https://tummennuskalvot.fi/

Moottoripyörä!

Ei oo sentäs vielä kilsoja, eilen ois kyllä ollut keliä ja kaksi pyörää tulikin bongattua. Toinen joku nakupyörä ja toinen isompi matkavekotin, eli ei mitään enskamiehiä.
 
Kauden ollessa jo pitkällä on aika suorittaa syyshuolto [emoji16]
b8f1a134fa356a56dad42c46284564f8.jpg
 
Joku custom-pyörä tuli vastaan kun kävin kauramoottori-jalgrattaalla poleksimassa. Omakin kausi lähestyy... vai lähestyykö? Jos sattuneesta syystä ulkonaliikkumiskielto tulee, tai jos Kone-Jönnit on suljettuna (jossa pyörä on talvisäilössä), sitten tulee mutkia matkaan, enkä tällä kertaa tarkoita niitä toivottuja ajoreitillä olevia mutkia...
 
tohis sanoi:
Omakin kausi lähestyy... vai lähestyykö?

Lähestyi ja alkoi! Mopedi on nyt noudettu kotiin, ja vastaan tuli useita muitakin pyöriä. Ennätysaikaisin tämä alkoikin - toinen kerta kun pääsen aloittamaan maaliskuun puolella ja kolmas kerta kun talvirajoitukset on vielä voimassa. Mutta pääseekö kevään mittaan paljoakaan ajelemaan, se voi riippua eräästä muustakin asiasta kuin säästä...  :-\

Koronariskin minimoimiseksi suoritin pyörän talvisäilöstä haun normaalia mutkikkaammin. Yleensä olen mennyt bussilla hakemaan pyörää, mutta nyt ajoin Joensuuhun autolla ja sieltä sitten pyörällä tankkauksen kautta kotiin. Kahvit keitin kotona huoltikselle menon sijaan, ja sen jälkeen polkaisin fillarilla 28 km autoa hakemaan, ja fillari kontissa taas kotiin. Mikäpäs oli polkiessa kun oli myötätuuli ja +8 astetta. Sauna ja muutama huurteinen olisi maistunut kyllä heti sen perään, mutta jääköön hieman illemmalle.  :)
 
Jahas. Kevät ja joku kuume on taas päällä. Autokauppaa olen hieronut viime päivinä kun halu olisi kova päästä tuosta syksyllä hankitusta vihapito-Octaviasta eroon, mutta nyt näyttää siltä että tällä hetkellä lähes ainoasta sopivasta ja myynnissä olevasta vaihdokkaasta ei päästä myyjän kanssa molempia osapuolia tyydyttäviin kauppoihin. Ehkä hyvä niin, ja siispä:

Jostain syystä on tullut selailtua viime viikkoin Nettimotoa tavallista enemmän ja autonvaihto saattaa nyt kallistuakin prätkäkaupoille hakusessa ollen muutaman tonnin budjetilla joku suhteellisen huoltovapaa ja varmatoiminen peruspyörä (ei kyykky), jota voisi tarvittaessa ja innostuksen riittäessä sitten hieman tuunailla enemmän omaa makua (cafe racer tjsp) vastaavaksi.  Esimerkkeinä tarkoitukseen ehkä sopivista voisi mainita vaikkapa seuraavat vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetut mallit:

- Suzuki GSX 750
- Honda CB 750 F2 Seven Fifty
- Kawasaki ZR-7
- Yamaha FZ6-N

Vanhempikin peli kasarilta voisi myös toimia ihan hyvin, etenkin tuunausaihiona, mutta en tosiaan tiedä miten paljon innostusta tuohon sitten loppupelissä riittäisi.

Onko arvon foorumilaisilla mitään näkemyksiä tai kokemuksia yllä mainituista pyöristä? Vaihtoehtojakin näille saa esittää. Ymmärrän tietysti, että kun puhutaan +/-20 vuotta vahasta pyörästä niin ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän yksilöitä ja omistushistorialla ja edellisten omistajien huolenpidolla on suurempi merkitys kuin mahdollisilla tyyppivioilla tms, mutta onko mitään nyrkkisääntöä tai knoppeja mitä tämänikäisistä pitää ainakin tsekata kun niitä käy kokeilemassa ja katsomassa?

Kokemusta moottoripyöräilystä piikki-iän ei ole paljoa, maxiskootterilla ajosta vähän enemmän, joten vaikka noista edellamainituista on olemassa myös tyyliltään vastaavat mallit 1100-1400 kuutioisina niin vähän arastelen näin aloittelijana noita isompia pyöriä ainakin tässä vaiheessa. Myös ylläpito vakuutuksineen lienee kalliimpaa.
 
Noista omistanut vain fz6 jammun ja omiin spekseihin aivan loistava pyörä jos haluaa edullista mopoilua.
 
^Jos muutama tonni on luokkaa 3-4 tonnia, niin silloin tarjolla on jo kaikenlaisia pyöriä. Huoletonta ajelemista ajatelleen uudempi on yleensä aina parempi ja ruiskumoottorista ehkä myös preferoisin. Jos taas tarkoitus on hankkia aihio "projektille", niin painotukset voivat olla toiset.

Ajovarusteiden hankintaan kuluu toki myös budjettia.
 
Jeps, juurikin tuo 3-4k€ on budjetti, ja tosiaan tuohon rahaan näyttäisi löytyvän melko hyvä valikoima hieman vanhempaa peruspyöräkalustoa. Nyt kun on tullut selailtua enemmänkin niin onhan siellä muitakin lähes vastaavia menopelejä noiden mainittujen 4 vaihtoehdon lisäksi. Mitään projektikuntoista aihiota en hae, vaan lähinnä luotettavaa käyttöpyörää kesä arkiajeluun ja satunnaiseen cruisailuun, joka visuaaliselta ilmeeltään taipuisi helposti myös rakenteluun. Itse asiassa löysinkin muutaman, joita oli jo valmiiksi hieman tuunattukin siihen suuntaan kuin itsekin lähtisin sitä tekemään, eli tuollainen voisi olla ihan hyvä hankinta. Suurin osa vaihtoehdoista on kuitenkin Uudenmaan ulkopuolella, joten koeajoreissulle lähtö on vähän hidasta tällä hetkellä....

Ajovarusteisiin laskin että menee noin vajaa tonni: kypärä, hanskat, nahkatakki ja -housut ja niiden päälle tilapäistä ja hätävarakäyttöä varten jonkinlainen sadeasu. Biker-bootsit kavereineen löytyy jo kaapista. Päiväretkiä pidempiä reissuja tällä pyörällä ei tulla tekemään ja edes niitäkään ei tehdä silloin, jos on normipäivää merkittävämpää sateen uhka ilmassa. Ja jos sataa jo valmiiksi niin sitten mennään autolla. Nahkatakki siksi, että se tulee jossain määrin toimimaan takkina myös muutenkin.
 
Minä ostin syksyllä Triumphin Speed Triple 955i:n. Voisin kuvitella että se olisi täydellinen pyörä Martyn spekseihin. Moottori on mahtava ja sillä voi myös ajaa hiljaa. On varmasti pyörä johon ei kyllästy helpolla ja tarjoaa hyvät rakentelumahdollisuudet. Ja näitä ei tule joka nurkalla vastaan.
 
Itsellä se ensikokemus prätkiin oli juurikin Kawan ZR-7 ja ihan täysin kylmiltään, ikinä käynnissä olevan prätkän päällä istunutkaan, mutta kun A on kortissa ja Tuusmotorin kauppias niin auvoisesti avaimia kouraani tunki meigää koeajolle, niin tuosta kehdannut sitten kieltäytyäkään :-[ No tuo koeajo menikin about niin täydellisesti kuin vain voi ikinä mennä, josta jäikin sitten sairaus mallia krooninen ;D

Pari omaa fillaria olikin jo välissä, ennen kuin lopulta sain vihdoinkin oman ZR-7S. Aivan siis nappi laitos tälläiselle lähes 2m kaverille, jolle tuollainen nöyrä palvelija on mitä erinomaisin vaihtoehto! Pyörä tekee just sen mitä odotat, ei vikuroi tai ryntäile yhtään mihinkään. Myös moottori jaksaa vääntää moitteetta jo alhaalta vaikka kuormaakin olisi vähän enempi päällä. Siksipä moni onkin sitä moittinut täysin munattomaksi, jopa tylsäksi pyöräksi. No meidän tiemme kuitenkin sitten erosi yllättäen jo parin kauden jälkeen työnantajan YT:iden kautta kun lähti tuo työsuhdeautokin alta ja näin Kawa vaihtui perheliikuttimeen pakon edessä :-\
 
"Ääni" Exoduksen ehdottamalle Speed Triplelle tai sitten Street Triplelle vaikka McFlyn budjetti hieman joutuukin venymään.
 
Näin Italialaisella ajavansa pitää muistaa että japsi merkit on pääsääntöisesti teknisesti luotettavampia ja suositeltavampia vahvaa käyttistä etsivälle.
 
Kiitokset kaikille vinkeistä. Triumph merkkinä kiinnosti ihan älyttömästi mutta hinta niissä meni aina yli budjetin, ja mallina tuo Speed/Street Triple 955 ei ehkä ihan miellyttänyt silmää, vaikka varmasti mainio pyörä onkin. Jos rahaa olisi uuteen pyörään niin valinta olisi osunut satavarmasti Triumphiin mutta mallin valinta olisi ollutkin hankalampaa kun sekä Speedmaster, Street Twin, Speed Twin että Bonneville ovat kaikki mielestäni hienoja pyöriä.

Anyway, pohdinta tulikin jo päätökseen ja pihaan ilmestyi eilen illalla Kawasaki Zephyr 750 vm. 1994, eli muutaman vuoden hieman suunniteltua (ja tuota mainittua ZR-7:aa) vanhempi malli. Kunto vaikuttaa päällisin puolin ja lyhyen koeajon perusteella hyvältä ja kauppahinta jäi vähän alle kahden ja puolen tonnin, joten siinä mielessä päästiin hyvin tavoitteeseen. Pyörässä on jo valmiina tehty pieniä modauksia ja muutoksia verrattuna orggikseen, joista osan olisi itsekin tehnyt, joten sekin sopi hyvin. Välittömästi tehtäviä ns. pakollisia muutostöitä on ainoastaan äänenvaimentimen vaihto, koska edellinen omistaja oli tyhjännyt pyörässä kiinni olevan tarvikevaimentimen virtauksen parantamiseksi, ja mökä on sen mukainen. Alkuperäisen vaimentimen kohtalosta ei ole tietoa ja nyt ainakin väliaikaisesti haen tuohon alkuperäistä lyhyemmän cafe racer tyylisen kromatun vaimentimen.

Pyörän mukana tuli käyttämätön pakosarja tuplaputkille sekä sille tyhjät (!) vaimenninpöntöt, joista ainakin pakosarja tullee myöhemmin käyttöön mattamustaksi maalattuna. Muita tulevan kesän modauksia on uusi satula ja apurungon vaihto kilkkeineen, hieman paksumpi eturengas ja valkosivut eteen ja taakse, sekä jotain pientä kosmeettista. Katsotaan mitä ehtii ja jaksaa.

Tein eilen nopsan lenkin Vantaan mp-varusteliikkeissä ja mukaan tarttui ajotakki, housut, hanskat ja avokypärä integroidulla visiirillä. Kävin kolmessa liikkeessä ja en mistään löytänyt silmää miellyttävää nahkatakkia, joka olisi vielä istunutkin hyvin, joten päädyin suunnitelmani vastaisesti ostamaan vedenpitävän tekstiilitakin ja ajofarkut. Rahaa varusteisiin meni tässä vaiheessa oletettua vähemmän etenkin kun jokainen tuote oli jonkinlaisessa alessa, mikä on tietty plussaa. Tuohon ale-avokypärään päädyin ainoastaan siksi, että odotellessani netistä tilaamaani Biltwell Gringo S -umpikypärää olisi jokin kypärä ota käyttää. Jahka se saapuu jää tämä avokypärä satunnaisen kyytiläisen käyttöön.

Mutta hauskintahan tässä on se, että heti kun sain pyörän pihaan niin lumi tuli maahan. Ei mua olisi huvittanut sillä ajaakaan.  ;D
 
Hiljalleen alkaa kausikin päästä käytiin. Tänään joku 160 kilsaa ja tarkeni just ok. Lättiksellä oli lähemmäs 20 pyörää.
 
Mitä mieltä tällaisesta ollaan? Ajamaton BMW F 850 GS. Hinta vaihtelee viikottain mutta välillä tuo on 14990€ mikä ei niin paha uudeksi pyöräksi.

https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Vaasa/uudet-autot-heti-ajoon/BMW/F/39-TIJ/

Kortti on vasta tulossa mutta katselen jo vaihtoehtoja. Pitäisi olla joku millä 190cm pitkä matkustaa riittävän mukavasti vähän pitempiäkin matkoja mutta ei kuitenkaan liian kömpelö jokapäiväiseen kaupunkiajoon. Jostain luin että tuollainen matkaenduro olisi hyvä pitkälle ja erityisesti BMWtä kehuttu vertailuissa. Vai olisiko jollain muulla merkillä paremmin pitkälle kuskille sopivaa?
 
[noae]
Marty McFly sanoi:
Jahas. Kevät ja joku kuume on taas päällä. Autokauppaa olen hieronut viime päivinä kun halu olisi kova päästä tuosta syksyllä hankitusta vihapito-Octaviasta eroon, mutta nyt näyttää siltä että tällä hetkellä lähes ainoasta sopivasta ja myynnissä olevasta vaihdokkaasta ei päästä myyjän kanssa molempia osapuolia tyydyttäviin kauppoihin. Ehkä hyvä niin, ja siispä:

Jostain syystä on tullut selailtua viime viikkoin Nettimotoa tavallista enemmän ja autonvaihto saattaa nyt kallistuakin prätkäkaupoille hakusessa ollen muutaman tonnin budjetilla joku suhteellisen huoltovapaa ja varmatoiminen peruspyörä (ei kyykky), jota voisi tarvittaessa ja innostuksen riittäessä sitten hieman tuunailla enemmän omaa makua (cafe racer tjsp) vastaavaksi.  Esimerkkeinä tarkoitukseen ehkä sopivista voisi mainita vaikkapa seuraavat vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetut mallit:

- Suzuki GSX 750
- Honda CB 750 F2 Seven Fifty
- Kawasaki ZR-7
- Yamaha FZ6-N

Vanhempikin peli kasarilta voisi myös toimia ihan hyvin, etenkin tuunausaihiona, mutta en tosiaan tiedä miten paljon innostusta tuohon sitten loppupelissä riittäisi.

Onko arvon foorumilaisilla mitään näkemyksiä tai kokemuksia yllä mainituista pyöristä? Vaihtoehtojakin näille saa esittää. Ymmärrän tietysti, että kun puhutaan +/-20 vuotta vahasta pyörästä niin ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän yksilöitä ja omistushistorialla ja edellisten omistajien huolenpidolla on suurempi merkitys kuin mahdollisilla tyyppivioilla tms, mutta onko mitään nyrkkisääntöä tai knoppeja mitä tämänikäisistä pitää ainakin tsekata kun niitä käy kokeilemassa ja katsomassa?

Kokemusta moottoripyöräilystä piikki-iän ei ole paljoa, maxiskootterilla ajosta vähän enemmän, joten vaikka noista edellamainituista on olemassa myös tyyliltään vastaavat mallit 1100-1400 kuutioisina niin vähän arastelen näin aloittelijana noita isompia pyöriä ainakin tässä vaiheessa. Myös ylläpito vakuutuksineen lienee kalliimpaa.
[/noae]
Minulla on ollut useita Sevenfiftyjä. Plussaa: luotettava, hieno, silkkinen moottori, yksinkertainen mm. hydr. venttilisäätö, ilmajäähdytys. eli helppo ja halpa huoltaa, naku, hyvät tilat takanakin.
Miinusta: Ehkä tylsä, moottori ei kovin tehokas.
Luotettava, pitkäikäinen tekniikka. Varaosia ja huoltoa löytyy laajalti. Ei tyyppivikoja. Suosittelen.

On ollut myös naku GSX listalla olevista.

Uti
 
Juuha sanoi:
Mitä mieltä tällaisesta ollaan? Ajamaton BMW F 850 GS. Hinta vaihtelee viikottain mutta välillä tuo on 14990€ mikä ei niin paha uudeksi pyöräksi.

https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Vaasa/uudet-autot-heti-ajoon/BMW/F/39-TIJ/

Kortti on vasta tulossa mutta katselen jo vaihtoehtoja. Pitäisi olla joku millä 190cm pitkä matkustaa riittävän mukavasti vähän pitempiäkin matkoja mutta ei kuitenkaan liian kömpelö jokapäiväiseen kaupunkiajoon. Jostain luin että tuollainen matkaenduro olisi hyvä pitkälle ja erityisesti BMWtä kehuttu vertailuissa. Vai olisiko jollain muulla merkillä paremmin pitkälle kuskille sopivaa?
Tuolla voi vertailla, miten erilaiset pyörät sopivat mitoillesi.
https://cycle-ergo.com/