https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Jaguarista

^ I-Pace myynti tänä vuonna ~7.500 kpl globaalisti. Sillä ei vielä EU:n päästösankitioita paljoa paineta alaspäin.

Jaguaarista kaavailtiin jokin aika sitten kokonaan BEV brändiä.
 
Taavetson sanoi:
Siis sähköautohan on ollut myynnissä jo pitkään? Ja toisekseen viime kvartaali oli jo 500 milj. voitollinen noin automyynnillisesti, mutta nuo muut kulut painoivat tulosta. Siellä oli siis näitä investointien alaskirjauksia ja uudelleenjärjestelykustannuksia ja ties mitä.

JLR:lle jokainen tehty sähköauto tuotti tappiota. JLR ei tehnyt itse yhtään sähköautoa vaan sähkö-Jaguarit tulivat Magna-Steyrilta itävallasta. Ja kun autot ei menneet kaupaksi niitä myytiin alihintaan pois. Autossa ei sinänsä varmaan mitää isompaa vikaa ollut? mutta kun merkki on niin syvällä suossa laatuongelmien takia, slllä on oma vaikutuksensa. Sehän on romahduttanut niiden päämarkkina-alueen eli USA:n myynnin. Viimeisestä kuluttajaraamatusta eli J.D. Morgan ja Consumer Reports merkit ovat jääneet pois, koska autoja ei enää myydä sitä määrää, että niistä saisi tilastoa.  Eli marginaali merkki päävientialueella. Poisjäänti ei tosin tehdasta huoleta, koska merkit olivat aina peränpitäjiä molemmissa. JLR teki vuoden kolmannella neljänneksellä 302 mllj. puntaa tappiota, autojen myynti on tippunut joka markkina-alueella, UK:ssa pudotus on ollut -50%. Jaguar I-pacen osuus myynnistä on 3%. Joten JLR on arvioinut, että se joutuu maksamaan vielä tänä vuonna Teslalle 37 mllj. puntaa emissiopoolista, 89 milj. puntaa EU:lle emissiosakkomaksuja ja Kiinaan 56 milj. puntaa emissiosakkomaksuja. Ainoa malli mikä myy vielä on Defender, mutta sekin voi olla lyhyt aikainen onni. Ottaen huomioon kuinka paljon autoissa on takuun alaisia vikoja (ainakin US ostajien puolelta) eli takuukorjaukset syövät tuoton Defenderin suhteen hyvin pitkälti. JLR eikä omistajalla ole rahaa yksin kehittää mitään sähköautoa. Pääomistajankin eli Tatan nykyiset lainat ovat roskalaina luokituksella. Tuli mieleen pari juttua eikä tilanne ole näköjään parantunut siitä. Silloin, aikoja sitten kun Ford osti JLR:n ja Fordin johto tuli Castle Bromwichin tehtaalle käymään. Ford edustajat ihmettelivät miksi työntekijät poistuvat kello yhden maissa. Vastauksena oli, että vuoro on saanut tehtyä tavoitteen mukaisen määrän Jaguareja. Tai kun BMW osti Roverin ja Land-Roverin edustajat ylpeinä esittelivät 700 ensimmäistä Freelanderia uudelle omistajalle. Pahaksi onneksi BMW oli tuonut mukanaan omat laaduntarkastajat ja kaikki 700 Freelanderia hylättiin. Nähtävästi laadun kanssa ei ole sumujen saarilla mikään muuttunut ja karma on seurannut mukana Slovakian tehtaalle.