https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Audista

tuRboman sanoi:
Aika yllättävää, että tuolla koeajossa edellä auto oli puolet ajasta täysin etuvetoinen? Jotenkin tämä kieltämättä on aika pahassa ristiriidassa Quattro mielikuvan kanssa. Olkoonkin, että samalla markkinointitermillä on myyty myös Haldex varusteista autoa.

Ei sillä, että tuo mielestäni mitenkään huono olisi. Tuskin, kun Audin inssit on sillä päättäneet Quattrot jatkossa varustaa. Lähinnä taitaa olla kyse juuri siitä sladissa ajon onnistumisesta. Softaajille taas töitä tiedossa! ;)

Aivan samoilla termeillä "pre-emptive" jne on Haldex ja muut kaupanneet järjestelmiä jo varmaan kymmenen vuotta. Toki Audi pistää paremmaksi nelivedon kytkeytyessä puoli sekuntia ennen kuin sitä tarvitaan!

Ymmärsinkö tekstiä väärin kun ajattelin, että itse voimanjako tapahtuu periaatteessa torsenin avulla. Mutta takaveto voidaan irroittaa/kytkeä halutessa?
Mihin kohtaan tekstissä viittaat?

Ei noissa rakennetta esittelevissä animaatioissa ainakaan näy vaihdelaatikon päässä kuin monilevypakka, ihan kuten vaikkapa Haldexin (lue nykyisin BorgWarner) ratkaisussakin. Sitä vain käytetään sähkömoottorilla, ei hydraulipaineella, se on tuossa tekstin mukaan se juttu. Miten muuten Subarun vtd-malleissa olevaa monilevykytkintä kiristetään, sähköllä vai hydrauliikalla? Sehän on aika erikoisesti siellä lineartonic-laatikon sisällä. Entäpäs Bemarin ratkaisussa?
 
Luin tuon edellä linkatun CAR-lehden tekstin näköjään hätäisesti. SIinähän kerrotaan, että Torsen jatkaa uuden ultran rinnalla. Siis erikseen, ei samassa järjestelmässä! Tollo mikä tollo!!

Subarun mainosmateriaalista löyhästi muistelen Lineartronic & Active torque split version ollessa kyseessä, ohjaus tapahtuu sähköisesti. Ei siis hydraulisesti. Rakenne on tosiaan aika erilainen kuin toisilla. VTD versiossa ( 6 cyl, ei CVT ) ohjataan hydraulisesti ja keskitasauspyörästön kautta esisuhteen ollessa 45/55.

Tuosta Audista ei ilmoiteta mitään lähtösuhdetta ilmeisesti siksi, että takaveto voidaan kokonaan kytkeä irti?
 
tuRboman sanoi:
Luin tuon edellä linkatun CAR-lehden tekstin näköjään hätäisesti. SIinähän kerrotaan, että Torsen jatkaa uuden ultran rinnalla. Siis erikseen, ei samassa järjestelmässä! Tollo mikä tollo!!

Subarun mainosmateriaalista löyhästi muistelen Lineartronic & Active torque split version ollessa kyseessä, ohjaus tapahtuu sähköisesti. Ei siis hydraulisesti. Rakenne on tosiaan aika erilainen kuin toisilla. VTD versiossa ( 6 cyl, ei CVT ) ohjataan hydraulisesti ja keskitasauspyörästön kautta esisuhteen ollessa 45/55.

Tuosta Audista ei ilmoiteta mitään lähtösuhdetta ilmeisesti siksi, että takaveto voidaan kokonaan kytkeä irti?
Sekaannuin jo itsekin noiden Subarun eri variaatioiden nimistä. Tarkoitin juuri tuota active torque splittiä, joka on lineartronicin parina, hyvä kun tarkensit ja kommentoit molempia. Olen aina ihmetellyt miten siinä on ratkaistu tuo monilevykytkimen kuormittumisongelma. Sitä kun siis ikään kuin koko ajan kiristetään. Sama juttu koskee itse asiassa myös bemarin xdrivea. Tuo VTD on sitten planettapyörästöineen monella tapaa 4matic-sukuinen, se olisi hieno systeemi, mutta sitä he huononpuoleisesti tarjoavat.
 
vakio sanoi:
Mitähän nyt "aidon" quattron kannattajat tähän selittävät...

Ei mitään. Täyttä sontaahan tuo on.

Hyvä kuitenkin että jonkun elämä (todistetusti) tästä uutisesta kirkastui.


 
Pekka T sanoi:
Niin, Torsen ja kruunutasauspyörästö ovatkin liian hyviä ollakseen totta.

Entisenä quattro -kuskina olen Pekan kanssa samaa mieltä. Jos Audin ostaisin, niin vanhan koulukunnan miehenä haluaisin kruunutasauspyörästön.
 
Alltour sanoi:
Olen aina ihmetellyt miten siinä on ratkaistu tuo monilevykytkimen kuormittumisongelma. Sitä kun siis ikään kuin koko ajan kiristetään.

Samaa yksityiskohtaa olen minäkin monesti ihmetellyt. Jos nyt ajatellaan, että monilevykytkin on lukittu niinkin suurella voimalla, että voimanjako on 60:40 ja voimalinjassa ei ole keskitasauspyörästöä, niin mutkaan ajaessa monilevylukkoon kohdistuu erittäin kova lämpökuorma.

Sitten kun tätä faktaa vertaa siihen, että CVT Subarun monilevykytkin ylikuumeni TM:n nelikkotestissä liukkalla pinnalla, niin tilanne muuttuu entistä kummallisemmaksi. Liukkaalla pinnallahan keskitasausta ei tarvita, joten monilevykytkimen lämpökuorma pitäisi periaatteessa olla tässä tilanteessa alhaisempi. Sehän on vain lukittu. Jos siis sama kytkin kestää mukisematta normiajot missä tahansa mutkissa 60:40 -jaolla.

Mutta se iso mutta. Jos tarkastelee Subaru englanninkielisiä materiaaleja, niin voimanjaoksi kerrotaan aina usually 60:40. Tämä jättää luonnollisesti kaikki portit auki mille tahansa, jos joku joskus alkaa asiaa tutkimaan. Subaruhan ei ole missään kertonut mikä vaihteluväli on. TM kertoo sen olevan 60:40 - 50:50, mutta tätä tietoa ei kyllä löydy mistään Subarun julkaisemasta englanninkielisestä materiaalista.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin itse en usko, että CVT-nelikon voimanjako on maantiellä ajaessa 60:40. Mutta kyse on toki vain luulosta ja uskomuksesta. Mitään faktaa ei ole esittää asiasta suuntaan tai toiseen.
 
clima sanoi:
Hyvä kuitenkin että jonkun elämä (todistetusti) tästä uutisesta kirkastui.

Viittaatko kenties minuun? Sarkasmi on vaikea laji ja taisin taas epäonnistua.

Minulle ei tuottaisi mitään ongelmia ostaa tuollaista quattroa, jos katsoisin tällä uudella nelivedolla varustetun Audin muuten täyttävän tarpeeni. Ei sen hankinta ainakaan nelivedon toteutuksesta jäisi kiinni. Valitettavasti tämä tuleva A4 Allroad on vain liian pieni perheemme tarpeisiin. Muuten voisin olla kiinnostunutkin. No, levittäytyyhän tuo ratkaisu aikanaan muihinkin malleihin. Mietitään sitten uudestaan. Hyvin olen nykyisessä lahnassani olevalla lelu-Haldexillakin pärjännyt. Tuossa IV sukupolven Haldexissa kun on aina takanakin pieni veto päällä, niin se varmaan pitääkin luokitella jatkuvaksi nelivedoksi, kun taas uusi quattro ei sellainen enää ole...  ;)

 
Mielenkiintoista tulee olemaan, jos samoissa malleissa voi valita perinteisen quattron tai tämän ultraquattron. Hintaero Suomen autoverotuksen jälkeen saattaa olla ihan merkittävä CO2 päästöerojen jälkeen.

Tämän talven liukkailla olen leikkinyt bemun xDrivellä (2013) sekä tuolla vaimon quattrovanhuksella. ESP poiskytkettynä kumpikin piirtää lumihangen päälle hienot luistojäljet. ;D
 
JiiJii71 sanoi:
Mielenkiintoista tulee olemaan, jos samoissa malleissa voi valita perinteisen quattron tai tämän ultraquattron. Hintaero Suomen autoverotuksen jälkeen saattaa olla ihan merkittävä CO2 päästöerojen jälkeen.

Tämän talven liukkailla olen leikkinyt bemun xDrivellä (2013) sekä tuolla vaimon quattrovanhuksella. ESP poiskytkettynä kumpikin piirtää lumihangen päälle hienot luistojäljet. ;D
Mistä päättelit, että perinteinen ratkaisu jäisi edelleen ruksittavaksi optioksi? Tuossa artikkelissa taidettiin sanoa, että perinteinen tekniikka jää tuotantoon rinnalle, mutta ajattelin, että näin olisi vain eri mallien osalta. Eli siis niin, että uusi ratkaisu korvaisi vanhan hiljalleen lähes koko mallistossa. Voi tietysti olla, että tein väärän tulkinnan.
 
Kyllähän nelivedon tulevaisuus on napa(sähkö)moottori joka pyörässä ja pirusti akkuja  ;D

eli B9:llä pitää mennä hamaan tulevaisuuteen.  8)
 
vakio sanoi:
Tuossa IV sukupolven Haldexissa kun on aina takanakin pieni veto päällä, niin se varmaan pitääkin luokitella jatkuvaksi nelivedoksi, kun taas uusi quattro ei sellainen enää ole...  ;)

Ihan hauska huomio ;) 4. ja 5. sukupolven Haldexeissahan on tosiaan aina takapaa vähintään 5-10 prossalla mukana, jos veto on päällä. Tässä uudessa ULTRAssa takapää on kokonaan irti voimalinjasta. Tuossa artikkelissa oli ajettu ilmeisesti jotain serpentiiniä, mikä vaatii siis toistuvia kiihdytyksiä ja siinäkin takapää oli jollain prosenteille mukana vain puolet ajasta. Normimaantiellä takapää on siis ilmeisesti kokonaan pois pelistä, jotta pääsee pisaralla pisimmälle.
 
Eilen ajelin hetken Audin perässä. Q3 tai Q5, en päässyt tarpeeksi lähelle lukemaan, enkä osaa tunnistaa noita toisistaan kuin aivan vieressä. Mutta se mikä ihmetytti, takavalot (vilkku ja jarruvalot) oli tuplattu. Nuo toimivat samanaikaisesti sekä ylhäällä varsinaisessa valaisimessa, että myös takapuskurin kulmissa. Vakio vai koodailtu?
 
Kohta on enää yksi vetopyörä, toinen edestä  8)
Ei vaiskaan.... mutta ennen tuollaista piti vielä tilata Loq malli. Saa juuri kesäksi  ;D
 
tai sanoi:
Eilen ajelin hetken Audin perässä. Q3 tai Q5, en päässyt tarpeeksi lähelle lukemaan, enkä osaa tunnistaa noita toisistaan kuin aivan vieressä. Mutta se mikä ihmetytti, takavalot (vilkku ja jarruvalot) oli tuplattu. Nuo toimivat samanaikaisesti sekä ylhäällä varsinaisessa valaisimessa, että myös takapuskurin kulmissa. Vakio vai koodailtu?

Ainakin Q3:n takavalot palavat vakiona vain varsinaisessa valaisimessa, jos takaluukku on kiinni. Luukun ollessa auki valot ovat puskurin valaisimissa.
 
Rauska sanoi:
Kiitos, siis Land of Haldex - mallit tulossa  8)

Eihän siinä ole Haldexia ;) Sitähän nuo kovasti nyt painottavat. Ei ole hidasta ja rupuista Haldexia, vaan ULTRAnopea joku muu. Niin nopea, että se kytkee takapään mukaan jo puoli sekuntia etukäteen.

Eli siis Land of First ever FWD quattro -mallit tulossa!
 
Perjantai iltaan kysymys. Mistä löytyy Audi A3 8l 1,6 8v koneen syylärin puhaltimen lämpötila-anturi?. Yritin tuota katsella, mutta ei omaan puusilmään osu...
 
Dodih, nyt on vielä illan päätteeksi vaihdeltu toinen jäähdytysnesteen lämpötilan anturi rouvan autoon. Vikana siis obd-Vikakoodinlukijalla saatu vikakoodi " p1293 jäähd. nesteen termostaatti +/-"

Ensin vaihdoin sen vihreän, nelinapaisen anturin lohkon kupeesta ja nyt syylärissä kiinni olevan kaksinapaisen harmaan anturin. Vielä hyllyssä odottelee tuo flektin anturi, jonka hätäpäissäni Motonetista ostin. Kahtellaan pysyykö vika nyt poissa. Liekkö tuo vcds-osaisi tarkemmin kertoa vikaa, mutta uusitaan nyt näin alkuun ainakin osa kerrallaan  :D
 
Uutta (siis faceliftattua) kolmosta pukkaa toukokuussa, liittyneekö siihen ettei konfiguraattorissa pääse tällä hetkellä rakentelemaan ollenkaan A3 Sportbackia.  :eek: Sedania kyllä tarjotaan.

Olisin vaan halunnut katsoa, saako A3 e-troniin webastoa tehtaalta, kun ei sitä yhdessäkään käytetyssä myytävän olevassa yksilössä näy olevan. Saksan konfiguraattorista kyllä löytyy, sekä Sportback että webasto e-troniin.
 
Mika_M sanoi:
Uutta (siis faceliftattua) kolmosta pukkaa toukokuussa, liittyneekö siihen ettei konfiguraattorissa pääse tällä hetkellä rakentelemaan ollenkaan A3 Sportbackia.  :eek: Sedania kyllä tarjotaan.

Olisin vaan halunnut katsoa, saako A3 e-troniin webastoa tehtaalta, kun ei sitä yhdessäkään käytetyssä myytävän olevassa yksilössä näy olevan. Saksan konfiguraattorista kyllä löytyy, sekä Sportback että webasto e-troniin.
Eipä löydy Sportbackin hinnastoakaan, mutta Sedaniin löytyy. Lisävarustehinnaston perusteella sanoisin, että tuohon on saanut tehdaswebaston. Ainoastaan 1.6 TDI ultraan oli maininta ettei saa.