https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua BMW:stä

Tosiaan BT aikana tuo puhelimenpaikka kummastuttaa, ehkä vähän vanhanaikaisuudellaan.
Mutta, mulla on vanhan Lumia 800 kanssa probleemi, jos on BT päällä puhelimessa, niin sitten Lumian navigointi ei juttele ohjeita lainkaan. Ei omasta, eikä auton kaiuttimista - välttäisikö ongelman tuolla ko. autoon tarkoitetulla adapterilla ?
Jos Lumiasta laittaa BT:n pois päältä, niin sitten juttelee navin omasta kaiuttimestaan. Nuddella oli sama homma Audissaan, en muista oliko nykyisessä, vai siinä edellisessä.
 
 
pokkus sanoi:
Manuaalissahan tuostakin on selkeä maininta ;) Itse nimittäin juuri lueskelen omani manuaalia :) Aika kätevä ominaisuus useimmiten käytetyille toiminnoille.
Mähän sanoin tuolla aiemmin että ei manuaalia saa lukea eikä sitä lueta ;) ;) ;)
Niin kuin omakohtaisesti kävi...löysin tuon toiminteen kun pölyjä pyyhin ;D
 
Children of the damned sanoi:
Sinne bemarin radion numeronäppäimiin voi ilmeisesti ohjelmoida jotain toimintoja, jota käyttää eniten ja sitten sormea numeroiden kohdalla koskettamatta kuljettamalla (hipaisemalla) näkee nopeasti mitä on ohjelmoinut tuonne numeroiden taa. Jos sinne haluaa laittaa siis talteen jotain muuta kuin radiokanavia. Itse en ole noita käyttänyt, enkä muista tai tiedä edes mitä kaikkea sinne voi ohjelmoida ja tallettaa.

Itse kokeilin tuota toissa päivänä ja todella kätevä ominaisuus. Melkein minkä tahansa komennon voi tallettaa noihin näppäimiin. Itselle tallensin nyt kokeiluksi yhteen nappiin vaimon puhelinnumeron ja toiseen navigaattorin kotiosoitteen. Nyt voi sitten soittaa vaimolla tai navigoida kotiin yhtä nappia painamalla :)
 
Ei kyllä ole tapana pahoittaa kenenkään mieltä, mutta kyllä sanonta, että mies on ikuinen, lapsi pitää paikkansa. Ite osaan puolison numeron ulkoa ja osaan ajaa kotiin. ;)
 
Skriko1 sanoi:
Ite osaan puolison numeron ulkoa ja osaan ajaa kotiin. ;)

Pointtihan tuossa onkin se, että BT handsfreellä on helppo soittaa kotiin yhtä nappia painamalla eikä tarvitse alkaa näpyttelemään erikseen numeroita. Kotiin ajaminenkin voi olla hiukan erilainen tilanne riippuen siitä missä asuu, on eri asia suunnistaa kotiin vaikkapa Posiolla kuin rapakon takana jossain suurkaupungissa :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Pointtihan tuossa onkin se, että BT handsfreellä on helppo soittaa kotiin yhtä nappia painamalla eikä tarvitse alkaa näpyttelemään erikseen numeroita. Kotiin ajaminenkin voi olla hiukan erilainen tilanne riippuen siitä missä asuu, on eri asia suunnistaa kotiin vaikkapa Posiolla kuin rapakon takana jossain suurkaupungissa :rolleyes:

Nämä nimenomaan. Lisäksi tuo yhden näppäimen painaminen ajossa lisää turvallisuutta kun ei tarvitse pidempään näyttöä tai näppäimiä tihrustaa. Koko kännykkään ei tarvitse edes koskea soiton aikana.
 
Olisin ottanut tulevan jatkeen tavallisilla renkailla, mutta myyjä sanoi, ettei onnistu muuta kuin vakio 16'' koossa. Silti piti talvirenkaatkin ottaa runflatteina vaikka tulevat ihan vakiokoossa. :eek: Miten jotkut ovat kuitenkin saaneet vaihdettua runfatit tavallisiin renkaisiin jo tilausvaiheessa? Sen verran mitä olen aiheeseen ehtinyt tutustua niin runflatit ovat kaiketi aika surkeat (äänekkäämmät, uraherkemmät) verrattuna tavisgummeihin.
 
Voimasavu sanoi:
Olisin ottanut tulevan jatkeen tavallisilla renkailla, mutta myyjä sanoi, ettei onnistu muuta kuin vakio 16'' koossa. Silti piti talvirenkaatkin ottaa runflatteina vaikka tulevat ihan vakiokoossa. :eek: Miten jotkut ovat kuitenkin saaneet vaihdettua runfatit tavallisiin renkaisiin jo tilausvaiheessa? Sen verran mitä olen aiheeseen ehtinyt tutustua niin runflatit ovat kaiketi aika surkeat (äänekkäämmät, uraherkemmät) verrattuna tavisgummeihin.

Nimenomaan tilausvaiheessa ne tavalliset kumit pitääkin valita, sillä muuten tulee automatic ne run flatit, jos ei asiasta sano. Tavalliset renkaat kun ovat ruksittava lisävaruste (tosin ilmainen sellainen). Tosiaan niitä tavallisia renkaita ei saa tehdastilauksesta kuin pienimmissä rengaskoissa, eli ne automallit joissa pienin vakiokoko on 16- tai 17-tuumaa. 3-sarjassa se on just se 16-tuumaa niissä malleissa joihin se mahtuu. 17-tuumaa jos on vakio, niin sitten on run flatit halusi tai ei. Monissa 3-sarjan ulkonäköpaketissa vanne on 17- tai 18-tuumaa ja ne on aina rin flatit.

Jotkut on saanu niitä vaihdettua normaaleihin kumeihin, jos myyjä on joku hyvä ystävä yms. tai sitten se on onnistunut joskus esim. pienellä välirahalla. Toki nämä ovat harvinaisia tapauksia ja helpompaa on myydä ne netissä pois. Rengasliikkeet ei niitä kovin mielellään huoli.

Toki ne voi myös yrittää myydä netissä, mutta ei niistä yleensä juuri mitään saa, kun niitä haluaa ostaa vain aika marginaalinen joukko.

Run flatit on normaaleja renkaita hieman jäykemmät, kovemmat, painavammat, kalliimmat ja niitä ei ole välttämättä joka rengasliikkeen hyllyvalikoimassakaan. Ne ovat myös autolehtien mukaan äänekkäämmät ja uraherkemmät, myös käyttäjäkokemusten mukaan asiat on näin.

BMW-autoliikkeiden talvirengaspaketit on aina Run flateilla ja aina Nokiaa. Sitten moni itkee, että kun on kakkaa. Kuka käskee ja pakottaa ottamaan talvirengaspaketin autoliikkeestä. Muualta saa renkaita monesti halvemmalla ja just sitä merkkiä sekä mallia mistä itte tykkää. En ikinä osta talvirenkaita autoliikkeestä mm. hinnan ja rajallisen valikoiman takia. Tietty jos tässäkin on kyse liisarista, niin sitten ymmärrän pakon. Voihan niinkin tehdä, että vie liikkeeseen omat renkaat ja ostaa sieltä vaan orkkisvanteet ja allelaiton.
 
Voimasavun auto kun on joku edition super hyper diiba daaba, jossa on siis Business paketti ja Sport paketti ympätty yhteen ja annettu sille joku yhteinen hieno nimihirviö, niin silloin se vakiokoko on sen 17-tuumaa ja rengas on automatic run flat eikä muuta voi valita.
 
Children of the damned sanoi:
Kuka käskee ja pakottaa ottamaan talvirengaspaketin autoliikkeestä. Muualta saa renkaita monesti halvemmalla ja just sitä merkkiä sekä mallia mistä itte tykkää.

Autoliikkeiden rengashinnat ovat kyllä aivan käsittämättömiä. Vaikka niistä laskettaisiin mitä hienoja prosentteja, niin silti hintaa jää aivan tolkuttomasti.

Jos olen ottanut talvivanteiksikin OEM:ät, olen ostanut talvirenkaat muualta ja kiikuttanut ne itse autoliikeeseen. Siellä ne on aina pyöräytetty veloituksetta vanteelle ja tarvittaessa alle. Tästä järjestelystä pitää toki sopia ennen nimen laittamista paperiin.

Harvinaisia poikkeuksia on toki ja joskus autoliikkeillä on hyviä pakettihintoja vaikkapa kampanjaviikonlopun aikana. Mutta valitettavan usein nämä paketit ovat saatavilla vain peltivanteilla.
 
Liisari on tulossa, joten talvirengaspaketti piti ottaa autoliikkeestä. Eli runflateilla on näemmä mentävä kesät talvet. Kait niilläkin pärjää... Onko noissa 16" isommissa runflatit määritelty oikein rekisteriotteessa vai voiko jatkossa ottaa tavalliset gummit ensiasennusrenkaiden tilalle? Eli pitääkö alkaa heti kuluttamaan pintaa oikein huolella jos tuntuvat huonoilta renkailta... ;D Ja kuten kaikki voi tästä päätellä niin ensimmäinen janiksen petke tulossa! ;)

Vempula sanoi:
Autoliikkeiden rengashinnat ovat kyllä aivan käsittämättömiä. Vaikka niistä laskettaisiin mitä hienoja prosentteja, niin silti hintaa jää aivan tolkuttomasti.

Joo melko jäätäviä hintoja pyytävät! Jos auto tulisi omaksi niin talvirankaat olisi tullut hankittua muualta. A3:seen sain talvirenkaat vanteineen kaupan päälle, joten luonnollisesti ne tuli otettua autoliikkeestä.
 
Oman kokemukseni mukaan ei ne runflatit nyt niin kamalat ole. Jos valita voisin, ottaisin toki tavalliset, mutta varsinkaan talvikumeilla ei asialla ole käytännössä mitään merkitystä. Ainakaan E61 kohdalla en allekirjoita uraherkkyyttä, painon ja kovemman äänentason kyllä, mutta muutenkin hiljainen ja suorituskyvytön auto (520da) niin noillakaan ei suurta merkitystä.
 
No niin, nyt on jo about 1000 kilsan edestä tuntemuksia uudesta kulkineestani ja tässä muutama huomio:

+adaptive drive aivan loistava värkki. enimmäkseen tulee comfort plus tilaa käytettyä jos/kun tiet huonoja

+-laatikko vaihtaa todella nopeasti, sport vaatii vielä totuttelua robottimaisine pykälineen

+kone antaa mukavat soundit ja vääntää todella hyvin

+kulutus kaupungissa noin 8 litraa ja maantiellä pari litraa vähempi

+penkki todella hyvä ja tyköistuva

+valitsemassani värissä ei lika näy millään vs musta superb aina likainen

+poppikone yhtä pykälää parempi kuin bolero ja oikein säädettynä täysin tyydyttävä kampe

-USB-liitäntä täysin dead, vietävä korjaamolle...molle...

+sähköinen takaluukku oikeasti hyödyllinen

-tavaratilapaketti huono vitsi vs superb

+laatufiilis todella hyvä

+jarrut loistavat

+matot todella hyvin istuvat eivätkä luista pois paikaltaan

+puheentunnistus kiva lelu

-huoltovihko puuttuu, kaikki elektronisessa muodossa

-hieman turboviivettä, vapari siinä mielessä parempi

+todella hiljainen ajossa vs superb

-liian helppo saada sakko, kun vauhti ei tunnu ja coasting petollinen

-hieman on ajotyyli muutunut "bemarikuskin" suuntaan

Lisää myöhemmin...
 
Hyvä pikaraportti FXT:llä. Mukava lukea toistekin mielipiteitä autoista.

FXT sanoi:
-hieman on ajotyyli muutunut "bemarikuskin" suuntaan

Tälle naurahdin melkein ääneen :D Itse en ole kyllä omassa ajokäyttäytymisessäni vielä huomannut mitään muutosta. Tosin ajelenkin pääosin vielä Fordilla... ;)
 
Voimasavu sanoi:
Liisari on tulossa, joten talvirengaspaketti piti ottaa autoliikkeestä. Eli runflateilla on näemmä mentävä kesät talvet. Kait niilläkin pärjää... Onko noissa 16" isommissa runflatit määritelty oikein rekisteriotteessa vai voiko jatkossa ottaa tavalliset gummit ensiasennusrenkaiden tilalle? Eli pitääkö alkaa heti kuluttamaan pintaa oikein huolella jos tuntuvat huonoilta renkailta... ;D Ja kuten kaikki voi tästä päätellä niin ensimmäinen janiksen petke tulossa! ;)

Joo melko jäätäviä hintoja pyytävät! Jos auto tulisi omaksi niin talvirankaat olisi tullut hankittua muualta. A3:seen sain talvirenkaat vanteineen kaupan päälle, joten luonnollisesti ne tuli otettua autoliikkeestä.

Voi ostaa tavalliset kumit. Otteessa ei pakoteta ajamaan Run flateilla.
 
Makkis sanoi:
Oman kokemukseni mukaan ei ne runflatit nyt niin kamalat ole. Jos valita voisin, ottaisin toki tavalliset, mutta varsinkaan talvikumeilla ei asialla ole käytännössä mitään merkitystä. Ainakaan E61 kohdalla en allekirjoita uraherkkyyttä, painon ja kovemman äänentason kyllä, mutta muutenkin hiljainen ja suorituskyvytön auto (520da) niin noillakaan ei suurta merkitystä.

Ilmeisesti run flat ei ole ihan niin paha rengas 5-sarjassa ja sitä isommissa malleissa. Huonot puolet (ajettavuus ongelmat uraherkkyytenä ja rengasmeteli) korostuu stoorien mukaan erityisesti 1- ja 3-sarjoissa, joissa on isompia malleja kapeampi raideleveys ja mm. 5-sarjaa huonompi äänieristys.

Toki run flat renkaat kehittyvät edelleen ja 3-sarjan raidelevys on myös parantunut/kasvanut tässä nykyisessä korimallissa, mutta silti nettipalstoilla ja kotimaisten autolehtien testeissä vilahtelee nykyisinkin kommentteja, että 1- ja 3-sarja olisivat edelleen uraherkkiä 17- ja 18-tuuman run flateilla ja myös melko äänekkäitä noilla renkailla. Itsekin kun kokeilin ajaa F30 3-sarjaa, jossa sport-paketti ja 17-tuuman run flatit, niin kyllä se herkemmin tunsi urat kuin urista piittaamattoman nykyinen autoni 16-tuuman korkeaprofiilisilla taviskumeilla.

Ei se ihan mahdoton ollut, mutta hieman levottomampi kuitenkin kuin oma kulkine. Tosin en sillä kauaa ajanut: Kehä ykkösellä ja kehä kolmosella muutaman pätkän.
 
Children of the damned sanoi:
Ilmeisesti run flat ei ole ihan niin paha rengas 5-sarjassa ja sitä isommissa malleissa. Huonot puolet (ajettavuus ongelmat uraherkkyytenä ja rengasmeteli) korostuu stoorien mukaan erityisesti 1- ja 3-sarjoissa, joissa on isompia malleja kapeampi raideleveys ja mm. 5-sarjaa huonompi äänieristys.

Toki run flat renkaat kehittyvät edelleen ja 3-sarjan raidelevys on myös parantunut/kasvanut tässä nykyisessä korimallissa, mutta silti nettipalstoilla ja kotimaisten autolehtien testeissä vilahtelee nykyisinkin kommentteja, että 1- ja 3-sarja olisivat edelleen uraherkkiä 17- ja 18-tuuman run flateilla ja myös melko äänekkäitä noilla renkailla.

Näin olen antanut itsenikin ymmärtää. Ei ne renkaat nyt kovin pahoilta ja äänekkäiltä tuntunut koeajetuissa 3-sarjalaisissa (316i ja 318d), mutta kyllähän tavalliset kumit paremmat kaiketi olisivat. Riippuuhan se tietysti renkaan merkistäkin, joten aika näyttää millaiset kesäkumit tulevassa on ensiasennusrenkaina ja millaiset ovat ajossa. Talvirenkaathan tulevat olemaan Nokian HKPL8:t.

Eniten mua häiritsi 318d -koeajossa moottorin äänekkyys. Tyhjäkäynnillä ja pienissä nopeuksissa sisään kantautuva moottoriääni on huomattavasti kovempi kuin A4 2.0 TDI:ssä ja A3 1.6 TDI:ssä. Ei se kovemmilla nopeuksilla enää niin pahalta tuntunut, mutta yllättävän huono äänieritys tuntui olevan konehuoneen puolella. 
 
Minä kävin koeajamassa kolmossarjan GT:n, kun se oli yksi vaihtoehdoista. Ei ole enää.

Autossa oli aivan infernaalinen rengasmelu. Alla siis runflatit.
 
Tiedoksi,että huoltovihon voi ostaa BMW:hen marmoritiskiltä mikäli sitä kaipaa.
 
völvöxc60 sanoi:
Toki renkaat saa vaihdettua, jos auto muuten on hyvä ;)

Joo, toki rengasmelu pienenee 3-sarjan bemareissa pikkupyörillä ja ilman run flatteja, mutta se rengasmelu on edelleen 3-sarjan bemarin kompastuskivi muovisen sisustan ohella. Uusi C-sarja tarjoaa tyylikkäämmän&laadukkaamman ratin ja keinonahkaa röpelömuovin sijaan. Se on myös testien mukaan oikeasti hiljainen ja hiljaisempi kuin nuo 3-sarjalaiset (mukaanlukien 3 GT). 3 GT:n ja 3-sarjan etupää päästää liikaa rengasmelua läpi. Se on sellaista kohisevaa ääntä ja toisinaan myös jyrinää.
 
Voimasavu sanoi:
Näin olen antanut itsenikin ymmärtää. Ei ne renkaat nyt kovin pahoilta ja äänekkäiltä tuntunut koeajetuissa 3-sarjalaisissa (316i ja 318d), mutta kyllähän tavalliset kumit paremmat kaiketi olisivat. Riippuuhan se tietysti renkaan merkistäkin, joten aika näyttää millaiset kesäkumit tulevassa on ensiasennusrenkaina ja millaiset ovat ajossa. Talvirenkaathan tulevat olemaan Nokian HKPL8:t.

Eniten mua häiritsi 318d -koeajossa moottorin äänekkyys. Tyhjäkäynnillä ja pienissä nopeuksissa sisään kantautuva moottoriääni on huomattavasti kovempi kuin A4 2.0 TDI:ssä ja A3 1.6 TDI:ssä. Ei se kovemmilla nopeuksilla enää niin pahalta tuntunut, mutta yllättävän huono äänieritys tuntui olevan konehuoneen puolella.

En tiedä onko se äänieristys välttämättä sen huonompi kuin Audeissa, mutta autolehtien testien mukaan nuo bemarin nelipyttyiset dieselit ovat tyhjäkäyntiääniltään rumempia ja äänekkäämpiä kuin vaikkapa Audin 2.0 TDI.

Jos bemusi ensiasennusrengas sattuu olemaan Bridgestonen Potenza RFT, niinkuin ne on monesti bemareissa olleet, niin ne on monesti kirottu alimpaan helvettiin, kun selaa noita netin keskusteluja. Good Yearit ja Michelinit ovat olleet parempia. Mukavampi kumiseos ja pyöreämpi olka = rengas ei ole niin uraherkkä run flattinakaan.
 
Mitä noihin rengasmeluihin tulee, niin näkyy menevän mielipiteet kovasti ristiin. Jotkut sanoo, että 3 GT ja muu 3-sarja on tosi hiljainen isommillakin renkailla ja hiljaisempi kuin uusi Octavia. Toiset sitten kirjoittelee, että on yhtä paha tai jopa pahempi mekkala kuin uudessa Ocussa.

Yleinen mielipide näkyy kuitenkin olevan se, että 5-sarjalainen on lähes jokaisen mielestä todella hiljainen, mutta 1- ja 3-sarjan kohdalla on mielipiteitä puolesta ja vastaan sekä sitten neutraaleja arvioita, että on ihan ok, muttei mikään erityisen superhiljainen.

Ilmeisesti ihmiskorva on niin erilainen eri ihmisillä, että sama auto koetaan hiljaiseksi, mutta myös äänekkääksi riippuen siitä kuka sitä milloinkin kuuntelee ja mihin muuhun autoon sitä vertaa.

Tietty myös tienpinta vaikuttaa meluun. Siksi koeajo pitäisikin suorittaa ajaen eri autoilla samaa tietä, niin silloin selviäisi helpommin mikä on hiljainen auto ja mikä ei ole.
 
Children of the damned sanoi:
En tiedä onko se äänieristys välttämättä sen huonompi kuin Audeissa, mutta autolehtien testien mukaan nuo bemarin nelipyttyiset dieselit ovat tyhjäkäyntiääniltään rumempia ja äänekkäämpiä kuin vaikkapa Audin 2.0 TDI.

Juu ei se äänieristys ainakaan yksin selitä tuota äänekkyyttä. Volvon ja BMW:n (nelipyttyiset) ovat käyntiääneltään rumempia. Tämä tuli koeajojen yhteydessä huomattua.

Children of the damned sanoi:
Tietty myös tienpinta vaikuttaa meluun. Siksi koeajo pitäisikin suorittaa ajaen eri autoilla samaa tietä, niin silloin selviäisi helpommin mikä on hiljainen auto ja mikä ei ole.

Jep, tämä piti lisätä, mutta ehdit muokkaamaan omaa viestiäsi ensin.  :)
 
völvöxc60 sanoi:
Toki renkaat saa vaihdettua, jos auto muuten on hyvä ;)

Niinpä.

Mutta mitäs jos koeajaja onkin henkilö joka ei tiedä noitten renkaiden 'ominaisuuksista' mitään ja lyttää auton siksi ?

Tämän takia ihmettelen miksi ns. kelvollinen auto pilataan huonoilla renkailla.