https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

X-Trail 2014-

X-Trailin koko mallisto on saanut hinnat jo näemmä kuukausi takaperin kesäkuun alussa. Toukokuussa spekuloimme mm. seuraavaa:
Marty McFly sanoi:
...Eli jos 130hp dieselnelikko Tekna varusteilla maksaa tuon ennakoidun 39900€, niin automaatti lisännee hintaa n. 2500€, kolmas istuinrivi n. 1500€ ja tehokkaampi kone n. 2000€, jolloin ollaan n. 46k€:ssa. Tuohon päälle talvikumit 1000€, Webasto 2000€ ja toimituskulut 600€ niin ollaan juuri alle 50k€:ssa....

...todennäköisesti myydyimmäksi malliksi tulee 5-paikkainen Acenta varusteilla oleva etuvetoinen 130hp manuaalidiesel hintaluokassa 35k€.

Kaikissa malleissa koneena dCi 130 (1.6l)

Etuveto + manuaali
Visia              manuaali    4x2    129g    31 893€
Acenta            manuaali    4x2    129g      33 890€
Business 360  manuaali    4x2    129g    34 991€
Tekna            manuaali    4x2    129g    38 690€

Etuveto + automaatti (portaaton)
Acenta            Xtronic      4x2    135g      35 891€
Business 360  Xtronic      4x2    135g      37 591€
Tekna            Xtronic      4x2    135g      40 693€

Neliveto + manuaali
Acenta            manuaali    4x4    139g    37 490€
Business 360  manuaali    4x4    139g    39 190€
Tekna            manuaali    4x4    139g    42 290€

Marty McFly sanoi:
...Eli jos 130hp dieselnelikko Tekna varusteilla maksaa tuon ennakoidun 39900€...
Maksaa siis alkaen 37490€ ja 42290€ Teknana, joten arvio oli reilut pari tonnia alakanttiin. Vähän on mielestäni kallista.

Marty McFly sanoi:
...todennäköisesti myydyimmäksi malliksi tulee 5-paikkainen Acenta varusteilla oleva etuvetoinen 130hp manuaalidiesel hintaluokassa 35k€.
Maksaa 33890€, eli reilu tonni heittoa näemmä yläkantissa olleeseen alustavaan arvioon. Halpaa vai kallista? Ei kai tuo paha hinta ole.

Marty McFly sanoi:
....kolmas istuinrivi n. 1500€...
7-paikkaisuus tulee aina pakosta avattavan lasikaton kanssa yhteishintaan 1600€, eli arvio oli lähellä.

Tuo Business 360 mall on itsessään melko hyvin varusteltu, ja mallista riippuen 3100-3700€ enemmän maksava Tekna tuo mukanaan vielä Bi-LED ajovalot (muissa halogeenit), nahkapenkit ja sähkötoimiset etuistuimet ilman muistia ja ilman kaltevuussäätöä. Ilman muistia noi sähköpenkit on kyllä aika turhat, ja veikkaan että LED valojenkaan teho ei ole halogeenejä parempi, joten hieman kallis hinta pelkistä nahkapenkeistä ja etuvalojen paremmasta ulkonäöstä. Itse päätyisin kuitenkin turhamaisuuttani todennäköisesti Xtronic Teknaan.

Kaikki hinnat muuten verollisia, ja ekat autot saapunevat maahan säkällä jo elokuun alussa.
 
Business 360 sisältää myös biled ajovalot. Ainoa mikä teknassa tuli lisää oli tuo etuistuinten sähkösäätö ja olikohan just nahkapenkit.
 
Mulla on kyllä tässä tätä kirjoittaessani kädessä tänään myyjän printtaama hinnasto (päiväys 9.6.2014) jossa varusteet on listattu, ja sen mukaan Bi-LEDejä ei 360:een ole saatavilla, ainoastaan LED huomio/päiväajovalot.
 
downtime sanoi:
Business 360 sisältää myös biled ajovalot. Ainoa mikä teknassa tuli lisää oli tuo etuistuinten sähkösäätö ja olikohan just nahkapenkit.
Tsekkasin hinnastot ja Qashqaissa se menee juurikin noin, tai itse asiassa Business 360:ssakin on alcantra penkit, eli ei ihan peruistuimet. Tuossa on sellainenkin kummallisuus, että Business 360:ssa on usea sellainen varuste vakiona joka on maksullinen lisävaruste "paremmassa" Teknassa. X-trailissa näin ei kuitenkaan ole, joten X-trailin vastaavat varustemallit eroavat siten näemmä QQ:sta.
 
Marty McFly sanoi:
Tsekkasin hinnastot ja Qashqaissa se menee juurikin noin, tai itse asiassa Business 360:ssakin on alcantra penkit, eli ei ihan peruistuimet. Tuossa on sellainenkin kummallisuus, että Business 360:ssa on usea sellainen varuste vakiona joka on maksullinen lisävaruste "paremmassa" Teknassa. X-trailissa näin ei kuitenkaan ole, joten X-trailin vastaavat varustemallit eroavat siten näemmä QQ:sta.

Juu tuo 360 on QQ:ssa selkeästi tarkoitettu firmamarkkinoille pyrkimiseen ja päänavaamiseen. Saa nähdä kuinka pitkään hinnaston hinnat ovat näinpäin.

Muutoin on vaan onnistunut paketti tämäkin jo moneen parempitasoiseenkin merkkiin verrattuna. Harmittaa sinällään itseäni tuo muutaman gramman ylitys mitä x-trailissa tulee päästöissä verrattuna QQ:n.
 
Kuopiossa Viänäsen Autossa ensimmäinen X-trail hallissa. Kilpiin ehkä ensi viikolla.

Kylmät tyypit autosta olivat positiiviset. Kuvissa auto näyttää Qashqailta, mutta hallissa QQ:n rinnalla selviää kyseessä olevan selvästi pykälää suurempi auto ja ulkonäkökin on enemmän makuuni.
 
^Joo, sen lisäksi että se on QQ:ta pidempi niin myyjä sanoi mulle että se on jopa 10cm korkeampi mutta en ole noita mittoja kyllä itse tarkistanut.
 
Marty McFly sanoi:
Mulla on kyllä tässä tätä kirjoittaessani kädessä tänään myyjän printtaama hinnasto (päiväys 9.6.2014) jossa varusteet on listattu, ja sen mukaan Bi-LEDejä ei 360:een ole saatavilla, ainoastaan LED huomio/päiväajovalot.
No niinpä näkyy olevan. Miksiköhän jäi jotenkin sellainen mielikuva että biledit olisi olleet myös tuossa 360:ssä. Ehkä tosiaan kun QQ ne on.
Aika huono veto jättää ne pois.
 
Urlaub sanoi:
Kylmät tyypit autosta olivat positiiviset. Kuvissa auto näyttää Qashqailta, mutta hallissa QQ:n rinnalla selviää kyseessä olevan selvästi pykälää suurempi auto ja ulkonäkökin on enemmän makuuni.

Vantaan Auto Aritalle on tullut koeajoon X-Trail 4x4 manuaali. En ehtinyt lomakiireiltäni vielä koeajamaan, mutta kylmät tyypit tuli otettua. Urlaubin kommentteja kompatakseni X-trailin todellinen koko paljastuu vasta kun se seisoo Qashqain vieressä. Valokuvista saa äkkiä sen mielikuvan, että eroa on vain autojen pituudessa ja akselivälissä (eli kuten edellisen korimallin QQ vs QQ+2), mutta kokoero on käytännössä silmiinpistävä, jos ei nyt ihan pykälää niin ainakin 3/5 pykälää X-trailin eduksi.

Sisällä ja etupenkillä istuessa fiilis on hyvin samanlainen kuin QQ:ssa, mutta takapenkillä jalkatilaa on reilummin ja QQ:ta jonkun verran korkeampi istumakorkeus miellyttää. Kolmas penkkirivi on lapsille, aikuisille korkeintaan lyhyille matkoille. Sinne kapuaminen oli myös aikuislta työlästä. Kaksiosaisessa takapenkissä on liukukiskot, ja penkkien etäistyyttä säätämällä voi lisätä joko tavaratilaa tai takana istuvien jalkatilaa. Tavaratilasta puhuttaessa pohja-ala on riittävä, mutta pohjan ja suojaverhon väli jää yllättävän matalaksi. Ilman verhoa korkeutta ja siten tilavuutta toki riittää.

Ko. varustemalli on Tekna joten varusteita riittää ml. etuosastaan avattava panoraamakatto ja nahkasisustus, joista jälkimmäinen vaikutti laadukkaalta ja ensimmäinen hienolta ja välttämättömältä turhakkeelta. 360 asteen kamerat vaikuttivat hyödyllisiltä ja toimivilta.

Ajoasennosta luulen saaneeni paremman kuin koeajamassani QQ:ssa, mutta tuo pitää testata vielä molemmissa peräjälkeen uudelleen koeajon yhteydessä. Voihan se loppujen lopuksi olla, että vain kuvittelen tämän ja ohjaamon mitoitukset korkeammalla olevaa kattoa lukuunottamatta ovat itse asiassa samat.

Miinukset koskevat samoja asioita kuin QQ:ssa, eli isompi moottori, xenonit, kuljettajan istuimen kaltevuussäätö ja sähköpenkkien muistipaikat puuttuvat, eikä dieselautomaattia saa nelivetoisena, ainakaan vielä.

QQ:ssa 1.6 dieselautomaatti tuntui sopivan puhdikkaalta, mutta sen riittävyydestä X-trailiin ja ajokokemuksesta yleensä raportoin sitten kun ehdin tuon koeajaa. Todennäköisesti kuitenkin odotan automaattivaihteisen koeajoauton saapumista.

Kaiken kaikkiaan miellyttävän ja kiinnostavan oloinen paketti, ja vaihdon ollessa taas ajankohtainen niin auto on ehdottomasti listallani.
 
Hyvä uutinen, 184 heppaa kuljettanee sitten X-trailiakin mukavasti. Tuohon nelivetotomaatti niin homma on bueno. Teknan hinta tuolla voimalinjalla lienee sitten tosin kohtuulähellä 50k€:tä ilman talvivarustustakin. En pikaisella googlauksella löytänyt koneesta mitään muuta? Vääntö? Yli 400Nm? Anyone?
 
Marty McFly sanoi:
Hyvä uutinen, 184 heppaa kuljettanee sitten X-trailiakin mukavasti. Tuohon nelivetotomaatti niin homma on bueno. Teknan hinta tuolla voimalinjalla lienee sitten tosin kohtuulähellä 50k€:tä ilman talvivarustustakin. En pikaisella googlauksella löytänyt koneesta mitään muuta? Vääntö? Yli 400Nm? Anyone?
Varmaan tuo 400nm 8)
 
Oma Superb alkaa olla siinä iässä, että olen alkanut miettimään sille seuraajaa. Syksyllä 2013, kun uuden X-Trailin ensimmäiset kuvat levisivät nettiin, mietin silloin että Nissanikin voisi ehkä olla yksi mahdollinen Superbin seuraaja. Myöhemmin tuli tietoa moottorivaihtoehdoista ja siihen kiinnostus sitten lopahtikin. Nuhainen 130 hv diesel ei tulisi olemaan vaihtoehto, varsinkin kun autolla jouduttaisiin vetämään mm. lähelle maksimivetopainoja olevaa hevostraileria. Mutta kuten tiedämme niin nyt on levinnyt uuttaa tietoa, että tehokkaampikin nelivetodiesel olisi tulossa. Tästä innostuneena päätin marssia paikallisen Nissan-kauppiaan luokse ja tiedustella löytyisikö X-Trailia koeajoon. No sellainenhan löytyi ja niinpä otin yön yli koeajoon Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 Tekna 4WD 6 MT:n. Tässäpä nyt on joitakin tuntemuksia.

Päivä: 21.8.2014
Sää: 12- 18 °C
Tienpinta: Kuiva
Paikka: Pääkaupunkiseutu sekä Itä-Uusimaa
Koeajomatka: 280 km

Uusi X-Trail on ulkonäöllisesti valovuoden edellä edellisen sukupolven kirveellä veistetystä laatikosta. Ulkonäkö on sopivan sporttinen ja sopii hyvin SUV-luokan jatkoksi. Mistään oikeasta maasturistahan ei nyt kuitenkaan ole kysymys. Kokoakin on tullut edeltäjään hivenen lisää ja varsinkin pidentynyt akseliväli on lisännyt sisätiloja. Ja tosiaan, Qashqain vierellä X-Trail on selkeästi isompi.

Kuljettajan paikalle asettauduttua ensimmäiseksi kiinnittää huomion siistiin yleisilmeeseen. X-Trail on sisältä viimeistellyn oloinen ja koeajossa ollut Tekna varustetaso ehkä jopa aavistuksen ylellinen, vaikka mistään premiumista nyt toki ei voida puhua. Yleisilme on avara, toki tähän vaikuttaa tietenkin myös autossa oleva avattava lasikatto. Kojetaulu mittareineen on hyvin näkökentässä ja melkein kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Vasemman polven tienoille alas jää kuitenkin joukko katkaisijoita ja niitä ainakin tottumaton joutuu jonkin verran hapuilemaan. Omistajatasollahan ne varmasti löytyvät helposti. Lisäksi vaihdekeppi on mielestäni turhan pitkä, joten se jää vähän turhan korkealle. Vaihdekeppiä hämmentäessä tulee vähän sellainen pakettiautomainen fiilis. No tämä on vain pieni häiritsevä yksityiskohta. Itse vaihteisto on sujuva käyttää. Mittaristossa on värillinen 5” näyttö ja keskikonsolissa mm. navigaattorin sisältävä 7” näyttö. Näistä välittyy mukavasti nykytyylin mukaan kaikenlaista tarpeellista ja vähemmän tarpeellista dataa. Radio osoittautui ajossa melko epäherkäksi. Voi toki olla yksilövika. Myöskään äänenlaatu ei ollut erityisen tasokas.

Sähkösäätöisen nahkapenkin sai melko hyvin mieleisiin säätöihin. Istuin tarjoaa kohtuullisen sivuttaistuen, eikä keho ainakaan tällä lyhyehköllä koeajolla osoittanut protestoinnin merkkejä. Istuinosa tosin saisi olla aavistuksen pidempi. Nyt reisien etuosa jää minulla osittain ilman tukea. Olisi vielä hyvä, jos kuljettajan penkki olisi varustettu muistipaikoilla. Ratti käy hyvin käteen ja ratissa olevia nappuloita on selkeä käyttää. Ratti tosin saisi olla paksumpi. Keskikonsolin yhtymäkohta kojelautaan on muotoiltu vähän turhan kaarevaksi ja tilaa vieväksi. Muoto voi aiheuttaa pitkäjalkaisille kuljettajille ongelmia oikean polven sijoittelun kanssa. Itsellänikin polvi oli ajoittain häiritsevästi kiinni kojelaudassa, vaikka pituutta minulla ei ole kuin 180 cm.

Takana on tämän kokoluokan autoksi erittäin hyvin jalkatilaa. Muunneltavuutta lisää vielä eteen/taakse liukuva ja kallistettava takapenkki. Takapenkki on sijoitettu aavistuksen korkeammalle kuin etupenkit tarjoten näin paremmat näkymät takana istuville. Osan koeajomatkasta mukana olivat turvavyöistuimissa istuvat 4- ja 6-vuotiaat lapset. Näiltä ”testikuskeilta” ei tullut soraääniä ja hyvin tuntuivat viihtyvän kyydissä. Lasikatto oli heille tietenkin suurin hitti, mutta kehuivat muutenkin näkevänsä hyvin ulos. En mitannut, mutta kolmea turvaistuinta ei varmaan tähänkään autoon saa mahdutettua.

Tavaratilaa pitäisi olla VDA-normin mukaan tässä 5-paikkaisessa versiossa 550 litraa. Superbin ruumaan tottuneellehan tuo tila näytti vaatimattomalta, mutta kyllä sillä kaiketi tulisi toimeen. Takaluukku aukeaa luonnollisesti sähköllä ja luukun avaaminen ja sulkeminen onnistuu luukun luona operoinnin lisäksi sekä auton sisältä, että myös kaukosäätimestä. Tavaratilan verho on kyllä esim. VAG-maailmaan tottuneelle melkoinen rimpula. En myöskään ihan ole sisäistänyt näita erilaisia ”tilanjakaja” -välipohjaratkaisuja. Varsinkin, jos toteutus ontuu. X-Trailissäkin nämä levyt olisi voinut jättää pois, jolloin myös niiden tarvitsemat sivussa olevat hyllyrakennelmat olisi voinut riisua. Näin tavaratilaan tulisi reunoille vielä vähän lisää tilaa. Nyt nuo kovat hyllyrakennelmat syövät tilaa. Levyistä saa toki rakennettua erinäköisiä lokeroita pohjalle, mutta tuon olisi voinut toteuttaa fiksumminkin. Tavaratilan pohjalta löytyy tilapäiskäyttöön soveltuva vararengas. Mutta nyt luukku kiinni ja matkaan.

Heti liikkeelle päästyä voi ennakkoonkin luetut kirjoitukset moottorin olemattomasta alaväännöstä todeta paikkansa pitäviksi. Pintakaasulla jos yrittää liikkeelle, niin kone sammuu varmasti. Toki nykydieseleissä pitää vähän antaakin kierroksia, mutta tämän koneen kanssa piirre vielä korostuu. Varsinaiseen laukkaan moottori ei X-Trailia kirmaa missään vaiheessa, mutta kyllä tällä eteenpäin pääsee. Pitää vain muistaa moottorin aiheuttamat rajoitteet. Koeajokulutukseksi tuli ajotietokoneen mukaan 6.0 l/100 km keskinopeuden ollessa 57 km/h. Ajo sisälsi noin 80 km moottoritietä mittarinopeuden ollessa 130 – 135 km/h. Lisäksi 80 – 100 km/h rajoituksen omaavia maanteitä oli noin 100 km ja loput kilometrit tulivat taajamissa sekä pienehköillä hiekkateillä.

X-Trail etenee maantiellä suuntavakaasti ja osoittautuu ihan mukavaksi matkakumppaniksi. Ohjaus on keskialueelta vähän epämääräinen mutta ohjaustuntuma on muuten ok. Taajamanopeuksissa ohjaus on selkeästi kevyempi jäykistyen sitten vauhdin kasvaessa. Mutkaisemmalla tielläkin voi laskea kovaa, mutta vauhdin kasvaessa tämän luokan autoille tyypillinen aliohjaaminen alkaa astua kuvaan. Maantiellä ja varsinkin moottoritienopeuksissa alkaa esiintymään melua ja sitä kantautuu varsinkin takaosasta. Tähän varmasti osaltaan vaikuttaa 225/55 R19 renkaat, mutta ei X-Trailia kovin hiljaiseksi autoksi voi muutenkaan kehua. Koeajoauton renkaat olivat Good Yearin valmistamat, mutta tarkempaa mallimerkintää en muista. Lisäksi autosta kuuluu useammasta suunnasta nitinää ja natinaa. Suurimpana tunnistettavana nitinöiden aiheuttajana on lasikatto. Alusta on melko hiljainen, mutta terävämmissä röykyissä kantautuvat alustan kolahdukset selkeästi ohjaamoon. Lisäksi hiekkatiellä ajoittain pohjaan sinkoilevista kivistä kantautuu selkeät äänet sisään.

Koeajo ei valitettavasti mahdollistanut kovin täydellistä ajovalojen analysointia, mutta joitakin huomioita niistä pystyi tekemään. Nämä nyt menevät mutuiluksi, mutta varmasti joku lehti X-Trailinkin valot ennen pitkää mittaa ja sitten saadaan mitattua faktaa. Ensinnäkin lyhyiden valojen kantama vaikutti turhan lyhyeltä. Autossa oli pitkien valojen vaihtoautomatiikka ja kyseinen toiminta antoi itsestään vähän epävarman kuvan. Valot vaihtuivat ajoittain turhan pitkällä viiveellä ja välillä taas turhankin aikaisin. Lisäksi auto vaihtoi valaistuillakin tieosuuksilla melko innokkaasti pitkät päälle. No onneksi pitkiä valoja voi vaihtaa perinteiselläkin menetelmällä. Kääntymisvaloja jäin kaipaamaan kun kävin pimeässä ajamassa pätkän metsäautotietä. Auto kun piti säkkipimeässä saada ympäri, olisivat hyvät kääntymisvalot tarjonneet lisää valaistusta sinne, mihin olin aikeissa kääntää. 360-näkymän tarjoama kamerakin on mukava, mutta pimeässä kuva ei ollut enää kovin tarkka.

Vaikka X-Trailissä oli muutamia selkeitä puutteita, jätti auto kokonaisuutena itsestään melko positiivisen kuvan. Mitään ”must have” –tunnetta auto ei itselleni aiheuttanut, mutta jos tuo tehokkaampi diesel automaatin kera tulee markkinoille ennen kuin olen valintani seuraavaksi autokseni tehnyt, niin kannattanee sekin vaihtoehto käydä vielä kokeilemassa. Mutta uskon, että X-Trailistä moni varmasti löytää itselleen mukavan matkakumppanin.
 
Olipa hyvä ja kattava koeajoraportti! Kiitos. Ihan kiinnostava auto tuo X-trail on. Tulikin bongattua viikonloppureissulla Alavieskan suunnalla sellainen. Muuten en olis osannut Qasqaista erottaa, mutta kun kyljissä oli tekstit niin tuli selväksi. Mun mielestä yhdennäköisyys on liian vahva ja selkeä. Tottakai ne vierekkäin varmaan erottaa, mutta hieman mielikuvitusta ois saanut olla lisää mukana.
 
Vanha X-Trail oli kulmikkaana ja enempi maasturin näköisenä minusta paremman näköinen. Japanilaisilla valmistajilla ei oikein ole mielikuvitusta autojen muotoilussa. Esim. uusi X-Trail ja Toyota Rav4 on kuin kaksi marjaa. X-Trailin perä on sentään vähän paremman näköinen, mutta keulat on sitä samaa japanilaista standarditavaraa.
 
Eri mieltä. Näkisin niin, että se mielikuvituksen puute on kyllä ihan muualla. Siellä vain makutottumukset jne on erilaiset kuin meillä. Tosin nykyään designissa kosiskellaan ihan selkeästi eurooppalaistakin makua. Kuten uudet X-trail ja Qashqai. Mutta nämä tietysti mielipiteitä, eikä mun mielipide ole yhtään oikeampi kuin muidenkaan.
Minä myös tykkäsin aiemmasta X-trailin muotoilusta. 1gen oli paras. Tarpeeksi tasapainoinen. 2gen liiaksi peräpainoinen ja massiivisen näköinen. Ulos niistä laatikoista näki todella hyvin, miten lie uudet sleekimmät designit? Yleensä näkyvyys taakse ja takaviistoihin huononeen malliuudistuksessa kun perälinjaa täytyy madaltaa ja samalla kuitenkin vyötärölinjaa nostaa. Esim Sportage.
 
Tässä uudessa X-Trailissa juurikin takaviistoon näkeminen oli huonompaa kuin aikaisemmissa malleissa. Puutteita on sitten koitettu korvata erilaisilla avustimilla.

Minun mielestäni tämä uusi on oikein menevän näköinen, mutta niinkuin tuRbomankin totesi, niin tässä vaiheessa X-Trailin erottaminen Qashqaista on melko hankalaa. Elleivät sitten autot ole vierekkäin. Joitain selkeitä erojakin noihin olisi voinut muotoilla.
 
Jep.. nämä on makuasioita.
Japanilaisten autojen nykymuotoilussa minusta eniten mennään pieleen keulan osalta.. kaikki näyttää samoilta tila-auton nokilta ja lisäksi ne on jotenkin yliyritetyn rumia. Sama huti toistuu yleensä kabiinissa (Mazda poikkeus).
Jos tehdään maasturimainen auto, niin se saisi jotenkin myös ilmentää sitä ulkoasullaan.. esim. keulassa pitäisi olla  vähän maskuliinisuutta.
Virtaviivaisen maasturinokan voi toteuttaa myös tyylikkäästi.. Alla esimerkkinä eri hintaluokan pirssi, mutta tuskin tuon keulamuotoilun toteutus kovin paljon kalliimpi on kuin ruman?

 

Liitteet

  • range.jpg
    range.jpg
    13,5 KB · Katsottu: 268
Käsittääkseni tavoitteena (Nissan) oli nimenomaan maasturi-lookin vähentäminen muotoilusta. Ja Qashqain (1gen) myyntiä kun katsoo niin kaipa tuo onnistuikin.

Ei ne Eurokipotkaan hurraahuutoja aiheuta keulalookillaan jos katsotaan hintaluokassa myytävät cittarit. Ford, Opel, Skoda, VW jne. Ja sama pätee joidenkin osalta myös sisälle.

Mutta kyllä Japseista pohjat (negatiivisessä mielessä) taitaa silti vetää Subaru. Karua muotoilua ja yleensä ei paljon kehuja heru. Kuten uusi Fore. On se Nissan nyt paljon mukiinmenevämpi jos vain designia miettii. Käytännöllisyys voi olla sitten jotain muuta.
 
Mazdan CX-5 on kyllä omasta mielestä tyylikkäin Japseista :p
Tosin Crv on siinä aivan kannoilla, mutta Mazda vie voiton sisätilojen tyylikkyydellä( tulee Bemari mieleen.)
Tuota Tojotan Ravia pidän ulkonäöllisestin aivan hirveänä varsinkin sisätilojen osalta :eek:
Muovi oikein haisee sieraimiin..
2011-Toyota-RAV4-Interior.jpg
 
^Rav4 kabiini on tosiaan karmea.. tätä juuri tarkoitin edellä.

Käsittääkseni tavoitteena (Nissan) oli nimenomaan maasturi-lookin vähentäminen muotoilusta. Ja Qashqain (1gen) myyntiä kun katsoo niin kaipa tuo onnistuikin
Nissanilla on jo Qashqai & samasta pidempi versio.. Miksi enempi maasturi-imagoisen X-Trailin pitää olla melkein identtinen?

Ei ne Eurokipotkaan hurraahuutoja aiheuta keulalookillaan jos katsotaan hintaluokassa myytävät cittarit. Ford, Opel, Skoda, VW jne. Ja sama pätee joidenkin osalta myös sisälle.
No ei hurraita.. mutta, silti sisältä ja päältä jonkin verran tyylikkäämpiä.
Tosin esim...
- Ford Kugan keskikonsoli näyttää siltä, kun siihen olisi isketty 80-luvun ministereoiden käyttöliittymä.
- Skoda Yetin nokka on liian matala ja näyttää sivuprofiilista hassulta.
- Opelista ei voi oikein mainita mitään, kun koko merkki ei kiinnosta.
- Tiguan tässä kokoluokassa tasapainoisimman näköinen, perä tosin vähän töpö.

Karua muotoilua ja yleensä ei paljon kehuja heru. Kuten uusi Fore.
Fore meni faceliftissä askeleen taakseppäin, ei siitä mihinkään pääse.
Subaru olisi merkkinä kiinnostava kun saisivat muotoilun kohdalleen ja kabiinin vähemmän muoviseksi.
Myös outbackin edellinen sukupolvi oli minusta paremman näköinen.
 
völvöxc60 sanoi:
Mazdan CX-5 on kyllä omasta mielestä tyylikkäin Japseista :p
Tosin Crv on siinä aivan kannoilla, mutta Mazda vie voiton sisätilojen tyylikkyydellä( tulee Bemari mieleen.)
Tuota Tojotan Ravia pidän ulkonäöllisestin aivan hirveänä varsinkin sisätilojen osalta :eek:
Muovi oikein haisee sieraimiin..
2011-Toyota-RAV4-Interior.jpg

Tuossa kuvassa edellisen sukupolven Rav.
No eipä nykyinenkään mikään hieno ole mielestäni.

 

Liitteet

  • Ravi.jpg
    Ravi.jpg
    74,7 KB · Katsottu: 308
tuRboman sanoi:
Käsittääkseni tavoitteena (Nissan) oli nimenomaan maasturi-lookin vähentäminen muotoilusta. Ja Qashqain (1gen) myyntiä kun katsoo niin kaipa tuo onnistuikin.
Juurikin näin. Kyllä minunkin mielestäni uusi X-Trail on muotoilullisesti aika maukas ja ei minua häiritse se, että siinä on paljon samaa kuin Qashqaissa. En minäkään erota toisistaan uutta sedan Ocua ja Rapidia 50 metriä kauempaa, eli kyllä noihinkin olisi voinut jotain selkeitä eroja muotoilla. Tai ylipäänsä muotoilla..  :rolleyes: Työkalut ovat sitten asia erikseen mutta sellaiseksi käsittääkseni uutta X-Trailia ei ole edes tarkoitettukaan, kuten ei ollut varsinaisesti edellistäkään vaikka se siltä näyttikin.

nokivasara sanoi:
...Japanilaisilla valmistajilla ei oikein ole mielikuvitusta autojen muotoilussa....
Tuo piti pitkään paikkansa, mutta viime vuosina sieltä on tullut paljon tyylikkäitä ja/tai erikoisia malleja, kuten Juke, uusi QQ ja X-Trail, uusi ja edellinen Honda Civic ja uudet Mazda 6, 5 ja 3. Noi nyt tuli ekana mieleen. Naapurimaa Korean Kia:han on tehnyt viime vuosina hyvää tulosta ja saavuttanut kohtuullisen markkinaosuuden mm. melko voimakkaasti muotoilluilla (ja toki mielipiteitä jakavilla) Sportagella, uudella Cee'dillä ja Optimalla, ja japanilaisten oli yksinkertaisesti vain tehtävä jotain. Ja hyvä niin että sielläkin on tämä tajuttu (paitsi Toyotalla), koska kaikenlaisia kenkälaatikoitahan täällä Euroopssa valmistetaan ja myydään ennestään jo kyllä.

vakio sanoi:
Tässä uudessa X-Trailissa juurikin takaviistoon näkeminen oli huonompaa kuin aikaisemmissa malleissa. Puutteita on sitten koitettu korvata erilaisilla avustimilla.
Näinhän se taitaa olla nykyään kaikkien autojen kohdalla, mutta mielestäni puutteita korvataan kameroilla melko onnistuneesti. Ainakin X-Trailin peruutuskamerasta ja isosta ruudusta näkee mielestäni taakse paljon paremmin kuin minkään (uuden tai vanhan) auton takalasista, ja takaviistonhan näkee nyt ja on aina nähnytkin peileistä. Tuo 360 kamerakin on ihan hyödyllinen, mutta niiden kuvat ovat jo sen verran pieniä että niiden varaan vauhdikasta peruutusta ei kannata laskea.

Että nyt varmasti palataan aiheeseen niin kiitos vakiolle hyvästä raportista. On vähän erikoista, että nykypäivänä ei kuitenkaan joka paikassa näemmä osata tehdä diesel-manuaaliyhdistelmää joka ei nuupahda risteyksessä. Ei pitäisi olla niin hankalaa nykytekniikalla. Toisaalta portaaton automaattiloota poistaa tuon ongelman, mutta tietysti jos manuaalin haluaa niin tuon kanssa silti oppinee elämään.