https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua BMW:stä

M

Makkis

Vieras
Tuolla F10 ketjussa keskustelu rönsysi yleiseen BMW tarinointiin, joten avataan oma ja jääköön tuo F10 asiaan...

Minusta BMW:n hienous perustuu siihen, että pääpointti on ajaminen. Muu on irrelevanttia. BMW koostuu näistä asioista:

- takaveto
- vapaasti hengittävä suora kuutoskone
- kuljettaja on 1. arvoasteikossa

Valitettavasti BMW nykymallisto on minun makuuni ituhippiekosekoilua. Hyviä autoja varmaan joo, mutta kun tuo oleellinen pointti, eli vapari suorakuutonen puuttuu, ei nykymallisto nappaa. Ymmärrän ekologisuuden nimissä tuon ja sen vuoksi ajelenkin Skodalla, koska ituhippiekoautosta en ala maksamaan BMW hintaa. Minusta siis BMW on taantunut ja pahasti.
 
On aina välillä askarruttanut mikä on tuo kuvassa näkyvä liitin keskikyynärnojan sisällä? Onko se jäänne jostain communicatorin kulta-ajoilta? On ollut aika useassa bemarissa minkä olen nähnyt, uusissakin.

5UXWX7C58DL982319-26c.jpg
 
Liekkö liitin siihin originaaliin autopuhelimeen, jossa luuri keskikyynäränojassa?
 
Itselllä ei ole paljon kokemusta BMW:stä (olen ajanut vain tätä uusinta 3-sarjaa), mutta ulkonäkö näissä uusissa esim 3GT niin omasta mielestäni ne näyttävät tosi ''korkeilta'' Ainakin edestä ja sivusta kun niitä liikenteessä näkee niin olen aina kiinnittänyt huomiota varsinkin 3Gt malliin miten jotenkin korkealta se näyttää. Mielstäni huvittavaa kun malli yrittää olla urheilullinen, mutta sitten se jotenkin kuitenkin näytää citymaasturilta. En tiedä sitten onko joku muu huomannut tällaisen ulkonäöllisen piirteen?

Uusi 4-sarja sekä 5 ja 7- sarja ovat omaan silmään hyvännäköisiä autoja, muissa malleissa mielestäni Audi vie ulkonäöllisesti voiton. (Ja tähän on varmaan miljoona eri mielipidettä)  ;D
 
Ja joo, BMW:ssä pitää olla selkeä mittaristo. Myös tässä on menty taaksepäin.

Itse olen aina pitänyt siitä että on vain yhden värisiä valoja (ok, pitkille sininen ja vilkuille vihreä. nämä hyväksyn pitkin hampain) mutta uudemmissa bemareissa on jos jonkinväristä tuikkua.

Minusta on tulossa, tai olen jo, vanha. BMW:n osalta tarinta alkaa olla samaa tasoa K.L.B:n kanssa. Markkinoiden ehdoillahan nuo autojaan tekevät ja kauppa näkyy käyvän, eli siltä osin minun BMW jutut voi unohtaa. Olen vain yksi asiakas heille vähemmän, kymmenen uutta tulee kuitenkin eriväristen ledilanppujen, diisselnelisilinterikoneiden yms. joutavuuksien kautta.
 
Tiettyjen merkkivalojen värit ja osa valoissa olevista merkeistä on ihan hyväksyntämääräyksin saneltuja, joka tietty hyvä sikäli että ovat samanvärisiä ja samalla merkillä merkittyjä kaikissa autoissa.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti jo mittarivalaistus, erilaisten nappuloiden ja kytkimien valaistus ja näyttöjen värisävyt eivät ole yhteneväiset, vaan roiskitaan vähän mitä sattuu väriä mihin sattuu.
 
Itseäni ärsyttää suunnattomasti jo mittarivalaistus, erilaisten nappuloiden ja kytkimien valaistus ja näyttöjen värisävyt eivät ole yhteneväiset, vaan roiskitaan vähän mitä sattuu väriä mihin sattuu.

Olen heimoveli tässä asiassa BMW oli ennen vahva, ei roiskittu, mutta nykyiset on kuin diskopalloja.
 
batman14 sanoi:
Itselllä ei ole paljon kokemusta BMW:stä (olen ajanut vain tätä uusinta 3-sarjaa), mutta ulkonäkö näissä uusissa esim 3GT niin omasta mielestäni ne näyttävät tosi ''korkeilta'' Ainakin edestä ja sivusta kun niitä liikenteessä näkee niin olen aina kiinnittänyt huomiota varsinkin 3Gt malliin miten jotenkin korkealta se näyttää. Mielstäni huvittavaa kun malli yrittää olla urheilullinen, mutta sitten se jotenkin kuitenkin näytää citymaasturilta. En tiedä sitten onko joku muu huomannut tällaisen ulkonäöllisen piirteen?

Uusi 4-sarja sekä 5 ja 7- sarja ovat omaan silmään hyvännäköisiä autoja, muissa malleissa mielestäni Audi vie ulkonäöllisesti voiton. (Ja tähän on varmaan miljoona eri mielipidettä)  ;D

3GT onkin korkea malli ihan tarkoituksella, 1-sarjassa ja normaalissa 3-sarjassa istutaan hyvin matalalla edelleen ja ne ovat matalia autoja, mutta 3GT:ssä istutaan normaalia 3-sarjaa korkeammalla ja siinä on myös normaalia kolmosta korkeampi maavara ja venytetympi akseliväli.

Korkeita malleja on 3GT, 5GT, X1, X3, X4, X5 ja X6. kyllä muut mallit on edelleen matalia ja normaalissa 3-sarjassa istutaan jopa matalammalla kuin vaikkapa tavallisessa Octaviassa. Kyllä se huomaa istumalla ensin jossain muun merkkisessä autossa ja sitten siirtymällä takas omaan kolmoseen, että nyt laskeudutaan huomattavasti alemmas ,kuin monessa muussa normi autossa. 4-sarjassa istutaan sitten vielä alempana kuin normaalissa 3-sarjassa.
 
Makkis sanoi:
Olen heimoveli tässä asiassa BMW oli ennen vahva, ei roiskittu, mutta nykyiset on kuin diskopalloja.

No kyllä tuo nykyisen 3-sarjan kabiini on valaistukseltaan ainakin hyvin rauhallinen. Sitä perusoranssia väriä siinä on mittaristossa ihan kuin niissä aiemmissakin malleissa. Mittariston ulkopuoliset jutut on sitten punaisella värityksellä. Sama kaava oli mun muistin mukaan jo edellisessäkin korimallissa.

Eli tuolta näyttää hämärässä

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=11775348
 
Makkis sanoi:
Olen heimoveli tässä asiassa BMW oli ennen vahva, ei roiskittu, mutta nykyiset on kuin diskopalloja.
^ pakko allekirjoittaa kun löytyy pihalta esimerkkeinä Audi ja Bmw.
Audissa kojelaudan väritys on puna/valkoinen kun taas tuosta Bimmeristä löytyy jos jonkin väristä lediä/näyttöväriä. Aikansa meni totutellessa tuohon oranssiin ym ym,näin muutaman vuoden Audiputken jälkeen.

Audin väritys vie siis pisteet.
Mutta ei toi nyt paha toi BMW kään ole, noi muutama vihreä led kun olis vaikka valkoisia...
 
GTA1 sanoi:
^ pakko allekirjoittaa kun löytyy pihalta esimerkkeinä Audi ja Bmw.
Audissa kojelaudan väritys on puna/valkoinen kun taas tuosta Bimmeristä löytyy jos jonkin väristä lediä/näyttöväriä. Aikansa meni totutellessa tuohon oranssiin ym ym,näin muutaman vuoden Audiputken jälkeen.

Audin väritys vie siis pisteet.

Ehkä olen värisokea, mutta kyllä siitä löytyy pääasiassa mun mielestä vaan kahta väriä, eli mittaristosta oranssia ja muualta punaista.

Sitten kun sadetunnistin on päällä palaa viiksen päässä vihreä valo, penkilämmitin kun on päällä, niin siinä katkaisijan yläpuolella palaa vihreä valo, cruise kun on päällä, niin mittaristossa on vihreä symboli ja pitkät kun on päällä, niin mittaristossa palaa sininen symboli. Jos sumarit on päällä, niin muistaakseni niilläkin oli mittaristossa oranssi symboli (vai oliko sekin vihreä).

Eli jos on jotain toimintoja päällä, niin voi olla muitakin värejä ja niistä on vihreä hallitsevin/eniten käytetty. Jos jokin toiminto, jota ohjataan jostakin nappulasta on päällä, niin sitä, että se on päällä korostetaan sillä, että siinä on vihreä merkkivalo. Näimpä näkee heti, mitkä toiminnot on päällä ja mitkä ei ja eipä jää silloin epäselväksi minkä toiminnon haluaa sammuttaa, jos ei halua sen olevan kokoajan käytössä. Paljon hölmömpää olisi se, että ei olisi erikseen sellaista valaistusta, mikä näyttää sen mikä erikseen ohjattava/kytkettävä toiminto on käytössä ja mikä ei ole käytössä.



Auto-asento jos on päällä, niin ilmastoinnin muuten punaisessa paneelissa palaa yksi vihreä tuikku auto-nappulassa ja jos ac on myös päällä palaa siinäkin nappulassa vihreä valo. Myös vaihdekepissä parkissa p näkyy hämärässä vihreänä, jotta näkee, että pykälä ei ole päällä. Jos laittaa sisäilmankierron manuaalisesti päälle syttyy siihen yläpuolelle myös vihreä merkkivalo.
 
Audin B8:ssa siis valkoinen mittaristo (viisarit vissiin punaiset?) ja muu valaistus punainen. Tosin näkyy tuolla joku keltainen (vissiin pari) ja yksi vihreä valokin. Siis kun katsoin netistä kuvia :)

Ilmeisesti, kun jossain Audissa laittaa ilmastointipaneelista jotain erikseen päälle tai pistää vaikka sadetunnistimen päälle, niin ei syty mitään erillistä ja eriväristä valoa siitä joko itse nappulaan tai sen yläpuolelle?
 
^ Totta.
BMW;ssä ne lisävärit tulevat näistä omavalintaisista lisätoiminteista.
Audissa (A1) kun laittaa penkin lämmittimiä päällä tai jotain muuta ns lisätoiminnetta niin lisääntyy vain noi punaiset/valkoiset merkkivalot. Tosin löytyy sieltäkin näitä muita varejä mutta vähemmän. Kai noi sumari/kaukovalo ym ym väritys voi olla jopa sovittu autonvalmistajien kesken että miten ne indigoidaan ja näin saatu edes vähän yhteneväisyyttä keskenään.?
Tosin siinä on nappuloita muutenkin paljon vähemmän kuin tuossa 3er;issä
Molemmissa puolensa ja ehkä eri lähestymistapa.
Toisessa ne pysyy enemmän yhden mukaisena mutta kuten sanoit helpomminhan ne kyllä havaitsee kun on tyystin eri värinen led.
Toisia tuo erivärisyys vahvasti sanottuna häiritsee.
Minua ei häiritse (enää)
 
Makkis sanoi:
Tuolla F10 ketjussa keskustelu rönsysi yleiseen BMW tarinointiin, joten avataan oma ja jääköön tuo F10 asiaan...

Minusta BMW:n hienous perustuu siihen, että pääpointti on ajaminen. Muu on irrelevanttia. BMW koostuu näistä asioista:

- takaveto
- vapaasti hengittävä suora kuutoskone
- kuljettaja on 1. arvoasteikossa

Valitettavasti BMW nykymallisto on minun makuuni ituhippiekosekoilua. Hyviä autoja varmaan joo, mutta kun tuo oleellinen pointti, eli vapari suorakuutonen puuttuu, ei nykymallisto nappaa. Ymmärrän ekologisuuden nimissä tuon ja sen vuoksi ajelenkin Skodalla, koska ituhippiekoautosta en ala maksamaan BMW hintaa. Minusta siis BMW on taantunut ja pahasti.

Itse en ole moisella jumalmoottorilla varustettua bemua ole koskaan ajanut, joten en kaipaa niitä. Molemmat kaksilitraiset bensaturbot (nelarit) mitä mallistossa nyt on, riittää ainakin tyydyttämään minut ihan täysin. Ainakin ne on paljon parempia kuin ne edelliset nelarivaparit (väännössä, kiihtyvyydessä ja kulutuksessa). Okei soundipuoli ei ehkä ole häävi, mutta itse taas tykkään, että sisään ei kuulu yhtään mitään moottorin ääntä. Ainoastaan jos noita oikein kovasti rääkkää kuuluu niistä tyypillinen nelarimoottorin soundi, mutta normaalissa ajossa kulku on moottorin osalta äänetöntä.
 
GTA1 sanoi:
^ Totta.
BMW;ssä ne lisävärit tulevat näistä omavalintaisista lisätoiminteista.
Audissa (A1) kun laittaa penkin lämmittimiä päällä tai jotain muuta ns lisätoiminnetta niin lisääntyy vain noi punaiset/valkoiset merkkivalot. Tosin löytyy sieltäkin näitä muita varejä mutta vähemmän. Kai noi sumari/kaukovalo ym ym väritys voi olla jopa sovittu autonvalmistajien kesken että miten ne indigoidaan ja näin saatu edes vähän yhteneväisyyttä keskenään.?
Tosin siinä on nappuloita muutenkin paljon vähemmän kuin tuossa 3er;issä
Molemmissa puolensa ja ehkä eri lähestymistapa.
Toisessa ne pysyy enemmän yhden mukaisena mutta kuten sanoit helpomminhan ne kyllä havaitsee kun on tyystin eri värinen led.
Toisia tuo erivärisyys vahvasti sanottuna häiritsee.
Minua ei häiritse (enää)

Sinne bemarin radion numeronäppäimiin voi ilmeisesti ohjelmoida jotain toimintoja, jota käyttää eniten ja sitten sormea numeroiden kohdalla koskettamatta kuljettamalla (hipaisemalla) näkee nopeasti mitä on ohjelmoinut tuonne numeroiden taa. Jos sinne haluaa laittaa siis talteen jotain muuta kuin radiokanavia. Itse en ole noita käyttänyt, enkä muista tai tiedä edes mitä kaikkea sinne voi ohjelmoida ja tallettaa.
 
Itse olen tottunut Peugeotin orassisävyisiin näyttöihin, kojelaudan nappuloiden taustavaloihin ja merkkivaloihin ja siirtymä 508:iin oli ensi vaikea, kun oranssit-mustat näytöt vaihtuivat värinäytöiksi ja oranssin sijaan onkin valkoista. Siihenkin on tottunut.

Kaikissa autoissa on oltava seuraavat merkkivalo-väriyhdistelmät:
- parkkien merkkivalo vihreä, voidaan korvata myös mittarivaloilla
- lyhyet valot vihreä
- pitkät valot sininen
- sumuvalo vihreä
- takasumuvalo keltaoranssi (amber)
- vilkku vihreä
- turvatyynyn pois kytkennän merkkivalo keltaoranssi
- turvatyynyn merkkivalo keltaoranssi (valo voi puuttua, jos auto tyyppihyväksytty muulla korvaavalla ratkaisulla)
- merkkivalot, jotka kehottavat lopettamaan ajamisen punaisia (lataus, öljynpaine, STOP, yms...)
- merkkivalot, jotka varoittavat kuljettajaa jostakin keltaoransseja

Merkkivalo on sitten suhteelliseta, eli kaikki voi olla toteutettu myös LCD/LED-värinäytössä näkyvillä oikean värisillä symboleilla.

Edellä listatuista suuri osa ei normaalisti pala, joten mielestäni muu valaistus saisi olla muistuttamatta joulukuusta. Joulukuusi tulee sitten, kun hommat ei toimi ja jokin on rikki. Omat muistikuvat muutaman vuoden takaa BMW:stä olivat kyllä merkkivalo ja muun kojelauta ja sisävalaistuksen osalta ainakin 5-sarjassa kovin rauhalliset ja tutun oloiset.
 
^^Juu niin saa ja tästä keskusteltiin jo tuolla BMWfoorumin puolella.itse tavallaan hokasin sen vahingossa kun pölyjä pyyhin... Manuaaliahan ei lueta 8)
Sinne voi tallentaa myös idrive valikosta haluttuja toiminteita ja puhelin numeroita näiden radiokanavien sijaan tai lisäksi.
Menet vaan haluttuun idrive valikkoon ja painat jotain numeronäppäintä pitempää jonka taakse halutun toiminteen haluat.
 
Penguin sanoi:
Itse olen tottunut Peugeotin orassisävyisiin näyttöihin, kojelaudan nappuloiden taustavaloihin ja merkkivaloihin ja siirtymä 508:iin oli ensi vaikea, kun oranssit-mustat näytöt vaihtuivat värinäytöiksi ja oranssin sijaan onkin valkoista. Siihenkin on tottunut.

Kaikissa autoissa on oltava seuraavat merkkivalo-väriyhdistelmät:
- parkkien merkkivalo vihreä, voidaan korvata myös mittarivaloilla
- lyhyet valot vihreä
- pitkät valot sininen
- sumuvalo vihreä
- takasumuvalo keltaoranssi (amber)
- vilkku vihreä
- turvatyynyn pois kytkennän merkkivalo keltaoranssi
- turvatyynyn merkkivalo keltaoranssi (valo voi puuttua, jos auto tyyppihyväksytty muulla korvaavalla ratkaisulla)
- merkkivalot, jotka kehottavat lopettamaan ajamisen punaisia (lataus, öljynpaine, STOP, yms...)
- merkkivalot, jotka varoittavat kuljettajaa jostakin keltaoransseja

Merkkivalo on sitten suhteelliseta, eli kaikki voi olla toteutettu myös LCD/LED-värinäytössä näkyvillä oikean värisillä symboleilla.

Edellä listatuista suuri osa ei normaalisti pala, joten mielestäni muu valaistus saisi olla muistuttamatta joulukuusta. Joulukuusi tulee sitten, kun hommat ei toimi ja jokin on rikki. Omat muistikuvat muutaman vuoden takaa BMW:stä olivat kyllä merkkivalo ja muun kojelauta ja sisävalaistuksen osalta ainakin 5-sarjassa kovin rauhalliset ja tutun oloiset.

1-, 2-, 3- ja 4-sarja noudattaa samaa kavaa kuin tuon F10/F11 5-sarja.
 
Makkis sanoi:
Minusta BMW:n hienous perustuu siihen, että pääpointti on ajaminen. Muu on irrelevanttia. BMW koostuu näistä asioista:

- takaveto
- vapaasti hengittävä suora kuutoskone
- kuljettaja on 1. arvoasteikossa

Valitettavasti BMW nykymallisto on minun makuuni ituhippiekosekoilua. Hyviä autoja varmaan joo, mutta kun tuo oleellinen pointti, eli vapari suorakuutonen puuttuu, ei nykymallisto nappaa. Ymmärrän ekologisuuden nimissä tuon ja sen vuoksi ajelenkin Skodalla, koska ituhippiekoautosta en ala maksamaan BMW hintaa. Minusta siis BMW on taantunut ja pahasti.

Nuo vaaditut ominaisuudet löytyvät nyt tallista joten tähän on helppo yhtyä, vaikka BMW omistuskokemus onkin vain tuon yhden auton mittainen.
Näkisin kuitenkin että jatkossakin BMW:ltä löytyy kiinnostavia malleja, tosin ei vapari kutosella mutta esimerkiksi kuutosturbolla: itseä kiinnostaa seuraavana autona ainakin 435i ja tuleva M2 (mikäli hinta on jotenkin järjellinen).
 
Ja kyllähän BMW: n valikoimissa on edelleen Moottoreita isolla ämmällä, joissa ei ole Makkiksen mainitsemaa ituhippiajattelumaailmaa. Itselleni tosin riittää omaan vitoseen mopo 2.0d vaivaisella 184 hevosella, automaatilla ja nelikkona. Ja silti tämä maantieajoon tarkoitettu tonnikeiju kiihtyy 0-100 km/h samaan, kuin jumalauto RS dieselinä - ja talvella ei räsällä ole mitään jakoa. 
 
Children of the damned sanoi:
Sinne bemarin radion numeronäppäimiin voi ilmeisesti ohjelmoida jotain toimintoja, jota käyttää eniten ja sitten sormea numeroiden kohdalla koskettamatta kuljettamalla (hipaisemalla) näkee nopeasti mitä on ohjelmoinut tuonne numeroiden taa. Jos sinne haluaa laittaa siis talteen jotain muuta kuin radiokanavia. Itse en ole noita käyttänyt, enkä muista tai tiedä edes mitä kaikkea sinne voi ohjelmoida ja tallettaa.

No sinnehän tosiaan saa minkätahansa valinnan, mulla on viimeisessä "journey computer" nro 8. Pitää toki olla käytännön englanti hallussa. Kai se suomipoika on sen verran fiksu, jotta ei tarvi kääntää valikkoja suomeksi...
 
-TimoS- sanoi:
No sinnehän tosiaan saa minkätahansa valinnan, mulla on viimeisessä "journey computer" nro 8. Pitää toki olla käytännön englanti hallussa. Kai se suomipoika on sen verran fiksu, jotta ei tarvi kääntää valikkoja suomeksi...

Manuaalissahan tuostakin on selkeä maininta ;) Itse nimittäin juuri lueskelen omani manuaalia :) Aika kätevä ominaisuus useimmiten käytetyille toiminnoille.
 
RenZo sanoi:
BMW Snap-in adapter. Vaatii puhelinkohtaisen adapterin.

Omassanikin on tuollainen ja hiukan sille naureskelin :) Toisaalta jos sillä saa auton paremman antennin käyttöön ja samalla latauksen, niin kyllähän tuollainen kovalle myyntimiehelle on hyvä lisä, joka kuluttaa paljon aikaa ratin takana.
 
Bepop sanoi:
Ja kyllähän BMW: n valikoimissa on edelleen Moottoreita isolla ämmällä, joissa ei ole Makkiksen mainitsemaa ituhippiajattelumaailmaa. Itselleni tosin riittää omaan vitoseen mopo 2.0d vaivaisella 184 hevosella, automaatilla ja nelikkona. Ja silti tämä maantieajoon tarkoitettu tonnikeiju kiihtyy 0-100 km/h samaan, kuin jumalauto RS dieselinä - ja talvella ei räsällä ole mitään jakoa.


Tiedän, vetotavasta riippumatta - olkoon xDrive tai takaveto. Suureksi harmikseni tuo kolmikirjaiminen oli tipahtanut meiltä työnantajan merkkilistalta pois ja jouduin valitsemaan tuon jumalauton.