https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Subarusta

Onko kokemuksia vm 2013 subaru outbackista 2.5 bensakoneella? miten on kulutus,luotettavuus yms. tässä mallissa?
 
Vajaan vuoden käytössä ollut Outback kastelee lattiansa repsikan puolelta!
Ihmettelin kun kumimatot märkiä edessä ja takana, mutta vain repsikan puolella.
Otin ne pois, ihan litisee alusmatot ja vettä on kunnolla siellä lattian koloissa.

Syytääkö ilmastointilaite kondenssivedet väärälle puolelle koria????
Sateessa en ole ajanut viikkoihin, enkä pesussa käyttänyt.

Huollon, korjauksen ja kuivauksen paikka. Takuuseenhan tuon täytyy mennä.
En saanut vielä huoltoa vastaamaan, odottelen soittoa.
 
Oletko katsonut, tekeekö ilmastointilaite lätäkköä auton alle ajon jälkeen?
 
En erikseen ole tuota seurannut, enkä nyt muista, että milloin olisin todennut noin tapahtuneen.
Aikaisemmissa autoissa kyllä olen joskus huomioinut, että kusee alleen.
 
Sain ajan korjaamolle vasta 13.7. aamuksi.
Vein auton jo sinne pihalle. Nyt tulin katumapäälle. Ehkä sen olisi parempi olla omassa tallissa ovet avoinna niin ei ummehdu / homehdu.
Olisiko noin?
 
Sain Outbackin eilen. Oli kuivattu ja otsonoitu.
Ilmastoinnin kondenssiveden poistoletku oli kuulemma irronnut.
Kumma juttu, ei kaiketi se itsestään irtoa. Liekö jossain jälkiasennuksissa irronnut...

Sama sinänsä, ei maksanut minulle muuta kuin vaivaa ja kun sain sijaisautonkin, niin OK.
 
Kävin eilen lauantaina pyörähtämässä Espoon metroautossa subarupäivillä. Oletin tietysti, että olisi uutta kalustoa ihmeteltävänä. Oletukset meni vikaan koska näytillä oli vain yksi uusi forester ja kolme kpl. erimallisia käytettyjä. Melko kevyet subarupäivät, kun edes Koeajettavaksi ei tainnut olla mitään subarua. Jotain tältäkin reissulta jäi kuitenkin käteen, kun sain sentään mainoskellon ranteeseen ja omaan autoon tilattua tekstiilimattosarjan
 
Velipoika hommasi kakkosritsaksi vm.2002 Legacyn 2.0 mosalla, mikähän näissä mahtaa olla jakoremelin vaihtoväli?
 
Velipoika hommasi kakkosritsaksi vm.2002 Legacyn 2.0 mosalla, mikähän näissä mahtaa olla jakoremelin vaihtoväli?
Remelin vaihtoväli on 100t. Edellisessä 1999 2,5 outbackissäni alkuperäinen tehtaan remmi oli Gates ja se oli täydessä iskussa vielä 100t kilsan jälkeen. Itse vaihdoin remmin 100t välein ja kiristin- ja ohjainpyörät 200t välein, ovat jo niillä kilometreillä melko kuivat. Kiristinpyörän mukana tulee kiristin. Vesipumppu ja käyttöhihna kannattaa vaihtaa myös viimeistään siinä 200t kohdalla kun kerran paikkoja aukoo. Vaihto on perushommaa mutta ajoitusmerkkien kanssa pitää tietty olla tarkkana. Käytännössä syylari pitää irroittaa että mahtuu tekemään. Kun ostaa remmin ja pyörät pakettina, niin saa halvemmalla. Kiristin- ja ohjainpyörien kiinnityspultteihin laittaisin pehmeää lukitusnestettä ja sen jälkeen momenttiin. Kampiakselin siimapyörässä on normaali kierre ja sen saa parhaiten auki mutteripyssyllä. Vesipumpusta kannattaa ottaa kuva ennen hankintaa. Letkulähdöissä oli ainakin 2,5 koneessa vaihtoehtoja.
 
Aloin vielä arpoa tuota kampiakselin hihnapyörän pultin aukeamissuuntaa. Eli nyt en ihan tarkkaan muista. Usein nuo aukeavat samaan suuntaan, kuin mihin akseli pyörii.
 
Outback 2018 OBD2 väylä antaa ulos tiedon "CVTF deterioration". Sain tuon näkyviin kännykälle asennetulta Active OBD softalta. Näytin sitä Subarun merkkihuollon asentajalle ja hän näki tuollaisen arvon ensimmäistä kertaa. Lukema on nyt autossani 1,93. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Asentaja ei tiennyt eikä tiennyt sitäkään, millä perusteella tuohon arvoon on päästy. Jotakin "huonontumiseen" viittaavaa tuo on. Joissakin autoissa on hienot anturit, jotka tutkivat moottoriöljyn laatua ja ilmoittavat sitten öljyn vaihdon tarpeesta. Voisiko tässä olla sama juttu? Tai sitten tuo on joku laskennallinen luku esim. kalenteriajan ja kilometrien perusteella. Eivät erityisemmin alkaneet merkkihuollossa ponnistelemaan asian selvittämiseksi. Tietääkö joku? Tai mistä tuota voisi kysyä? Maahantuojan sivuilla ei ole ensimmäistäkään numeroa tai sähköpostiosoitetta yhteystiedoksi.
 
Outback 2018 OBD2 väylä antaa ulos tiedon "CVTF deterioration". Sain tuon näkyviin kännykälle asennetulta Active OBD softalta. Näytin sitä Subarun merkkihuollon asentajalle ja hän näki tuollaisen arvon ensimmäistä kertaa. Lukema on nyt autossani 1,93. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Asentaja ei tiennyt eikä tiennyt sitäkään, millä perusteella tuohon arvoon on päästy. Jotakin "huonontumiseen" viittaavaa tuo on. Joissakin autoissa on hienot anturit, jotka tutkivat moottoriöljyn laatua ja ilmoittavat sitten öljyn vaihdon tarpeesta. Voisiko tässä olla sama juttu? Tai sitten tuo on joku laskennallinen luku esim. kalenteriajan ja kilometrien perusteella. Eivät erityisemmin alkaneet merkkihuollossa ponnistelemaan asian selvittämiseksi. Tietääkö joku? Tai mistä tuota voisi kysyä? Maahantuojan sivuilla ei ole ensimmäistäkään numeroa tai sähköpostiosoitetta yhteystiedoksi.
Pikaisesti subaru keskusteluja kuuklaamalla kyseessä on mitä ilmeisemmin CVT Fluid eli CVT vaihteiston öljyn huonomisen arvo, ja aina luotettavien netti keskustelujen perusteella perustuisi laskennallisuuteen (vaihteiston lämpötila mm).
Itse en stressaisi siitä kun infoa on vaikeasti saatavilla ja jopa merkkihuoltoasentaja on sormi suussa, varmaan öljyjen vaihtaminen huoltopaikan suosituksen perusteella ajaa saman asian.
 
Mulla meni cvt-laatikko ja etuperä paskaksi vm.2013 fb25 outbackista,liikkeelle lähtiessä kuului kuin hihna olisi lyöny tyhjää ja tuli palaneen käryä hyttiin,kilometrejä 185tkm.
Sen jälkeen veto päällä kuului kovaa ujellusta joka muistutti pyöränlaakeria,muuta oiretta ei ollu ajossa. En tarkkaan tiedä mitä sieltä meni rikki.

Että kannattaisi niitä öljyjä vaihella,säästyisi tämmöiseltä 6800e remontilta,amgear teki kunnostuksen.

Sitten olisi yksi kysymys,satunnaisesti lämpimällä koneella ei meinaa auto lähteä käyntiin,starttaa mutta ei käynnisty,välillä vaatii useamman yrityksen että lähtee. Ajossa ei ongelmia,nykimistä tai muuta,eikä vikakoodeja. Joskus kun tekee tuon,niin kone lähtee laiskasti käyntiin,nostaa hitaasti kierrokset tyhjäkäyntiin ja sen jälkeen toimii normaalisti. Mikä voisi olla vikana?
 
Että kannattaisi niitä öljyjä vaihella,säästyisi tämmöiseltä 6800e remontilta,amgear teki kunnostuksen.
Tein juuri tuon eli vaihdoin öljyjä. Sitä olen tehnyt jo usean vuosikymmenen ajan ennaltaehkäisevänä huoltona kaikkiin vekottimiin, mitä huushollista löytyy. Hommasin Riksun Sorsalta "originaalia" CVT öljyä joka on nyt Sorsankin tapauksessa vihreää Idemitsun Lineartronic 2 öljyä. Hintaa on reilut 30e per litra omaan astiaan lirutettuna. Samalla hankin suotimeen ja proppuihin orkkis tiivisteet. Öljy tulee korjaamoille keskitetysti Ruotsin Subarulta josta varaosat pajoille toimitetaan. Netistä en tuota öljyä löytänyt, vaikka etsin melko sitkeästi. Vaihtoehtoisia kylläkin, mutta niitä en uskalla tässä tapauksessa käyttää. Auto on 2018 mallin Outback.

Ensimmäinen vaihto tehtiin valuttamalla huollossa 75t huollon yhteydessä. Nyt on mittarissa 112t ja tein tuon saman siten, että irrotin myös öljypohjan. Tuolla konstilla pääsee käsiksi rengasmaiseen magneettiin, joka on piilossa öljypohjan sisäpuolella. Magneetissa oli ehkä millimetrin paksuinen vaseliinimainen kerros metallipölyä. Valuttamalla sain öljyä ulos 4,3 litraa. Öljypohjan ja suotimen irrottamalla sain vielä 1,2 litraa lisää. Suodatin on litteä metallikotelo, jonka kautta vaihteiston pumppu imee öljyä tiheän haitarimaisen verkon läpi. Tyydyin huljuttamaan suodinta vesiämpärissä dieselissä ja sen jälkeen ulos valutetussa vaihteistoöljyssä. Ämpärin pohjalle jäi kaksi murua jotka eivät tarttuneet magneettiin. Eli melko turha toimenpide tuo huljuttaminen. Seuraavassa vaihdossa uusin myös suotimen. Öljypohjan sisäpuolella oli ohut kerros tummaa sakkaa jonka siivosin rätillä. Öljy oli tummaa mutta selvästi läpikuultavan vihreää. Öljypinnan taso säädetään koneen käydessä 35-45 asteessa. Ruuvasin täyttöpropun kiinni 38 asteen kohdalla.

Hankalinta hommassa oli liimalla tiivistetyn öljypohjan irrotus ja sen jälkeen liimajäämien putsaus. Katkoteräveitsen öljytyllä terällä sain tehtyä tilaa pienille laatoittajan muovikiiloille, joita naputtelin liimasaumaan useita. Öljypohja on paksua plootua, joten se kestää kiilaamisen hyvin. Lopulta katkoterä mahtui liimasaumaan ja sain leikattua öljypohjan irti. Bilteman raksaosastolta hankittu silikonin poistogeeli toimi tiivistejäämien poistossa auttavasti yhdessä muovilastan kanssa. Alumiinisen tiivistyspinnan vaihteiston puolella viimeistelin karhunkielellä.

Samalla menivät vaihtoon etu- ja takaperän öljyt. Edellisillä olin ajellut 35t. Ohjekirjan suositus on Midlandin valmistama/pullottama 75W80 GL4 öljy. Ohjekirja sallii myös 75W90 GL5 öljyn, joten laitoin tälläkin kerralla sitä.

Koeajolla vaihteisto toimi kuten ennenkin eli hyvin. Vaihteistoöljy lämpenee ajossa huomattavan hitaasti. Pikkupakkasilla 10 kilometrin ajon jälkeen öljy on vasta kädenlämpöistä. 30 kilsan jälkeen lämpö on hädin tuskin 50 astetta. Talvikelillä 62 astetta ei normaalissa ajossa ylity. Tämä tieto kannustaa ainakin minua kohtelemaan kylmää vaihteistoa erityisen kevyellä kaasujalalla. Manuaali kertoo vaihteistoöljyn normaaliksi käyttölämpötilaksi 60-80 astetta. Liitteenä maisemakuva vaihteiston alta ilman öljypohjaa sekä öljypohjasta ja suotimesta erikseen.
 

Liitteet

  • 20230108_112831.jpg
    20230108_112831.jpg
    223,5 KB · Katsottu: 53
  • 20230108_105914.jpg
    20230108_105914.jpg
    292,9 KB · Katsottu: 43
Katsoin Netflixista Arnoldin tähdittämää sarjaa ja törmäsin lausuntoon, jossa sukupuolinen suuntautuminen ja Subarulla ajaminen on niputettu yhteen. Itse Subarulla ajavana en ole tästä ollut tietoinen. Ilmankos välillä on tyttömäinen olo. Onko tämä ollut muilla palstalaisilla tiedossa?


IMG_1585.jpeg