https://yliteippaus.fi/

Moottoripyörä!

Harvemmin odotan mitään koeajoa mutta uusi semikyykky Aprilia RS 660 saa sydämeni läpättämään !!! On saanut kehuja sieltä täältä, siinä on ’vain’ 660 kuutionen rivitwin mutta se on saatu käymään miehekkäästi 270 asteen sytkäerolla. Veroton hinta lienee 12 donan nurkilla, mitäköhän myytäessä ?
 

Liitteet

  • 7FB17B68-07BE-4FEF-A26F-9054216D9367.jpeg
    7FB17B68-07BE-4FEF-A26F-9054216D9367.jpeg
    127,6 KB · Katsottu: 157
  • 96A8B262-F674-47D5-B744-E7FE0B1EEE33.jpeg
    96A8B262-F674-47D5-B744-E7FE0B1EEE33.jpeg
    40,5 KB · Katsottu: 139
  • 8E60FBA8-D6AB-401F-AD1D-40AFD9A069CA.jpeg
    8E60FBA8-D6AB-401F-AD1D-40AFD9A069CA.jpeg
    106,4 KB · Katsottu: 128
Veli venäläinen entisöi:


Aika paljon käyttävät erilaisia itsesekoitettuja liuoksia osien käsittelyssä.
 
TON-III sanoi:
Harvemmin odotan mitään koeajoa mutta uusi semikyykky Aprilia RS 660 saa sydämeni läpättämään !!! On saanut kehuja sieltä täältä, siinä on ’vain’ 660 kuutionen rivitwin mutta se on saatu käymään miehekkäästi 270 asteen sytkäerolla. Veroton hinta lienee 12 donan nurkilla, mitäköhän myytäessä ?

Euroopassa tätä saa alta 11 te., kysäisin yhdeltä jälleenmyyjältä hintaa ja ei kuulemma ole vielä tiedossa kun maahantuojaa ei ole tiedossa  :rolleyes: . Aprikoi jotain korkeaa 13 donan hintaa.

Laitoin omaani akun paikalleen ja käytin lämpimäksi. Jouduin myös siirtämään sen katokseen  ???
 

Liitteet

  • E6CF7DC1-2C7C-4C49-BFB5-BF04BC6A7E94.jpeg
    E6CF7DC1-2C7C-4C49-BFB5-BF04BC6A7E94.jpeg
    81,2 KB · Katsottu: 165
Monimuotoinen harrastus on tämäkin!
Tuossa Tapaninpäivänä oli Inarissa pakkasta 36 astetta, pelotti oikein ajaa dieselillä syömään (erinomaiseen) ravintola Aanaariin. Paikalla oli moottoripyöräilijä Gessulla, joi kupin kahvia ja jatkoi matkaa... Eräänlaista extremeä!
 
Brandt luopui Aprilian maahantuonnista. Harmi. Itselläni ollut 2 ko. merkin pyörää, Shiver ja Tuono. Molemmat hienoja pelejä. Ongelmana oli juurikin huoltoverkoston toiminta. Myös maahantuojien rooli oli heikohko, silloin Nakkilan Pyörä ja Mopo.
Ymmärtääkseni Aprilian, Piaggion ja Motoguzzin maahantuonti on järjestymässä yhteisen organisaation alle.
 
Päivitetääs tänne tää oma vaihto.

Oma CB1300 sai jo keväällä väistyä bemarikuumeen uudistauduttua.

14942301.jpg


Kuvan oton jälkeen loppukesästä pieni modi tuli tehtyä, eli pleksi vaihtui matkalehmäversioon kuplalla ja lipalla varustettuun versioon. Pääsee yli kahtasataa mukavemmin, eikä tarvi kyykistellä.

6tkm sai vaan mittariin kesällä, kun ei tullut työajoa kuin vajaa tonni. Ja töitä oli niin paljon että hauskanpitoa haittasi.

Ajokelit eivät voi tulla liian nopeasti tänäkään vuonna.
 
Skula sanoi:
Kuvan oton jälkeen loppukesästä pieni modi tuli tehtyä, eli pleksi vaihtui matkalehmäversioon kuplalla ja lipalla varustettuun versioon. Pääsee yli kahtasataa mukavemmin, eikä tarvi kyykistellä.
Miten sujuu vauhdikkaampi meno tuon takaboxin kanssa?
Oletko huomannut, että alkaisi woblata?
Niissä taitaa olla valmistajan asettama 130 kmt maksiminopeussuositus.... jota kukaan ei tietenkään noudata.😇
 
XR:ssä Bemarin orkkislaukku ei ainakaan aiheuta sen kummempia laillisissa vauhdeissa, jossain +200 se takalaukku varmasti vaikuttaa. Tuon xr:n laukkujen max. nopeussuositus on kyllä korkeampi, olikohan 180km/h.
 
Joo, bemarin omissa sivulaukuissa taitaa olla se 180, mutta Skulan K1300S:sä näyttäisi olevan Givin tms. takalaukku.
 
Enpä ole ajanut takalaukun kanssa kuin about 200km/h, ja kevenee se keula nypyissä jännästi kun massaa on laukussa, ei muuta vaikutusta.

Ei tuo laukku tosiaan ole kiinni kuin tarvittaessa, niin kuin ei orig. sivulaukutkaan, tuolla reissulla oli kyytiläinen mukana niin piti olla ruuma mukana - naiset. Rumiahan noi kaikki laukut on kuin saatana, vaikka korin väriin onkin maalattu tuo kansi.

Ja itse asiassa, tuo on alunperin ollut Hondan takalaukku, tai no okei, brändätty Honda nimellä, logoineen kaikkineen,  niin pitihän se vaihtaa pois, ja tilalle tuli ihan Givi:n logoilla ja tekstillä oleva laukku. Toki myös moton väriin sonnustetulla kannella.
 
^ Kuva taitaa olla Gumbostrandista ja pyörän vuosimalli aika lähelle sama kuin omassani..?

Sivulaukkujen vaikutus pyörän käyttäytymiseen tuli aikanaan testattua sen hakureissulla Saksassa kun 240 km/h vauhdissa meinasi ilmavirta nostaa takapyörän ylös. En suosittele kokeilemaan, oli sen verran ruumiista irtautumisen tunnetta - kannatta pitää laukkujen kanssa vauhdit alle kahdessa sadassa. ;)
 
Kaverilla on tuollainen samannäköinen bemari, hänellä 1200S tuossa kuvassa taitaa olla 1300S? Hänellä on pyörässään Hepco&Beckerin suunnilleen samannäköinen laukku sekä bemarin omat sivulaukut.

Eräällä reissulla, siinä vaihessa kun minun Yamahani kiihtyminen loppui, painui tuo Bemari horisonttiin todella paljon kovempaa. Kaveri sanoi mittarin käyneen jossain 260 km/h lukemissa, hyvin ja vakaasti oli kuulemma vielä kulkenut.
 
MJ sanoi:
^ Kuva taitaa olla Gumbostrandista ja pyörän vuosimalli aika lähelle sama kuin omassani..?

Muutaman vuoden vanhempi vissiin tuo mun yksilö.. Halusin nimeomaan tuon oranssin version, eli nää on niitä alkupään vehkeitä..

TLi sanoi:
Kaverilla on tuollainen samannäköinen bemari, hänellä 1200S tuossa kuvassa taitaa olla 1300S?

Mulla oli muutama vuosi sitten K1200S, nyt tosiaan kuvan K1300S.

Ja näillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Tää "isoveli" on sivistyneempi versio samasta pyörästä vähän kasvatetuilla tehoilla. Kaikki toimii sopivasti sillai "pehmeämmin". Tehotkin tulee tasasemmin ulos jne.. Tykkää todella paljon.
 
Olen kokeilemassa uutta ja jännittävää. Hommasin tuollaisen R 1200 R -pyörän ja ajattelin puolivarovasti alkaa keski-ikäistymään (myös) käytökseltäni. Tämä siis tarkoittaa tourinki-ajamisen kokeilua. Toki painopiste tullee olemaan täysillä koohottamisessa moottoriradoilla, mutta nyt on 1 pyörä myös rekisterikilvissä.

Olisiko ehdottaa joitain mukavia päiväretkiä Tampereelta lähtien? Turun suunnalla varmaan ainakin on saaristoteitä, mutta taitaa olla lossit vielä talvilomalla lähiviikot.

Otatteko muuten aina navin irti pyörästä, kun jätätte sen parkkiiin? Tuossa Bemussa on siis tuo telakkaan lukittava alkuperäis-Garmin.

Haittaako nuo sivulaukut vai takalaukku enemmän menoa vai huomaako niitä käytännössä laillisissa nopeuksissa?

Günther-viikset täytynee ainakin kasvattaa...
 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Olisiko ehdottaa joitain mukavia päiväretkiä Tampereelta lähtien? Turun suunnalla varmaan ainakin on saaristoteitä, mutta taitaa olla lossit vielä talvilomalla lähiviikot.
Jos Turun suuntaan olet menossa, niin tällainen reitti tuli mieleeni.
Tampere - Tottijärvi - Ramsöö - Urjala - Tammela ja sieltä Hämeen Härkätietä Someron kautta Turun suuntaan.

Paluu Turusta rantateitä Uudenkaupungin ja Rauman kautta ja sen jälkeen joitain pienempiä teitä Tampereelle.

Menoreitti on tuttu itselleni ja erittäin mukava.
Huomautuksena, että siinä Urjalan pohjoispuolella on pitkähkö pätkä, jossa peuravaroitus; on kuulemma aiheellinen varoitus.

Paluureitin heitin hatusta, en ole itse sitä ajanut....

Turun saaristotien Kustavi-Parainen ajaminen kestää lähes koko päivän; losseja ja lauttoja joutuu odottelemaan paikoittain.
Eikä ehkä kannattane mennä sinne viikonlopun mökkiläisten ruuhkan aikaan.

 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Otatteko muuten aina navin irti pyörästä, kun jätätte sen parkkiiin? Tuossa Bemussa on siis tuo telakkaan lukittava alkuperäis-Garmin.

Haittaako nuo sivulaukut vai takalaukku enemmän menoa vai huomaako niitä käytännössä laillisissa nopeuksissa?

Minulla on navi lukollisessa telineessä. Otan sen yleensä pois siitä vain reissuissa öisin.

Tuommoinen bemari on minullakin ollut joskus kiikarissa. Tarjontaa ei pahemmin käytetyissä ole ollut. Hieno laite.

Sivulaukut ei minun pyörissäni ole juuri tuntuneet. Joissain pyörissä takalaukku on aiheuttanut pientä epävakautta.
 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Haittaako nuo sivulaukut vai takalaukku enemmän menoa vai huomaako niitä käytännössä laillisissa nopeuksissa?

laukkujen vaikutus riippuu hyvin paljon siitä onko ne orkkisvarusteita vai aftermarket ja onko kyytiläistä vai ei. aftermarkettina voi saada myös parempia.
takalaukun vaikutus on paljon suurempi kuin sivulaukkujen, tarakka harakka mukana vähentää yleensä sitä ilman pyörteilyä.

mulla fjr 2018 ja siinä ainakaan sivulaukut ei 200 vauhdeissa tunnu vaikuttavan mitään, takalaukkua mulla ei vielä edes ole. tosin fjr:ssä sivukatteet ohjaa kyllä ilman suurelta osin laukkujen ohi.

 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Otatteko muuten aina navin irti pyörästä, kun jätätte sen parkkiiin? Tuossa Bemussa on siis tuo telakkaan lukittava alkuperäis-Garmin.

Lähes aina joo, XR:ssä ei nääs oo siinä telakassa lukkoa niin pakko se on nakata tankkilaukkuun tai taskuun. Kun jaksan niin rakennan siihen lukon, GS:n osilla onnistuu.

Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Haittaako nuo sivulaukut vai takalaukku enemmän menoa vai huomaako niitä käytännössä laillisissa nopeuksissa?

Laillisissa nopeuksissa vaikutus aika pieni. Mutta sivulaukut paremmat kuin takalaukku, ihan jo vaikka painopisteen takia.
 
Mrk sanoi:
Lähes aina joo, XR:ssä ei nääs oo siinä telakassa lukkoa niin pakko se on nakata tankkilaukkuun tai taskuun. Kun jaksan niin rakennan siihen lukon, GS:n osilla onnistuu.

Laillisissa nopeuksissa vaikutus aika pieni. Mutta sivulaukut paremmat kuin takalaukku, ihan jo vaikka painopisteen takia.

R1200GS Adventure -15, merkkilaukut 3 kpl. alumiinista 180km/h max nopeudella. Kolme vuotta sitten Saksan autobahnalla pitkät pätkät ”all in” eli mittarissa 225km/h ja GPS näytti kympin vähemmän. Ei mitään ongelmia suuntavakavuuden tms. ajoon liittyvän suhteen.
 
Joo ei tuo XR:kään mihinkään venkoile vaikka syöttäisi hieman nopeusrajoitusta soveltaen. Lähinnä se että takalaukku on suht ylhäällä ja takana sivulaukkuhin verrattuna. "Arkikäytössä" takalaukku on kätevämpi kun saan sinne esim. duunivaatteet ja läppärin, mutta sivulaukut mopon käsittelyn kannalta paremmat kun se ylimääräinen paino on paremmassa paikassa. Ja sivulaukuilla mopo on nätimpi.

Alustan kantavuuden kannalta kuorma ja laukut ei XR:ssä ja GS:ssä vaikuta oikein mitään, koska napista saa tuikattua alustaa jäykemmälle.

Ai niin. Ihan saatanallinen himo päästä ajamaan, josko sitä kohta...
 

Liitteet

  • Keliä pukkaa.jpg
    Keliä pukkaa.jpg
    14,4 KB · Katsottu: 81
Todella pitkän aktiiviivi ajotauon jälkeen taas kerran kevään korvalla himottaa pyörän osto :)
Pyörinyt mielessä vaikka mitä ja ihan ensi innon jälkeen tullut (ehkä) jotain järkeä...
- jo viime kesänä olin ostamassa vaikka mitä, mutta onneksi muut kiireet rauhoitti ja lopulta oltiin syksyssä ja homma jäi ..
Nyt sitten on valikoitunut, että joku enduro / adventure pyörä olisi hyvä..
- sopiva mökkiteille, joita kesän aikana ajan paljon.. eli tämmönen yleishyödyllisyys omaan käyttöön
- ajoasento väljä isolle immeiselle & eiemmat omat isommat pyörät korkeampia enduro- tyyppisiä.
- Tuumailen hintaa. Onko järkeä ostaa kallis ja muutaman sadan kilometrin jälkeen todetä, että ei jaksa ja ei ehdi.
- Käytettyjä on Suomessa heikosti tarjolla...... Mikä järki ostaa 60 tonnia ajettu 6 tonnilla jos uuden saa 12 tonnilla. Tämä nyt hattu esim. mutta nettimotosta voi jokainen todentaa.
=>
Tämmösiä tuumailen..
Tuskin lisärvoa kenellekkään, mutta jos jotakuta kiinnostaa vastailla, niin otetaan kiitollishna vastaan.



 
fillari sanoi:
Todella pitkän aktiiviivi ajotauon jälkeen taas kerran kevään korvalla himottaa pyörän osto :)
Pyörinyt mielessä vaikka mitä ja ihan ensi innon jälkeen tullut (ehkä) jotain järkeä...
- jo viime kesänä olin ostamassa vaikka mitä, mutta onneksi muut kiireet rauhoitti ja lopulta oltiin syksyssä ja homma jäi ..
Nyt sitten on valikoitunut, että joku enduro / adventure pyörä olisi hyvä..
- sopiva mökkiteille, joita kesän aikana ajan paljon.. eli tämmönen yleishyödyllisyys omaan käyttöön
- ajoasento väljä isolle immeiselle & eiemmat omat isommat pyörät korkeampia enduro- tyyppisiä.
- Tuumailen hintaa. Onko järkeä ostaa kallis ja muutaman sadan kilometrin jälkeen todetä, että ei jaksa ja ei ehdi.
- Käytettyjä on Suomessa heikosti tarjolla...... Mikä järki ostaa 60 tonnia ajettu 6 tonnilla jos uuden saa 12 tonnilla. Tämä nyt hattu esim. mutta nettimotosta voi jokainen todentaa.
=>
Tämmösiä tuumailen..
Tuskin lisärvoa kenellekkään, mutta jos jotakuta kiinnostaa vastailla, niin otetaan kiitollishna vastaan.

Jos adventure-tyyppistä pyörää haet, niin ne tuppaa olemaan noita korkeita. Onhan noita hienoja laitteita Bemulla, KTM:llä, Hondalla, Yamahalla jne. Taitaa olla Euroopan markkinoiden suosituin luokka. Noitahan voi myös madaltaa, jos isoudella tarkoitit jotain muuta kuin pituutta.

Moottoripyörät pitää paljon autoja paremmin hintansa. Saksan ja Ruotsin tarjontaa on tullut seurattua ja joitain pyöriä saa Saksasta (mobile.de) ehkä kokonaisuutena tuotua vähän halvemmalla. Saksan pyörät on yleensä hyvin varusteltuja. Ruotsin hintataso on riippuvainen vahvasti kruunun kurssista (blocket.se)

Jos budjetti on rajallinen, niin tuollainen scrambler -tyyppinen pyöräkin voisi olla hauska (esim Ducati, Triumph) tai joku 690 kotari enduro. Niillä voi satunnaiset pidemmät retketkin vetäistä.
 
Takapainoinen Taapertaja sanoi:
Saksan ja Ruotsin tarjontaa on tullut seurattua ja joitain pyöriä saa Saksasta (mobile.de) ehkä kokonaisuutena tuotua vähän halvemmalla. Saksan pyörät on yleensä hyvin varusteltuja.
Tällä minä aikanaan läksin, Honda NTV 650 Revere -92. Tämähän on nakupyörä alunperin, mutta Saksasta löytyi kuvan kaltainen täyskatettu, niin pakkohan se oli saada ;D

Honda-NTV-650-Revere-(reduced-effect)-1992-1.jpg


Graulin sen sitten Saksasta etsi, nouti ja laivaan pukkasi. Minä kävin sen sovittuna päivänä Sompasaaresta hakemassa ja kyllähän oli todellakin varsinainen helmi yksilö, jonka kanssa mentiin monta vuotta huoletta. Aivan täydellinen ensipyörä minulle :) No sittemmin käytin Graulinia uudelleen kun tuo as.vaunu piti saada, mutta tämä olikin sitten hiukka erilainen case, bränikkä suoraan saksalaiselta jälleenmyyjältä, nouto Vuosaaresta ja ensirekisteröinti vasta Suomessa. Juu, ei kuulu otsikkoon, mutta kuvaa ko. välittäjän palveluhenkistä toimintaa. No tuon pyörän jälkeen parin muunmerkkisen muutamien vuosien kokeilujen jälkeen Hondan twin-koneiseen sitä oli vaan palattava ja nykyinen onkin ollut talossa jo keväästä -14 lähtien 8)