https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Teslasta

HatYai

Klassikkoainesta
Liittynyt
1.1.2014
Trondheimissa kurssilla ja aamun kolmen kilometrin taksimatkalla hotellista SMSC:iin laskin jo viisi Teslaa. Kyllä näitä täällä tosiaan on samoinkuin Nissan Leafeja, joita en edes viitsinyt laskea  ;D


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Californiassa noita tosiaan vilisee. Texasissa on vain muutama tullut bongattua. Hieno on autona.
 
Bongasin uuden vuoden jälkeen Teslan odottamassa ajoa sisään laivaan helsingissä, menossa Tukholmaan tai mistä minä tiedän mutta Ruotsiin luultavasti. Oli meinaan Ruotsalaiset kilvet. Hienoahan tuo auto on, voisi olla vaihtoehto sitten kun akun kesto on tuosta vielä tuplasti pidempi.  :)
 
HatYai sanoi:
Trondheimissa kurssilla ja aamun kolmen kilometrin taksimatkalla hotellista SMSC:iin laskin jo viisi Teslaa. Kyllä näitä täällä tosiaan on samoinkuin Nissan Leafeja, joita en edes viitsinyt laskea  ;D

Teslaa on rekisteröity Norjassa viime vuonna kokonaista 1986 kappaletta, joten kyllä sitä on jo hyvät mahdollisuudet bongata, varsinkinkin kaupungeissa.

===================

Norjassa rekisteröitiin viime vuonna yhteensä (hyötyajoneuvot+henkilöautot) noin 10500 sähköautoa. Tällä hetkellä Norjassa on jo yli 20000 sähköautoa ja yli 4600 latauspistettä.

Tässäpä vinkkiä Suomeenkin. Verokohtelulua muuttamalla voisi täälläkin suunnata autokannan kehitystä vähäpäästöisempään suuntaan.
 
pantero sanoi:
Tässäpä vinkkiä Suomeenkin. Verokohtelulua muuttamalla voisi täälläkin suunnata autokannan kehitystä vähäpäästöisempään suuntaan.

Tämä ei vaan taida valitettavasti olla valtiovallan todellinen tahtotila, vaikka kaikenlaista jargonia päästetään ensin ilmoille.
 
Niinpä, seuraavissa vaaleissa ei pidä päästää poliitikkoja enää helpolla. :rolleyes: Vastauksia ja linjauksia vaaditaan... :mad:
 
Norjalaiset kuulemma ostavat polttomoottoriagregaatin jota pidetään Leafin takakontissa ja jolla sähköautoa ladataan jos virta loppuu tunturissa  ;D
Lauttamaksuja ei peritä sähköautoilta joten ovat saaristolaisten suosiossa.
 
Harmi vaan, että tuolla Teslan "find us" sivuilla oli aikaisemmin listattuna Hesakin "coming soon" maininnalla varustettuna, mutta sittemmin Hesa on tippunut listalta. Ilmeisesti Teslan omaa myynti- & huoltopistettä, saatikka pikalatausverkostoa, ei ole tulossa Suomeen ainakaan pariin vuoteen.    :(

http://www.teslamotors.com/findus
 
Uusimmassa AutoBild Suomi 4/2014 lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli. Siinä Tesla Model S sähköautolla ajettiin yhden päivän aikana tosi pitkä maantiematka Amsterdamista Muncheniin. Sähköautolle todella kova suoritus, jonka mahdollisti Teslassa käytössä oleva Supercharger-lataustekniikka.

-Lähtö klo 8.13 Amsterdamista --> perillä klo 19.52 Munchenissä. Kokonaismatka-aika oli siis ~11,5 tuntia

-kokonaisajomatka 906 km

-sähkönkulutus 211 kWh

-latausaika matkan aikana yhteensä 2,0 tuntia

Kaikkine pysähdyksineen, jolloin autoa ladattiin, matkan keskinopeudeksi tuli 79 km/h. Ilman pysähdyksiä keskinopeus oli 95 km/h. Reitti kulki pääasiassa moottoriteitä pitkin, joissa oli paikoitellen myös ruuhkia. Välillä ajettiin 135 km/h matkavauhtia! Reitillä pysähdyttiin neljä kertaa akkuja lataamaan. Supercharger-tekniikassa Teslan akkuja on mahdollista ladata jopa 120 kW teholla. Tämä selittää tuon varsin lyhyen lataukseen käytetyn kokonaisajan (2,0 h).

Ei ollenkaan huono tulos. Omissa maantieajoissani 6-tiellä tuon keskinopeuden saavuttaminen on jo varsin tiukassa ja vaatii useimmiten eväät mukaan autoon. Sähkömatka-autoilussahan on hienoa, kun normaalit kahvi- ja ruokailu-, ym. pysähdykset voidaan periaatteessa hyödyntää samanaikaisella akkujen lataamisella.

Kuriositeettinä (ja kannustuksena Suomeenkin) voi todeta, että koska Euroopassa sähköautoilua tuetaan nykyisin voimakkaasti, koko matkan aikana käytetty lataussähkö oli ilmaista. 'Polttoaine'-kustannukset olivat siis 0 euroa. Suomenkin sähköhinnoilla tuo sähkömäärä kustantaisi vain noin 25 euroa. Moottoritienopeuksilla ja dieselSUV:lla (~7 lt/100 km) koko matkan polttoainekustannus olisi noin 100 euroa.
 
Hieno , todella hieno auto myös käytännössä ! Kaikki hehkutus löytyy pitkin nettiä , samat on omat fiilikset

MUTTA : Valtiovallan perseily on käsittämätöntä ! Viimeisimpänä puukotuksena se, että Teslaa ei voi ottaa käyttöetuna työsuhdeautoksi , vaan pakko ottaa täysetu .  Olishan se epäreilua kun työnantajalla ei ole polttoainekuluja , että sovellettaisiin kannustimena pelkkää käyttöetua . Tämä meni pari kuukautta läpi , mutta ei mene enää. Lisää rankaisua siis !
 
Miika Toivonen haastastattelu Radio Rockilla http://www.radiorock.fi/#!/muu/Tesla
Kun tuota juttua aamulla töihin mennessä kuuntelin ja sen mitä autosta entuudestaan tiesin, niin onhan huikea peli. Ennakkoluulottomasti toteutettu. Näyttää sen suunnan minne autojen kehitys on menossa. Ostaisin, jos hinta olisi lähelläkään maksukykyä.
 
;D ;D

ffce3d50-fdd6-44cc-a54a-8b8bc875274c_zpsd003ab4e.jpg
 
Tuulilasissa oli sähkö-auto vertailu ja Tesla voitti sen, ei mikään yllätys sinänsä ylivertaisen akkunsa ansiosta. Muutenhan tulos jäin aika laihaksi, 200 kilsaa pääsi yhdellä latauksella. :( Tuo olikin se syy miksi Teslaa ei meidän autotallissa VIELÄ nähdä.  :(

 
Tuulilasin 03/2014 Tesla S Performancen talvitesti on nyt studeerattu. Oikeastaan yllättävän hyvin selvisi talviajossa, vaikka pakkasta näkyi olleen -8 --> -15 C (yskii se tavallinenkin auto jo pikkasen tuossa pakkasessa...). Maantiellä ja taajama-ajossa päästiin tosin yhdellä latauksella (vain) 250 km, josta testaajat narisivat, kun parhaimmillaan pitäisi päästä 500 km. Sähköä kului tällöin 70 kWh.

Koeajo supertehokkaalla (310 kW, 600 Nm) sähköautolla talviolosuhteissa on tietysti aika kinkkinen juttu. Kun alla on vähänkin pitävää alustaa liikkuu Tesla kuitenkin hienosti testaajienkin mielestä. Liukkaimmilla alustoilla luistonestosta valitetaan, mutta eihän sähköauto ole tarkoitettu vedätykseen, vaikka takaveto onkin.

Ongelmaksi talviautoilussa muodostuukin sähkön suurempi kulutus ja akkujen latausmahdollisuudet. Riittävän tehokkaita latauspaikkoja kun Teslan akustolle (85 kWh) ei ole riittävästi. Kotonakin tarvittaisiin kolmevaihevirta 16 ampeerin sulakkeella, jolla täyteenlataus vie 8 tuntia. Toisaalta mikä ongelma tämä on? Lähes jokaisessa omakoti-/rivitalossa on oma sauna, jossa useimmissa juuri tuollainen sähkökytkentä (400V/16A) on. Rajoitus tosin, että kun Teslaa ladataan, silloin ei saunaa voi samanaikaisesti lämmittää.

Kotitalliin voisi asentaa myös normaalia noin kaksi kertaa nopeamman kotilaturin. Tätäkin moninkertaisesti nopeampi olisi tasavirtaa käyttävä Supercharger-latausasema, mutta sellaisia ei vielä ole Suomessa.

Toinen rajoitus testin mukaan on se, että kylmässä akut ottavat vähemmän virtaa vastaan ja auton seisoessa pidempään pakkasessa sen akut menettävät osan varauksestaan. Tämä onkin mielenkiintoinen asia, josta toivoisi enemmän tutkittua ja testattua tietoa. Tästä syystä testaajat suosittavat sähköautolle talvella autotallin käyttöä.

==================

Jaahas, kyllä tämmöinen kunnollinen sähköauto kiinnostaa peevelisti ( :rolleyes: ). Se ei aivan mahdoton olisi pidemmillä maantiereissuillakaan ja talvellakin pärjäisi jotenkuten. Toivottavasti Teslalta tulee pian malli Nordic, jossa olisi mm. lämpöpumpulla hoidettu ilmastointi/lämmitys ja samalla jonkinlainen akuston lämmitys/jäähdytys-systeemi.

Lappeenrannan St1:llä kun vielä olisi Supercharger-latausasema, mökkimatkatkin heittäisi tyylikkäästi kokonaan sähköllä. Jospa tuo CX-5 palvelisi tosi pitkään perheessä, toimien tarvittaessa peräkärryn veturina; silloin voisi Tesla Nordic olla ykkösautona. Oikeastaan jäljelle ei jää kuin yksi suuri este. Se alkaa ykkösellä... 8)
 
"Rahvaan ulottuville luvattu" Model E mahdollisesti voisi sitten (varmaan edelleen lämpimän tallin omistajille) olla vaihtoehto.
 
Odotan mielenkiinnolla tätä E-tyyppiä. Tosin silloin Tesla E putoaa muiden sähköautojen joukkoon ja kilpailee itsekin meidän perheessä vain kakkosauton roolista. Netissä liikkuu jotain arvailuja hintahaitarista (36000 - 48000 $), joka Suomeen tuotuna on edelleenkin aika paljon.

Positiivista on kuitenkin se, että hyviä sähköautoja on jo mahdollista kehittää ja valmistaa. Kun sarjat suurenevat ja markkinat kasvavat, hinnatkin laskevat vastaavasti. Valtiovaltakin voisi tässä avustaa. :rolleyes:

==================

On se tuo Tesla vaan koukuttava. Muotoilu iski välittömästi pirtaan. TL:stä luin, että sen muotoilusta vastaakin entinen Mazdalainen 8) . Kaksi erillistä tavaratilaa, yhteensä 900 litraa, 17' tuuman hipaisunäyttö Android (Linux) OS:llä, 0-100 km/h TL:n testaamana talvella 4,9 s !!! , jne. jne...
 
Joo, ajellaan me vaan ocuilla, golfeilla ja qashqailla.

"Norjan valtio tukee sähköautoja monella tapaa. Ne on vapautettu autoverosta ja tiemaksuista sekä saavat käyttää julkisia parkkipaikkoja ilmaiseksi ja käyttää joukkoliikenneväyliä.

Teslalle myönnettävän veroedun arvo voi nousta 90 000 euroon eli jopa suuremmaksi kuin auton hinta on Yhdysvalloissa.

Norja tukee ympäristöystävällisiä autoja vuoden 2017 loppuun saakka tai kunnes sähköautojen lukumäärä kasvaa 50 000:een. Tällä hetkellä Norjassa on rekisteröity 26 000 sähköautoa. "

"Teslan myynti (1 493 kpl maaliskuussa) oli yli kaksinkertainen tavallisiin kuukausiin verrattuna ja myös yli kaksinkertainen myyntitilaston kakkoseen verrattuna. Toisena oli nimittäin Volkswagen Golf 624 kappaleen rekisteröinneillä. Norja on noussut maailmanlaajuisesti Teslan toiseksi suurimmaksi markkinaksi Yhdysvaltojen jälkeen."
 
Huhhuh, Tesla model S:ää on myyty Norjassa maaliskuussa 2014 yhteensä 1493 kappaletta!!!  Se on enemmän, kuin mitään yksittäistä automallia on koskaan myyty Norjassa yhden kuukauden aikana.

Katsoin Suomen lukuja. Mikäli tulkitsen oikein Trafin (erinomaista?!  :mad: ) nettipalvelua, niin tänä vuonna olisi rekisteröity 13 Teslaa (4.4.2014 mennessä) mannersuomeen.  :eek:

Ero on huikea, mutta ei se selittyne pelkästään tukipolitiikalla. Onhan Suomessakin sähköautovero 'vain' 5 % ja tarjolla on myös erillinen 500 €/kk energiatuki työsuhdeautolle. Lisäksi monessa paikassa sähköauton lataus on (ainakin vielä) ilmaista.

Suomesta taitaa vaan puuttua tällä hetkellä riittävän arvostettu Tesla-autojen maahantuonti- ja myyntiliike. Kun kyseessä on 100 k€:n luokassa oleva huippuauto ja senmukainen ostajakunta, eivät nykyiset ostokanavat oikein vakuuta. Autoa myy mm. Auto-Outlet Helsingissä ja Latenkone Tuurissa (sieltä saa samalla käynnillä myös työkoneita...).

Onpa joku ostanut auton suoraan Tesla Europeltakin ja ajanut sen itse Suomeen:

http://www.sahkoautot.fi/forum/t-751411/markku-aberg:tesla-model-s:n-matka-hollannista-suomeen

===============

Toivottavasti Tesla rantautuu lopulta itsekin tänne Suomeen. Kyllä myyntiluvut lähtisivät heti nousuun.

PS. Latenkoneen nettisivujen mukaan Super-Charger pikalatausasema olisi tulossa Suomeenkin...
 
pantero sanoi:
Uusimmassa AutoBild Suomi 4/2014 lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli. Siinä Tesla Model S sähköautolla ajettiin yhden päivän aikana tosi pitkä maantiematka Amsterdamista Muncheniin. Sähköautolle todella kova suoritus, jonka mahdollisti Teslassa käytössä oleva Supercharger-lataustekniikka.

-Lähtö klo 8.13 Amsterdamista --> perillä klo 19.52 Munchenissä. Kokonaismatka-aika oli siis ~11,5 tuntia

-kokonaisajomatka 906 km

-sähkönkulutus 211 kWh

-latausaika matkan aikana yhteensä 2,0 tuntia
Moottoribensiinin energiasisältö on 8,96kWh/litra (Motivan mukaan), joten 211kWh vastaa noin 23,5 litran bensiinin energiasisältöä. Tesla vei siten 906 km matkalla n. 2,6l/100km bensiiniksi muutettuna. Melkoisen hyvä on sähköauton hyötysuhde "bensa-autoon" verrattuna.

Huvitellaanpa hieman lisää  ;)
Motivan mukaan pinokuutiometri koivuklapeja (kosteus 20%) sisältää 1700kWh. Motti klapeja peräkärryyn, niin sillä energiamäärällä pitäisi matkaa taittua (1700/211) x 906km = 7300 km. Tulipa viikonloppuna pilkottua mökillä vuoden polttoaineet autoon, omasta metästä. Vuoden bensat autooni maksavat noin 1600 euroa, pari mottia klapeja syntyy muutaman euron bensa-ja sähkökuluilla.
Keksisipä joku auton perään pöntön, jonne työnnettäisiin polttoaineeksi puita ja josta saataisiin ulos sähköä auton moottorille ja ylijäämälämmmöllä lämmitettäisiin auton matkustamoa. Vielä riittää autoissa kehitettävää :D
 
Vaarivanhus sanoi:
Keksisipä joku auton perään pöntön, jonne työnnettäisiin polttoaineeksi puita ja josta saataisiin ulos sähköä auton moottorille ja ylijäämälämmmöllä lämmitettäisiin auton matkustamoa. Vielä riittää autoissa kehitettävää :D
Tosin ei vielä sähköllä, mutta ;)
1135239415169.jpeg