https://yliteippaus.fi/

Yleinen BMW vikaketju

nokivasara sanoi:
Ihmettelen twinpower 20i bensakoneen (N20B20) karkeaa käyntiääntä kylmänä? Ei pelkästään säksättävä, vaan ihan semmonen nakuttava ääni tyhjäkäynnillä.. vähän kuin diisselikoneen iskisi tulille pakkasella. Liekkö vika vai 'normaalia' ko. koneelle?
Kabiiniin asti ääntä ei kuule.

Tällä videolla n.50 sek kohdalla säksätyksen taustalla kuuluvaa nakutusta vastaava ääni:

Ei kuulosta normaalille. Mulla jo toinen autoni jossa on 20i ja ei oo moinen säksätin...
 
Children of the damned sanoi:
Ei kuulosta normaalille. Mulla jo toinen autoni jossa on 20i ja ei oo moinen säksätin...
Onko omasi heti kylmänä hiljainen? Ko. ääni kuuluu vain jos konepelti on auki ja nakutus vähenee n. minuutin käynnissäolon jälkeen.. tai viimeistään kun lämmin.

Ohessa toinen video, jossa N20 kone nakuttaa myös samalla tavalla?
 
Minusta tuo nakuttava ääni tyhjäkäynnillä esim tuossa 50sek videossa tulee venttiilivälyksistä, lienee öljynpaineet kylmänä ja tyhjäkäynnillä niin alhaiset pientä nakutusta ilmenee. Täällä olikin tuosta ilmiöstä juttua.
 
BMW suurin vika on, että ajettavuus  on kelvoton. 'Ajajan auto'.. nii-i pitää ajaa kokoajan. Tämä oman 3  vikon kokemuksella.. ei voi mitään mutta vastaava mersu oli paljon parempi.. pitänee vaihtaa takas.
 
nokivasara sanoi:
BMW suurin vika on, että ajettavuus  on kelvoton. 'Ajajan auto'.. nii-i pitää ajaa kokoajan. Tämä oman 3  vikon kokemuksella.. ei voi mitään mutta vastaava mersu oli paljon parempi.. pitänee vaihtaa takas.

Samanlainen "ajettava" se mersu on, ainoastaan uudet etuvetoiset menee "itsekseen" suoralla tiellä ja kadunkulmista palauttaa ohjauksen.

Muuten mersua ajetaan suoralla tiellä kokoajan hieman vasemmalle "tiukentaen" ja palautetaan ohjaus keskiasentoon kadunkulmista jne.

En tosin tiedä mitä malleja sinä vertailet, omat kokemukset E ja 5....noihin leikkibemuihin ja mersuihin (3 ja C) en ota mitään kantaa.....molemmat yhtä onnettomia esityksiä merkeiltä.

 
Samanlainen "ajettava" se mersu on, ainoastaan uudet etuvetoiset menee "itsekseen" suoralla tiellä ja kadunkulmista palauttaa ohjauksen.

Muuten mersua ajetaan suoralla tiellä kokoajan hieman vasemmalle "tiukentaen" ja palautetaan ohjaus keskiasentoon kadunkulmista jne.

En tosin tiedä mitä malleja sinä vertailet, omat kokemukset E ja 5....noihin leikkibemuihin ja mersuihin (3 ja C) en ota mitään kantaa.....molemmat yhtä onnettomia esityksiä merkeiltä.
On niitä "nelivetoisiakin", jotka menevät itsekseen suoralla tiellä.

Kesäkuun alussa ajelin kolme päivää F30:llä ja melkoinen paimennettava oli sekin. Veljen F10:stä on alustaa säädetty uutena moneen kertaan ja parempi se on. Minun vahva veikkaus on se, että bemareissa on alustan säädöt päin p:tä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Samanlainen "ajettava" se mersu on, ainoastaan uudet etuvetoiset menee "itsekseen" suoralla tiellä ja kadunkulmista palauttaa ohjauksen.

Muuten mersua ajetaan suoralla tiellä kokoajan hieman vasemmalle "tiukentaen" ja palautetaan ohjaus keskiasentoon kadunkulmista jne.

En tosin tiedä mitä malleja sinä vertailet, omat kokemukset E ja 5....noihin leikkibemuihin ja mersuihin (3 ja C) en ota mitään kantaa.....molemmat yhtä onnettomia esityksiä merkeiltä.
Vertailen viimeisiä ajokkeja, eli x3 ja glk nelivetoja. Mersu oli vakaampi isommissa maantienopuksissa.. isolla marginaalillalla.
 
nokivasara sanoi:
BMW suurin vika on, että ajettavuus  on kelvoton. 'Ajajan auto'.. nii-i pitää ajaa kokoajan. Tämä oman 3  vikon kokemuksella.. ei voi mitään mutta vastaava mersu oli paljon parempi.. pitänee vaihtaa takas.

Paremmaksi se X3 tulee tavallisilla renkailla. Ei toki täydelliseksi ehkä sittenkään, mutta paremmaksi. Tosin en muista onko sulla tavalliset kumit. Myös paineiden nosto voisi auttaa.

F30, eli nykyinen 3-sarjalainen sedan on ihan kohtuullinen ajaa maantiellä, mutta vain normaalein renkain ja 16-tuuman vantein. Nyt mulla on 3GT ja se on immuuni urille jopa 17-tuuman tavallisilla fillareilla. Hieman sivutuuliherkkä sekin vielä on, mutta paljon paljon vakaampi kuin mitä sedani.
 
jkvi sanoi:
Minun vahva veikkaus on se, että bemareissa on alustan säädöt päin p:tä.

Harvemmassa uudessa autossa ne on aikuisten oikeasti täysin säädöissä, riittää kun kuljetuksessa tukivarsista liinoitettu, siinä se sitten jo meni ( jos oli).

Children of the damned sanoi:
F30, eli nykyinen 3-sarjalainen sedan on ihan kohtuullinen ajaa maantiellä, mutta vain normaalein renkain ja 16-tuuman vantein.

Harvemmin se auton todellinen käytös paranee niillä yber-vanteilla, ehkä se 0,01% osa ajostasi joka tapahtuu mutkassa, muutoin kaikki menee enempi vähempi pakkaselle.
 
^ & ^^ jostain syystä äitimuorin F31 on erinomainen ajettava, 20" sekarengastuksella (non-rft). Jos jokin häiritsee ajettavuudessa niin se on hidas ohjaus (vs Ocun progressiivinen ohjaus).

Alusta toki on säädetty ja äitimuorin ajotyyli on ei-niin-repivä joten säädöt saattavat pysyäkin säädöissä.
 
Itse ajoin ruossa keväällä kaverin F10:ä 520d  X-Drivea muutaman sata kilsaa. Rengastus oli ihan vakio, olikohan joku 205/55R17. Oli kyllä itsellenkin yllätys kuinka paljon sitä piti ohjailla.
 
-P- sanoi:
Itse ajoin ruossa keväällä kaverin F10:ä 520d  X-Drivea muutaman sata kilsaa. Rengastus oli ihan vakio, olikohan joku 205/55R17. Oli kyllä itsellenkin yllätys kuinka paljon sitä piti ohjailla.

Taitaa vakiokoko olla F10:ssä 225/55R17...No eipä siinä kyllä paljoa tuohon ole eroa. Luultavasti run flatit alla tuossakin mitä ajoit. Harva älyää tavallisilla renkailla ottaa ja kaikkia versioita ei edes saa tehtaalta tavallisin kumein.
 
dingdongpingpong sanoi:
Samanlainen "ajettava" se mersu on, ainoastaan uudet etuvetoiset menee "itsekseen" suoralla tiellä ja kadunkulmista palauttaa ohjauksen.

Muuten mersua ajetaan suoralla tiellä kokoajan hieman vasemmalle "tiukentaen" ja palautetaan ohjaus keskiasentoon kadunkulmista jne.

En tosin tiedä mitä malleja sinä vertailet, omat kokemukset E ja 5....noihin leikkibemuihin ja mersuihin (3 ja C) en ota mitään kantaa.....molemmat yhtä onnettomia esityksiä merkeiltä.
Tässä kohtaa pitää kyllä olla kanssasi eri mieltä. Kyllä ainakin uusi C Mersu menee suoraan eikä tarvitse
korjailla ohjausta maantiellä taikka kadunkulmissa. No sitten tämä BMW:n vetely sinne sun tänne. Viimeisin F30xDrive mikä minulla oli niin se kyllä veteli ja sai ohjata koko ajan. Pyörät olivat 18" ja non -run flatit.
 
Harza sanoi:
Tässä kohtaa pitää kyllä olla kanssasi eri mieltä. Kyllä ainakin uusi C Mersu menee suoraan eikä tarvitse
korjailla ohjausta maantiellä taikka kadunkulmissa. No sitten tämä BMW:n vetely sinne sun tänne. Viimeisin F30xDrive mikä minulla oli niin se kyllä veteli ja sai ohjata koko ajan. Pyörät olivat 18" ja non -run flatit.

Mulla tosiaan 3GT xDrive ja tää on mulla eka bemari joka ei vetele 17-tuuman fillareilla. Menee tosi siististi suoraan eikä ole uraherkkä. Ohjaus on tosin ehkä piirun verran tunnottomampi kuin mitä 3-sarjan sedanin ja farkun. Akselivälihän tässä on pidempi kuin esim. F30:ssä, joten saattaa parantaa asioita versus F30. Samoin ainakin 17-tuuman pyörien profiili on korkeampi kuin F30:ssä. Navakassa sivutuulessa toki tätäkin bemua saa korjata, eli ratin kautta hieman paimentaa, mutta se on taas sivutuuliherkkyyttä, josta osa menee korkeamman korin piikkiin.

Olen mä ajanut uutta perus-Octaviaakin tuulisella säällä motarilla ja sai sitäkin paimentaa hieman.
 
Mulla olleista kolmesta bemarista yksikään ei ole vedellyt minnekään, E39 F10 ja E60.
Lisäksi aika monta mallia muuta olen ajanut enemmän tai vähemmän enkä vetelyä ole havainnut.
 
Itsellä ei ole F-korimallin Bemareista kokemusta, mutta sen mitä olen E39, E46, E60 ja E90 Bemuilla ajanut niin jokainen on ollut melkoinen uratutka. Sileällä menee kivasti, mutta urat todella löytyy myös tavallisilla renkailla. Runflatit alkavat olemaan jo ajokelvottoman tuntumassa.
 
Omat kokemukset rajoittuvat E60:seen 530d:hen. En tiedä mitkä renkaat siinä oli, esittelyauto se kuitenkin oli ja sillä tuli reilu 500 km ajettua. Mielestäni kyseinen auto oli täysin tunnotun tiessä oleville urille ja sillä ajaminen oli kuin raiteilla olis mennyt. Muutenkaan ei jäänyt hirveästi negatiivista mieleen sen ajettavuudesta. Toki tuosta on aikaa 10 vuotta ja nyt voisin olla eri mieltä, sitä kun kuitenkin on kokemuksiaan verrannut muihin sen aikakauden autoihin ja kokemuksiin niistä.
 
10v sitten saikin nauttia siitä  BMWn "Ajamisen Ilosta". Tuolloin kun ohjauksia ei aina tehostettu sähköllä, joka mielestäni heikentää tuntumaa tiehen. Onhan nuo nykyiset mukavan keveitä käännellä, mutta siinä vanhassa toteutuksessa oli jotain maagista. Runflat ja urat ovat ongelma. Tosin vain nastamaissa, joten Baijerissa tuskin ongelmaa tiedostetaan.

Meillä on F25 ja E90. Vanhempi vm 2009 328i 16 tuuman ei-runflat renkailla on todella mukava ajettava. Takaatyöntävä vaparikutonen liikkuu herkästi ja liimautuu kaistalleen jotenkin taianomaisesti. Pienet vanteet ja korkeaprifiilirenkaat ovat USAn teillä täysin äänettömät.

Freude im Fahren.
 
Omia kokemuksia ajosta nyt 22 000 kilsan jälkeen. Ei vetele mihinkään ja tuulesta ei ole moksiskaan. Painoa kun on tuo 2025 kiloa, niin ei paljon mikään hetkauta tätä malmikasaa.  ;)

Ohjaus on suht kevyt comfort -asennossa, mutta sport ja sport+ on suorastaan jäykkä, niinkuin vanhaan kunnon aikaan ilman tehostinta.

Alla siis normi 225/50/17-renkaat ja adaptive drive. Pakko hehkuttaa edelleen tuota alustaa.  8)
 
T sanoi:
10v sitten saikin nauttia siitä  BMWn "Ajamisen Ilosta". Tuolloin kun ohjauksia ei aina tehostettu sähköllä, joka mielestäni heikentää tuntumaa tiehen. Onhan nuo nykyiset mukavan keveitä käännellä, mutta siinä vanhassa toteutuksessa oli jotain maagista. Runflat ja urat ovat ongelma. Tosin vain nastamaissa, joten Baijerissa tuskin ongelmaa tiedostetaan.

Meillä on F25 ja E90. Vanhempi vm 2009 328i 16 tuuman ei-runflat renkailla on todella mukava ajettava. Takaatyöntävä vaparikutonen liikkuu herkästi ja liimautuu kaistalleen jotenkin taianomaisesti. Pienet vanteet ja korkeaprifiilirenkaat ovat USAn teillä täysin äänettömät.

Freude im Fahren.

Bemun kotimaassa tuli kuitenkin ensiksi tarjolle mahdollisuus tilata uusi bemu tavallisin kumein tietyissä malleissa ja varusteversioissa. Tämä tapahtui saksalaiskuluttajien painostuksesta. Samoja syitä oli kuluttajilla sielläkin  tähän nurinaan kuin mitä meillä.

Jep bemun "E-sarjojen" mallien ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi kuin mitä näiden täyssähkötehosteisten "F-sarjalaisten".
 
Children of the damned sanoi:
Bemun kotimaassa tuli kuitenkin ensiksi tarjolle mahdollisuus tilata uusi bemu tavallisin kumein tietyissä malleissa ja varusteversioissa. Tämä tapahtui saksalaiskuluttajien painostuksesta. Samoja syitä oli kuluttajilla sielläkin  tähän nurinaan kuin mitä meillä.

Jep bemun "E-sarjojen" mallien ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi kuin mitä näiden täyssähkötehtäyssähkötäyssähkötehosteisten "F-sarjalaisten".
f-sarja x3:sen  ja varmaan kaikin muihinkin saa lisävarusteena hydraulitehostuksen.. eipä auta ajettavuuteen kovemmissa nopeuksissa. Sport asetuksella ohjaus vähän jäykkenee, mutta vetely urissa jatkuu. Kaupugissahan tämä on han mukava.
 
nokivasara sanoi:
f-sarja x3:sen  ja varmaan kaikin muihinkin saa lisävarusteena hydraulitehostuksen..

En ole tuollaisesta ikinä kuullut ja epäilen vahvasti, että tuo olisi mahdollista.

nokivasara sanoi:
eipä auta ajettavuuteen kovemmissa nopeuksissa. Sport asetuksella ohjaus vähän jäykkenee, mutta vetely urissa jatkuu.

Kyllä se hydraulinen tehostus yleensä parantaa sitä menoa maantielläkin. Vanha tunnettu tekniikka, niin se on saatu vuosien saatossa hiottua kuntoon. Elektroninen tehostus on taas sen verran uudempaa tekniikkaa, että vielä nykyäänkin maksetaan oppirahoja huonosta toteutuksesta. Sähköisessä tehostuksessa muun muassa voidaan automaattisesti "ohjata autoa" tien kaltevuuden, urien ja tuulenpuuskien aiheuttamien poikkeamien välttämiseksi. Tätä ainakin Ford harrastaa ja lopputoteutus on kyllä paljon parempi kuin Bemarilla.
 
Varusteet s216a hydro steering-servotronic  ja s2vla variable sport steering.