autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörä!  (Luettu 288291 kertaa)

Poissa foorumilainen

• Klassikkoainesta
Vs: Moottoripyörä!
« Vastaus #2440 : 11.08.2019 00:11 »
Tänään tuli tehtyä kesän pisin lenkki. Vesilahti - Tampere - Kangasala - Pälkäne - Hämeenlinna - Helsinki - Turku - Nokia - Tampere - Pirkkala - Lempäälä - Vesilahti. 593,8 km oli kun saavuin mökkitien risteykseen. Oli pakko ajaa ohi vielä 3 km, niin sai trippimittariin 600km.
Neljästi piti pysähtyä putsaamaan visiiri ja kahdesti tankkaamaan. Suurin nopeus oli 232. Oli pakko himmata kun tuli auto vastaan. Jos olis sattunut olemaan vaikka pollisi. Lähto 12.19 kotiin 20.18. Kyllä se 58-vuotiaskin jaksaa vielä vetää kyykkypyärällä, vaikka takki kiristää ja kypärä on silmillä ettei juuri näe.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #2441 : 11.08.2019 09:01 »
Minä olen ollut vähän ”huolestunut” oman tyttären ajoista, siis niiden jäämisestä kovin vähälle. Alkukesän aikana ei montaa kilometriä tullut mopoon, seisoi parkissa hallilla ja minä sillä ajelin kaivariin kahville pari kertaa. Lähinnä minua harmittaa ostaa mitään sellaista jolle ei ole käyttöä, turhaan seisoskelevat vehkeet (kalliimmat yli 5k€) on mennyt aika nopsaan myyntiin. Tyttöhän olisi itse ostanut 1000-2000€ prätkän mutta minä en oikein sellaiseen taipunut ABS-jarrujen puutteen takia, ne on minusta must aloittelijalle. Eilen tyttö ajelikin sitten 418km päivän aikana. Kertoili että on ajellut ~150km päivälenkkejä töiden jälkeen iltaisin useamminkin.

Ajeli minun perässäkin pienen ~100km pätkän ja pääsinpä heti neuvoja piipertämään. Välimatka, liian lyhyt autoon..reilu tuplaus mielellään triplaus. Risteyksistä lähdöt, ei samaan aikaan auton perään ”rajulla” kiihdytyksellä...siinä ei tartte autoilijalle tule kun vaihde/kutkinmissi niin se on kops.

Siinä kun oli mökiltä lähdössä alkoi kysellä mistä saisi kypärään BT laitteen...sanoin että prätkäillessä toivon hartaasti että unohtaa nämä ja pitää puhelimen penkin alla äänettömällä...sen keskittymisen kun ei tartte herpaantua kuin sekunniksi ja se voi olla se viimeinen kerta, sieltä kun tulee puhelu sopivaan hetkeen niin äkkiä paukkuu...sovittiin sitten että motoilu omanaan ja puhelut parkissa.👍

Jännä ettei mun tehnyt yhtään mieli itikoiden maalitauluksi 😀

Paikalla Karvis

« Vastaus #2442 : 11.08.2019 21:39 »
Ketjua siivottu ja ansiomerkit jaettu, koittakaapa käyttäytyä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Hyundai Tucson   Smart For4

Poissa Mrk

• Klassikko
  • S1000XR + S1000RR+ Q3 vajakki + A3 TDI quattro
« Vastaus #2443 : 22.08.2019 22:07 »
32550km mentiin alkuperäisillä ketjuilla ja rattailla. Eturatas oli jo aika finaalissa, piikit hieman taipuneet, about 30tkm kohdilla tarkistin rattaan ja sen lähtölaskenta alkoi. Ketjuja piti viimeisen 5tkm sisällä kiristellä jo aika urakalla, olisi niillä vielä jonkin aikaa ajanut jos olisi jaksanut kirrailla. Olivat kuulemma jo vähän kulahtaneet "sisältä". Noh tavoite oli 30 tonnia ja siihen päästiin.

Kyllähän hoidolla ja olosuhteilla on väliä, RR ja XR on molemmissa 525 ketju, Rääräässä meni vaihtoon 30tkm kohdalla vaikka sillä on ajettu paljon rasittavaa rata-ajoa, mutta puhtaissa olosuhteissa. XR ei ole radalla käynyt ja romut olivat hieman huonommassa kunnossa vaihdon aikaan kuin RR:ssä. Saivat kyllä kunnon hiekkapaskakylpyä Lapissa ja ei tuo Norjan settikään kaks päällä ihan kevyt ollut. Silti molemmissa eturatas on remontin laukaiseva tekijä.

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #2444 : 23.08.2019 09:41 »
Silti molemmissa eturatas on remontin laukaiseva tekijä.

Mun 520-setti on laulanut jo + 20 000 km. joskin olenhan mä sitä hoivanutkin. Eturattaaseen vielä, yleinen mod. tuohon apikkaan on lyhentää toisiovetoa (alk. p. 16/40) ja yleisesti se on tehty 15/42 ratkaisulla, tämän eturattaan herkkyyden tietäessäni toteutin saman lyhennyksen mutta pelkästään takasta kasvattamalla ( 16/44). Tarvitsee pidemmän ketjun ja jne. ja on painavampi ratkaisu   8) mutta tässä kohtaa kumminkin fiksumpi.

Poissa Exodus

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #2445 : 23.08.2019 12:08 »
Ihmeen kauan ketjut ja rattaat kestää kun niitä huolletaan. Ostin juuri kaverilta(hänellä ollut uudesta asti) 15vuotta vanhan Triumph Speed Triple 955i:n ja siinä on alkuperäiset ketjut ja rattaat, mittariin tuli juuri 35tkm. Ei tuolla kyllä ole juuri jarruteltukaan kun etulevyssä ei ole oikein minkäänlaista pykälää.

Poissa Mrk

• Klassikko
« Vastaus #2446 : 23.08.2019 12:09 »
Tonni-fasussa 530 ketju kesti 40tkm ja siinäkin eturatas oli ekana loppu, ketjuilla olisi vielä ajanut.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #2447 : 23.08.2019 12:12 »
Tonni-fasussa 530 ketju kesti 40tkm ja siinäkin eturatas oli ekana loppu, ketjuilla olisi vielä ajanut.

En tiedä faktaa paljonko rataskoko merkkaa, mutta niiissä joissa itsellä on ollut iso eturatas on ketjut ja rattaat kestäneet todella hyvin. Voisin kuvitella että mitä tiukempi käännös edessä on sen enemmän kuluttaa ketjujen tappeja...???

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #2448 : 23.08.2019 12:16 »
Enempi se kuluminen on sen seurausta että se ketju nojaa edessä vain 'muutamaan' piikkiin, pienikin piikkien lisäys lisää nojapintaa ja vähentää kulumista. Tässäkin se maksimaalinen ajattelu omaa paikkansa, kuvitelkaan mikä rasitus olisi jos piikkejä olisi vain kolme tai kolmekymmentä.

Poissa tohis

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2449 : 23.08.2019 15:20 »
^ Silläkin on vaikutusta, että eturatas pyörii nopeammin ja samat piikit joutuvat ~3x useammin vetoon kuin takarattaassa.

Kun ketju-rataspaketilla on ajettu 20 - 25 tkm, ei ole lainkaan huono idea uusia pelkkä eturatas siinä vaiheessa. Parin kympin välisijoituksella pääsee sitten mukavasti sinne 40 tkm tienoille ennenkuin vaihdontarvetta merkkaava rutina alkaa.
2017 Toyota Auris Hybrid Touring Sports Active, Barcelona Red
2012 Yamaha FZ1-S

Poissa foorumilainen

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2450 : 23.08.2019 18:47 »
2010 mallin Honda CBR 600 RR oli mullla uudesta. Ketjuilla ja rattailla oli ajettu 50 866 kun myin pyörän. Muutama lenkki oli jumissa niin kuin edellisessäkin, johtuen ketjuvahasta. Nykyisen pyörän kettingeillä ajettu 18209 ja lenkit eivät ole jumissa, koska olen käyttänyt vain rasvaa.
Noissa edellisissä lenkit jumiintuivat jo 4 200 km kohdalla. Ketjut saavat vettä kaksi kertaa vuodessa.
Missään aikaisemmissa motoissa ei jumeja, koska olen aina käyttänyt rasvaa. Eräs kauppias sai puhuttua 2007 käyttämään vahaa, koska pitää vanteen puhtaampana.
Piti kyllä, mutta parempi paskainen vanne ja ehjät ketjut.

Poissa dingdongpingpong

• Grand Legend
« Vastaus #2451 : 23.08.2019 18:53 »
2010 mallin Honda CBR 600 RR oli mullla uudesta. Ketjuilla ja rattailla oli ajettu 50 866 kun myin pyörän. Muutama lenkki oli jumissa niin kuin edellisessäkin, johtuen ketjuvahasta. Nykyisen pyörän kettingeillä ajettu 18209 ja lenkit eivät ole jumissa, koska olen käyttänyt vain rasvaa.
Noissa edellisissä lenkit jumiintuivat jo 4 200 km kohdalla. Ketjut saavat vettä kaksi kertaa vuodessa.
Missään aikaisemmissa motoissa ei jumeja, koska olen aina käyttänyt rasvaa. Eräs kauppias sai puhuttua 2007 käyttämään vahaa, koska pitää vanteen puhtaampana.
Piti kyllä, mutta parempi paskainen vanne ja ehjät ketjut.

Ketjuvaha on ketjujen surma, täyttä pskaa.
Se sopii suihkutettavaksi mulkeron autoilijan tuulilasille...;)

Poissa foorumilainen

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2452 : 23.08.2019 19:00 »
Se sopii suihkutettavaksi mulkeron autoilijan tuulilasille...;)

Joo. Itse sanoin samaa, mutta "asiantuntijat" sanoivat aina, että ei olisi myynnissä, jos ei olisi hyväksi todettu. 9 vuotta olin tuossä älytyksessä ennenkuin viimein kaksien jumiintuneiden ketjujen lenkkien jälkeen lopetin ja nyt ei jumiinnu.
Se oli 9- vuotinen Pavlovin koe "yritys ja erehdys". Viisaampi olis uskonut aiemmin. ;)

Poissa Mrk

• Klassikko
« Vastaus #2453 : 23.08.2019 19:16 »

Noinhan se about on. Ties vaikka mitä mynssejä tullut kokeiltua, vaihteistoöljystä kaiken maailman purkkikamaan. Katuketjuvehkeessä paras olisi Scottoiler tms. (automaatti)rasvari. Voisi käyttää öljymäistä kamaa johon pöly ja paska ei tartu ja ketju olisi aina voideltuna. Noh ei ole rasvaria niin pitää mennä kompromissilla, joka on tällä hetkellä ao. tuote, nuo kehusanat ovat kyllä paskapuhetta mutta saa kelvata kunnes löydän parempaa. Ei tuo sateessa kestä juurikaan ja pestä saa ketjun aika ajoin tuonkin kanssa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/603078/CRC-Chain-Lube-Pro-Ketjuoljy-500-ml

Norjan reissussa mulla oli tätä alla olevaa jottei koko aikaa tarttisi rasvata ja pysyi kyllä ketjussa, samoin kivenlohkareet, kissanraadot ja jeesus tulee oletko valmis-julisteet. Reissun jälkeen oli lamppuöljylle käyttöä kun pääsi pesemään tuon paskan pois.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/603052/MP-Motul-Ketjuspray-Road-Plus-100-ml

Nuo vahat "eivät sotke pahasti" mutta sitten kun sotkee niin aivan perseestä putsata ja vaatii rajut aineet. Öljy sitten roiskii ja sotkee mutta lähtee lähes perusshamppoolla irti takavanteesta ja eturattaan kolostakin suht helpolla. Silloin kun jaksoin käyttää sitä vaihteistoöljyä ketjuun sutien, oli vitjat aina upean puhtaat vaikka missä suossa olisi ajanut. Kyllästyin vain siihen lutraamiseen ja lyhyeen kestoon.

Poissa Jari_S

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2454 : 23.08.2019 19:31 »
Vieläköhän on olemassa keittorasvaa ketjujen voiteluun?

Aikanaan sitä myytiin reilunkokoisessa peltipurkissa jonne ketju laitettiin rullalle.

Huoneenlämmössä aine oli aivan kovaa, mutta hellan levyllä kun lämmitti, niin voiteluaine muuttui juoksevaksi kuin vesi ja voiteli ketjut erittäin tehokkaasti.

Ainoa ikävä puoli oli, että ketjut piti voitelua varten irrottaa.

Poissa foorumilainen

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2455 : 23.08.2019 22:16 »
Vieläköhän on olemassa keittorasvaa ketjujen voiteluun?

Aikanaan sitä myytiin reilunkokoisessa peltipurkissa jonne ketju laitettiin rullalle.

Huoneenlämmössä aine oli aivan kovaa, mutta hellan levyllä kun lämmitti, niin voiteluaine muuttui juoksevaksi kuin vesi ja voiteli ketjut erittäin tehokkaasti.

Ainoa ikävä puoli oli, että ketjut piti voitelua varten irrottaa.

En tiedä onko enää. Isä puhui, että aikoinaan kans keitti ketjut. Ehdotti minulle sitä samaa, mutta vaikeutena tuo mainitsemasi ketjujen irrotus.

Poissa Mrk

• Klassikko
« Vastaus #2456 : 23.08.2019 22:29 »
Silloin kun ketjuja keiteltiin niin niissä tuskin oli samanlaisia O-, X, Y, Ä tai Ö-renkaita. En rupeaisi nykyketjuja keittelemään.

Poissa foorumilainen

• Klassikkoainesta
« Vastaus #2457 : 23.08.2019 22:40 »
Silloin kun ketjuja keiteltiin niin niissä tuskin oli samanlaisia O-, X, Y, Ä tai Ö-renkaita. En rupeaisi nykyketjuja keittelemään.

Joo. Nuo ketjurasvat on tehty nykyketjuille. En minäkään keittäisi. Eivät vaan tainneet ennen kestää noin pitkään kuin nyt. Muistan kun 1986 Honda VFR 750 oli ajettu 22 000 ja ketjuissa oli jo kiristysvara loppunut. Tosin pyörä tuli minulle 21 000 ajettuna, eikä tietoa oliko ketjuja hoidettu lainkaan.
Sitten oli Suzuki 125 ketjuillla ajettu 5 000. Kiristysvara loppu ja viedessäni pyörää ostajalle katkesivat matkalla ja lensivät metsään.

Poissa tohis

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2458 : 23.08.2019 23:07 »
Paras keino lisätä ketjun ikää olisi MZ:sta ja pappa-Tunturista tuttu kotelointi. Ennen wanhaan MZ-miehillä ketjut olivat lähes ikuisia, vaikkei siihen aikaan ollut vielä edes O-rengasketjuja. Vaan yritäpä löytää suojakoteloita nykypyörille, edes lisävarusteena...
2017 Toyota Auris Hybrid Touring Sports Active, Barcelona Red
2012 Yamaha FZ1-S

Poissa Jari_S

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #2459 : 24.08.2019 11:01 »

No näinhän tuo nykyään on.

Vaan eipä silti, kyllä keittorasvaa voi käyttää sopivaan kohteeseen näköjään vieläkin.

Rupesinpa muistelemaan, että minullakin pitäisi vielä kyseistä voiteluainetta olla, ja löytyihän se kun aikansa autotallia penkoi.

Sellainen keltakansinen peltipurkki jossa on ”Linklyfe”-nimistä englannissa valmistettua tavaraa.

Minulla on kakkospyöränä kulkupeli vuodelta 1967 ja siinä on edelleen tuon ajan henkeen sopivat ketjut ilman O-renkaita. Ketju irtoaa helposti erillisestä avattavasta ketjulukosta ja sitten vaan ketjut purkkiin ja hellalle. Keittely tuottaa hieman tuoksua, joten lämmitin purkkia ulkona nestekaasukäyttöisellä retkikeittimellä.

Parastahan tuossa on, että lämpimänä aine on niin ohutta, että ketjun ollessa siihen upotettuna rasva leviää joka niveleen, mutta heti kun ketjun nostaa keitoksesta pois, rasva jähmettyy ja pysyy hyvin paikallaan eikä sotke takavannetta.

Paras keino lisätä ketjun ikää olisi MZ:sta ja pappa-Tunturista tuttu kotelointi. Ennen wanhaan MZ-miehillä ketjut olivat lähes ikuisia, vaikkei siihen aikaan ollut vielä edes O-rengasketjuja. Vaan yritäpä löytää suojakoteloita nykypyörille, edes lisävarusteena...

Juu, aikanaan sellaisia öljytäytteisiä umpinaisia ketjusuojia sai lisävarusteena suosituimpiin pyörämalleihin, vaan eipä taida enää olla tarjolla.

Tehokkaisiin pyöriin myytiin myös paketteja, joissa oli kahdet rattaat ja ketjut vierekkäin.