https://yliteippaus.fi/

Yleinen BMW vikaketju

P

pokkus

Vieras
Eipä herätä hurjaa luottamusta Bemarin laatu. Tämmöinen viesti paukahti näyttöön tänään kun lähdin salilta kotiin. Mistäköhän voisi olla kysymys? Mitään lisäinfoa tuo ei antanut eikä auton uudelleenkäynnistäminen poistanut virheilmoitusta. Omasta mielestä auto toimi normaalisti.

2014-09-21%252013.53.18.jpg


Ei auta kuin viedä huomenna auto pajalle. Saavat sielä syynätä mikä on vialla...

Edit:
Aihe jaettu omaksi aiheekseen ja tässä ketjussa voi nyt keskustella yleisesti BMW:n ongelmista, jotka saattavat koskea useampaakin mallia.
 
pokkus sanoi:
Eipä herätä hurjaa luottamusta Bemarin laatu. Tämmöinen viesti paukahti näyttöön tänään kun lähdin salilta kotiin. Mistäköhän voisi olla kysymys? Mitään lisäinfoa tuo ei antanut eikä auton uudelleenkäynnistäminen poistanut virheilmoitusta. Omasta mielestä auto toimi normaalisti.
Oliko sulla normaalia isompi rengas/vanne-setti tuossa bemussa? Nopealla googlaillu viallinen (TPMS) anturi on porukalle antanut noita ilmoituksia, kun on ollut normaalia isompi setti alla.
 
Tuo on jotain mikä pistää ärsyttämään, kun virheilmoitukset eivät oikeasti kerro yhtään mitään. Pitää sitten marmorille mennä lompakkoa levittelemään, että saa testeriin kiinni ja vikakoodit luettua ja jotain selitystä vialle, jos ei sitten saa vian selvitystä takuuseen. Silti pitää sinne marmorille mennä.
 
JWM sanoi:
Oliko sulla normaalia isompi rengas/vanne-setti tuossa bemussa? Nopealla googlaillu viallinen (TPMS) anturi on porukalle antanut noita ilmoituksia, kun on ollut normaalia isompi setti alla.

19" setti mulla on alla ja se on M-sportin OEM-vakiovanne sekä rengastus. Tehtaalta tulleet kumitkin taitavat vielä olla alla. Kiitos kuitenkin vinkistä, pitää itsekin hiukan googletella asiaa. No huoltoneuvojalle jätetty viesti sekä laitettu mailia asiasta. Katsotaan miten huomenna asia hoidetaan.
 
Penguin sanoi:
Tuo on jotain mikä pistää ärsyttämään, kun virheilmoitukset eivät oikeasti kerro yhtään mitään. Pitää sitten marmorille mennä lompakkoa levittelemään, että saa testeriin kiinni ja vikakoodit luettua ja jotain selitystä vialle, jos ei sitten saa vian selvitystä takuuseen. Silti pitää sinne marmorille mennä.

Autossa on takuu vielä voimassa melkein 3 vuotta ja sen jälkeen jatkotakuu jatkuu vielä 2 vuoden ajan. En todellakaan ole tuosta mitään maksamassa :) Ärsyttävää se silti on...
 
Joo, mutta ihan yleisellä tasolla tuollaiset ovat todella typeriä juttuja. Niillä tehdään auton käyttäjästä vaan riippuvaisempi merkkihuollon palveluista.

Miten muuten noi BMW:n takuut ovat voimassa sieltä USA:sta ostetussa autossa, jos ja kun tuot sen aikanaan mukanasi Suomeen?
 
Penguin sanoi:
Joo, mutta ihan yleisellä tasolla tuollaiset ovat todella typeriä juttuja. Niillä tehdään auton käyttäjästä vaan riippuvaisempi merkkihuollon palveluista.

Miten muuten noi BMW:n takuut ovat voimassa sieltä USA:sta ostetussa autossa, jos ja kun tuot sen aikanaan mukanasi Suomeen?

Niinhän se tosiaan on, että nykyään ei itse voi tehdä juuri mitään. Kaikki pitää korjata "lukijalla". Kaikki huollotkin on onneksi maksettu ensimmäiseksi 4 vuodeksi.

Takuu ei siirry oman tiedon mukaan, kun auto viedään Amerikan mantereelta pois. Harmi sinänsä, koska siinä samalla menettää hyvän takuun. Yritän kuitenkin kysyä voisiko takuu jatkua, jos itse olisi valmis maksamaan siitä jotain.
 
pokkus sanoi:
19" setti mulla on alla ja se on M-sportin OEM-vakiovanne sekä rengastus. Tehtaalta tulleet kumitkin taitavat vielä olla alla. Kiitos kuitenkin vinkistä, pitää itsekin hiukan googletella asiaa. No huoltoneuvojalle jätetty viesti sekä laitettu mailia asiasta. Katsotaan miten huomenna asia hoidetaan.
Toivottavasti tulee kuntoon!

Kuten Penguin sanoi, ärsyttävä tosiaan tuollainen ''vikakoodi'' kun ei kerro oikeasti mitään ja googlella tulee vastauksia sitten laidasta laitaan.
 
pokkus sanoi:
Eipä herätä hurjaa luottamusta Bemarin laatu. Tämmöinen viesti paukahti näyttöön tänään kun lähdin salilta kotiin. Mistäköhän voisi olla kysymys? Mitään lisäinfoa tuo ei antanut eikä auton uudelleenkäynnistäminen poistanut virheilmoitusta.

Tuota symbolia katsomalla tuli ekana mieleen, että etuvedossa olisi jotain häikkää. Mutta tämä tosiaan vain pelkkää arvailua.
 
FXT sanoi:
Tuon aiheen luin itsekin jo tuossa aiemmin. Kiitos kuitenkin linkistä. Johonkin samanlaiseen nuo omatkin oireet viittasi. Anturiongelmaan siis luultavimmin.

Nyt illemmalla kävin autolla uudestaan pienellä lenkillä, niin kaikki varoitustekstit oli poissa ja kaikki toimi kuten mitään ei olisi ikinä käynytkään. Samaa ne sanoi tuossa topicissakin, että ilmoitus tulee ja sitten häviää itsekseen. No huomenna saavat lukea ainakin vikakoodit, jos siellä nyt edes on enää mitään muistissa...
 
Jaoin tämän keskustelun nyt omaksi aiheekseen. Parempi jatkaa vikakeskustelua täällä kuin tuolla yleisessä ketjussa.

Aamupäivästä vein auton huoltoon ja mitään vikailmoituksia ei tullut sitten sen yhden kerran jälkeen. Alustavasti huoltoneuvoja sanoi, että kyseessä olisi ollut vain joku softavirhe ja vikakoodit oli nyt nollattu. Auto jää kuitenkin huoltoon vielä huomiseen aamuun asti, jolloin kuulen lopullisen tuomion mikä oli vikana. Jotenkin on sellainen kutina, että tuo virheilmoitus vielä uusiutuu tässä lähiaikoina...
 
Tuossapa vielä vikalistaus, joka autosta löytyi huollossa. Olihan siellä aika iso lista muitakin vikakoodeja mukana...

2014-09-23%252013.10.08.jpg


Nuo "chassis" herjat kuulemma tulivat tuosta EDC- ja ICM-kohdista. Teknikon mukaan kyseessä oli mitä ilmeisimmin softavika eikä mekaniiselle korjaukselle ollut tarvetta. Ainoa ehdotettu korjaustoimenpide oli vikakoodien nollaus ja tämä tehtiin testiohjelman mukaisesti. Nyt vaan seurataan, ettei vikakoodi uusiudu.

Tämän lisäksi auto sai samalla kertaa nelipyöräsuuntauksen ja ulkopesun :)
 
Eikä softaa vaihdettu? Jos siinä on bugi niin kai se uusiutuukin. Yllättävän pitkä lista vikoja jäänyt tuonne lokiin. Toki suurin osa ei edes käyttäjälle näy tai vaikuta mitenkään. Kaipa ne on jaoteltu jotenkin huomautukset, varoitukset ja viat. Tjms.

Tylsää ajaa näillä japseilla kun vuoden aikana ei jää muistiin muuta kuin pari huomatusta matalasta akkujänniteestä. Saabin kanssa oli toisin...

Mutta kyllä se niin menee että mitä enemmän varusteita ja mitä kehittyneemmät valvonnat niin sitä enemmän plingplongia.
 
Osa noista pokkuksen vikakoodeista näyttää siltä, että voivat johtua pelkästään akun irrotuksesta tai siitä, että akun jännite on laskenut pidemmän seisonnan aikana. Vanhemmissakin bemareissa saa helposti akun heikon hapen kanssa melkoisen vikalistan aikaseksi.

Kai se noissa uudemmissakin vielä niin menee, että keltainen varoitus ei välttämättä ole mitään vakavampaa, mutta punainen saattaa sitä jo ollakin.
 
Ironic32 sanoi:
Osa noista pokkuksen vikakoodeista näyttää siltä, että voivat johtua pelkästään akun irrotuksesta tai siitä, että akun jännite on laskenut pidemmän seisonnan aikana. Vanhemmissakin bemareissa saa helposti akun heikon hapen kanssa melkoisen vikalistan aikaseksi.

Tämä lienee yleistä jo lähes kaikilla merkeillä. Huono akku voi aiheuttaa ihan tuntuviakin vikoja joilla ei äkikseltään tuntuis olevan yhteyttä suoraan akkuun jos auto muuten toimii. Esim ohjaustehostin lakkaa toimimasta tai vastaavaa.

Kai se noissa uudemmissakin vielä niin menee, että keltainen varoitus ei välttämättä ole mitään vakavampaa, mutta punainen saattaa sitä jo ollakin.

Noinhan sen pitäis olla. Keltaisella saa vielä ajaa ;D
 
Meinaisin minäkin kommentoida heikon akun vaikutusta. Se on tosiaan niin, että todella mystisiä vikoja voi tulla vain ja ainoastaan heikon akun takia.
 
tuRboman sanoi:
Noinhan sen pitäis olla. Keltaisella saa vielä ajaa ;D

Eräs tuttu (sattumalta blondi) tulkitsi keltaista bensavaloa, että vielä saa ajaa - sieltä tulee punainen sitten... Jäi matkalle.  :D
 
Tuohon akkuun vielä liittyen. X3:n hankinnan jälkeen käväisin omalla BMW-myyjällä tapaamassa huoltoneuvojia, jotta tiesin kenen ottaa yhteyttä vian ilmetessä. Silloin juteltiin niitä näitä ja huoltoneuvoja kysyi, että millaista ajoa autolla pääasiassa ajetaan. Vastasin, että lähinnä sillä ajetaan tässä kaupunkiympäristössä. Huolestunut ilme nousi huoltoneuvojan kasvoille ja hän sanoi, että autolla kannattaisi aina silloin tällöin käydä tekemässä vähän pidempi lenkki motarilla, jotta akku saadaan kunnolla ladatuksi. Tätä kommenttia ihmettelin jo silloin, että millaisen akun Bemari on oikein sinne laittanut, kun pitää olla huolissaan kaupunkiajosta.

Kommenttihan käytännössä tarkoitti sitä, että X3 ei sovellu pelkkään kaupunkiajoon, koska pitää olla huolissaan akun tyhjentymisestä. Omalla Mustangilla olen ajanut kohta 4 vuotta samalla akulla ja todella lyhyttä pätkäajoa eikä akussa ole vielä mitää vikaa. Aina on huollossa ollut täyslatinki päällä kun ovat akun kunnon tarkastaneet. Sama homma oli edellisen Edgen kanssa 2,5 vuoden aikana. No akkuhan tosin kuolee aika nopeasti kun huonoon kuntoon menee.

Eräällä koeajolla (en muista oliko X3 vai X5) tuli puheeksi kanssa akut. Myyjä silloin sanoi, että vara-akku kuulemma maksaa marmorilla lähemmäs nelinumeroista summaa. Taitaa olla joku tosi spesiaaliakku kyseessä kun hintaa on enemmän kuin samankokoisella kultaharkolla... :rolleyes: :D
 
pokkus sanoi:
Tuohon akkuun vielä liittyen. X3:n hankinnan jälkeen käväisin omalla BMW-myyjällä tapaamassa huoltoneuvojia, jotta tiesin kenen ottaa yhteyttä vian ilmetessä. Silloin juteltiin niitä näitä ja huoltoneuvoja kysyi, että millaista ajoa autolla pääasiassa ajetaan. Vastasin, että lähinnä sillä ajetaan tässä kaupunkiympäristössä. Huolestunut ilme nousi huoltoneuvojan kasvoille ja hän sanoi, että autolla kannattaisi aina silloin tällöin käydä tekemässä vähän pidempi lenkki motarilla, jotta akku saadaan kunnolla ladatuksi. Tätä kommenttia ihmettelin jo silloin, että millaisen akun Bemari on oikein sinne laittanut, kun pitää olla huolissaan kaupunkiajosta.

No bmwforumillahan on ollut paljon puhetta Suomen talvesta ja F1X-sarjan akusta. Ei mikään optimaalinen yhdistelmä, jos asian haluaa tiivistää lyhyeen ;)
 
Onkohan tuota samaa akkuongelmaa luvassa myös F25:n kanssa? Voiko Bemariin laittaa tarvikeakkua vai vaatiiko se OEM-akun toimiakseen?
 
pokkus sanoi:
Onkohan tuota samaa akkuongelmaa luvassa myös F25:n kanssa?

Jos nyt oikein muistan bemukeskusteluja, niin yksi iso ongelma talvella oli se, että akkua ei ladata täyteen. Eli akun varaus jätetään tarkoituksella vajaaksi, jotta sinne voidaan puskea jarrutuksissa virtaa. Toinen looginen ongelma Suomen talvessa on sijanti. Takaluukku kun ei kovilla pakkasilla juurikaan lämpene ja kylmä akku ei tunnetusti juurikaan lataudu ajon aikana.

Mutta aika yllättävää, että Floridassakin ilmenee akkuongelmia. Mä kun ajattelin, että nämä ovat vain oikeasti kylmän ilmaston ongelmia.
 
Vempula sanoi:
Jos nyt oikein muistan bemukeskusteluja, niin yksi iso ongelma talvella oli se, että akkua ei ladata täyteen. Eli akun varaus jätetään tarkoituksella vajaaksi, jotta sinne voidaan puskea jarrutuksissa virtaa. Toinen looginen ongelma Suomen talvessa on sijanti. Takaluukku kun ei kovilla pakkasilla juurikaan lämpene ja kylmä akku ei tunnetusti juurikaan lataudu ajon aikana.

Mutta aika yllättävää, että Floridassakin ilmenee akkuongelmia. Mä kun ajattelin, että nämä ovat vain oikeasti kylmän ilmaston ongelmia.

Tuo boldattu kuulostaa kyllä todelliselta aivopierulta. Ei ladata akkua täyteen, jotta sitä voi ladata täyteen toisella tapaa... :rolleyes: Muuten tuo kyllä kuulostaa loogiselta selitykseltä, että kylmä takakontti ei ole hyvä paikka akulle.

Floridan kuumuus on kanssa paha asia akuille. Tämä hohtava kuumuus muutenkin on monissa asioissa pahempi asia kuin Suomen talven kylmyys. Ilman suolaustahan talvi ei ole edes kovin pahaksi autolle, jos moottorin saa vaan käynnistettyä lämpimänä. Porottava aurinko syö maalipinnat yllättävän nopeasti. Samoin kaikki tiivisteet ja kumi-/muoviosat hapertuu kuumuudessa. Liimatkaan eivät tahdo pitää kunnolla kiinni. Ei se tämä kuumuuskaan siis mikään ideaaliolosuhde ole autoille :)
 
pokkus sanoi:
Tuo boldattu kuulostaa kyllä todelliselta aivopierulta. Ei ladata akkua täyteen, jotta sitä voi ladata täyteen toisella tapaa... :rolleyes:

No periaatteessahan tuo on oikeasti hyvä idea. Ei käytetä polttoainetta akun lataamiseen ja jarruja hidastamiseen, vaan hoidetaan molemmat yhtä aikaa tehokkaalla laturilla. Win-win, noin periaattelisella tasolla :) Suomen talvessa käytäntö voikin olla sitten jotain aivan muuta.

Tämä hohtava kuumuus muutenkin on monissa asioissa pahempi asia kuin Suomen talven kylmyys. Ilman suolaustahan talvi ei ole edes kovin pahaksi autolle, jos moottorin saa vaan käynnistettyä lämpimänä. Porottava aurinko syö maalipinnat yllättävän nopeasti. Samoin kaikki tiivisteet ja kumi-/muoviosat hapertuu kuumuudessa. Liimatkaan eivät tahdo pitää kunnolla kiinni. Ei se tämä kuumuuskaan siis mikään ideaaliolosuhde ole autoille :)

Samaa ilmiötä täällä meidänkin nurkilla huomaa useimmissa autoissa. Meillä on onneksi autopaikka maan alla, joten oma auto on säältä ja sikahelteiltä suojassa lähes koko ajan.
 
Ainakin minun F30:sessä oli AGM akku, jota käytetään start/stop autoissa. Olen huomannut omassa Mesessäni kesän helteillä, ettei start/stop aina toimi lyhyillä matkoilla. Kun on kuuma niin ilmastointi imee niin paljon virtaa akusta, ettei auto moottori pysähdy. Kokeilin sitten painaa ilmastoinnin pois päältä ja heti syttyi vihreä valo kojetauluun, että nyt toimii start/stop. Tää pelleily on vähän likaa näitten viherpiipertäjien takia.