https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Yleistä veneistä

Asiasta kukkaruukkuun. Käytettyjen veneiden ja perämoottoreiden hinnat ovat kyllä aivan jäätävän kovia. Moni vanha paska on myynnissä varmaan isommalla hinnalla mitä ovat muinoin maksaneet uutena, tuntuu hurjalta kun täällä ihmetellään miten autojen arvo laskee. Noh, veneissähän ei samanlaista teknistä kehitystä tapahdu kuin autoissa.

Esim., ostin 2023 syksyllä uuden 60-heppaisen nelarijammun, ylivuotinen paketissa, mittareineen ja kaukohallinnan kanssa. Jos kattoo käytettyä 60 heppais nelaria, niin karkeasti 15 vuotta vanha vastaava maksaa puolet mitä mä maksoin uudesta. Tosin noita ei oikein löydy kun kaikki on myyty. Uskomatonta.

Ja toki uusien veneidenkin hinnat jäätäviä, nytkin tässä kattelen avo-Busteria ja hintaa koneen kanssa vain 117500e.
Just tuon takia kannustinkin poikaa ostamaan oman Busterinsa uutena, kun siinä ei vaan pysty ainakaan paljoa häviämään, todennäköisesti jää voitolle. Ja toinen syy oli, että kun tämä tulee mökille useamman sadan km:n päästä, olisi suotavaa että laitteet toimii. Nyt kun itse koneen huoltaa ja pitää huolen bensan puhtaudesta, niin todennäköisesti toimii jatkossakin.
 
Ja toki uusien veneidenkin hinnat jäätäviä, nytkin tässä kattelen avo-Busteria ja hintaa koneen kanssa vain 117500e.
Taitaa olla suurin Buster? Joskus katselin niitä ja mun mielestä aivan ylihintaisia. Tuohon hintaan laitat pari tonttua lisää, niin saat vaikka kopillisen Arronetin, jossa on kaikki tarvittava vakiona. Eikä ole niittejä. Tai sitten ostat suurimman TG 7.9:n (sen supermallin) ja jää kymppitonneja rahaa yli...
 
Noissa 20 vuotta vanhoissa perämoottoreissa saattaa olla todella vähän käyttötunteja. Meillä tuli viime kesänä vanhaan 2 ja uuteen 18. Uuden ensihuolto aloittaa tulevan kauden.
 
Olen tuolle Yamahan F50 4-tahtikoneelle tehnyt itse huollot syksyisin ja yrittänyt sen tehdä pieteetillä ja samalla tutkien anodit. Esim syksyllä vaihdoin koneen sisäiset anodit, yksi oli hiukan kulunut, muut ihan priimaa. Eihän tuolla koneella ole ajettu kuin 236 tuntia nyt vaikka se on vuodelta 2007.

Mutta viime kesänä jo huomasin että kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee siitä tarkistusreiästä jäähdytysveden mukana hiukan öljyä tai bensaa. Koneen lämmetessä sitä kalvoa vedenpintaan ei tule. Öljyt olivat ihan normaalit syksyllä joten vettä ei ole päässyt voiteluöljyn sekaan.

Nyt kylmällä kelillä sama homma ekalla käynnistyksellä viime viikonloppuna. Ja nyt nostin veneen trailerille niin sama homma. Tarkistin öljyn ja se on aivan kirkasta, sitä on ehkä aavistus liikaa koska se on mittatikun ylämerkin yläpuolella ehkä muutaman millin. Kone ei ole koskaan valittanut että kävisi liian kuumana.

Tuota täytyy seurata ja soittaa huoltomiehelle ensi viikolla mikä tuon voisi aiheuttaa ja pitääkö joitain tiivisteitä tarkistaa / vaihtaa. Kannentiiviste tuli itsellä ensimmäisenä mieleen, mutta silloinhan tulisi olla vettä öljyn seassa jos se vuotaisi?

Vai käykö se vain sen verran rikkaalla seoksella että bensaa tulee läpi aluksi kylmänä?
 
Olen tuolle Yamahan F50 4-tahtikoneelle tehnyt itse huollot syksyisin ja yrittänyt sen tehdä pieteetillä ja samalla tutkien anodit. Esim syksyllä vaihdoin koneen sisäiset anodit, yksi oli hiukan kulunut, muut ihan priimaa. Eihän tuolla koneella ole ajettu kuin 236 tuntia nyt vaikka se on vuodelta 2007.

Mutta viime kesänä jo huomasin että kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee siitä tarkistusreiästä jäähdytysveden mukana hiukan öljyä tai bensaa. Koneen lämmetessä sitä kalvoa vedenpintaan ei tule. Öljyt olivat ihan normaalit syksyllä joten vettä ei ole päässyt voiteluöljyn sekaan.

Nyt kylmällä kelillä sama homma ekalla käynnistyksellä viime viikonloppuna. Ja nyt nostin veneen trailerille niin sama homma. Tarkistin öljyn ja se on aivan kirkasta, sitä on ehkä aavistus liikaa koska se on mittatikun ylämerkin yläpuolella ehkä muutaman millin. Kone ei ole koskaan valittanut että kävisi liian kuumana.

Tuota täytyy seurata ja soittaa huoltomiehelle ensi viikolla mikä tuon voisi aiheuttaa ja pitääkö joitain tiivisteitä tarkistaa / vaihtaa. Kannentiiviste tuli itsellä ensimmäisenä mieleen, mutta silloinhan tulisi olla vettä öljyn seassa jos se vuotaisi?

Vai käykö se vain sen verran rikkaalla seoksella että bensaa tulee läpi aluksi kylmänä?
Tuleeko varmasti jäähdytyksen mukana vai oisko vaan pakoputkesta jäämiä?
 
Tuleeko varmasti jäähdytyksen mukana vai oisko vaan pakoputkesta jäämiä?
Tätä olen kyllä mielestäni tutkinut ja se öljy/bensa kalvo leviää tuon tarkistusveden kohdilta eli hiukan sivuun eikä tuolta pakoputkesta suoraan taakse. Huomenna kun lasken veteen jos on riittävän tyyntä tarkistan uudelleen ja kun kone on lämmin niin uudelleen. Jos se nyt lämpenee tuolla kun vesi on n 3 asteista.
 
Tätä olen kyllä mielestäni tutkinut ja se öljy/bensa kalvo leviää tuon tarkistusveden kohdilta eli hiukan sivuun eikä tuolta pakoputkesta suoraan taakse. Huomenna kun lasken veteen jos on riittävän tyyntä tarkistan uudelleen ja kun kone on lämmin niin uudelleen. Jos se nyt lämpenee tuolla kun vesi on n 3 asteista.
Ei tuo onneksi vaaralliselta kuulosta kun öljyt säilyy hyvän näköisinä. Ja ei myöskään ilmene lämpöisellä koneella.

Kun alkaa miettimään, niin vedenottoaukot on ihan potkuriakselin pakoputken vieressä, että voisko siitä imaista jotain kiertoon? Ei tarvii kummoista pisaraa, kun siitä leviää jo metrien kokoinen kalvo tyynessä vedessä.
 
Tuli vedettyä vene trailerilla Tvärminneen ja sieltä ulos ulkoluotoja sekä Tammisaaren saaristoa kiertelemään mainiossa kelissä. Ei tullut lähdössä kylmällä koneella eikä myöhemminkään lämpimällä koneella öljy/bensaläikkää käynnistyksien yhteydessä joten eikait tuosta nyt huolissaan tarvitse olla.

Aivan mielettömän paljon haahkaa liikenteessä, olisko kolme merikotkaa bongattu ja melkein kilometrin pituinen kurkiaura, ei edes mahtunut yhteen kuvaan :oops:
 
Mutta viime kesänä jo huomasin että kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee siitä tarkistusreiästä jäähdytysveden mukana hiukan öljyä tai bensaa.
Huolsitko talven aikana vesipumpun? Jos sille pumpun siipipyörälle on laitettu jotakin alkuvoitelua niin siitähän saattaa irrota voidetta jäähdytysveteen jonkin aikaa. Glyseriinipohjaisia taitaa yleensä olla nuo impellerirasvat.
 
Oma veneilykesän startti taitaa viivästyä. Merkkiliikkeessä oli vene säilössä ja tutkivat pyynnöstäni muutaman hiushalkeaman lasikuidussa. Jotain vikaa oli kun vene lähtee pääsiäisen jälkeen tehtaalle takaisin takuukorjaukseen. 3v vanha Silverin lasikuitupaatti. Hieman ketuttaa kun pyysin nuo tarkastamaan jo syksyllä, mutta jostain syystä oli vasta keväälle mennyt. Toivotaan, että saisi kuitenkin toukokuun alkupuolella veneen takaisin.

Eivät antaneet jälleenmyyjän korjata, vaan halusivat itse korjata veneen tehtaalla.
 
Huolsitko talven aikana vesipumpun? Jos sille pumpun siipipyörälle on laitettu jotakin alkuvoitelua niin siitähän saattaa irrota voidetta jäähdytysveteen jonkin aikaa. Glyseriinipohjaisia taitaa yleensä olla nuo impellerirasvat.
En, sen vaihdoin syksyllä -21 reilut 100 tuntia sitten, ei siis sieltä tule enää öljyjäämiä
 
Eilen pesin hytin sisältä ja tänään oli vuorossa litium-akkujen paikoilleen laitto. Onneksi tuli otettua kuva sähkökaapeleista syksyllä akkuja purkaessa. Helpompaa olisi tietysti ollut jättää akut paikoilleen, mutta en oikein tiedä mitä nuo litiumit tykkää talvesta. Laitoin letkusta vedet kiertämään, käänsin avaimesta ja Suzuki hörähti tulille. Vähän ihmettelin kun juoruvesi vaan valui, mutta huomasin sen suuttimen kadonneen.

Jos joku ihmettelee, miksi on noin paljon kaapeleita, niin sieltä menee ja tulee johdot pääkytkimelle ja DC-DC välilaturille.
Joskohan huomenna innostuisi pesemään ulkoa?

1744717649960.png
 
Kyllä meidän edellisessä tupla-akkuisessa hyttiveneessäkin oli vastaava johtohässäkkä, siinä oli vielä aurinkopaneeli katolla ja siihen liittyvät latauksen ohjaukset.

btw, juttelin huoltomiehen kanssa ja hän sanoi että hyvin harvoin kannen tiivisteestä tuollainen bensavuoto tulisi. Ensimmäisenä pohti voisiko polttoainepumpun puolelta tulla vuoto jäähdytysveteen mutta en suorilta nähnyt että ainakaan matalapainepumpulla olisi jäähdytysveden läpivientiä (ja jäähdytystä) Yamahan koneessa kuten on joissain Mercuryissa. Eikä kait korkeapainepumpullakaan ole jäähdytystä. Pitääpä tutkia vielä.
 
Eilen pesin hytin sisältä ja tänään oli vuorossa litium-akkujen paikoilleen laitto. Onneksi tuli otettua kuva sähkökaapeleista syksyllä akkuja purkaessa. Helpompaa olisi tietysti ollut jättää akut paikoilleen, mutta en oikein tiedä mitä nuo litiumit tykkää talvesta. Laitoin letkusta vedet kiertämään, käänsin avaimesta ja Suzuki hörähti tulille. Vähän ihmettelin kun juoruvesi vaan valui, mutta huomasin sen suuttimen kadonneen.

Jos joku ihmettelee, miksi on noin paljon kaapeleita, niin sieltä menee ja tulee johdot pääkytkimelle ja DC-DC välilaturille.
Joskohan huomenna innostuisi pesemään ulkoa?

katso liitettä 122688
Erittäin vahva suositus laittaa kaikki johdot kytkentäkiskoon, josta yhdellä kaapelilla akkuun. Tietysti plussalle ja miinukselle omansa. Esim: https://www.esconet.fi/shop/14425964-bep-kytkentakisko-10-terminaalia-4-pulttia-19470#attr=

Tällöin akun saa helposti vaihdettua / irroitettua, ja kytkentöjen turvallisuus paranee!
 
Erittäin vahva suositus laittaa kaikki johdot kytkentäkiskoon, josta yhdellä kaapelilla akkuun. Tietysti plussalle ja miinukselle omansa. Esim: https://www.esconet.fi/shop/14425964-bep-kytkentakisko-10-terminaalia-4-pulttia-19470#attr=

Tällöin akun saa helposti vaihdettua / irroitettua, ja kytkentöjen turvallisuus paranee!
En oikein keksi miten tuollaisella kytkentäkiskolla saisi toteutettua starttiakun ja hupiakun kytkennän välilaturin avulla, sekä sen että pääkytkin katkaisee molemmilta akulta virran, kytkee ne päälle ja tarvittaessa ohittaa välilaturin ja kytkee molemmat akut rinnan. Kytkentöjä vaan tarvitaan silloin aika paljon. Litiumakkuja ei saa kytkeä normaalisti rinnan keskenään, vaan siinä pitää aina käyttää välilaturia, joka samalla vahtii että starttiakku ei pääse koskaan tyhjenemään vaikka hupiakkua kuormitettaisiin miten.

En mä suinkaan akuilta ota millekään laitteille sähköjä suoraan (ainoastaan keulakoneelle), vaan tuolta pääkytkimen jälkeen menee sähköt sähkökeskuksen ja sulakepaneelin kautta laitteille.
 
En oikein keksi miten tuollaisella kytkentäkiskolla saisi toteutettua starttiakun ja hupiakun kytkennän välilaturin avulla, sekä sen että pääkytkin katkaisee molemmilta akulta virran, kytkee ne päälle ja tarvittaessa ohittaa välilaturin ja kytkee molemmat akut rinnan. Kytkentöjä vaan tarvitaan silloin aika paljon. Litiumakkuja ei saa kytkeä normaalisti rinnan keskenään, vaan siinä pitää aina käyttää välilaturia, joka samalla vahtii että starttiakku ei pääse koskaan tyhjenemään vaikka hupiakkua kuormitettaisiin miten.

En mä suinkaan akuilta ota millekään laitteille sähköjä suoraan (ainoastaan keulakoneelle), vaan tuolta pääkytkimen jälkeen menee sähköt sähkökeskuksen ja sulakepaneelin kautta laitteille.
Siis ihan tuon johtospagetin helpottamiseksi. Eli nyt kun akkunavoissa näyttää olevan lukemattomia johtoja, joiden järjestystä joutuu arpomaan akun kytkennän yhteydessä, niin kannattaisi ne kaikki laittaa tuohon kytkentärimaan ja sieltä vain yksi kaapeli akkunapaan. En muuten ottanut kantaa johdotuksiin.
 
Siis ihan tuon johtospagetin helpottamiseksi. Eli nyt kun akkunavoissa näyttää olevan lukemattomia johtoja, joiden järjestystä joutuu arpomaan akun kytkennän yhteydessä, niin kannattaisi ne kaikki laittaa tuohon kytkentärimaan ja sieltä vain yksi kaapeli akkunapaan. En muuten ottanut kantaa johdotuksiin.
Noo... miten kytkisit vaikkapa tämän DC-DC laturin tuohon rimaan? :unsure:

Siinähän inputiin tulee kaapelit starttiakun plussalta ja miinukselta. Outputista lähtee vastaavasti kaapelit hupiakun plussaan ja miinukseen.


1745078464021.png
 
Siis ihan tuon johtospagetin helpottamiseksi. Eli nyt kun akkunavoissa näyttää olevan lukemattomia johtoja, joiden järjestystä joutuu arpomaan akun kytkennän yhteydessä, niin kannattaisi ne kaikki laittaa tuohon kytkentärimaan ja sieltä vain yksi kaapeli akkunapaan. En muuten ottanut kantaa johdotuksiin.
Entä tämä pääkytkimen kytkentä rimaa hyödyntäen?

1745079042266.png
 
Entä tämä pääkytkimen kytkentä rimaa hyödyntäen?
Ihan samalla tavalla kaikki kytkennät kuin nytkin. Se johto mikä nyt menee akun napaan menisikin jatkossa siihen kytkentärimaan johon kyseinen napa on kytketty. Toki noita kytkentärimoja monimutkaisemmassa järjestelmässä tulee paljon, mahdollisesti yhtä paljon kuin niitä akun napojakin on.

Mutta tällöin akkujen kuhunkin napaan menisi vain yksi johdin jolla saa paljon siistimmät asennukset.

Sähköhän siitä ei tietenkään välitä onko haaroitus suoraan akun navalla vai vasta erillisellä kytkentärimalla joten siinä mielessä ihan sama. Mutta helppokäyttöisempi ja siistimpi siitä tulee jos jokaisessa akkunavassa on vain yksi johto.
 
Ihan samalla tavalla kaikki kytkennät kuin nytkin. Se johto mikä nyt menee akun napaan menisikin jatkossa siihen kytkentärimaan johon kyseinen napa on kytketty. Toki noita kytkentärimoja monimutkaisemmassa järjestelmässä tulee paljon, mahdollisesti yhtä paljon kuin niitä akun napojakin on.

Mutta tällöin akkujen kuhunkin napaan menisi vain yksi johdin jolla saa paljon siistimmät asennukset.

Sähköhän siitä ei tietenkään välitä onko haaroitus suoraan akun navalla vai vasta erillisellä kytkentärimalla joten siinä mielessä ihan sama. Mutta helppokäyttöisempi ja siistimpi siitä tulee jos jokaisessa akkunavassa on vain yksi johto.
Just näin 👍
 

https://go.adt253.net/t/t?a=1072371070&as=1920463831&t=2&tk=1