https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Audista

01/03/2023

CARIAD launches application store for the Volkswagen Group

New digital in-car experience. World premiere at the Mobile World Congress in Barcelona: The software company CARIAD launches a new uniform app store in cars of the Volkswagen Group brands.

  • Audi is the first Volkswagen Group brand to implement the experience, other brands will follow.
 
^ja joukosta puuttuu… Q4. Onko Q4:ssa joku oma käyttis, kun se ei ole tuossa listalla? Jotenkin olisi kuvitellut, että kaikki täyssähköiset on ainakin listoilla.
 
Tullut hemmetinmoinen SUV-kuume viimeaikoina. Jotenkin Suomen talvessa tuo matala A5 coupe hieman tympäsee. Audista en haluaisi luopua ja bensahybridi pitäisi seuraavan olla, joten katseet kääntynyt budjetin rajoissa Q5. Onko nuo minkälaisia ajettavia ja onko yhtään jykevämpi kuin a4/a5 kori? Jotenkin kaipaisi autolta ehkä hieman enemmän jämäkkyttä ja kokoa. Kannattaako suoraan nostaa budjettia ja kääntää katseet Q7? Niissä vaan halvimmat käytetyt lähtee tällä hetkellä 80k, joka on vähän liian rapsakka hinta.
Vaihdoin viime kesänä vuoden vanhan melko tappiin varustellun (itse ruksitut varusteet) A4 Avantin vuoden -20 Q5 TFSIe 55:een. Rahallisesti aivan järjetöntä, mutta Q5 koeajo vakuutti sen verran, että tulipahan taas sitten tehtyä tyhmästi.

Jykevä tuo Q5 on, akuston kanssa painoakin kertynyt jonkin verran ja sen huomaa sekä hyvässä että pahassa. Itse pidän juuri tuosta jykevyydestä, auton hiljaisuudesta (19'' vanteet, mutta korkeaprofiiliset renkaat) ja mukavuudesta. Tehoakin tuossa tarpeen tullen riittää. Auton koko on omaan makuun juuri sopiva, mutta tuohan on puhtaasti jokaisen omien mieltymysten mukaan menevä asia.

Kun itse etsin viime vuonna keväällä/alkukesästä Q5 kohtuullisilla kilsoilla ja omilla minimivarusteilla, eli sähk.penkit, keyless go, B&O, matrix (taitaa olla kaikissa Q5:ssa), peruutuskamera, 55 -versiona, niin ei ihan jonoksi asti vaihtoehtoja ollut. Tässäkään ei ollut kameraa, mutta Audin alkuperäinen asennettiin K-autolla eikä maksanut kovin paljon.

Kesällä on sähköllä menty parhaimmillaan 48km, nyt talvella esilämmityksestä ja pakkasasteista riippuen 25-35 kilsan paikkeilla.
 
Onko nyt tosiaan niin, että Q6:een ja joihinkin muihin olisi tulossa Android Automotive? Mikähän järki on kehittää useampaa käyttistä saman firman autoihin. Vai totesiko volkkari, ettei MEB-softasta tullut mitään ja mennään Androidiin? Tosin tällä hetkellä ei ole lainkaan varmaa, että muutos olisi parempaan päin.
 
Audin toimitusjohtaja Markus Duessmann on vahvistanut AutoBild-lehdelle, että Audi tulee muuttamaan mallimerkintöjään. Jatkossa parilliset numerot eli esim. A4, A6, Q4, Q6 ja Q8 on varattu sähköisille malleille ja parittomat (esim. A5, A7, Q5 ja Q7) polttomoottorimalleille. Näin ollen esim. tänä vuonna julkistettavasta nykyisen A4:n seuraajasta tuleekin A5 ja ilmeisesti nykyinen A6 muuttuu faceliftin yhteydessä A7:ksi. Sähkömalleissa pidetään kuitenkin edelleen e-tron -lisänimi mukana. Haastattelussa Duessmann ei sanonut, miten esim. nykyisille A5- ja A7-malleille on suunniteltu.

https://www.autobild.de/artikel/mar...er-verbot.-modellbezeichnungen.-22597021.html

Sinänsä selkeä toi uusi numerointi, mutta toisaalta sekoittaa pakkaa aika paljon nykyisten mallien osalta.
 
miten esim. nykyisille A5- ja A7-malleille on suunniteltu.

No nämähän voisi mennä loogisesti esim. niin, että jos A4:stä tulee A5, niin ne ovat sitte A5 sedan ja A5 avant, ja sitten taas nykyiset A5:t ovat uudistuksen jälkeen A5 coupe ja A5 sportback. Sama A7:ssa, eli tuo nykyinen säilyisi A7 sportbackina ja sitten uudelleen nimetyt A6:t olisivat A7 sedan ja A7 avant.

Noinhan se on käytännössä ollut tähänkin asti kun A4 ja A5 ovat sisustaltaan täysin identtisiä keskenään, samoin A6 ja A7. Eli vain koppa on ollut eri.
 
Ei taida Audinkaan mallien määrä olla lisääntymässä jatkossa, kun tällä päätöksellä karsitaan mahdollisten logiikkaan mahtuvien mallien määrää. Nythän numerot jo loppuivat, kun Q8 e-tron nimettiin hieman harhaanjohtavasti Q8:aan nähden.
 
Minua kyllä ihmetyttää nuo lausunnot 20 uudesta mallista parin vuoden sisään. Vai onko tuossa laskettu korivariantitkin eri malleiksi? Jolloin maasturimallit lasketaan aina kahteen kertaan, SUV ja sportback. Samoin muista malleista Sedan, Avant, Sportback, mahdollinen coupe, erikseen?
 
^eiköhän se mene juurikin noin. Toivottavasti nyt ei eri moottori- ym. vaihtoehtoja lasketa. Johan Qr:stä saa 8 vai 10 eri kombinaatiota.
 
VW:n tulevien mallien määrässä ainakin oli faceliftitkin mukana, esim. ID.4 ja ID.5. Mutta hyvä, että Audillakin alkaa jotakin tapahtua. Melko vähäistä ollut heillä uutuuksien määrä viime vuosina.
 
Joku taho itse tuunannut tuon kuvan, ei siis ole tuonnäköistä A3:sta Audilta tulossa.
 
Tuota tekstiä kun luki, niin siinä mainittiin että kuvan pohjana on käytetty jotain vuonna 2019 julkaistua konseptikuvaa ja sitä on sitten muokattu ja lopputulos oli tuo. Tiedä sitten onko tuosta vanhasta konseptista mitään poikimassa.
 
Toisesta ketjusta:
Näin paljon maksoi Volkswagenin ID.4 -sähköauton ajoakun korjaaminen – ”Uskomattoman kallista” https://www.is.fi/autot/art-2000009551372.html
”Samaa Volkswagen MEB -perusrakennetta käyttävät VW ID.4:n ohella myös Audi Q4 e-tron, Audi Q5 e-tron, Cupra Born, Ford Explorer EV, Skoda Enyaq sekä Volkswagenin ID.3, ID.5, ID.6 ja ID.Buzz -sähköautot.”

Mikä on Q5 e-tron? Jos se on TFSI e, niin ei kai se ole MEB-alustalla? Vai onko?
 
Toisesta ketjusta:

”Samaa Volkswagen MEB -perusrakennetta käyttävät VW ID.4:n ohella myös Audi Q4 e-tron, Audi Q5 e-tron, Cupra Born, Ford Explorer EV, Skoda Enyaq sekä Volkswagenin ID.3, ID.5, ID.6 ja ID.Buzz -sähköautot.”

Mikä on Q5 e-tron? Jos se on TFSI e, niin ei kai se ole MEB-alustalla? Vai onko?
Taitaa Kiinassa olla myynnissä myös Q5 e-tron, joka on MEB-alustalla. Täällä myynnissä oleva Q5 on sitten eri auto. Myös tuossa mainittu Volkkarin ID.6 on vain Kiinan markkinoille tarkoitettu
 
  • Tykkää
Reaktiot: MRe
Uusikoppaisia A6 ja Q5 näkee hyvin vähän liikenteessä. Oikein hämmästyin, kun näin uudenmallisen A6 Vantaalla. Q5 en ole nähnyt yhtään. Mistä tämä voi johtua? Liian kovat hinnat / toimitusongelmat tms?
 
A6 Avantia näkee ainakin Pirkanmaalla aika usein, sedania harvemmin? Johtuu varmaan siitä että niitä tietysti bongailee helpommin kun sellasella itse köröttelee.

Ohjaamon vanhanaikaisuutta en kyllä allekirjoita, (plugarin)hybriditekniikkakin oli edellä vs. BMW 5 / Volvo V90 ja merkittävin syy miksi sellaiseen päädyttiin.

Hinnoittelu on kyllä aika käsittämätön.