autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Ruohonleikkurit  (Luettu 59494 kertaa)

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14743
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #280 : 08.10.2018 23:51 »
Ikävää, että B&S:n moottorit on noin halvennettuja. Olisiko laittaa tarkempaa tietoa moottorin mallimerkinnästä, niin osaisi kiertää tuollaisen kaukaa. Itselläni 2005 vuodelta oleva B&S:n 16 heppainen 466 cc yksisylinterinen kone (Model Series 280000) leikkurissani. Noin tuhat tuntia on ajeltu ja hyvin toimii. Kerran olen venttiilinvälykset säätänyt, tulppakin on alkuperäinen. Öljyt on vaihdettu talvella 25 h välein, kesällä 50 h välein. Samalla pestään ilmansuodatin ja tarkistetaan polttoaineensuodatin. Öljynsuodatista tuossa ei olekaan.

Suurin vika on onneton akku, joka ei kestä paria vuotta pidempään, käytti sitä miten tahansa. Kun akku on finaalissa, on suuri riski hajottaa startti ja niin minulle on kerran käynytkin. Löysin eBaysta kuitenkin uuden startin, vähän pidemmällä kannulla, kuin alkuperäinen ja toimituskuluineen tuli hintaa 40 € kotiin toimitettuna. Syyshuolto olisi edessä ja siinä yhteydessä olisi tarkoitus tutkia miten tuohon saisi kunnon laturin asennettua ja samalla päivittää siihen nykyistä tuhdimpi akku.

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7458
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #281 : 09.10.2018 07:57 »
Mulla on huskun rider 216, 2014 mallinen. Rupes starttaaminen olemaan vaikeaa ja kohta jopa mahdotonta. Ostin uuden akun, ei auttanut. Sitten googlaamista ja sen perusteella tilasin ebaysta uuden startin. Sama homma, ei kone jaksa pyöriä. Eilen illalla irrotin moottorin ja avasin sen. Sieltä tuli paljon kaikennäköisiä irto-osia.

Noissa briggsin koneissa on sellainen puolipuristin hässäkkä nokka-akselissa, joka on todella heikosti tehty. Se hajoaa ja kappaleet lentää ympäri moottoria. Varmaaan vaarilla ollut sama vika. Kävin meinaan tänään merkkiliikkeessä ja sanoivat, että maahantuojalla oli kyseisiä nokka-akseleita tälle vuodelle kolmesataa ja ne ovat loppuneet aikoja sitten.

Onneksi ebaysta noitakin löytyy, tarttee tilata ja koittaa saada uudelleen kasaan!
Oho, olipas yllättävä tieto. Ei siellä huollossa kertoneet rempan jälkeen muuta kuin että olivat puhdistaneet kaasuttimen sekä vaihtaneet polttoaineensuodattimen ja öljyt. Todella mielenkiintoista...

ps: Vian oireisiin nähden - moottori ei pyörinyt startatessa, vaikka akussa oli virtaa - todella erikoinen korjaustoimenpide.

Ruohonleikkurini konekilvessä :
R112C
Model PNC
Prod. year 2018
Nom. Power 6,4kW,
moottorin tyyppikilpeä en ole toistaiseksi tutkinut.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2018 08:09 kirjoittanut Vaarivanhus »

Poissa tcar

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 88
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #282 : 09.10.2018 09:07 »
Tollanen osa se on, sama osa näyttää olevan aika monessa eri konevaihtoehdossa. Se on toi lirpake tossa rattaan päässä mikä prakaa ja sitten ei startti jaksa pyörittää enää.

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7458
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #283 : 09.10.2018 09:27 »
^Kerroit, että sinun leikkurisi on 2014 vuosimallia ja minun leikkurini puolestaan 2018 mallia.

Ihmettelen vain - ehkäpä kahtakin asiaa:
Eikö neljässä vuodessa moottorivalmistaja olisi jo tehnyt mitään korjaustoimenpiteitä tai konstruktiomuutosta moottorin osaan, joka menee rikki?

Vai onko leikkurin valmistalla "ylivuotisia", kenties vanhempiakin moottoreita varastossaan ja asentelevat vuositolkulla näitä valmistamiinsa ruohonleikkureihin?

En aivan purematta niele yllä mainitsemaani.

Poissa tcar

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 88
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #284 : 09.10.2018 10:05 »
Joo ja mulla on isompi konekin kun sulla mutta varaosia kun katsoo niin sama kikkare sopii aika moneen koneeseen. Mietin vaan, että oireet oli sulla aika samat.

Poissa Vaarivanhus

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7458
Vs: Ruohonleikkurit
« Vastaus #285 : 09.10.2018 11:08 »
^Oireet kieltämättä kyllä samantyyliset. Minulla moottori toimi normaalisti talliin ajoon saakka, mutta seuraavan kerran, kun piti lähteä parturoimaan nurmikkoa, ei startti jaksanut pyörittää moottoria ollenkaan ja syynä ei ollut akun virranpuute vaan jokin mekaaninen jumitila moottorissa. Koska syy ei päällepäin näkynyt, kärräsin vehkeen pajalle. Uudella koneella ei oltu siihen mennessä leikattu kuin tankillisen verran.
 
Aivan varmaan näitä koneita leipätyökseen huoltavat tietävät ja tuntevat teknisen syyn, "mistä johtuu, ettei startti jaksa pyörittää moottoria". Eri asia on, - kenties "liiketoiminnallisista syistä"(?) - kertovatko syytä kuluttajalle. Teknisiä syitä moiseen toki saattaa olla monia. Ainakaan minun tapauksessani eivät huoltoraporttiin olleet muuta kirjanneet kuin kaasuttimen puhdistuksen, bensansuodattimen- sekä öljynvaihdon tehdyksi.

Joka tapauksessa, herätit "tutkijan luonteeni" ja mielenkiintoni asiaa kohtaan, kiitos siitä.  :)

En kuitenkaan tältä istumalta viitsi lähteä käymään mökillä, mutta ajastaan tilaisuuden tullen pitänee lannistua ja kyyristyä tutkimaan moottoria ulkopuolelta tarkemmin, onko siinä merkkejä avauksesta. Kyllä silmissäni vielä sen verran on näkökykyä jäljellä, että luulisin sen huomaavani. Ruuvien kannat, pikku jäljet maalipinnoissa jne. Vasta sen jälkeen teen omat johtopäätökseni, ovatko kukaties vaihtaneet moottoriin nokka-akselin vai eivätkö ole vaihtaneet?
Joka tapauksessa, mielenkiintoinen juttu.  :) 

Sekin on mielenkiintoista, että sinulle kertoivat, että maahantuojan 300 kpl nokka-akseleita eivät ole riittäneet remppoihin ja ovat päässeet loppumaan.

ps: haluamatta häntääni nostaa totean kuitenkin, että kaikenlaista on tässä matkan varrella tullut tehtyä ja ehtinyt tehdä. Jossain elämänvaiheessani ehdin leipäni eteen olla 3,5 vuotta töissä eräällä maahantuojalla ja palanen toimenkuvastani oli erään toisenlaisen alan kuin mitä ruohonleikkurit ovat, laitteiden pienmoottoreiden huollot ja korjaukset. Omin käsin.
Tilastoa ja lukua korjaamieni laitteiden määrästä en pitänyt. Olisi paperit sotkeentuneet rasvaan ja tietokoneitakaan ei vielä silloin oltu keksitty.