https://tummennuskalvot.fi/

Xenon / ballastin vaihto

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Xenoneissa varoituksia kunnon jännitteistä, niin mitä pitää huomoida xenon ballastin vaihdossa ettei saa kynsilleen?

Ballasti on kiinni umpion pohjassa sisään rakenneteulla liittimellä, ei johtojen päässä.

Entä itse xenon polttimon vaihto - jotain erityistä huomoitavaa?
 
Taky sanoi:
Xenoneissa varoituksia kunnon jännitteistä, niin mitä pitää huomoida xenon ballastin vaihdossa ettei saa kynsilleen?

Ballasti on kiinni umpion pohjassa sisään rakenneteulla liittimellä, ei johtojen päässä.

Entä itse xenon polttimon vaihto - jotain erityistä huomoitavaa?

Ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Riippuu toki autosta millainen vaihto on mutta yleisesti kun irrotat umpiosta johdon niin odota n. 10-15 min että ballastissa oleva varaus ehtii purkautua. Näin ainakin varmistut ettet saa kynsille.

Polttimon vaihto riippuu ihan siitä on D1/3 vai D2. D2 ehkä aavistuksen helpompi, D1/3 muista siirtää kaulus vanhasta polttimosta uuteen. Muuten polttimoa ei saa kierrettyä kiinni umpioon.
Kaulus aukeaa yhdestä kohtaa ohuella ruuvimeisselillä nostamalla lukitussalpaa. Kauluksessa ja polttimon kaulassa on kohdistustappi joten ei voi asentaa väärään kohtaan.
 
downtime sanoi:
Riippuu toki autosta millainen vaihto on mutta yleisesti kun irrotat umpiosta johdon niin odota n. 10-15 min että ballastissa oleva varaus ehtii purkautua.

Ei ole johtoa, liitin suoraan umpiossa / ballastissa. MB:n xenonista on kyse.