https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yksinkertaiset vakiovarusteet, joiden soisi löytyvän jokaisesta autosta

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ajattelin avata keskustelun pienistä yksinkertaisista vakiovarusteista, joiden soisi löytyvän jokaisesta autosta. En siis tarkoita kalliita lisävarusteita, vaan niitä pieniä oivalluksia, joihin auotissa törmää ja ihmettelee, miksei hommaa ole kaikissa autoissa tehty niin.

---

Nopeudenrajoitin

Itselläni on viidessä autossa ollut vakionopeudensäätimessä myös nopeudenrajoitintoiminto (Ford, 2 x MB, 2 X Citroën). Mykistävän hieno keksintö!

Nopeudenrajoittimella yksinkertaisesti asetetaan haluttu maksiminopeus, jonka yli auto ei kiihdy, ellei paina kaasua polkimen kickdown-kynnyksen yli. Aivan loistava erityisesti kahdessa paikassa:

a) Kaupunki: poistaa tarpeen nopeusmittarin seuraamiselle, kun yksinkertaisesti asettaa rajan rajoituksen mukaisesti ja sen jälkeen vain ajelee liikennevirran mukana. Eliminoi tehokkaasti tahattomat ylinopeudet.

b) Liukkaat olosuhteet: Kun tie on liukas, en mielelläni käytä vakionopeudensäädintä, koska se hävittää tuntumaa vetopitoon. Sen sijaan rajoittimella tuntuma säilyy, mutta nopeus pysyy kuitenkin tasaisena.

Toki ruuhkassakin laite on mainio, mutta ruuhkassa toimii hyvin myös adaptiivinen cruise.

Korkiton tankkausluukku

Korkiton tankkausluukku on itselläni ollut neljässä autossa (Ford, Renault, 2 x Citroën). Kun tuohon tottuu, tuntuu vanhanaikainen kierrettävä kortti todelliselta muinaisjäänteeltä. Korkittomassa jää kokonaan korkin aukaisu- ja ripustusvaihe pois -- pikkujuttu tietty, mutta mihin ihmeeseen sitä kierrekorkkia oikeasti tarvitaan?

Muutin otsikosta kirjoitusvirheen, T. ConD
 
Marko_K sanoi:
En siis tarkoita kalliita lisävarusteita, vaan niitä pieniä oivalluksia, joihin auotissa törmää ja ihmettelee, miksei hommaa ole kaikissa autoissa tehty niin.

Tavaratilan isot ja helposti käytettävät kassikoukut. On todella vaikea käsittää, miksi näitä ei ole kaikissa autoissa.
 
Vempula sanoi:
Tavaratilan isot ja helposti käytettävät kassikoukut. On todella vaikea käsittää, miksi näitä ei ole kaikissa autoissa.

Harvinaisen totta! Näitä olen itsekin jälkiasennellut autoihini.
 
Marko_K sanoi:
Nopeudenrajoitin
Eliminoi tehokkaasti tahattomat ylinopeudet.

Hmmm.... mille nopeudelle asetat kaupungissa, 30km/h - 40km/h - 50km/h - 60km/h....  8)

Marko_K sanoi:
Korkiton tankkausluukku

Tämä on kyllä todella hyvä keksintö, vuosi Fordilla eikä enään oikeasti muista kuinka hankalaa on korkillisen kanssa. Harmi kun MB:ssä ei systeemiä ole.
 
Kokonaan poiskytkettävä ESP. Erityisesti nelikossa.
 
Taky sanoi:
Hmmm.... mille nopeudelle asetat kaupungissa, 30km/h - 40km/h - 50km/h - 60km/h....  8)

Yleensä ihan sen rajoituksen mukaan  ;D Ei ne nyt niin tiuhaan vaihdu -- hyvin toteutetussa laitteessa tuota on todella nopea naksautella ylös-alas.
 
Taky sanoi:
Hmmm.... mille nopeudelle asetat kaupungissa, 30km/h - 40km/h - 50km/h - 60km/h....  8)
Niinpä. Tästä syystä en ole ko. toiminnetta käyttänyt koskaan. Sama maantiellä: nopeudet vaihtelee 80 ja 100 km/h välillä, niin mihin tuon säätäisi. Sen sijaan adaptiivinen vakkari on loistava (vaikka ei nyt kuulu näihin "pieniin vakiovarusteisiin").

Mutta aiheeseen: Saabista voisi kopioida sen Night Panel-toiminnon, jolla saa pois "turhat" mittari- ym. valot kojelaudasta. Myös epälineaarinen nopeusmittari on hyvä. Näyttää nykyisessä aafemmassa sellainen olevankin. Edellisessä kutosessa ei ollut.
 
Minäkään en ymmärrä tuota nopeudenrajoitinta, vaikka tuo on jossain autossa ollutkin, muistaakseni.. Aivan turhake.. Turhaa säätämistä, kun voi keskittyä liikenteeseen..

Hanskalokeron valon lisäksi, toivoisin että kaikissa autoissa olisi riittävän isot ratin säätövarat, nykyisellään tuntuu kaikissa autoissa olevan jotain vajautta tuossa..
 
Hyvät valot. Tuikut ovat kuitenkin pakolliset niin miksi ne eivät voi olla hyvätkin. Samaan kastiin molemmin puolisten takasumareiden ja peruutusvalojen kanssa.
 
Skula sanoi:
Minäkään en ymmärrä tuota nopeudenrajoitinta, vaikka tuo on jossain autossa ollutkin, muistaakseni.. Aivan turhake.. Turhaa säätämistä, kun voi keskittyä liikenteeseen..

Hauskaa, miten saman jutun voi nähdä juuri päinvastaisesti  :) Itse näen nimenomaan, että tuo vapauttaa seuraamaan liikennettä, kun nopeusmittariin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Rajoitus 100, rajoitin 110, nopeus 107. Kun rajoitus tippuu 80, kaksi napautusta viiksestä alaspäin ja mä tiedän, että auto himmaa vauhdin ihan itse. (Maantiellä toki ihan sama juttu cruisella.)
 
Kassikoukut ja tavaratilan hyvä valaistus. Edellisessä autossani ei ollut edes valaistu tavaratila. Kun tila on syvähkö ja luukku pienehkö, tekee käytettävyydestä aika vaikeaa etenkin pimeään aikaan.
 
Marko_K sanoi:
kaksi napautusta viiksestä alaspäin ja mä tiedän, että auto himmaa vauhdin ihan itse.
Joo, jos se toimii noin. Mutta jos pitää mennä menuun viiden valinnan taakse vaihtamaan asetusta, niin ei sitä tule käytettyä. Eikä sen käyttö kyllä ajoturvallisuutta lisää.
 
Marko_K sanoi:
Hauskaa, miten saman jutun voi nähdä juuri päinvastaisesti  :) Itse näen nimenomaan, että tuo vapauttaa seuraamaan liikennettä, kun nopeusmittariin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Rajoitus 100, rajoitin 110, nopeus 107. Kun rajoitus tippuu 80, kaksi napautusta viiksestä alaspäin ja mä tiedän, että auto himmaa vauhdin ihan itse. (Maantiellä toki ihan sama juttu cruisella.)

Auton käyttöolosuhteet ja paikkakunnat vaikuttavat paljon tarpeisiin.. Itse en aja kuin todella harvoin kaupungissa, missä tarvitsee miettiä nopeuden rajoittamista muualta kuin selkäytimestä..

Maantielläkin taas tulee 90% ajettua jonkun hanurissa, joten tuollakaan tuo ei ole ongelma.. Ylinopeus on oma vika, aina  8)
 
Hyvä näkyvyys (ulos). Turhan usein pilarit, yms. haittaavat näkymiä ja kätkevät taakseen kaikki bussia pienemmät kapistukset.

Joo, tuo kassikoukkujuttu on kyllä ihan käsittämätön ettei esim. Audilla osata noita laittaa paikalleen. Skodassa ja Volsussa nuo hoidettu paaaaljon paremmin.

Jep, riittävän taakse tuleva ohjauspyörä on ihmeellisen harvinainen varuste.

Vakionopeussäädin.

Helposti täytettävä pissapojan säiliö.

Ajoissa toimiva suuntavilkku.
 
mremonen sanoi:
Mutta aiheeseen: Saabista voisi kopioida sen Night Panel-toiminnon, jolla saa pois "turhat" mittari- ym. valot kojelaudasta.

Tämä olisi todella hyvä toiminto kun tykkään pitää sisustan valot mahdollisimman vähissä pimeällä ajaessa.
 
Marko_K sanoi:
Hauskaa, miten saman jutun voi nähdä juuri päinvastaisesti  :) Itse näen nimenomaan, että tuo vapauttaa seuraamaan liikennettä, kun nopeusmittariin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Rajoitus 100, rajoitin 110, nopeus 107. Kun rajoitus tippuu 80, kaksi napautusta viiksestä alaspäin ja mä tiedän, että auto himmaa vauhdin ihan itse. (Maantiellä toki ihan sama juttu cruisella.)
Tyhmä kysymys, miten tuon käyttö eroaa crusesta?
 
jf sanoi:
Hyvät valot. Tuikut ovat kuitenkin pakolliset niin miksi ne eivät voi olla hyvätkin. Samaan kastiin molemmin puolisten takasumareiden ja peruutusvalojen kanssa.

Aivan kuin olisi lähtenyt omalta näppikseltä...

Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin surkeat valot muuten mukavassa autossa.
Lähes joka härveliin tosin saa rahalla kohtuulliset tai jopa hyvät valot, mutta harvemmin ovat vakiona :(
 
Ribbe sanoi:
Tyhmä kysymys, miten tuon käyttö eroaa crusesta?

Se vain plimpauttaa että nyt on vauhti asetetussa maksimissaan, eikä anna kiihdyttää yli... Tuo ei pidä mitään nopeutta itsestään.. Toki Kick-downissa antaa ylittää nopeuden..
 
Ajovalon pesureille oma käyttökytkin.
 
ääliö sanoi:
Joo, tuo kassikoukkujuttu on kyllä ihan käsittämätön ettei esim. Audilla osata noita laittaa paikalleen. Skodassa ja Volsussa nuo hoidettu paaaaljon paremmin.

Tämä on erittäin iso ongelma VAG-konsernin ulkopuolella. Kunnon koukut on lähes tuntematon käsite vaggineiden ulkopuolella.

Kerran meillä oli vuokrafocus ja siihen oli yritetty laittaa jotain koukkujen tapaista, mutta niiden toteutus aiheutti lähinnä itkunsekaisia naurunpurskahduksia.

Ehkä se on niin, että vain volkkari- ja skodakuskit hakevat ruokaa kaupasta autolla 8) Muilla autoilla liikkuvat ovat sen verran varakkaampaa väkeä, että voivat lähettää palvelusväen ruokaostoksille.
 
Täysin automaattisesti käynnistyksen yhteydessä toimivat ajovalot. Kahteen-kolmeenkymmeneen vuoteen niihin ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota kun ko. varuste tunnettiin nimellä valomuisti. Nyt 2010-luvulla valoista on tullut kovin vaikeasti hallittava: Palaako takavalot? En näe mittaristoa. Autossani on kalliit xenonit, vältän turhaa polttamista ja räpsyttelyä. Jne.

Myöskään riittävästi valaisevan peruutusvalon toteuttaminen ei liene muusta kuin halusta kiinni?
 
En tiedä onko tämä uusinta uutta mutta uudessa Mercedes-Benz S-sarjassa on ns kuivaksijarrutustoiminto.
Suora lainaus:
Myös kuivaksijarrutustoiminto lisää turvallisuutta: märällä kelillä se varmistaa lyhyiden, huomaamattomien jarrutusimpulssien avulla, että jarrulevyihin kertyvä ohut vesikerros kuivuu pois, jolloin jarrujen reagointiaika paranee.

Tämän soisin olevan nykyisissäkin autoissa, ainakin tuossa meidän mopoautossa (Audi A1) vesisateessa ajaessa jarrujen löytyminen kestää jonkin verran, korostuu nimenomaan maantienopeuksia ajaessa. En ole huomannut auton alkuperäisten vanteiden, joita on kahdet erilaiset, osalta mitään eroa vesikerroksen ilmaantumisessa. Myös kolmannet, mielestäni laadukkaat (OZ Racing), aiheuttavat saman ongelman joten vannemuotoilusta tuskin on kyse.
 
MacVolsu sanoi:
En tiedä onko tämä uusinta uutta mutta uudessa Mercedes-Benz S-sarjassa on ns kuivaksijarrutustoiminto.
Suora lainaus:
Myös kuivaksijarrutustoiminto lisää turvallisuutta: märällä kelillä se varmistaa lyhyiden, huomaamattomien jarrutusimpulssien avulla, että jarrulevyihin kertyvä ohut vesikerros kuivuu pois, jolloin jarrujen reagointiaika paranee.

Kyseinen toiminto löytyy jo Golf V/Ocu II pohjaisista autoista, eli ainakin -04 tai -05 mallista alkaen.
 
Tuli se E-Mersuihinkin jo -02. Varmaan muillakin merkeillä vastaava systeemi ollut. Jostain syystä sitä näköjään vieläkin mainostetaan.

Kunnolliset ajovalot sekä äänieristyksen soisin jokaiseen autoon. Tai ainakin niihin autoihin joilla itse liikun... Molemmat tuntuvat vaan huononevan kehityksen kehittyessä. Tuohon ääniongelmaan tosin syypäänä rengastuskin.