Tuulilasin 03/2014 Tesla S Performancen talvitesti on nyt studeerattu. Oikeastaan yllättävän hyvin selvisi talviajossa, vaikka pakkasta näkyi olleen -8 --> -15 C (yskii se tavallinenkin auto jo pikkasen tuossa pakkasessa...). Maantiellä ja taajama-ajossa päästiin tosin yhdellä latauksella (vain) 250 km, josta testaajat narisivat, kun parhaimmillaan pitäisi päästä 500 km. Sähköä kului tällöin 70 kWh.
Koeajo supertehokkaalla (310 kW, 600 Nm) sähköautolla talviolosuhteissa on tietysti aika kinkkinen juttu. Kun alla on vähänkin pitävää alustaa liikkuu Tesla kuitenkin hienosti testaajienkin mielestä. Liukkaimmilla alustoilla luistonestosta valitetaan, mutta eihän sähköauto ole tarkoitettu vedätykseen, vaikka takaveto onkin.
Ongelmaksi talviautoilussa muodostuukin sähkön suurempi kulutus ja akkujen latausmahdollisuudet. Riittävän tehokkaita latauspaikkoja kun Teslan akustolle (85 kWh) ei ole riittävästi. Kotonakin tarvittaisiin kolmevaihevirta 16 ampeerin sulakkeella, jolla täyteenlataus vie 8 tuntia. Toisaalta mikä ongelma tämä on? Lähes jokaisessa omakoti-/rivitalossa on oma sauna, jossa useimmissa juuri tuollainen sähkökytkentä (400V/16A) on. Rajoitus tosin, että kun Teslaa ladataan, silloin ei saunaa voi samanaikaisesti lämmittää.
Kotitalliin voisi asentaa myös normaalia noin kaksi kertaa nopeamman kotilaturin. Tätäkin moninkertaisesti nopeampi olisi tasavirtaa käyttävä Supercharger-latausasema, mutta sellaisia ei vielä ole Suomessa.
Toinen rajoitus testin mukaan on se, että kylmässä akut ottavat vähemmän virtaa vastaan ja auton seisoessa pidempään pakkasessa sen akut menettävät osan varauksestaan. Tämä onkin mielenkiintoinen asia, josta toivoisi enemmän tutkittua ja testattua tietoa. Tästä syystä testaajat suosittavat sähköautolle talvella autotallin käyttöä.
==================
Jaahas, kyllä tämmöinen kunnollinen sähköauto kiinnostaa peevelisti (

). Se ei aivan mahdoton olisi pidemmillä maantiereissuillakaan ja talvellakin pärjäisi jotenkuten. Toivottavasti Teslalta tulee pian malli
Nordic, jossa olisi mm. lämpöpumpulla hoidettu ilmastointi/lämmitys ja samalla jonkinlainen akuston lämmitys/jäähdytys-systeemi.
Lappeenrannan St1:llä kun vielä olisi Supercharger-latausasema, mökkimatkatkin heittäisi tyylikkäästi kokonaan sähköllä. Jospa tuo CX-5 palvelisi tosi pitkään perheessä, toimien tarvittaessa peräkärryn veturina; silloin voisi Tesla Nordic olla ykkösautona. Oikeastaan jäljelle ei jää kuin yksi suuri este. Se alkaa ykkösellä... 8)