autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Riistakameroista ja niiden käytöstä  (Luettu 29123 kertaa)

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
Vs: Riistakameroista ja niiden käytöstä
« Vastaus #100 : 12.09.2018 20:32 »
Nyt testattu hieman.
Aika nopeasti nuo pienet kuvat tulevat eli sekunneissa mutta niiden koko onkin vain luokkaa parisataa kilotavua. Isommat kuvakoot ( 2 Mt ) eivät näytä tulevan läpi ollenkaan - tuleekohan näiden yhteydessä joku timeout lähetyksessä?
Ilmeisesti isojen kuvien lähetyksessä tosiaan tapahtuu timeout. Minun hitaammalla DNA-liittymällä ne tulivat aluksi läpi, mutta pariin viikkoon eivät ole tulleet läpi ollenkaan. Kamera kuitenkin vastaa SMS -stauskyselyyn, ja kertoo signaalin olevan normaali. Ilmeisesti tämä kamera tosiaankin vaatii liittymältä nopeutta pystyäkseen lähettämään isompia tiedostoja.
Mercedes Benz C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #101 : 12.09.2018 21:33 »
Kiinnostaisi kuulla, millaista materiaalia riistakameroihin mökkikäytössä tarttuu? Ovatko kuvat pääsääntöisesti tai yksinomaan eläinten liikkeiden synnyttämiä?
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #102 : 12.09.2018 22:06 »
Ilmeisesti isojen kuvien lähetyksessä tosiaan tapahtuu timeout. Minun hitaammalla DNA-liittymällä ne tulivat aluksi läpi, mutta pariin viikkoon eivät ole tulleet läpi ollenkaan. Kamera kuitenkin vastaa SMS -stauskyselyyn, ja kertoo signaalin olevan normaali. Ilmeisesti tämä kamera tosiaankin vaatii liittymältä nopeutta pystyäkseen lähettämään isompia tiedostoja.

Niinpä, kyllä tässä taisi meikäläiselle käydä Sulo Vilenit.
Jos vain kerkeän niin huomenna menen takaisin Elisan konttorille katsomaan josko saisin tuolta hyvän tarjouksen nopeammasta liittymästä - normaalisti taisi heillä hinnat pompsahtaa aika lailla seuraavaan tasoon siirryttäessä.

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #103 : 12.09.2018 22:20 »
Kiinnostaisi kuulla, millaista materiaalia riistakameroihin mökkikäytössä tarttuu? Ovatko kuvat pääsääntöisesti tai yksinomaan eläinten liikkeiden synnyttämiä?

Näin olettaisin sen normaalisti olevan. Mielenkiintoista on kuitenkin nähdä mitä nuo mahdolliset eläimet ovat, voi tulla yllättäviäkin vierailijoita kuviin.

Meillä kun mökki on saaressa niin eläimiä ei tuolla kesäaikaan juurikaan liiku lintuja lukuunottamatta. Minua kiinnostaakin enemmän mahdollisuus riistakameran avulla seurata talven tuloa ( ja kesän ) kelirikkoaikana. Järven jäätyminen/sulaminen kun on tuolla jäänyt kokematta. Sopivasti ajastetulla kuvauksella tuosta saanee mukavan sarjan kuvia kunhan on varmistanut virran saannin, tätä varten ostin tuohon mukaan 6V/12Ah akun.

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #104 : 12.09.2018 23:02 »

Meidän Uovision -kameramme laukeaa, jos kameran toiminta-alueelle tulee lämpöä säteilevä kohde. Niinpä kuvissa on joko eläimiä tai ihmisiä.

Tähän asti (eli kahden viikon aikana) meidän kameraamme on osunut peuroja ja kettuja. Kaveripiirissä kuvia on tullut myös ilveksistä, ahmoista ja jopa karhuista.
Mercedes Benz C220d 4matic, Exiä MB C220CDI, Skoda Octavia RS, Skoda Octavia 2.0TDI

Poissa Quality

• Moderaattori
  • Grand Legend
  • Volvo XC60
« Vastaus #105 : 13.09.2018 06:12 »
Miten pitkä on kameran kantama? Meillä tie (toki hiljainen, hyvin harva liikenne) menee mökin ohi noin 15 metrin päästä. Jos kamera asennetaan mökin seinään, kuvaako se myös tieltä? Toki sen voi suunnata myös niin, että kuvaussektori ei osu tielle. Tien kuvaaminen taitaa olla jopa laitonta?
Opi eilisestä, luota huomiseen, mutta elä tänään.

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #106 : 13.09.2018 08:44 »
Miten pitkä on kameran kantama? Meillä tie (toki hiljainen, hyvin harva liikenne) menee mökin ohi noin 15 metrin päästä. Jos kamera asennetaan mökin seinään, kuvaako se myös tieltä? Toki sen voi suunnata myös niin, että kuvaussektori ei osu tielle. Tien kuvaaminen taitaa olla jopa laitonta?

Vaikuttaa harmittomalle toimelle, jonka tarkoitus on oman kotirauhan piirissä oleva tarkkailu ja valvonta. Naapureiden tarkoituksellinen kuvaaminen tai tiellä kulkijoista "rekisterin" pitäminen menee sitten harmaalle alueelle. Näin poliisi tiedotti muutama vuosi sitten https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/riistakameralla_saa_kuvata_omaa_pihapiiriaan_31541

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #107 : 13.09.2018 09:02 »
Vaikuttaa harmittomalle toimelle, jonka tarkoitus on oman kotirauhan piirissä oleva tarkkailu ja valvonta. Naapureiden tarkoituksellinen kuvaaminen tai tiellä kulkijoista "rekisterin" pitäminen menee sitten harmaalle alueelle. Näin poliisi tiedotti muutama vuosi sitten https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/riistakameralla_saa_kuvata_omaa_pihapiiriaan_31541

Juuri näin. Minä olen rajannut kuvakulmat niin, että kamera kuvaa omaa pihapiiriä. Lisäksi olen kertonut naapureille, että pihassamme on riistakameroita ja lähettänyt heille mallikuvat. Naapurit ovat kiittäneet tiedosta ja olleet tyytyväisiä. Lisäksi pihapiirissämme on "Tallentava videovalvonta" -kyltit.

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #108 : 13.09.2018 09:02 »
..

Poissa Classic

• Klassikko
  • V90CC D5
« Vastaus #109 : 13.09.2018 09:36 »
...Lisäksi olen kertonut naapureille, että pihassamme on riistakameroita ja lähettänyt heille mallikuvat...
Hienoa ja kohteliasta toimintaa!

Poissa vkarasja

« Vastaus #110 : 13.09.2018 10:27 »
Meillä mökillä kameran kuvaamat vakioeläimet ovat peurat, ketut ja jänikset. Paljon on myös ns. tyhjiä kuvia, missä luultavasti lintu on lentänyt kameran edestä, mutta kuvassa on sen verran viivettä, että ehtii alta pois, eikä jää kuvaan.

Mökkinaapurille on kanssa kamerasta kerrottu, koska kameran kuvaama alue on rajattu niin, että meidän tontille ajo portti näkyy kuvassa ja naapuri saattaa tulla kuvaan, jos kulkee ihan siitä portin vierestä.
Audi A7 3.0 BI-TDI 235 kW quattro 2015 ja Audi A3 1.5 TFSI 110 kW S tronic 2016
Ex. Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 155kW quattro S tronic 2012

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #111 : 13.09.2018 16:46 »

Kelasin viestejä hieman taaksepäin nähdäkseni oliko DNA Jämpti-liittymästä jo juttua ja olihan sitä. Viittaatko siis tuolla hitaammalla DNA-liittymällä juurikin tuohon Jämptiin?
Ei muuten, mutta tuollainen tuli tänään itsellekin hankittua joten toivottavasti toimii ettei tarvitse vielä kerran palata kauppiaiden tykö liittymiä ihmettelemään. Irtisanoin sen Elisan liittymän epäsopivana, lähetettävän kuvakoon rajat tulivat liian nopeasti vastaan.

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #112 : 13.09.2018 16:59 »
^Nopea testaus Jämptillä ja ainakin tuollain 1,9Mt tiedosto saapui ongelmitta sähköpostiin. Aikaleimojen perusteella kuva/sähköposti aikaa meni 6 sekuntia kuvan ottohetkestä sähköpostiin saapumiseen.

Operaattorin vaihtaminen onnistui yllättävän helposti tuohon kameraan, valikosta vaan DNA Elisan tilalle ja heti lähti toimimaan.

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #113 : 13.09.2018 18:03 »
Kelasin viestejä hieman taaksepäin nähdäkseni oliko DNA Jämpti-liittymästä jo juttua ja olihan sitä. Viittaatko siis tuolla hitaammalla DNA-liittymällä juurikin tuohon Jämptiin?
Ei muuten, mutta tuollainen tuli tänään itsellekin hankittua joten toivottavasti toimii ettei tarvitse vielä kerran palata kauppiaiden tykö liittymiä ihmettelemään.
DNA Jämpti on minulla. Toimii minun käytössäni pienemmillä kuvatiedostoilla hyvin, mutta isoimmilla hieman epävarmasti. Minä tyydyn pienempiin tiedostoihin ja olen tyytyväinen.

Poissa vincent

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #114 : 14.09.2018 10:00 »

Jos sinulle selviää miksi tuo lähetys oli pysähtynyt niin päivitä tänne tietoa jos kehtaat.
Itse olen nyt rajoittanut kuvakoon 8MP joka näyttäisi tuottavan noin 2Mt kokoisia kuvatiedostoja ja nämä ovat tulleet läpi ilman ongelmia ainakin näin ensi 'metreillä'.

Netistä muuten katsoin englanninkielistä manuaalia tälle kameralle ja se oli mielestäni huomattavasti selkeämpi kuin tämä suomenkielinen käännösversio. (olipa yllätys)

Poissa audioman

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #115 : 14.09.2018 12:28 »
Jos sinulle selviää miksi tuo lähetys oli pysähtynyt niin päivitä tänne tietoa jos kehtaat.
Itse olen nyt rajoittanut kuvakoon 8MP joka näyttäisi tuottavan noin 2Mt kokoisia kuvatiedostoja ja nämä ovat tulleet läpi ilman ongelmia ainakin näin ensi 'metreillä'.

Netistä muuten katsoin englanninkielistä manuaalia tälle kameralle ja se oli mielestäni huomattavasti selkeämpi kuin tämä suomenkielinen käännösversio. (olipa yllätys)
Ongelman syy on arvausten varassa, mutta kyllä minun arvaukseni on se, että kamera tekee timeoutin jos kuva ei lähde tarpeeksi nopeasti. Joka tapauksessa minäkin sain lähetyksen toimimaan luotettavasti pienentämällä kuvatiedostoa.