https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä

Urlaub sanoi:
Noin muistelin, ja Ugin kannalta olennaista on löytää siihen korvaavaa tuotantoa.

GT:n kerrotaan työllistävän 200 hlöä, mutta eikö tehtaalla ole kertaluokkaa enemmän väkeä? Pari tuhatta, jos sekään piisaa

On tietysti hienoa, että yhteistyö Mercedeksen kanssa jatkuu ja se tuo toivoa jatkosta. Kansanmalleissa vaan taitaa olla kovemmat paineet työn hinnalle.

Se voi haastavaa olla luoda mersulla sähkömallia, jonka alkaen hinta on sama kuin nykyinen halvin A-sarjalainen (A180 A, autoveroton 28950€, sis alv 24%). Voi hetki mennä, että tuohon hintaan MB sähkömallia tulee.

Samalla tuo koko strategian muutos tarkoittaa, että halvin auto ylipäänsä koko mallistossa tullee olemaan 50k€, jos EQA / GLA on se malliston halvin auto.
 
Turbo sanoi:
Se voi haastavaa olla luoda mersulla sähkömallia, jonka alkaen hinta on sama kuin nykyinen halvin A-sarjalainen (A180 A, autoveroton 28950€, sis alv 24%). Voi hetki mennä, että tuohon hintaan MB sähkömallia tulee.

Samalla tuo koko strategian muutos tarkoittaa, että halvin auto ylipäänsä koko mallistossa tullee olemaan 50k€, jos EQA / GLA on se malliston halvin auto.

Kun olisi edes se 38 tonnia hinnat alkaen.

Tarkoitin ennemmin kansanautolla melkein mitä tahansa muuta mallia GT Mersuun verrattuna. A-malliston lisäksi Ceemelit ja Eemelit ovat vielä massoille sopivia autoja.
 
jols sanoi:
Hieno uutinen:
Valmet Automotive ja Mercedes-Benz Group AG ovat allekirjoittaneet sopimuksen Mercedes-AMG GT -urheiluauton valmistamisesta
https://yle.fi/uutiset/3-12550516

Tästä AMG-sopimuksesta olisi kiinnostavaa tietää yksityiskohtia. Taustana tässä lienee se, että CLS:n tuotanto päättyy ensi vuonna ja siihen perustuvaa neliovista GT:tä ei enää kannata valmistaa "isolla linjalla".

Näissä Uudenkaupungin tuotantosopimuksissa tähän mennessä on tuntunut kuvio olevan, että ensimmäiset kaksi vuotta uuden mallin kanssa menevät raskaasti tappiolle ja loppuvuodet yritetään sitten saada alkuvaiheen investointikuluja maksuun. Kuinkahan pitkästi tällaisella jo useamman vuoden vanhalla mallilla on tulevaisuutta vielä edessä ja kuinka moninkertainen tästä mallista saatava korvaus valmistettua autoa kohti täytyy olla, jotta tuotantolinjan muutokset saadaan maksuun näin pienellä tuotantomäärällä?
 
TON-III sanoi:
Juu just tämä, nyt jälkeenpäin yllätyin badge-tuningista tässäkin autossa, 300 d merkitseekin 'vain' tehokkaampaa versiota 2-litran neloskoneesta :p
Kolme vuotta 300d:llä ajaneena en sanoisi ”vain”. Erinomainen, voimakas, hiljainen, taloudellinen ja vähäpäästöinen moottori. Voinee sanoa, että ainakin suurin piirtein tämän moottorityypin kehityksen lakipiste. Sopiva päättämään yli 40 vuoden polttomoottoriautoilun minun kohdallani. Ensi vuonna vaihtuu sähköautoon.
 
Veholta tuli kirje kotiin, jossa ilmaistiin huolenpitosopparin perushintaan kohdistuvan kuuden prossan korotuksen (toka vuosi alkamassa just näillä tienoilla). Ei siinä mitään, mutta taitetun kirjepaperin väliin on liiskautunut jotain pullanmuruja ja putosi niitä vielä syliinkin.

Pitää mainita asiasta, jos tulee tyypillinen sähköpostiutelu lyhyen palautetteen antamiseksi tapahtumasta.
 
Mitä kokemuksia teillä on Mersujen sadetunnistimista? Tuossa omassa C-sarjalaisessa se on mielestäni täysin kelvoton ja se pyyhkii aivan liian paljon suhteessa sademäärään. Pystyykö tuota jotenkin säätämään asetuksista? Myös manuaaliasennon ''hitain'' asetus on ihan turhan nopea ja se pyyhkii lasia jatkuvasti.

Olen tottunut VAG-leirin tunnistimiin ja ainakin Seatissa ja Audissa nuo sadetunnistimet toimivat paljon paremmin ja niissä pystyi säätämään herkkyyttä viiksestä.
 
Mersulla on muistaakseni otettu se linja, että sadetunnistimen herkkyys on suunnittelupöydällä säädetty Oikein ja siihen ei käyttäjän enää tarvitse pystyä vaikuttamaan. Ainakin kaikissa minun ajamissani on ollut näin, mutta en toki kaikkia malleja ole kokeillut.
 
Kyllähän se omassakin liian tiuhaan pyyhkii yleensä, mutta en kyllä kelvottomaksi sanoisi. Pidän sitä aina hitaimmalla asetuksella. Kuuleman mukaan Audilla on paras pyyhintätaajuus, mutta siitä ei ole itsellä kokemusta.
 
batman14 sanoi:
Mitä kokemuksia teillä on Mersujen sadetunnistimista? Tuossa omassa C-sarjalaisessa se on mielestäni täysin kelvoton ja se pyyhkii aivan liian paljon suhteessa sademäärään. Pystyykö tuota jotenkin säätämään asetuksista? Myös manuaaliasennon ''hitain'' asetus on ihan turhan nopea ja se pyyhkii lasia jatkuvasti.

Olen tottunut VAG-leirin tunnistimiin ja ainakin Seatissa ja Audissa nuo sadetunnistimet toimivat paljon paremmin ja niissä pystyi säätämään herkkyyttä viiksestä.

Oikeasta asiasta kommentoit, sadetunnistin on luokaton, muttei sentään ihan niin huono kuin Teslassa.
 
Onpa harmi ettei sitä voi säätää mitenkään kuten VAG:eissa. Pyyhkijät varmasti myös kuluu ihan hyvää vauhtia kun pyyhkijät pyyhkivät varmasti tuplasti nopeammin kuin niiden tarvitsisi.

Olen nyt usein vain painanut nappia viiksen päästä manuaalisesti kun haluan pyyhinnän, mutta se ei ole kovin järkevää ja ei toimivaa muutenkaan jos sataa rankemmin, mutta heikon sateen aikana paras vaihtoehto.
 
Mika_M sanoi:
Mersulla on muistaakseni otettu se linja, että sadetunnistimen herkkyys on suunnittelupöydällä säädetty Oikein ja siihen ei käyttäjän enää tarvitse pystyä vaikuttamaan. Ainakin kaikissa minun ajamissani on ollut näin, mutta en toki kaikkia malleja ole kokeillut.
Ne kaksi ensimmäistä asentoa on molemmat sadetunnistimelle (herkkä ja vielä herkempi  :D), mutta sellaista laajempaa säätöä tunnistimelle ei valitettavasti ole. Olisi varmaan tullut liikaa toimintoja yhteen viikseen, jos se olisi vielä ympätty siihen.
 
VJK sanoi:
Ne kaksi ensimmäistä asentoa on molemmat sadetunnistimelle (herkkä ja vielä herkempi  :D), mutta sellaista laajempaa säätöä tunnistimelle ei valitettavasti ole. Olisi varmaan tullut liikaa toimintoja yhteen viikseen, jos se olisi vielä ympätty siihen.

Silloin kun omistin Mersun E 220 -2015, niin siinä kyllä oli paras sadetunnistin johon olen tähän asti törmännyt.
 
Onko Mersulla mitään sellaista sivua, josta näkisi maassa olevia myymättömiä autoja, kuten esim. BMW Suomen sivuilta näkee ainakin joitakin malleja?
 
EsaPJ sanoi:
Onko Mersulla mitään sellaista sivua, josta näkisi maassa olevia myymättömiä autoja, kuten esim. BMW Suomen sivuilta näkee ainakin joitakin malleja?
Ei taida olla yhtenäistä listaa kun esim Länsi-autolla jne Mersuja
mutta Vehon omaan ”uudet autot nopeaan toimitukseen” tulee nyt 42 Mersua.
 
Tämä on kyllä aika yleistä asiaa.

Mersun avaimessa on kolme painiketta.
Yhdestä avataan ja suljetaan takaluukku.
Se painike on sikäli kenkku, että onnistuu tekemään "taskuaukaisuja".

On hieman ikävää todeta autolle tullessa luukun olevan auki.
Ja kurjasti voi käydä, jos tallissa täräyttää esim. oven tuulipitimiin.

Onko joku keksinyt avainkohtaisen keinon ongelmaan?
Ja, jos vielä sen kertoisikin.
 
^ Minulla ei ole samaa ongelmaa ollut, mulla varmaan jonkinlainen kotelo tai suojus avaimelle saattaisi auttaan asiaan.
 
Kiitos herätteestä.

Kyselinhän tuosta motortalk palstallakin ja ohjeita sain.
Mutta jäi silloin hankkimatta.
Silikonikoteloita suositeltiin.
Niinhän nyt sinäkin.

Pitää vielä koettaa moista hakea.
Kiusallinen toiminta.
 
Kelvollinen Q3 Mercedeksellä.

https://www.businesswire.com/news/home/20221025006112/en/Mercedes-Benz-Posts-Robust-Q3-Profit-in-a-Demanding-Environment

"Profitable growth: Group revenue increased 19% to €37.7 billion in Q3; EBIT up 83% to €5.2 billion compared to Q3 2021"

" Mercedes-Benz Cars sales amounted to 530,400 vehicles in the third quarter (Q3 2021: 383,500). Revenue increased by 26% due to strong model mix and pricing, improving the adjusted EBIT by 106%. The adjusted Return on Sales rose to 14.5%."
 
Ei kait se mikään ihme ole. Tuotantoa siirretään Euroopasta halvan työvoiman Egyptiin, autoja ei edes haluta valmistaa kysyntää vastaavasti (ei tarvitse myydä alennuksella), MB on ilmoittanut aloittavansa polun, jolle loppua ei näy eli uusissa malleissa on tehoiltaan perusmalli, josta kk-maksulla saa sitten tehokkaamman, autojen laatu huononee kokoajan elektroniikan lisääntyessä (asiakas testaa)... tosin Mercedes ei ole yksin. BMW on nuita kokeilut jo aikaisemmin (esim. istuinlämmitys muuttui Euroopassa kk-maksulliseksi, jonka BMW oli pakko perua palautteen johdosta) ja BMW myös pienentää tuotantoa. Tästä BMW:n CEO Oliver Zipsten sanoi, että Premium -luokan autolle puolen vuoden jonotusaika on kohtuullinen ja se lisää vain asiakkaan uskollisuutta merkille. Stellantis -konsernin Sergio Tavares sanoi tänään, että konsernin sähköautojen tuotantoa siirretään Euroopasta Intiaan. Stellantis jo tekee autoja Intiassa, mutta niitä ei tuoda Eurooppaan. Samassa yhteydessä ilmoitettiin Stellantiksen perustavan ATK-keskuksen Intiaan. Tarkoitus lienee olisi, että autojen lisääntyvä koodi tehtäisiin jatkossa Intiassa.
Ensimmäinen Intiassa tehtävä ja Eurooppaan tuleva malli olisi uusi Citroen C3.

Toisaalta Saksan suurin ay-liitto eli IG Metall ei murehdi näistä vaan sai läpi Volkswagenille ja jatkossa varmaan myös BMW:lle ja Mercedekselle, että autotyöläinen saa kaudelle 2023-24 8,5% palkankorotuksen ja lisäksi 3.000e inflaatiorahan, joka maksetaan kerralla.  Sopimus koski VW:n osalta 125.000 työntekijää.
 
Onko tietoa, paljos Veho veloittaa Android Auto -tuen (tai Apple CarPlay) lisäämisestä MBUX-autoon, jos tukea ei ole lisätty tehtaalla?