autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörä!  (Luettu 294126 kertaa)

Poissa vegelius

  • Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
  • *****
  • Viestejä: 71
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2560 : 25.03.2020 18:24 »

Poissa Marty McFly

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2391
  • I must confess, I was born at a very early age
Vs: Moottoripyörä
« Vastaus #2561 : 06.04.2020 16:17 »
Jahas. Kevät ja joku kuume on taas päällä. Autokauppaa olen hieronut viime päivinä kun halu olisi kova päästä tuosta syksyllä hankitusta vihapito-Octaviasta eroon, mutta nyt näyttää siltä että tällä hetkellä lähes ainoasta sopivasta ja myynnissä olevasta vaihdokkaasta ei päästä myyjän kanssa molempia osapuolia tyydyttäviin kauppoihin. Ehkä hyvä niin, ja siispä:

Jostain syystä on tullut selailtua viime viikkoin Nettimotoa tavallista enemmän ja autonvaihto saattaa nyt kallistuakin prätkäkaupoille hakusessa ollen muutaman tonnin budjetilla joku suhteellisen huoltovapaa ja varmatoiminen peruspyörä (ei kyykky), jota voisi tarvittaessa ja innostuksen riittäessä sitten hieman tuunailla enemmän omaa makua (cafe racer tjsp) vastaavaksi.  Esimerkkeinä tarkoitukseen ehkä sopivista voisi mainita vaikkapa seuraavat vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetut mallit:

- Suzuki GSX 750
- Honda CB 750 F2 Seven Fifty
- Kawasaki ZR-7
- Yamaha FZ6-N

Vanhempikin peli kasarilta voisi myös toimia ihan hyvin, etenkin tuunausaihiona, mutta en tosiaan tiedä miten paljon innostusta tuohon sitten loppupelissä riittäisi.

Onko arvon foorumilaisilla mitään näkemyksiä tai kokemuksia yllä mainituista pyöristä? Vaihtoehtojakin näille saa esittää. Ymmärrän tietysti, että kun puhutaan +/-20 vuotta vahasta pyörästä niin ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän yksilöitä ja omistushistorialla ja edellisten omistajien huolenpidolla on suurempi merkitys kuin mahdollisilla tyyppivioilla tms, mutta onko mitään nyrkkisääntöä tai knoppeja mitä tämänikäisistä pitää ainakin tsekata kun niitä käy kokeilemassa ja katsomassa?

Kokemusta moottoripyöräilystä piikki-iän ei ole paljoa, maxiskootterilla ajosta vähän enemmän, joten vaikka noista edellamainituista on olemassa myös tyyliltään vastaavat mallit 1100-1400 kuutioisina niin vähän arastelen näin aloittelijana noita isompia pyöriä ainakin tässä vaiheessa. Myös ylläpito vakuutuksineen lienee kalliimpaa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020 16:24 kirjoittanut Marty McFly »

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3224
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2562 : 06.04.2020 17:13 »
Noista omistanut vain fz6 jammun ja omiin spekseihin aivan loistava pyörä jos haluaa edullista mopoilua.

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1253
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2563 : 06.04.2020 18:03 »
^Jos muutama tonni on luokkaa 3-4 tonnia, niin silloin tarjolla on jo kaikenlaisia pyöriä. Huoletonta ajelemista ajatelleen uudempi on yleensä aina parempi ja ruiskumoottorista ehkä myös preferoisin. Jos taas tarkoitus on hankkia aihio "projektille", niin painotukset voivat olla toiset.

Ajovarusteiden hankintaan kuluu toki myös budjettia.

Poissa Marty McFly

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2391
  • I must confess, I was born at a very early age
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2564 : eilen kello 15:00 »
Jeps, juurikin tuo 3-4k€ on budjetti, ja tosiaan tuohon rahaan näyttäisi löytyvän melko hyvä valikoima hieman vanhempaa peruspyöräkalustoa. Nyt kun on tullut selailtua enemmänkin niin onhan siellä muitakin lähes vastaavia menopelejä noiden mainittujen 4 vaihtoehdon lisäksi. Mitään projektikuntoista aihiota en hae, vaan lähinnä luotettavaa käyttöpyörää kesä arkiajeluun ja satunnaiseen cruisailuun, joka visuaaliselta ilmeeltään taipuisi helposti myös rakenteluun. Itse asiassa löysinkin muutaman, joita oli jo valmiiksi hieman tuunattukin siihen suuntaan kuin itsekin lähtisin sitä tekemään, eli tuollainen voisi olla ihan hyvä hankinta. Suurin osa vaihtoehdoista on kuitenkin Uudenmaan ulkopuolella, joten koeajoreissulle lähtö on vähän hidasta tällä hetkellä....

Ajovarusteisiin laskin että menee noin vajaa tonni: kypärä, hanskat, nahkatakki ja -housut ja niiden päälle tilapäistä ja hätävarakäyttöä varten jonkinlainen sadeasu. Biker-bootsit kavereineen löytyy jo kaapista. Päiväretkiä pidempiä reissuja tällä pyörällä ei tulla tekemään ja edes niitäkään ei tehdä silloin, jos on normipäivää merkittävämpää sateen uhka ilmassa. Ja jos sataa jo valmiiksi niin sitten mennään autolla. Nahkatakki siksi, että se tulee jossain määrin toimimaan takkina myös muutenkin.

Poissa Exodus

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2565 : eilen kello 15:40 »
Minä ostin syksyllä Triumphin Speed Triple 955i:n. Voisin kuvitella että se olisi täydellinen pyörä Martyn spekseihin. Moottori on mahtava ja sillä voi myös ajaa hiljaa. On varmasti pyörä johon ei kyllästy helpolla ja tarjoaa hyvät rakentelumahdollisuudet. Ja näitä ei tule joka nurkalla vastaan.

Poissa HiTec

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2476
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2566 : eilen kello 16:18 »
Itsellä se ensikokemus prätkiin oli juurikin Kawan ZR-7 ja ihan täysin kylmiltään, ikinä käynnissä olevan prätkän päällä istunutkaan, mutta kun A on kortissa ja Tuusmotorin kauppias niin auvoisesti avaimia kouraani tunki meigää koeajolle, niin tuosta kehdannut sitten kieltäytyäkään :-[ No tuo koeajo menikin about niin täydellisesti kuin vain voi ikinä mennä, josta jäikin sitten sairaus mallia krooninen ;D

Pari omaa fillaria olikin jo välissä, ennen kuin lopulta sain vihdoinkin oman ZR-7S. Aivan siis nappi laitos tälläiselle lähes 2m kaverille, jolle tuollainen nöyrä palvelija on mitä erinomaisin vaihtoehto! Pyörä tekee just sen mitä odotat, ei vikuroi tai ryntäile yhtään mihinkään. Myös moottori jaksaa vääntää moitteetta jo alhaalta vaikka kuormaakin olisi vähän enempi päällä. Siksipä moni onkin sitä moittinut täysin munattomaksi, jopa tylsäksi pyöräksi. No meidän tiemme kuitenkin sitten erosi yllättäen jo parin kauden jälkeen työnantajan YT:iden kautta kun lähti tuo työsuhdeautokin alta ja näin Kawa vaihtui perheliikuttimeen pakon edessä :-\
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1253
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2567 : eilen kello 16:40 »
"Ääni" Exoduksen ehdottamalle Speed Triplelle tai sitten Street Triplelle vaikka McFlyn budjetti hieman joutuukin venymään.

Poissa VILLE66

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3224
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2568 : eilen kello 17:27 »
Näin Italialaisella ajavansa pitää muistaa että japsi merkit on pääsääntöisesti teknisesti luotettavampia ja suositeltavampia vahvaa käyttistä etsivälle.