https://tummennuskalvot.fi/

xenon ajovalopolttimot

Topias

Vakiokalustoa
Liittynyt
23.12.2013
nyt on tarvetta uusille poltimoille A4:een, tyyppi D3S. pikainen googletus näyttää, että saksasta saanee merkkipolttimot edullisemmin.
mistä olette tilanneet, merkki ja kokemus niistä?
 
Samaa olen minäkin miettinyt. Ebay on ollut seurannassa, tässäkin pitänee paikkansa että jos kovin halvalta vaikuttavat, kiinankopioita ovat. Toki Saksan hinta varmaan on huokeampi kuin Suomessa.

Olikos Audin alkuperäinen 6000K vai olenko väärässä?
 
eBayn kauttahan noita on tullut tilattua. D1S ja D2S polttimoita tilailin itse. ~4200K värilämpötilaisia Osram Xenarc Silverstareja. BMW:ssä ja Mersussa ainakin tuo tehdaspolttimo lienee tuolla 4100-4300K lukemissa. Mielestäni 5000K on jo sinertävä noihin verrattuna.
 
karhunik sanoi:
Kysynpä tätä täälläkin. Onko kellään vielä kokemuksia näistä?

http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/lamput/autolamput/autolamput/kaasupurkausajovalolamput-autoihin/xenarc-night-breaker-unlimited/index.jsp?productId=ZMP_1087161

Vähän houkuttelis Golfiin moiset vaihtaa, oletettavasti alkuperäisten tilalle. Parihinta näytti jäävän kotimaassakin 150€ luokkaan, eli ei paha?

Tuohan taitaa olla korvaava malli poistuneen Silverstarin tilalle ja lupaukset valotehosta vielä hurjemmat. Hyvät polttimot nuo silverstaritkin on olleet, vaikkei niistä nyt tuhansien tuntien kokemuksia olekaan. Ei noita +70% valotehoja kannata kuitenkaan ihan tosissaan ottaa. Ei ne sentään niin hyviä ole.

Osramin xenarcithan on monessa autossa jo tehdaspolttimoina, joten sikäli turvallinen tuote ostaa.
 
Lichtexiltä ostin minäkin Osramin peruspolttimot ja ne 4300K -versiot. Sinisemmissä on käsittääkseni vieläpä huonompi valoteho, joten ei järkeä niissä.

Ovat toimineet.
 
Mainoksen uhrina tilasin itselle nuo uutuusmallit, tänään askartelin paikoilleen. Valosalla ei voi vielä sanoa paranbuksen tasosta, mutta edellä ajavan takaluukku näytti liikennevaloissa kirkkaammalta  :)

Täytyy aamulla ottaa jälkeen kuvat, tänään otin vanhoilla ennen kuvat.

Polttimot tilasin Polar Autovarusteelta, 76€/kpl. Toimitus oli nopea, tiistai iltana tilatut sai hakea eilen postista.
 
Topias sanoi:
laitoin polttimot tilaukseen tuolta lichtexiltä. halppikset, joten odetetaan mitä tuleman pitää.
polttimot vaihdettu ja nyt valot toimii. oire oli seuraavanlainen: toinen polttimo syttyi, mutta sammui n.30 sekunnin jälkeen.
philips luki polttimossa, tiedä ovatko aidot vai piraatit. nopean testiajon perusteella valaisevat kyllä hyvin. vajaa 80e nuo maksoivat kotiin toimitettuna.
 
Liippaa aihetta senverta läheltä, että pukataas tänne:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288661690636.html

Miten mielestänne jostain ostetun polttimon osottautuminen väärennökseksi tekee sen hallussapidosta laitonta? Pitääkö tuossa viedä laittomasti autossa olevat polttimot poliisiasemalle ja mukisematta ottaa sakot ja pamputus vastaan? Ehkä hitusen "paksua" tuo teksti siinä mielessä mielestäni...

Ymmärrän kyllä näkökulmat että aidot polttimot on testattu toimiviksi ja niiden tulee täyttää laatuvaatimukset, mitä väärennöksiltä luonnollisesti ei vaadita.
 
ConD sanoi:
Liippaa aihetta senverta läheltä, että pukataas tänne:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288661690636.html

Miten mielestänne jostain ostetun polttimon osottautuminen väärennökseksi tekee sen hallussapidosta laitonta? Pitääkö tuossa viedä laittomasti autossa olevat polttimot poliisiasemalle ja mukisematta ottaa sakot ja pamputus vastaan? Ehkä hitusen "paksua" tuo teksti siinä mielessä mielestäni...

Ymmärrän kyllä näkökulmat että aidot polttimot on testattu toimiviksi ja niiden tulee täyttää laatuvaatimukset, mitä väärennöksiltä luonnollisesti ei vaadita.

Aika paksua tekstiä tosiaan, jos joku pitää väärennöksistä saattaa vastuuseen niin se on myyjä/valmistaja, aika kohtuutonta yrittää sälyttää vastuuta normaali kuluttajalle. Turvallisuusnäkökulmasta olisin enemmän huolissaan heijastinumpioon tungettavasta kiinapaskasta kuin jostain piraattipolttimosta :rolleyes:
 
Juu tulee Philipsin markkinamiehestä kyllä aikamoiset hylkimisreaktiot tuommoisen kommentin pohjalta, kun sen isommin lakeja ja asetuksia tutkimatta tuntuu, että näin asia ei voi mennä.

En tiedä onko se heijastinumpioon asennettava xenonpolttimokaan sen vaarallisempi kuin väärennetty, mutta jos ostaa vain kunnolliset niin on turvallisilla vesillä mielestäni. Halpa kun harvoin on hyvää - tai ainakin sellaisen valmistaminen on kannattamatonta.

Aidon ja piraattipolttimon erottamiseksi toisistaan on jonkinlaisia nettisivujakin olemassa, mutta mistäs tiedät vaikka uusia polttimoita tilatessasi, että ne varmasti on 100% aidot? Ok... kivijalassa ne voi varmistaa, mutta hintaerot Suomi vs. maailma pitää huolen monesti että marmorilta polttimoita ei tule haettua. :D
 
Autossani alkaa ilmeisesti olemaan aika xenon polttimoiden vaihtoon. Vielä ne näyttää normaalia valoa lykkäävän, mutta kaveri vaan varoitteli, että vaihda hyvissä ajoin, ennen kuin ne posahtaa sinne umpioihin sisälle. Väitti, että polttimot voivat rikki mennessään tuhota umpion.

Eniten huolta aiheuttaa tuo vaihto. Voiko ne vaihtaa puskuria irroittamatta? Toiset väittää, että voi helposti, ja toiset taas, että ei voi, vaan puskuri täytyy irroittaa. Jokainen "asiantuntija" kuitenkin tuntuu olevan varma kannastaan.
Omaa tallia ei tällä hetkellä ole. Laakkosella vaihto maksaa ilmeisesti maltaita, joten sinne ei viitsisi viedä. Lisäksi vielä askarruttaa, että täytyykö vielä vaihdon jälkeen laittaa johdon päähän.
Lisäksi vielä kaipaisin tietoa millaisia polttimoita olette laittaneet tilalle. Saisivat olla mahdollisimman lähelle orginaaleja.

Auto on siis VW Golf Variant TDI vm. 2011
 
Totenkopf sanoi:
Autossani alkaa ilmeisesti olemaan aika xenon polttimoiden vaihtoon. Vielä ne näyttää normaalia valoa lykkäävän, mutta kaveri vaan varoitteli, että vaihda hyvissä ajoin, ennen kuin ne posahtaa sinne umpioihin sisälle. Väitti, että polttimot voivat rikki mennessään tuhota umpion.

Paljonko autolla on ajettu ja on siinä päivävaloja? Jos valo on vielä normaalin väristä niin en näkisi että polttimo olisi vielä lopussa, jos väri alkaa muuttua purppuraksi niin silloin käyttötunnit alkaa olla vähissä. Valoteho on toki laskenut jo jonkun verran tai jopa huomattavasti jos metrejä on paljon takana, työkaverille vaihdettiin polttimot syksyllä -07 Ocuun ja niillä oli ajettu ~110tkm ja maailma kirkastui ihan mukavasti, polttimot oli edelleen normaalin väriset mutta toinen alkoi räpsymään ja ei aina syttynyt.
 
Karvis sanoi:
Paljonko autolla on ajettu ja on siinä päivävaloja?
On jo ledi päiväajovalot. Auton mallivuosi on -12, mutta on rekisteröity -11 loppuvuodesta.

Autolla on tällä hetkellä mittarissa 110tkm. Valot ainakin omasta mielestäni näyttävät vielä normaalin värisiltä, ja palavat aivan ok. Mutta tämä kaverini, joka tietää näistä valoista enemmän, oli kuitenkin niissä näkevinään jotain "erikoista kulumista". Kyllähän noissa ilmeisesti kuitenkin on jo jotain heikkenemistä tapahtunut, joten eivät ne nyt uuden veroiset tietenkään ole.

Hirvittää vaan noiden polttimoiden hinta. Tai oikeastaan enemmän hirvittää niiden vaihtaminen, jos ei onnistukkaan ihan kotikonstein. Kuten sanottu: En ole vielä ikinä joutunut vaihtamaan xenon polttimoa.
 
Totenkopf sanoi:
On jo ledi päiväajovalot. Auton mallivuosi on -12, mutta on rekisteröity -11 loppuvuodesta.

Autolla on tällä hetkellä mittarissa 110tkm. Valot ainakin omasta mielestäni näyttävät vielä normaalin värisiltä, ja palavat aivan ok. Mutta tämä kaverini, joka tietää näistä valoista enemmän, oli kuitenkin niissä näkevinään jotain "erikoista kulumista". Kyllähän noissa ilmeisesti kuitenkin on jo jotain heikkenemistä tapahtunut, joten eivät ne nyt uuden veroiset tietenkään ole.

Hirvittää vaan noiden polttimoiden hinta. Tai oikeastaan enemmän hirvittää niiden vaihtaminen, jos ei onnistukkaan ihan kotikonstein. Kuten sanottu: En ole vielä ikinä joutunut vaihtamaan xenon polttimoa.

No ei ne varmasti uudenveroiset enää noilla kilsoilla ole vaikka toki päivävalot säästää xenoneita kovasti kun eivät pala koko ajan, edelleen olisin sitä mieltä että jos polttimot eivät ole oudon väriset ja toimivat muutenkin normisti niin yht'äkkinen tuhoutuminen lienee aika pieni riski. Mutta jos asia jännittää niin uudet polttimot saa ~satasella, ConD vaihtoi vasta polttimot Golfiin joten hän osannee kertoa joutuuko autoa pilkkomaan polttimonvaihdossa.
 
Karvis sanoi:
Mutta jos asia jännittää niin uudet polttimot saa ~satasella, ConD vaihtoi vasta polttimot Golfiin joten hän osannee kertoa joutuuko autoa pilkkomaan polttimonvaihdossa.
Jep, kiitokset. Minä nyt odottelen jos ConD pian ilmaantuu palstalle, ja vastailee jotakin. :rolleyes:
 
Totenkopf sanoi:
Autolla on tällä hetkellä mittarissa 110tkm.

Jos autolla on ajettu koko tämä matka discomoodissa (l. automatiikka päällä), on valoteho varmasti heikentynyt jo merkittävästi.

Jos ksenonissa alkaa huomaamaan värisävyn muutosta tai vilkkumista, on se ollut valotehon puolesta jo pitkään ehtoopuolella. Kuskin silmä ei sitä vaan huomaa, kun valoteho laskee petollisen hitaasti.
 
Totenkopf sanoi:
Autossani alkaa ilmeisesti olemaan aika xenon polttimoiden vaihtoon. Vielä ne näyttää normaalia valoa lykkäävän, mutta kaveri vaan varoitteli, että vaihda hyvissä ajoin, ennen kuin ne posahtaa sinne umpioihin sisälle. Väitti, että polttimot voivat rikki mennessään tuhota umpion.

Kuinka realistinen vaihtoehto tuo polttimoiden poksahtaminen ja umpion vaurioittaminen oikeasti on? Tuntuu erikoiselta että tällaisessa kuluttajatuotteessa olisi merkittävät riski tuollaiseen vaurioon normaalissa käytössä: halogeeneissa ihmiset ovat kuitenkin tottuneet siihen että polttimon vaihto tulee eteen vasta sen hajotessa.

Toisaalta omassakin on alla rapiat 3 vuotta samoilla(? - käytetty auto) polttimoilla ja valoteho on varmasti jo laskenut - uusien vaihto näin talvea vasten olisi varmasti ihan fiksua. Varsinkin jos auton pitoajaksi laskee vielä noin 3v.

Hauskana pikku triviana mainittakoon että Astran D1S-polttimo (1 kpl) maksaa marmorilla hapokkaat 227e. Onneksi esim. Amazon.de:stä saa vaikkapa Osram Nightbreaker Unlimited-parin reilusti alle kahdensadan.
 
sotka sanoi:
Hauskana pikku triviana mainittakoon että Astran D1S-polttimo (1 kpl) maksaa marmorilla hapokkaat 227e. Onneksi esim. Amazon.de:stä saa vaikkapa Osram Nightbreaker Unlimited-parin reilusti alle kahdensadan.

Ja normi D1S:t kotimaisesta kivijalasta reilu satkun/pari, marmorilta polttimoita ei todellakaan kannata ostaa.
 
Totenkopf sanoi:
Jep, kiitokset. Minä nyt odottelen jos ConD pian ilmaantuu palstalle, ja vastailee jotakin. :rolleyes:
Ahdasta siellä on etenkin kuskin puolella xenonumpion takana. Sulakekotelon kansi tulee ikävästi vastaan. Apukuskin puolella on vähän paremmin tilaa, muttei nyt ylepalttisesti sielläkään. Pieni voimakas käsi on plussaa. :)

Virallinen ohje on irroittaa umpiot autosta, mutta joo... ne on virallisia ohjeita. Itse tein jokseenkin seuraavan ohjeen mukaan tuohon omaan -11 malliseen Golfiin vaihdon:

-polttimon suojakumilärpäke pois ja talteen, elä tiputa sisäloksun sisään
-irroita sulakerasian kansi ja jos haluat itse sulakerasian virrattomaksi, myös akun +-napa irti.
-irroita ajovaloumpion kiinnike-torx-ruuveja senverran että saat sentin-pari lisää tilaa, umpio liikkuu eteenpäin
-D1S-polttimon alapuolella on sen virtaliitin, se irtoaa kun painaa pientä metallista klipsiä ja vetää sitä poispäin (alas) polttomosta
-D1S polttimo irtoaa kiertämällä polttimoa vastapäivään kuljettajan paikalta katsottuna, mukana tulee muovinen asennusrenkula, voit koittaa tässä vaiheessa myös takaisin kiertämistä (irroitus/asennuskulma n. 30-45 astetta)
-Pujota vanha polttimo pois sulakerasian/ajovalon välistä
-Irroita vanhasta polttimosta asennusrengas, asenna se uuteen ja kasaa päinvastaisesti, huom. katso että umpio tulee samaan paikkaan kuin aiemmin, jos et muuta isojen ~23mm kuusioruuvien asentoa, ei suuntausten pitäisi muuttua.

Aikaa meni n. tunti per puoli kun varovaisesti harjoittelu ja värkkäsi. Jos homman tekee sisäloksun kautta, pitää rengas ja sisälokari irroittaa, mutta käden voi saada parempaan asentoon sinne polttimoon/sytyttimeen kiinni. Polttimo/umpion linssi kääntyy käsivoimin siellä sisällä, mutta en hirveästi sitä itse ainakaan nitkutellut.
 
Tarttis faijan VI-Golffiin varmaan vaihdella polttimot kun mittarissa on jo jotain 130tkm. Tarve 2 kpl D1S auton omiin lyhtyihin ja lisäpitkiin 2 kpl D2S. Kai tuommoiset normi Philipsit on ihan kelvolliset, 220e saisin tuosta vierestä kun kävelisin 30 metriä.

Vai onko jotain suosituksia. Tuplahintaisiin +50% valotehoa kotkotuksiin en oikein jaksa uskoa.