Ajattelin avata keskustelun pienistä yksinkertaisista vakiovarusteista, joiden soisi löytyvän jokaisesta autosta. En siis tarkoita kalliita lisävarusteita, vaan niitä pieniä oivalluksia, joihin auotissa törmää ja ihmettelee, miksei hommaa ole kaikissa autoissa tehty niin.
---
Nopeudenrajoitin
Itselläni on viidessä autossa ollut vakionopeudensäätimessä myös nopeudenrajoitintoiminto (Ford, 2 x MB, 2 X Citroën). Mykistävän hieno keksintö!
Nopeudenrajoittimella yksinkertaisesti asetetaan haluttu maksiminopeus, jonka yli auto ei kiihdy, ellei paina kaasua polkimen kickdown-kynnyksen yli. Aivan loistava erityisesti kahdessa paikassa:
a) Kaupunki: poistaa tarpeen nopeusmittarin seuraamiselle, kun yksinkertaisesti asettaa rajan rajoituksen mukaisesti ja sen jälkeen vain ajelee liikennevirran mukana. Eliminoi tehokkaasti tahattomat ylinopeudet.
b) Liukkaat olosuhteet: Kun tie on liukas, en mielelläni käytä vakionopeudensäädintä, koska se hävittää tuntumaa vetopitoon. Sen sijaan rajoittimella tuntuma säilyy, mutta nopeus pysyy kuitenkin tasaisena.
Toki ruuhkassakin laite on mainio, mutta ruuhkassa toimii hyvin myös adaptiivinen cruise.
Korkiton tankkausluukku
Korkiton tankkausluukku on itselläni ollut neljässä autossa (Ford, Renault, 2 x Citroën). Kun tuohon tottuu, tuntuu vanhanaikainen kierrettävä kortti todelliselta muinaisjäänteeltä. Korkittomassa jää kokonaan korkin aukaisu- ja ripustusvaihe pois -- pikkujuttu tietty, mutta mihin ihmeeseen sitä kierrekorkkia oikeasti tarvitaan?
Muutin otsikosta kirjoitusvirheen, T. ConD
---
Nopeudenrajoitin
Itselläni on viidessä autossa ollut vakionopeudensäätimessä myös nopeudenrajoitintoiminto (Ford, 2 x MB, 2 X Citroën). Mykistävän hieno keksintö!
Nopeudenrajoittimella yksinkertaisesti asetetaan haluttu maksiminopeus, jonka yli auto ei kiihdy, ellei paina kaasua polkimen kickdown-kynnyksen yli. Aivan loistava erityisesti kahdessa paikassa:
a) Kaupunki: poistaa tarpeen nopeusmittarin seuraamiselle, kun yksinkertaisesti asettaa rajan rajoituksen mukaisesti ja sen jälkeen vain ajelee liikennevirran mukana. Eliminoi tehokkaasti tahattomat ylinopeudet.
b) Liukkaat olosuhteet: Kun tie on liukas, en mielelläni käytä vakionopeudensäädintä, koska se hävittää tuntumaa vetopitoon. Sen sijaan rajoittimella tuntuma säilyy, mutta nopeus pysyy kuitenkin tasaisena.
Toki ruuhkassakin laite on mainio, mutta ruuhkassa toimii hyvin myös adaptiivinen cruise.
Korkiton tankkausluukku
Korkiton tankkausluukku on itselläni ollut neljässä autossa (Ford, Renault, 2 x Citroën). Kun tuohon tottuu, tuntuu vanhanaikainen kierrettävä kortti todelliselta muinaisjäänteeltä. Korkittomassa jää kokonaan korkin aukaisu- ja ripustusvaihe pois -- pikkujuttu tietty, mutta mihin ihmeeseen sitä kierrekorkkia oikeasti tarvitaan?
Muutin otsikosta kirjoitusvirheen, T. ConD