https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Toyotasta

Entä Corolla ja RAV4?
Odotan, että RAV4 tulee jatkossa vain plug-in versiona. Odotan että Corolla tai vastaava tulee täyssähköisenä. Toyotan on pakko saada volyymimalli sähköautomarkkinoille EU-alueelle pikaisesti. Ja se ei voi olla intialaisen Marutin valmistama!
Tulevat päästörajoitukset tiukkenevat niin paljon, että vaikka Toyota myisi pelkästään Toyota Yariksia Euroopassa, se joutuisi maksamaan satoja miljoonia Euroja päästösakkoja EU:lle. Tilanne on hankala ja en ihmettelisi, vaikka Toyota joutuisi osin jopa vetäytymään EU-alueelta. Päästörajat koskevat vain EU:n automarkkinoita.
 
Uuden Corollan julkistus pitäisi olla ensi vuonna. Mutta pelkkä sähköauto se ei varmastikaan ole. En usko että uusi malli pääsee enää polttomoottorin kanssa samoihin myynteihin Suomessa, kuin nyt myytävänä oleva malli.
Saapa nähdä.
 
Tojon myynti on tehnyt just euroopassa uusia ennätyksiä. Mallisto on muuttumassa, Prius ja Camry tuli jo, mutta ne ei eurooppassa ole oleellisia malleja. Corolla ja RAV4 tulossa, molemmista tulee plugarit. bZ4X on RAV4:n BEV vastine. CH-R:n rinnalle tulee BEV Urban SUV, joka on jo e-Vitarana esitelty. Samoin ihan pian esitellään jo kiinassa bZ3C:nä esitelty Sport Crossover BEV. Veikkaan, että line-up on vuoden päästä kokoluokittain:
Aygo X bensa
Yaris HEV
YC HEV
Corolla HEV ja PHEV
C-HR HEV, PHEV, Urban SUV BEV
RAV4 HEV ja PHEV, bZ4X BEV
bZ3C BEV

Mitä Corolla Crossille käy on kysymysmerkki. vaatisi PHEV-voimalinjan.
 
E Vitara on Yaris Crossin kokoinen auto.

Tästä ei käy ilmi tulevatko kaikki Eurooppaan mutta tuon artikkelin mukaan Nikkei olisi uutisoinut Subaru-pomon sanoneen, että heillä on Toyotan kanssa 4 yhteistä sähköautomallia vuoden 2026 loppuun mennessä.

 
Odotan, että RAV4 tulee jatkossa vain plug-in versiona. Odotan että Corolla tai vastaava tulee täyssähköisenä. Toyotan on pakko saada volyymimalli sähköautomarkkinoille EU-alueelle pikaisesti. Ja se ei voi olla intialaisen Marutin valmistama!
Tulevat päästörajoitukset tiukkenevat niin paljon, että vaikka Toyota myisi pelkästään Toyota Yariksia Euroopassa, se joutuisi maksamaan satoja miljoonia Euroja päästösakkoja EU:lle. Tilanne on hankala ja en ihmettelisi, vaikka Toyota joutuisi osin jopa vetäytymään EU-alueelta. Päästörajat koskevat vain EU:n automarkkinoita.
Miksi ihmeessä olisi pakko kun keskieuroopassa sähköautojen myynti on reippaasti hidastunut ja Saksassa sakannut heti kuin 6ke hankintatuki loppui. Saksassa sähkön hinta on paljon paljon kovempi kuin meillä ja taloyhtiöissä ei ole välttämättä edes parkkipaikkoja. Julkinen lataus 40-100c/kWh hintaan tekee hankinnasta kannattamattoman. Bensan hinta taitaa tällä hetkellä Saksassa pyöriä jossain 1.6e/L tuntumassa.

USAssa taas Trumpetti ajaa bensan hinnan laskua kaikin keinoin ja lopettaa ainakin liittovaltion tuet vihreälle siirtymälle.
Afriakan maissa infraa ei ole ja sama on jokin verran eteläamerikassa ja jopa eteleä-eruoopassa. Lähi-itä taas on öljymaita.
Jäljelle jää Kiina ja Intia ja muut aasian maat missä sähköinfra ei riitä mutta joissa myös auton hintataso on niin matala ettei siellä pärjää kuin kiinassa tehdyillä kiinalaiseen makuun suunnitelluilla..

Miksi siis Toyotan kannattaisi tehdä valtavia lisäsatsauksia tällä hetkellä?
 
Miksi ihmeessä olisi pakko kun keskieuroopassa sähköautojen myynti on reippaasti hidastunut ja Saksassa sakannut heti kuin 6ke hankintatuki loppui. Saksassa sähkön hinta on paljon paljon kovempi kuin meillä ja taloyhtiöissä ei ole välttämättä edes parkkipaikkoja. Julkinen lataus 40-100c/kWh hintaan tekee hankinnasta kannattamattoman. Bensan hinta taitaa tällä hetkellä Saksassa pyöriä jossain 1.6e/L tuntumassa.

USAssa taas Trumpetti ajaa bensan hinnan laskua kaikin keinoin ja lopettaa ainakin liittovaltion tuet vihreälle siirtymälle.
Afriakan maissa infraa ei ole ja sama on jokin verran eteläamerikassa ja jopa eteleä-eruoopassa. Lähi-itä taas on öljymaita.
Jäljelle jää Kiina ja Intia ja muut aasian maat missä sähköinfra ei riitä mutta joissa myös auton hintataso on niin matala ettei siellä pärjää kuin kiinassa tehdyillä kiinalaiseen makuun suunnitelluilla..

Miksi siis Toyotan kannattaisi tehdä valtavia lisäsatsauksia tällä hetkellä?
Jos Toyota haluaa olla Euroopan markkinoilla silloin kun EU7 päästönormit ovat voimassa! Ilman massiivista plugarien ja täyssähköjen myyntimäärien lisäystä Toyotan EU alueen kannattavuus kärsii. Ensimmäiset uudet mallit lienevät tulossa aikaisintaan kesä/syksy 2025.
Toki sama ongelma on myös monilla muilla autojen valmistajilla.
 
Viimeksi muokattu:
EU raja putoaa tasolle 93,6g/km. Yaris menee keskimäärin rajan alle. Eli jos YC+Corolla hybridit+Urban SUV joukosta 10% on noita BEV-autoja, niin se riittää. C-HR ja RAV4 menee jo nykytason PHEV-myyntiosuudella alle tuon rajan. Jää vielä bZ4X ja Sport Crossover BEVit kuittaamaan muun mallistön ylittävät päästöt.
 
EU:n ongelma markkina-alueena alkaa olla se, että väestöllä ei kohta ole varaa minkäänlaisiin uusiin autoihin kiitos "talouskehityksen". Myydyimpien automallien listaa tähdittävät nytkin mahdollisimman halvat pikkupurkit, ja niistäkin tulee varmaan kohta jotain riisuttuja malleja ilman ilmastointia, radiota ja ovipahveja. Myy siinä sitten sähköautoja.

Toyotalle näin sairas markkina tuskin on enää mikään ykköskohde.
 
Jos Toyota haluaa olla Euroopan markkinoilla silloin kun EU7 päästönormit ovat voimassa! Ilman massiivista plugarien ja täyssähköjen myyntimäärien lisäystä Toyotan EU alueen kannattavuus kärsii. Ensimmäiset uudet mallit lienevät tulossa aikaisintaan kesä/syksy 2025.
Toki sama ongelma on myös monilla muilla autojen valmistajilla.
Saksan ja Ranskan isot valmistajat lobbaa nuo päästörajat ylemmäs. VAG konsernin merkit on kohta kaikki ilmoittaneet sähköautotehtaiden tai linjojen sulkemisesta Euroopasa. Tähän mennessä ainakin VW ja Audi.
Ei VW pääse mitenkään vaaditule tasolle ilman sähköautoja joten lobbaavat varmasti. Sen ne osaavat.

Toyotalla ei siis ole kovin suurta hätää, voisi kuvitella. Vaikka Tojon myynti ja markkinaosuus Euroopassa onkin kasvanut jatkuvasti, suurin osa autoista kuitekin on polttomoottorilla.
Toyota volyymimallit Eurooppassa (yaris 7. eniten myyty automalli Euroopassa) on kuitenkin hyivn lähellä tulevaa rajaa jo nyt ja plugarit jokaisesta mallisarjasta hoitaa loput.

Muutes, jääköhän RAVi Euroopassa Toyotan ainoaksi neliveto plugariksi?
 
Toyota näyttää lähtevän ihan uusiin bisneksiin:

 
Toyota näyttää lähtevän ihan uusiin bisneksiin:

Toyota on myös kauppahuone, niin hyvässä kuin pahassa. Kuten myös esim. Mitsubishi. Kaikenmoisia vermeitä löytyy molemmilta.
 
Autonäyttelykävijän kuvaama BZ3C video:


Havainto mittaristosta: Range 274 km kun akun varaus 44 %.
 
Minä en ymmärrä mikseivät autonvalmistajat osaa järjestellä komponentteja siten että se frunkki saataisiin sinne keulaan. Mikään valmistaja ei voine olla tyytyväinen siihen että eivät ole osanneet järjestellä tavaroitaan vaan sulloneet ne sitten keulaan sellaisenaan. Teslan myötä se koetaan nimenomaan sähköautoon kuuluvaksi tavaratilaksi, eniten ihmettelen sitä saksalaista, kuuluisaa insinööriä jota on pidetty alansa huippuna ja silti ne saksalaiset taidonnäytteet, Mercedes-Benz ja BMW ovat jättäneet frunkin tylysti pois autoistaan. Jopa Volvo/Polestar saa keulaan ihan kunnollisen tilan järjestymään vaikka Volvolla on samasta kopasta myös polttiksia käytössään joten sekään selitys ei mene läpi että auto ei ole suunniteltu sähköautoksi alunperin.

Miksi ei voida edes laittaa tyylikkäitä peitemuovia sinne keulaan kun avaa konepellin?

Tässä Toyotan taidonnäyte ja tanko taas…ollaan kohta vuodessa 2025 ja edelleen ilman kaasujousia??IMG_3731.jpeg

Tyylikäs auto muuten tämä kiinalaistunut Toyota, peräpää näyttää sivusta katsoen jotenkin raskaalta ja venytetyltä, nätimpi kuin BZ4X mutta jotenkin tuohon perän venytykseen ei silti silmä ihan heti meinaa tottua.IMG_3732.jpeg

Mittaristo on vähän liiankin päällekäyvän näköinen, tuota kun katsoo niin mieluummin ottaisi sitten HUD:n jos kerran ei voi olla nätimpää mittaristoa suoraan ratin takana. IMG_3734.jpeg

Silti kun tätä autoa katsoo, tämän olisi pitänyt olla se ensimmäinen Toyotan sähköauto ja tuollaisella rangella, se olisi ollut sitä mitä Toyotalta olisi odottanut. Kahden Toyota Auris hybridin omistajana kokee itsessään silti pientä toyota-miestä vaikkei sellaista koskaan enää ehkä tulekaan. Hyvät muistot niistä jäi ja hiukan hävettää miten Toyota tyri hybridikauden seuraajan…sähköauton.
 
Viimeksi muokattu:
Viikset ja napit karsittu! Oven sisäpuolen avauskahvoilla kikkailtu! Aivan kuin olisi kopioitu toisen T-merkin huonoimmat ominaisuudet!
 
Viikset ja napit karsittu! Oven sisäpuolen avauskahvoilla kikkailtu! Aivan kuin olisi kopioitu toisen T-merkin huonoimmat ominaisuudet!
Fyysiset napit kylläkin karsittu, mutta viikset näyttäisi löytyvän ratin takaa - tosin aivan uuden malliset.
 

Liitteet

  • IMG_3661.png
    IMG_3661.png
    865,3 KB · Katsottu: 41
  • IMG_3660.png
    IMG_3660.png
    723,7 KB · Katsottu: 41
^Tämä lienee kiina-versio. Kaikki kiinan bZ3-sarjan pelit (bZ3, bZ3X ja bZ3C) on ylidigitaalisella käyttöliittymällä. Katsotaan nyt onko euroversio sama paska vai saammeko jotain parempaa. Urban SUV suitsan badgella on hyvällä käyttöliittymällä.
 
Tässä Toyotan taidonnäyte ja tanko taas…ollaan kohta vuodessa 2025 ja edelleen ilman kaasujousia??
Etupellin avaaminen on hankalaa vs takaa. Kun etuosaa avataan vain harvoin, niin ei kansanmallissa mitään kaasujousia tarvita. Tuo keppi on kunnossa 15-20v päästä. ne kaasujouset ei ehkä ole. Lexus on erikseen.
 
Kun etuosaa avataan vain harvoin, niin ei kansanmallissa mitään kaasujousia tarvita. Tuo keppi on kunnossa 15-20v päästä. ne kaasujouset ei ehkä ole.
Kaasujouset maksavat muutaman kympin ja niiden vaihtoväli on yli 10 vuotta, ei ainakaan aikoinaan Saabissani ollut tarvetta niitä vaihtaa 14 vuoden aikana mitä se 900 meillä oli.

Jos tuolle linjalle lähdetään niin ei kansanmallissa sitten tarvitse olla sähkötoimista takaluukkuakaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ovi
Sähkötoiminen takaluukku onkin mielestäni jotenkin turha varuste. Hitaampi käyttää kuin kaasujousitoiminen ja ne pumput maksaa hunajaa kun niitä joutuu uusimaan auton vanhetessa.
 
Etupellin avaaminen on hankalaa vs takaa. Kun etuosaa avataan vain harvoin, niin ei kansanmallissa mitään kaasujousia tarvita. Tuo keppi on kunnossa 15-20v päästä. ne kaasujouset ei ehkä ole. Lexus on erikseen.
Eipä ole vielä tullut vastaan sellaista tilannetta, että olisi pitänyt vaihtaa konepellin kaasujousia. Ne toimi vielä täydellisesti keväällä paalatussa 20 vuotta vanhassa Sitikassa. Itse asiassa kepin kiinnitys on mennyt yhdestä autosta rikki. Sitäpä sitten piti koittaa saada aseteltua yhdellä kädellä sopivaan paikkaan.
 
Sähkötoiminen takaluukku onkin mielestäni jotenkin turha varuste. Hitaampi käyttää kuin kaasujousitoiminen ja ne pumput maksaa hunajaa kun niitä joutuu uusimaan auton vanhetessa.
Pystyperäisessä autossa, jollaiseen jouduin taas palaamaan, on se kontin luukku aina niin savessa, ettei sitä viitsisi paljon hiplata. Siksi iloitsen sähköluukusta johon aina nostetaan kauppakassit ym. Puhtain käsin :)