808917/Aluvannehylsy-17mm

Tuonhan pitäisi olla nimenomaan aluvanteille, mutta miten mittatarkkoja nuo lie ja istuuko nuo pultin kantaan oikealla tavalla?

Enkä minä uskaltanut ajaa kiinnipäin tuolla koneella, kuin kevyesti ja sitten tiukkasin hiukan ristikkoavaimella, ennen auton alaslaskua ja momenttiavain kiristystä.  :-[
Jospa tuohon ajan myötä oppii.

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #323 : 03.10.2019 19:24 »
^Saako noissa akkupulttikoneissa valittua kiristysmomentin johon vetää, vai toimiiko ne vaan "perstuntumalla"? Eli voiko sillä korvata momenttiavaimen?

Itse olen käyttänyt kiinnilaitossa akkuporakonetta jasen jälkeen vetänyt momenttiin momenttiavaimella. Avatessa sitten toisin päin...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa epjbmw

« Vastaus #324 : 03.10.2019 19:35 »
^Saako noissa akkupulttikoneissa valittua kiristysmomentin johon vetää, vai toimiiko ne vaan "perstuntumalla"? Eli voiko sillä korvata momenttiavaimen?

Tuossa koneesa itsessään ei ole säätöä. Jos haluaisi korvata momenttiavaimen, niin pitäisi käyttää tuollaista momenttisuvaa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000614/Bahco-BWTB12P120-momenttisauva-12-120-Nm

Nuo taitaa olla vain tarkoitettu paineilmakoneille, joten en tiedä miten tarkasti toimii näissä akkupeleissä.

Poissa Pekka T

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • BMW 328i
« Vastaus #325 : 03.10.2019 19:40 »

Itse olen käyttänyt kiinnilaitossa akkuporakonetta jasen jälkeen vetänyt momenttiin momenttiavaimella. Avatessa sitten toisin päin...

Momenttivarrella/sauvalla saat pultit sopivaan kireyteen, momenttiavaimella voi tietysti vielä tarkistaa loppukireyden.

https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet] [url]https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2868/392786/Momenttiavaimet[/url]

Poissa Pekka T

• Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • BMW 328i
« Vastaus #326 : 03.10.2019 19:43 »

Nuo taitaa olla vain tarkoitettu paineilmakoneille, joten en tiedä miten tarkasti toimii näissä akkupeleissä.

Kyllä ne minulla toimii Makitan 400 Nm akkukoneen kanssa ihan hyvin.

Poissa vakio

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
« Vastaus #327 : 04.10.2019 22:01 »
Kyllä ne minulla toimii Makitan 400 Nm akkukoneen kanssa ihan hyvin.

+1
VW Passat Alltrack 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Polo Trendline United 1.4 TDI, VW Transporter
KTM 250 EXC TPI, Kawasaki KX 250

Poissa tuRboman

« Vastaus #328 : 05.10.2019 12:55 »
Minä testasin toissapäivänä Ryobin pulttipyssyn ja momenttivarren renkaiden vaihdossa. Hienosti pelasi. 110Nm varrella vetelin niin tiukille kuin meni. Testasin pari pulttia momenttiavaimella n 115Nm arvolla. Hieman kun lisään nitkahti niin momentti naksahti. Kyllä kai tuo varsi tuntus toimivan ja olikin miellyttävämpää touhua kun ei tarvinnut paineilmaa ja momenttiavainta enää pyöritellä. Irtikin lähti helposti Ryobilla. Joten homma toimii

Jotenkin ei vielä ole sisäistänyt, että mulla on tuo pulttipyssy kun tässä viikolla muuta hommaa tuli rapattua ja pultteja räikällä nysvättyä. Jälkikäteen muistin, että oishan se ollut pyssykin.
"If you missed the train I'm on
You will know that I am gone
You can hear the whistle blow a hundred miles"

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #329 : 05.10.2019 13:12 »
^Tommosen se vielä hommauttaa jossain vaiheessa. Oishan siinä lahjavinkkiä yhdistetylle synttäri/isänpäivälle...
"Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä sitä olekaan. Sama pätee KIA:n 7 vuoden takuuseen"

Poissa tuRboman

« Vastaus #330 : 05.10.2019 21:19 »
Kyllä vain. Vahva suositus

Poissa tuRboman

« Vastaus #331 : 25.11.2019 11:18 »
Onko akkukäyttöisestä kolvista kokemuksia? Tätä olen suunnitellut ostettavaksi seuraavaksi Ryobi sarjasta. Liikuteltavuus ois tässäkin työkalussa etu.

Ryobi juotoskolvi

Ei kovin kallis. Mutta tehneekö tuolla mitään? Motivaattorina on kaasukolvin puute. Roikkapelit toimii hyvin työpöydällä, mutta aina sillointällöin täytyy työskennellä muuallakin kuin työpöydän äärellä.

Poissa 234

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #332 : 25.11.2019 11:31 »
Portasol kolvi on ollut hyvä. ( Kaasu )

Poissa antsu

• Klassikko
« Vastaus #333 : 25.11.2019 11:45 »

Ei kovin kallis. Mutta tehneekö tuolla mitään?

Tuon teho lienee 15-20 wattia eli elektroniikkahommiin riittävä. Pikkuakulla toiminee 1+ tuntia. Noilla rajoituksilla varmaan ihan ok.

Poissa tuRboman

« Vastaus #334 : 25.11.2019 12:35 »
Jotain tällaista minäkin laskeskelin. Ois ollut mukava kuulla kommenttia, jos jiku sattuis omaamaan tällaisen.

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #335 : 02.12.2019 15:30 »
Isänpäivälahjaksi sain Ryobin akkumutterivääntimen, jota juuri testailin renkaiden kanssa. Se on mallia R18IW3-0 18V One+. Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin.... kun yritän avata sillä momenttiavaimella 120 NM:iin kiristämäni pultit, niin kone vaan hakkaa ilman tulosta. Sama juttu kiristäessä, momenttisauvan kanssa tai ilman, kun sillä vetää kiinni niin kovin kun saa, niin 120 NM:ään säädetyllä momenttiavaimella kiristyy vielä neljännes - puoli kierrosta :o

Onko kellään samanlaista? Pitääkö käydä neuvottelemassa ostopaikassa?

Poissa Kennedy

« Vastaus #336 : 02.12.2019 18:33 »
Kuulostaa aika pienelle, mutta oletko testannut kaikkea 3 asentoa?
Ryobin sivuilla oli 180nm 1 asetuksella ja 400nm 3 asetuksella.

300ZX kesäleluna

Poissa Sande

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • Volvo XC60
« Vastaus #337 : 02.12.2019 20:23 »
Kuulostaa aika pienelle, mutta oletko testannut kaikkea 3 asentoa?
Ryobin sivuilla oli 180nm 1 asetuksella ja 400nm 3 asetuksella.

Kaikilla kokeilin. Ei lähelläkään että toimisi kuten tällä videolla:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=7Ttbqyric0I" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=7Ttbqyric0I</a>

Joku vika tuossa täytyy olla. Jos tuolla vetää renkaat kiinni, jää pultit niin löysälle etten kyllä uskaltaisi lähteä ajamaan   :o

Poissa rosso

• Klassikkoainesta
« Vastaus #338 : 02.12.2019 21:09 »
Mulla on dewaltin akkukäyttöinen mutterinväännin ja sillä kyllä vetää pyörän pultit tiukkaan. Jotain vikaa on laitteessasi.

Poissa tuRboman

« Vastaus #339 : 02.12.2019 21:43 »
Kaikilla kokeilin. Ei lähelläkään että toimisi kuten tällä videolla: https://www.youtube.com/watch?v=7Ttbqyric0I

Joku vika tuossa täytyy olla. Jos tuolla vetää renkaat kiinni, jää pultit niin löysälle etten kyllä uskaltaisi lähteä ajamaan   :o
Mulla on sama kone, eikä mitään ongelmaa 110Nm asetusten kanssa. Vääntösauvalla kiinni ja momenttiavaimella tarkistus.
Ja on tullut avattua Saabin alustan komponentteja jotka on tiukassa. Aikansa päristelee, niin irtoaa. Ja edellä kerroin, että vääntösauvan kanssa saa olla tarkkana kun nopeimmalla asetuksella voi vetää yli asetuksen. Vääntösauva ei ehdi 'palautua' iskusta ja antaa mennä yli asetuksen.

Ei tuo toimi sulla oikein.