https://tummennuskalvot.fi/

Yksi tarina merkkihuollosta

T

Trollsten

Vieras
Vein autoni viime maanantaina paikalliseen merkkiliikkeeseen takuukorjaukseen joka oli sovittu edellisellä viikolla. Auton piti olla valmis kello 13.00, mutta se oli vielä hallissa 16:20, kun menin autoa hakemaan. Nopeasti se sieltä kuitenkin ulos saatiin. Oli kiire muille asioille niin sen kummemmin autoa katselematta lähdin ajamaan. Kuitenkin tiistaina töistä lähtiessäni havaitsin että etupuskuri on osittain irti. Mitään osumajälkeä tms. ei löytynyt ja tiedän, että itse en ole autolla mihinkään osunut.

Huollon asenne tapahtuneeseen oli alusta asti hyökkäävä ja kiistivät kaiken osuutensa asiaan. Huoltopäällikkö kaivoi puskurin paskakerroksen alta jopa kiveniskemän esiin väittäen että auto on ajettu johonkin. Kyseinen jälki on tyypillinen kiveniskemä kooltaan n. 2mmx1mm. Lupasi kuitenkin ottaa yhteyttä ja selvittää asiaa. Eipä ole vielä ottanut ja itselläni on niin kiire ollut töissä, että virastoaikana ei mitään mahdollisuutta asiaa viedä eteenpäin.

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi auto oli yli 3h huollon aikataulutettua valmistusaikaa vielä hallissa. Ettei vaan olisi sattunut jotain poikkeuksellista. Tätä tuskin tulen koskaan tietämään.

Oma mokani on tietenkin se, että en heti tarkastanut autoa tarkalla silmällä. En ole vain tälläiseen tottunut, kun edellisen autoni huoltanut merkkiorganisaatio hoiti asiansa aina todella hyvin ja ongelmitta. En myöskään usko sattumaan, että joku olisi kolhaissut autoani juuri nyt kotipihassa tai betoniseinää vasten pysäköitynä työpaikalla.

Minulla ei tietenkään ole mitään mahdollisuutta todistaa, että huolto olisi rikkonut autoni. Tässä on sana sanaa vastaan eli todennäköisesti tuo puskuri jää omaan piikkiini. Jos jotain hyvää asiasta etsii niin tässä kaupungissa on onneksi kaksi muutakin huoltoa, joilla on merkkiliikkeen status, joten jos haluan pitää merkkihuoltohistorian autollani niin se onnistuu ja kyseisen korjaamon ei tarvitse autooni koskea. Selvää on kuitenkin se, että asiakassuhde jonka kyseisen liikkeen myyjä onnistui luomaan palvelualttiudellaan ja halullaaan on nyt huoltopäällikön toimesta tuhottu täysin.
 
Älä vaan sano että VAG konsernin huolto! Itselläni parhaat kokemukset Tojotan ja Fordin huolloista. Olen epäileväinen aina ja tarkistan konepellin alusen jne. aina ettei "luukkuja ja kansia" ole jäänyt auki. Olen aikanaan nähnyt kun huoltomies työntää hallista autoa ja osuu ovikarmeihin! Ei ollut oma onnex.
 
Golffini oli kerran merkkihuollossa peltikorjaamon puolella. Auto oli korjattavana pahan raekuuron jäljiltä. Homma hoidettiin todella hyvin, ja työn jälki oli äkkiä katsottuna ensiluokkaista. Autoon mm. vaihdettiin uusi konepelti.
Juuri kun piti lähteä pihasta ajamaan pois, niin huomasin konepellissä omituisen kuhmun. Moottorin päälle oli jäänyt joku työkalu, ja konepelti oli lyöty kiinni. Mukavannäköinen kohouma oli jäänyt. Menin välittömästi sanomaan siitä tiskille. Hyvin näytti olevan ongelma heidän tiedossaan, sillä välittömästi työnjohtaja sanoi, että: Juu, kyllä me ollaan siitä tietoisia, ja meillä oli tarkoitus kutsua sitten myöhemmin autosi uudestaan korjaukseen. Niinpä, itse ainakin epäilin kyllä vahvasti, että olisi unohtunut samantien, kun perävalot olisi pihasta kadonneet.
Mutta tällä kertaa homma hoidettiin kyllä liikkeen piikkiin, onneksi.
 
Oliko puskurista rikkoutunut jotain vai oliko vain irti jostain kohtaa? Tehtiinkö autoon jotain joka edellytti puskurin irrottamista vai oliko kyseessä normaali määräaikaishuolto?
 
Puskurista on toisen pään kiinnikkeet poikki. Kuten mainitsin kyseessä oli takuukorjaus. En ole autoasentaja tai -insinööri, joten en osaa sanoa onko siihen tehty jotain joka edellyttäisi puskurin irroittamista. Huoltopäällikkö väitti että ei.

Luulisi, että puskurissa olisi jäljet, jos sitä olisi toisella autolla tökätty, mutta kun ei.
 
Vaihdettiin jotain tiivisteitä, jotka aiheuttivat pienen jäähdytysnesteen vuodon sekä öljynjäähdytin.
 
Ei perhana. Taidan lähteä aamulla Toyota kaupoille. Sen merkkiorganisaatiosta en ole kuullut kuin hyvää. Auto tuli puskurin fiksauksesta ja kattelin pellin alle niin moottorilämppärin piuhat oli irti. Saihan nuo itsekin paikoilleen vaan ei hemmetti mitä sähellystä.
 
Trollsten sanoi:
Ei perhana. Taidan lähteä aamulla Toyota kaupoille. Sen merkkiorganisaatiosta en ole kuullut kuin hyvää.
Ei maksa vaivaa jos et ole ostamassa perusautoa. Elektroniikan hienommat jutut ovat ihan yhtä vaikeita (lue: mahdottomia) juttuja toyon huollossa kuin vaikkapa audilla toimiva moottori ja vaihteisto.  :mad: