https://yliteippaus.fi/

Yleistä veneistä

Tässä olisi sopiva, kunhan vaan hinta laskee: https://www.ruoto.fi/fi/veneily/patriot-marine-e-force/p/PM-12S80/

Pari juttua noissa on syytä tiedostaa ja yksi on ettei akkua voi ladata pakkasella, voi särkyä akkua ja tai koneen laturi. Mutta harvoin akku on pakkasen puolella, jos vesi veneen ympärillä on sulaa.
Päädyin tilaamaan tuon LiFePO4 lithium akun. Mutta vähän alkoi arveluttamaan vain yhden akun varaan jääminen, niin tilaukseen lähti kaveriksi myös todella kevyt, vain 2 kg painoinen starttiakku:

Minua alkoi myös huolestuttaa Patriot akun BMS (Battery Management System). Se jos katkaisee akun yhteyden jossain tilanteessa, niin moottorin laturi voi sanoa nopeasti poks... Sen voisi olettaa olevan kehittyneempi tuossa Rebelcellissä kun on tarkoitettu vartavasten ja ainoastaan starttiakuksi ja kestänee myös isompia virtoja ilman katkaisuja.

Siirtymällä tähän comboon saan venettä kevennettyä uisteluvarustuksessa n. 30 kg verran. Ja kun pärjään tuolla akkuyhdistelmällä myös kesällä keulakoneen kanssa, ei tarvita sen AGM akkua ja painoa säästyy vielä toiset 30 kg.
 
Tuolla pikkuakulla meikäläisen 1000 cm3 Mörkö pelaisi ilmeisen mukavasti. On vaan kallis ja Li-Ion, joka vähän arveluttaa.
 
Kävin Motonetista etsimässä sammutinta veneeseen, mutta ei koko liikkeessä yhtään tuoreella leimalla olevaa. Olisin ostanut 6 kg sammuttimen kun entinen alkaa olla vähän ruosteessa, mutta ei ollut tuoreita edes 2 kg sammuttimia. Kaikissa leimat -22. Yleensä olen ostanut vuosittain tuon 2 kg sammuttimen.

Kotona ja mökillä alkaa olla parikymmentä sammutinta ripoteltuna sinne tänne :)
:)
 
^ miksi et käytä tarkastuksessa?
10€ maksoi viimeeksi 2 kg pienen pullon tarkastus ja uudet maksaa esim motonetissä 24,90
 
Prestolla Hki näyttää maksavan nyt 12€ ja Makolla 11€.
aika helppoa rahaa tuo heille kyllä on kun vähän kumivasaralla koputtelee ja tarra kylkeen...

erikoista, että vanhalla leimalla saa edes myydä ???
 
Prestolla Hki näyttää maksavan nyt 12€ ja Makolla 11€.
aika helppoa rahaa tuo heille kyllä on kun vähän kumivasaralla koputtelee ja tarra kylkeen...

erikoista, että vanhalla leimalla saa edes myydä ???
En ole kyllä tarkastushintoja vuosiin edes kysellyt, voihan se olla että ovat tulleet vähän alas mitä olivat ennen. Kun sammuttia ei ollut paria kymmentä, niin ihan mielellään sen vanhan toimivan vuoden ikäisen jätti itselle kun oli tarvetta toisaalla.

Eihän moniin kohteisiin -22 leimattu ole vielä vanha, mutta venekäyttöön kyllä. Ja olihan nuo -22 leimatut heinäkuulle saakka voimassa, mutta kun veneilykausi kestää paljon pidempään.
 
Tuo on kyllä rahastusautomaatti noille sammuttimien myyjille ja katsastajille tuo max vuoden leiman vaatimus. Eilen olin hieman myöhässä eikä mikään paikka ollut enää auki kun hain veneen trailerilla himaan. Ja tänään merille, pitää käydä hakemassa sammutin matkalta. Soitin motonetin aspaan ja kyselin onko lähimotonetissä tuoreella leimalla olevia sammuttimia, vielä ei ole tullut vastausta.
IKH:lta ostin joskus aiemmin niin niillä kävi siellä myymälässä tarkastaja laittamassa tuoreet leimat keväällä myytäviin sammuttimiin.
 
Ihmettelen myös koko sammutinpakkoa kaikissa rekisteröidyissä veneissä. Kuitenkaan henkilöautossakaan ei tarvita, vaikka väittäisin että paloalttiimpi menopeli se on.

Se on tietenkin asia erikseen, jos veneestä löytyy keittolevyt ja kaasulämmittimet mutta perus-avoveneessä tuo vuoden välein tehtävä sammuttimen tarkastus on kyllä byrokraattinen jäänne jostain.
 
Ihmettelen myös koko sammutinpakkoa kaikissa rekisteröidyissä veneissä. Kuitenkaan henkilöautossakaan ei tarvita, vaikka väittäisin että paloalttiimpi menopeli se on.

Se on tietenkin asia erikseen, jos veneestä löytyy keittolevyt ja kaasulämmittimet mutta perus-avoveneessä tuo vuoden välein tehtävä sammuttimen tarkastus on kyllä byrokraattinen jäänne jostain.
niinpä.
avoveneessä, jos moottori syttyy tuleen, niin ei se sammutin paljon auto, jos se palo on siellä moottorikopan sisällä.
vaatimuksen ymmärtäisi tosiaan jossain veneessä, jossa on keitin ym ja sitten verhot ja patjat alkaa vaikkapa palamaan.
toisaalta 20 hp rekisteröimättömässä saunalautassa tms ei varmaan sitten vaadita mitään sammuttimia, kun ei kukaan sen olemassaolosta edes virallisesti tiedä.
 
Sammutinta tarvitaan vasta yli 25 kilowatin (33,5 hv) perämoottoriveneissä, ei liity rekisteröintiin. Eli 25 hv ja 30 hv menee ilman sammutinta. Itsellä on kyllä jo 20hp veneessä sammutin mukana.
 
öljyt pitäisi vaihtaa Yamaha 70 hp nelitahtikoneeseen (n. 10v ikäinen)
netin mukaan sae 10w-30 tuohon kuuluu ja 1,9 ltr ilman suodatinta, jonka mukaan ajattelin toimia, kun vasta 100h koneella ajettu (yhteysveneenä vain ja 10h per kesä)

onko näissä muka joku ero öljyissä vene/auto, kun markkinoidaan "outboard motor oil" vai laitanko vaan Castrollia, Mobilia tms samoilla lukemilla?
ei kai se kone tiedä, onko se autossa vai potkurissa kiinni...?
 
öljyt pitäisi vaihtaa Yamaha 70 hp nelitahtikoneeseen (n. 10v ikäinen)
netin mukaan sae 10w-30 tuohon kuuluu ja 1,9 ltr ilman suodatinta, jonka mukaan ajattelin toimia, kun vasta 100h koneella ajettu (yhteysveneenä vain ja 10h per kesä)

onko näissä muka joku ero öljyissä vene/auto, kun markkinoidaan "outboard motor oil" vai laitanko vaan Castrollia, Mobilia tms samoilla lukemilla?
ei kai se kone tiedä, onko se autossa vai potkurissa kiinni...?
Ainakin perämoottoreilla ajetaan merkittävästikin isommilla kierrosnopeuksilla kuin autoilla, joten oletan että joku vaikutus öljyn lisäaineistuksiin tälläkin on.
 
niinpä.
avoveneessä, jos moottori syttyy tuleen, niin ei se sammutin paljon auto, jos se palo on siellä moottorikopan sisällä.
vaatimuksen ymmärtäisi tosiaan jossain veneessä, jossa on keitin ym ja sitten verhot ja patjat alkaa vaikkapa palamaan.
toisaalta 20 hp rekisteröimättömässä saunalautassa tms ei varmaan sitten vaadita mitään sammuttimia, kun ei kukaan sen olemassaolosta edes virallisesti tiedä.
Minä ymmärrän oikein hyvin sammutinpakon veneissä. Auto jos syttyy palamaan, niin pysäytät ja menet turvaan, mutta vesillä se ei aina ole niin helppoa kun lähimpään rantaan voi olla 10 km. Itse pelkään eniten venepaloa kaikista vesillä tarjolla olevista haavereista ja sillä en tyydy pelkästään lain määräämään 2 kg sammuttimeen vaan sillä on kaverina 6 kg sammutin.

Tiedän kyllä muutaman tapauksen jossa moottoripalo on sammutettu onnistuneesti vesillä. Toinen ukko on nostanut kopan pois ja toinen tyhjenti sammuttimen. Mercuryt ennen vanhan polttivat tasasuuntaajan oikein liekkien kanssa...
 
Ja jos ajelee paljon uistelunopeuksilla, niin saattaa kertyä bensaa öljyn sekaan.
Sen takia monet käyttää mineraali tai puolisynteettisiä öljyä, kun niiden pitäisi sitoa bensaa paremmin itseensä. En tiedä onko näin, mutta itse olen näin myös toiminut kahden Suzukin kanssa. Ekalla 90 hv:llä 2000 h ennen vaihtoa ja nykyisellä 115 hv:llä 2600 h. Käytin ennen Teboilin Silveriä, mutta nyt siirryin Motoxin vastaavaan öljyyn. Suodatin vaihtuu kerran vuoteen ja öljyt aina Ahvenanmaan reissun jälkeen (70-100 h) ja kesällä sitten kerran ennen syys uistelukautta.

En tiedä käykö noi viileempänä, voi olla? Mulla näyttää vesikierron lämpö 60 - 67 astetta ja termari on 60 asteinen.

Sillä perusteella että koneella ajetaan vähän ja se seisoo välillä pitkiä aikoja, voisin harkita käyttäväni nimenomaan venemoottoreille tarkoitettua öljyä joka on lisäaineistettu korroosiota vastaan.
 
Just sain tiedon että Konalan Motonetin 2kg:n sammuttimet on leimattu 02/2023, sitä kautta siis. Hyttiveneessä meillä on sekä 2kg että 6kg sammuttimet, niissä riittää kun toisessa on leima. Busterissa mulla vain 2kg.
 
En tiedä käykö noi viileempänä, voi olla? Mulla näyttää vesikierron lämpö 60 - 67 astetta ja termari on 60 asteinen.

Sillä perusteella että koneella ajetaan vähän ja se seisoo välillä pitkiä aikoja, voisin harkita käyttäväni nimenomaan venemoottoreille tarkoitettua öljyä joka on lisäaineistettu korroosiota vastaan.
Muistaakseni Mercuryn Optimaxissa hälytin pärähti 84 asteessa, termari on paljon sen alle.
Hybridiautot käy paljon kuumempana, Volvosta mittailin 92-93 asteen lämpötiloja jäähdytysnesteelle, nykyisestä bemarista en ole katsonut mutta lähelle sataa astetta näyttää digitaalinen asteikko.
 
Nykyautoissa pidetään monesti jäähdytysneste yli sadassa asteessa kun taas perämoottorissa se pyörii siellä kuudenkympin tienoilla. Öljyn lämpötilakin on luultavasti erilainen näiden kahden sovelluksen välillä.
 
Peräprutkun öljypohja lillii vedessä ainakin joissakin moottoreissa ja veneissä. Esim minun Mercuryssa näin käy uisteluvauhdissa. Tiedä sitten onko sillä paljon merkitystä öljyn lämpötilan suhteen.