https://yliteippaus.fi/

Yleistä autoista

Ei ole toiminut Sitikoissani. C5:ssä oli erikseen nappi jolla sai raotettua kaikkia laseja vähän tai hiukan enemmän, mutta ei kokonaan alas. Lähtökohdaltaan halvemmassa Berlingossa taas ei ole mitään tuuletustoimintoa.
 
Hätkähdyttävää toisaalta, että miten eri automerkkien suunnittelijat tekevät samankaltaisia ratkaisuja muotoilussa. Vanhempaa kalustoa kuvassa, mutta idea on nähtävissä. Voi sanoa: ” Design Is Dead” 😏.

7FEE5D68-29A8-424B-9E16-260088816D5A.jpeg
 
Hätkähdyttävää toisaalta, että miten eri automerkkien suunnittelijat tekevät samankaltaisia ratkaisuja muotoilussa. Vanhempaa kalustoa kuvassa, mutta idea on nähtävissä. Voi sanoa: ” Design Is Dead” 😏.
Sellaisia autoja tietenkin tehdään joita asiakkaat ostavat ja kun ihmiset luulevat tarvitsevansa päivittäin hellan kuljetuskapasiteettia, niin tuossa ollaan. Lisäksi tuo malli on halpa :(
 
Hätkähdyttävää toisaalta, että miten eri automerkkien suunnittelijat tekevät samankaltaisia ratkaisuja muotoilussa. Vanhempaa kalustoa kuvassa, mutta idea on nähtävissä. Voi sanoa: ” Design Is Dead” 😏.

katso liitettä 90677
Äkkispäätä kaikki samanlaisia kopperoita, vaikka hintaluokka vaihteleekin paljon. Itsen en noista oikein jaksa innostua, perus viistoperä tai sedani/farkku on 99% paremman näköinen ja monesti perinteinen korimalli olisi vielä ihmisten tarpeisiin sopivampikin, mutta kun suv on niin trendikäs.
 
, mutta kun suv on niin trendikäs.
Ei SUVin trendikkyys ainakaan meillä ole vaikuttanut, vaan mukavuus kun ei lonkkavaivaisten tarvitse tien pinnassa istua. Ja meitä samoin ajattelevia senioreja on paljon. Lisäksi perheen äidille lasten kuljetus päiväkotiin on helpompaa.

Tämä siis Qashqai-luokan autojen kanssa.
 
perus viistoperä tai sedani/farkku on 99% paremman näköinen ja monesti perinteinen korimalli olisi vielä ihmisten tarpeisiin sopivampikin, mutta kun suv on niin trendikäs.

Millä tavalla perinteinen korimalli olisi ihmisten tarpeisiin sopivampi? Ja jos perinteistä mallia perustellaan ensisijaisesti ulkonäöllä, onko se silloin enemmän tarpeiden vai mieltymysten mukaan valittu? Ja jos mieltymysten, niin kumpi valinta on tehty todennäköisimmin siltä pohjalta jota vastaan argumentoidaan "trendikkyydellä"?
 
Jos otetaan vaikka perus 4 henkinen perhe ja aletaan miettimään heille autoa. Lapset sen verran isoja, että kykenevät itse kömpimään autoon, eikä vanhemmilla lonkka/selkä- tms. ongelmia. Budjettia vaikka 35k€. Tuossa hintaluokassa on jo jonkunverran valinnanvaraa, mutta otetaan vaikka Qahsqai VS Ocu. Farkku-Ocussa on iso tavaratila ja kynnys on miellyttävän matalalla ja sisällä on kaikille perheenjäsenille asialliset tilat. Qashqai on korkea ja sinne on helpompi kömpiä kyytiin ja akseliväli aikalailla sama, joten matkustajien tiloissa ei liene isoja eroja. Mutta Qashqain kontti on Ocuun verrattuna pieni. Ajossa merkittäviä eroja tulee jo siitä, että Qashqai on korkeampi = huojakkaampi ja korkeuden takia vie myös enemmän soppaa kuin matalammalla leijuva Ocu.

Jos ajatellaan ettei esimerkkiperheellä ole mökkiä missään tontunperseessä, niin en minä tuossa keksi mitään syytä, miksi SUV olisi yhtään perinteistä farkkua parempi ratkaisu. Mutta jokainen saa valita just semmoisen pelin kuin haluaa ja mihin rahkeet riittää.
 
Kyllä se käytännöllisyys tuossa SUV-buumin mukana on tullut perheisiin.

Octavian kontin periltä kun jotain ostoskassia tai muuta onkii, niin rouvalla voi hame tai jumppaleggarit sotkeentua. Ei kiva... Mutta SUV-korissa on yleensä korkeampi (ja lyhyempi) kontti niin kummasti sinne takaosaan yltää paremmin. Toisaalta SUV.ssa on ihan "oikeitakin" juttuja tuon korkeuden mukana - sieltä näkee vaan jossain määrin paremmin havainnoimaan liikennettä. Sen lisäksi tosiaan että autoon operointi ja sieltä pois operointi on vaan sujuvampaa ilman mitään liikuntaelinvammojakin. Välttämättä se ei siis mitään mökkeilyä tarvi että nämä Volkkarin Taigot, T-crossit, T-rocit, Tiguanit yms. on osottautuneet suosikeiksi siinä missä se farkku-Golf vaikkapa on menettänyt ostajia.

Välttämättä tuollainen SUV ei ole mikään kiikkulauta - 75tkm ajelin mokomalla "pikkusuvilla" eikä sitä mitenkään kiikkulaudaksi osannut sanoa, siinä missä esim itse olen paria Octaviaa moittinut erittäin oudosti viritetystä alustasta tuossa kesällä. Aina ei siis voi voittaa. Nämä on mielipidejuttuja ja semmoista "yhtä ja oikeaa" ratkaisua ei ole.
 
Jos otetaan vaikka perus 4 henkinen perhe ja aletaan miettimään heille autoa. Lapset sen verran isoja, että kykenevät itse kömpimään autoon, eikä vanhemmilla lonkka/selkä- tms. ongelmia. Budjettia vaikka 35k€. Tuossa hintaluokassa on jo jonkunverran valinnanvaraa, mutta otetaan vaikka Qahsqai VS Ocu. Farkku-Ocussa on iso tavaratila ja kynnys on miellyttävän matalalla ja sisällä on kaikille perheenjäsenille asialliset tilat. Qashqai on korkea ja sinne on helpompi kömpiä kyytiin ja akseliväli aikalailla sama, joten matkustajien tiloissa ei liene isoja eroja. Mutta Qashqain kontti on Ocuun verrattuna pieni. Ajossa merkittäviä eroja tulee jo siitä, että Qashqai on korkeampi = huojakkaampi ja korkeuden takia vie myös enemmän soppaa kuin matalammalla leijuva Ocu.

Nyt teet olettaman, että kaikki arvostaisivat juuri noita asioita joita Octavia tarjoaa. Teet sen luultavasti siitä perspektiivistä joka on omasi. Mutta kun sinun preferenssisi eivät ole jonkun toisen preferenssit.

Itsellä on esimerkiksi ollut se farkku-Octavia. Ja niitä SUVeja. Octavia oli omista näkökulmista aivan tolkuttomasti paskempi niin yksin ajoon kuin perheautona. Kyllä, esimerkiksi mainitsemasi ero korkeudessa on ihan totta ja miten se vaikuttaa ajoon -- mutta se että se olisi automaattisesti huono asia on vain sinun tulkintasi. Minusta Octavia oli pirun epämukava. Ajan paljon mielummin pehmeämpialustaisella SUVilla, joka on huojakkaampi, mutta mukavampi.

En voi kuitenkaan omien mieltymysteni perusteella lähteä väittämään että joku muu joka olisi valinnut toisin, olisi "valinnut väärin" tai "valinnut koska trendit" tai yhtään mitään.
 
Minulle nämä automallimieltymykset on paljolti mielikuva-asioita ja toisaalta tarpeen tuomaa tarkoituksenmukaisuutta.

SUV - vaimo tykkkää, käytännöllinen korkeus, ajomukavuus, ketteryys kaupungissa

SEDAN - muoto tuo mieleeni vapauden perhe-elämän tuomista pakotteista, harrasteauto (en voisi "cruisailla" millään korkealla autolla, se vain ei sovi), mukavuus

PAKETTIAUTO - erittäin tarkoituksenmukainen, hyvä näkyvyys

FARKKU - niin, kyllä minä farkustakin tykkäsin oikein paljon. Mukava, hyvä ajovakaus.
On nämä omaan silmään useimmiten tyylikkäämpiä kuin vastaavan hintainen/kokoinen SUV

Pidän oikeuden muuttaa mieipidettäni. 😉
 
Meillä on ollut viimeisen 10 vuoden aikana farkkua, matalaa hatchbackia ja cittareita. Jos joku näistä pitäisi valita Suomeen arkiseksi, ympärivuotiseksi käyttöautoksi, niin nelikkocittari olisi täysin selkeä valinta. Ei olisi edes mitään tarvetta miettiä asiaa.

Eikä meillä ole edes mitään erämaamökkiä, minne pitäisi ajella ympäri vuoden. Vastaavia maasto-ominaisuuksia tarvitaan kuitenkin ihan pk-seudun talvessa, jos lunta sataa reilummin. Parkkipaikat kun on usein sellaisten auravallien takana, että vajakkisedanilla sinne ei ole yhtään mitään asiaa. Tai jos pitää lähteä ruudusta pois, niin sedanin kanssa joutuu ensin lapiohommiin. Cittarilla painaa kaasua ja ajelee kotiin.

Ja talvirenkaiksi kun vielä laittaa kunnon cittaripullat, niin johan on arkinen ajaminen luppoista. Kesällä voi sitten mennä vähän matalammalla profiililla. Eikä meidän cittari kyllä mikään huojakka ole. 45-sarjan renkaat ja sporttialusta tässäkin on.
 
Nyt teet olettaman, että kaikki arvostaisivat juuri noita asioita joita Octavia tarjoaa. Teet sen luultavasti siitä perspektiivistä joka on omasi. Mutta kun sinun preferenssisi eivät ole jonkun toisen preferenssit.

Itsellä on esimerkiksi ollut se farkku-Octavia. Ja niitä SUVeja. Octavia oli omista näkökulmista aivan tolkuttomasti paskempi niin yksin ajoon kuin perheautona. Kyllä, esimerkiksi mainitsemasi ero korkeudessa on ihan totta ja miten se vaikuttaa ajoon -- mutta se että se olisi automaattisesti huono asia on vain sinun tulkintasi. Minusta Octavia oli pirun epämukava. Ajan paljon mielummin pehmeämpialustaisella SUVilla, joka on huojakkaampi, mutta mukavampi.

En voi kuitenkaan omien mieltymysteni perusteella lähteä väittämään että joku muu joka olisi valinnut toisin, olisi "valinnut väärin" tai "valinnut koska trendit" tai yhtään mitään.
Olenko väittänyt että joku on valinnut väärin? Jokainen voi tehdä valintojaan ihan millä perusteella lystää ja minun mielestä pitää hyväksyä se että jonkun mielestä ne valinnat on ehkä outoja/huonoja tai että parempiakin olisi, ja esittää kritiikkiä niistä. Se että joku valitsee vaikka sen Qashqain Ocun sijaan ei ole väärä valinta, mutta minun mielestä tuommonen perusfarkku on pirusti parempi valinta kuin mukamaasturi.
 
Olenko väittänyt että joku on valinnut väärin? Jokainen voi tehdä valintojaan ihan millä perusteella lystää ja minun mielestä pitää hyväksyä se että jonkun mielestä ne valinnat on ehkä outoja/huonoja tai että parempiakin olisi, ja esittää kritiikkiä niistä.

Etkö sä juuri niin väittänyt? Tai no, et sanonut että "vääriä", mutta implisiitteesesti kai niin sanotaan jos sanotaan että auto ei ole valittu siksi että se sopii käyttäjälleen vaan siksi että se on trendikäs.

monesti perinteinen korimalli olisi vielä ihmisten tarpeisiin sopivampikin, mutta kun suv on niin trendikäs.

Oikeastihan sinä et voi tietää alkuunkaan miksi joku on autonsa valinnut -- ja sopiiko se hänen tarpeisiinsa vai ei. Täysin riippumatta siitä olisiko se sinulle sopiva valinta. Ihan yhtä turha mun on mennä ihmettelemään miksi joku muu ajaa farkulla vaikka minulle SUV sopii paremmin.

Omiin tarpeisiini pohjautuva kritiikki ei tuo mitään arvoa jollekin toiselle jolla on erilaiset tarpeet.
 
Viimeksi muokattu:
Se on täysin turhaa kommentointia, että sanoo jonkun ostavan cittarin vain koska se on on trendikästä. Vaikea uskoa, että aidosti moni näin tekisi. Halvemmallahan pääsisi, jos ostaisi sedanin. Ilmanvastusta on kuitenkin selvästi vähemmän.

Eli porukka on valmis maksamaan lisähintaa siitä ilosta, että saavat ajaa cittarilla. Eli ihan maalaisjärjelläkin voinee olettaa, että siellä on oltava taustalla jotain todellisiä syitä cittarin hankinnalle.

Mä ajan cittarilla, mutta samaan aikaan ymmärrän hyvin sen, että joku haluaa ajaa vaikka sedanilla. En lähde sedanin ostaneita haukkumaan, koska ei siihen ole mitään syytä. Jokainen ostaa sellaisen korimallin kuin haluaa. Miksi ihmeessä pitäisi esittää edes kritiikkiä siitä, että joku ostaa jonkun korimallin. Jos kyseinen korimalli ei ole omaan makuun sopiva, niin se ei ole riittävä syy lähteä esittämään kritiikkiä toiselle hänen valinnoistaan.

Jos taas joku sedanin omistava kirjoittaa, että tässä on niin iso tavaratila, että tämän on pakko riittää jokaiselle, niin sitä kommenttia voi taas kritisoida. Voi ihan hyvin kyseenalaistaa sen, että onko sedanin lastausluukku kaikkien tarpeisiin sopiva. Tämä kritiikki on eri juttu kuin se, että lähdetään yleisesti kritisoimaan cittarin valintaa hölmöksi tai vääräksi.

Sähköautot toki muuttavat tilannetta siitä mitä se ennen oli. Moni sähköcittari kun omaa sedanin maavaran ja sedanin matalat penkit. Eli siinä alkaa osittain yhdistymään molempien korimallien huonot puolet.
 
SEDAN - muoto tuo mieleeni vapauden perhe-elämän tuomista pakotteista, harrasteauto (en voisi "cruisailla" millään korkealla autolla, se vain ei sovi), mukavuus

SEDAN - muoto tuo mieleeni vapauden perhe-elämän tuomista pakotteista, harrasteauto (en voisi "cruisailla" millään korkealla autolla, se vain ei sovi), mukavuus
Eikös vapaus perhe-elämän pakotteista huutaisi aito coupe ja/tai avoautoa, eikä "pappa-sedania" :) Vitsi, vitsinä. Monet sedanit on mittausuhteiltaan ja designiltaan coupejen veroisia.
 
^Takavuosina kaveri oli ostanut Fiat 128:n kaksiovisena. Huomautin siitä hänelle johon mies totesi, että "yksiovisena ei saanut".

Ei ollut silloin vielä perhehuolia😁