https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Teslasta

^ Tottakai se hinnanalennus vaikuttaa ja myös se että autoja on varastossa.
 

Onko tässä nyt se hinta, kun yritetään tuottaa Tesloja mahdollisimman tehokkaasti?
Ei kyllä yllätä. Onhan yleensäkin sähköautojen korjauskustannuksista ollut juttua aiemmin, etteivät ole halvimmasta päästä. Nyt tähän vielä Teslan hinnanalennus... tuollainen kun vakuutukseen lunastetaan, niin alkaa yhden auton C02 päästöt kohdallaan. Korjaamisen kalleus ei voi olla näkymättä vakuutusmaksuissa, ennemmin tai myöhemmin.
 
Suomalaiset yksityissijoittajat sijoittivat vuodenvaihteessa Teslan osakkeeseen, tänä vuonna nousua noin 75 %...
 
Suomalaiset yksityissijoittajat sijoittivat vuodenvaihteessa Teslan osakkeeseen, tänä vuonna nousua noin 75 %...
Niihän ne on nousseet muutkin autovalmistajat - vaikkapa Renault - joka muuten ollut nousussa senkin aikaa syksyllä kun Tesla rommasi isosti...
 
Eikös Teslan uudet akutkin ole sellaisia, ettei niitä korjailla? Vaihtoon koko paketti.
 
Jep, aina menee akut ja castingit uusiksi, kun vähän kolahtaa. Tämä FUD-vakuutuskeskustelu käytiin jo kerran foorumilla läpi - ei mitään uutta faktaa kellään. Teslan korjaukset johtuvat kalliista varaosista eikä noissa Reutersin kolariraporteissa ole mitään akkuun tai castingiin viittaavaa. Kolariturvallisuudesta on saatu viime aikoina huikeat pisteet, mutta tietysti tuleva vakuutusmaksu voi myös huolettaa.

Vakuutusmaksut on täyskaskolla+liikenne noin tonnin 3/Y:llä ja kilpailua riittää. Oma bemarin vakuutus maksoi paljon enemmän.

 
Oman Model Y:n vakuutusta en kyllä ihan tonnilla saanut, muttei ero muiden merkkien vastaavan kokoisiin (edes) polttismalleihin ole niin suuri, että muilla merkeillä ajavien kannattaisi Teslalla ajavien puolesta huolestua :) Autoilun kokonaiskustannuksissa vakuutushintojen ero on kuitenkin melko pieni.
 
Epäilen että tilastollisesti aika harvoin tulee sellainen mälli, joka saa Teslan tai minkä tahansa sähkärin akun takia lunastuskuntoon, mutta uudehko polttis vielä kannattaisi korjata. Kun aika pienestä osumasta lunariin menee mikä tahansa.
 
Teslan voittomarginaali toisiin automerkkeihin verrattuna.
 

Liitteet

  • 948AA659-2EF5-4939-9E7D-3F140FC99A30.jpeg
    948AA659-2EF5-4939-9E7D-3F140FC99A30.jpeg
    160,2 KB · Katsottu: 108
^ Tuo on Reutersin keräämää dataa ja näyttää olevan suoraan koko henkilöautomalliston tulosjulkistuksista, siis "Nettotulos jaettuna Myytyjen autojen määrä". Koska sähköautojen kannattavuudesta ei ole muuten tarkkoja numerouutisia, en usko, että tässäkään on yritetty arvata sähköautojen kannattavuutta muilla valmistajilla. Tässä vertailussa näkee hyvin, miten bruttokate ei oikein kerro kannattavuudesta, kun kustannuksia raportoidaan niin eri tavoin riviltä toiselle.

Visual Capitalist tekee vain noita tuunattuja kuvia muiden datasta eikä varmaan edes varmistele tietojen oikeellisuutta. Alla Reutersin artikkeli, josta numerot napattu:

 
Aika monesta lähteestä olen ymmärtänyt että Teslaa ja sotiakin superautovalmistajia lukuunottamatta kukaan ei tee voittoa sähköautoillaan.
 
Aika monesta lähteestä olen ymmärtänyt että Teslaa ja sotiakin superautovalmistajia lukuunottamatta kukaan ei tee voittoa sähköautoillaan.
Olen käsittänyt että VW group tekee kyllä voittoa sähköautoillaan kun myydään sitä 55-100ke cittaria ja taikakania. Riittääkö viivan alle sitten takuukustannusten yms jälkeen onkin toinen kysymys. Auton bruttokate kun ei välttämättä kata muita kuluja.
 
Verrattuna muiden sähköautoihin vai koko mallistoon?
Mitenpä lienee sähkisten kannattavuus perinteisillä valmistajilla, erittelevätkö ylipäätään auki eri liiketoimintasektoreitaan? Jotain kustannusten perässä juoksemisesta voi ehkä päätellä siitä, ettei esim. VW aikonut lähteä mukaan Teslan käynnistämään hintakisaan.

Tuossa Duken kuvassa Ford on miinuksella - Ford käynnistää toimia kannattavuutensa eteen ja aikoo kertoa jatkossa tarkemmin eri osiensa tulostiedot. Viime vuosi meni talousjohtajan mukaan sähkisten osalta miinuksella "Lawler said Thursday that Ford’s EV business is not currently profitable."...
 
Porschen lasken superautovalmistajaksi. Sillä 55+ k€ sittarilla tehdään aika reilusti turskaa. Toki numerot voi aina esitellä parhaimpäin ja sopivasti siirrellä esim. tyotekehityskustannuksia tulostiedoissa
 
Aika monesta lähteestä olen ymmärtänyt että Teslaa ja sotiakin superautovalmistajia lukuunottamatta kukaan ei tee voittoa sähköautoillaan.

Ei pidä paikkaansa.

VW:n katteesta on ID kolmosen osalta ollut UBS:n analyysi jossa todetaan maginaalin olevan "healthy"

Mercedes ei sen enempää avaa mallikatteita mutta EQE:n osalta sanoivat että pääsivät heti alussa E - sarjan marginaaleihin.

BMW tehnee voittoa rotvakastikikn.

Mutta miksi noista huudella, ei ketää aikaisemminkaan kiinnostanut yksittäisen mallin marginaali.

Edit: laitetaan nyt linkki mersun osalta :

 
Tesla löi hinnoittelullaan aika pahan pureskeltavan eri valmistajien talouspuolelle, miltä pohjin sitten kukin onkin laskenut sähkisstrategiansa kannattavuuksia/investointien takaisinmaksuaikoja. Lienee varsin odotettavaa, että käyttövoimamurroksen edetessä nähdään tulevaisuudessa isojakin yritysraatoja...
 
Mä näen tuon Teslan hintojen pudottamisen paniikkiliikkeenä. En tiedä, mitä dataa on taustalla. Jos tuotteen kysyntä on kohdillaan ei tuollaista siirtoa tehdä. Muilla kuitenkin pitkät tilausjonot.
 
Tesla löi hinnoittelullaan aika pahan pureskeltavan eri valmistajien talouspuolelle, miltä pohjin sitten kukin onkin laskenut sähkisstrategiansa kannattavuuksia/investointien takaisinmaksuaikoja. Lienee varsin odotettavaa, että käyttövoimamurroksen edetessä nähdään tulevaisuudessa isojakin yritysraatoja...

No tämä on se Tesla - tarina sieltä vuodesta 2018 tai jotakin.

Huonosti tuo autoteollisuus kuolee ja uhrit tekee huipputuloksia.

Reality check on myös se että Teslan markkinaosuus on parin prosentin luokkaa ja vaikka antaisivat autot ilmaiseksi ei se ketään tapa,
 
Mä näen tuon Teslan hintojen pudottamisen paniikkiliikkeenä. En tiedä, mitä dataa on taustalla. Jos tuotteen kysyntä on kohdillaan ei tuollaista siirtoa tehdä. Muilla kuitenkin pitkät tilausjonot.

No tehtaat tuottaa mutta ostajia ei ole riittävästi. Siinä on kaksi vaihtoehtoa joista kysynnän piristäminen hinnan avulla oli nyt se eka.

Mutta autoista ei ole edelleenkään varsinaisesti pulaa, veikkaan että Euroopassa tulee toinen hinnanalennus jos ei sentimentti muutu.