https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen kotilataus

Tuo telewellin latausasema ei edes ole hurjan halpa, jos jatkeeksi tarvitsee vielä kaapelin. Kaapelia siinä ei ole. Kiinnostavaa että telewell diilaa noita myös.
 
Onko jotain säädöksellistä tai muuta estettä sille, että laittaisin tuon latausboxin autotalliin sisäpuolelle oven viereen ja latailisin siitä pihalla olevaa autoa. Kaapeli kulkisi oven ali, siellä on sellainen kumihelma, jonka kohdalta kaapeli sopii.

Joku pienempi auto saattaisi joskus tuonne talliinkin sopia, mutta ei tämä nykyinen.
 
Ei tietääkseni ole. Naapuri tekee juuri noin kun ei joka kerta autoaan talliin aja.
 
lnaukkar sanoi:
Tuli laitettua toi bemarin 22 kW wallbox seinälle viime viikolla. Tyylikäs paketti. Kytkettiin 11 kW -moodiin eli 3 vaiheisena 16A. Laatikolle tuli hintaa 960 euroa bemarin tiskiltä. Kirjoitan jotain tarkempaa autotallin puolelle kun sähkärin lasku saapuu.

Sähkärin lasku oli 440 sis alv, työ ja tarvikkeet. Puolet työtä ja toisesta puoliskosta suurin osa on  vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa, kun halvempi ja isompi vaihtoehto ei sähkökaappiin mahtunut. Asentaja oli Petten Sähkö, jolle vahvat suosittelut, moitteetonta työtä taas kerran.
 
lnaukkar sanoi:
...Tyylikäs paketti...
nO8Oa28.jpg

Kauneus on katsojan silmässä. Ei mitenkään pahalla, mutta mun silmään tuo näyttää ihan baarin vessan urinaalilta.  ;D
 
Hämmästyttävän vähän löytyy pitkäjohtoisia (=>10m) latausasemia tai latauskaapeleita markkinoilta. Ainoa löytämäni on tuo Juice Booster 2, johon saa jopa 25 pitkän latausjohdon -sekin on toteutettu sillälailla tyhmästi, että jatkokappaleen kanssa tuota ei voi pitää seinätelineessä. Jatkokappale tulee nimittäin seinäpistokkeen ja tuon purkin väliin, ei purkin ja latauspistoolin. Pitkää johtoa käytettäessä tuo latauslaite tulee aina lähelle autoa, hankeen, ajoväylälle ja muutenkin roikkuu lisäpainona siinä mukana.

Luulisi että markkinoita olisi pidemmilläkin johdoilla varustetuille latausasemille, vai onko tässä takana joku tekninen seikka mikä rajaa kaapelimittoja?
 
Logger sanoi:
Hämmästyttävän vähän löytyy pitkäjohtoisia (=>10m) latausasemia tai latauskaapeleita markkinoilta. Ainoa löytämäni on tuo Juice Booster 2, johon saa jopa 25 pitkän latausjohdon -sekin on toteutettu sillälailla tyhmästi, että jatkokappaleen kanssa tuota ei voi pitää seinätelineessä. Jatkokappale tulee nimittäin seinäpistokkeen ja tuon purkin väliin, ei purkin ja latauspistoolin. Pitkää johtoa käytettäessä tuo latauslaite tulee aina lähelle autoa, hankeen, ajoväylälle ja muutenkin roikkuu lisäpainona siinä mukana.

Luulisi että markkinoita olisi pidemmilläkin johdoilla varustetuille latausasemille, vai onko tässä takana joku tekninen seikka mikä rajaa kaapelimittoja?

Eiköhän siihen raha ole syynä. Noiden pitkien johtojen kysyntä lienee aika pientä, joten ei kannata tehdä voiton maksimoinnin kannalta. Nyt on buumi menossa ja sähköautoilijoita halutaan rahastaa mahdollisimman paljon. Ei noita tähtitieteellisiä hintoja mikään muu selitä.

Kunhan tilanne normalisoituu ja hinnat tulevat alas tarjonnan kasvaessa, niin eiköhän niitä pitkiäkin johtoja liene saatavissa (tai sitten ei).
 
Logger sanoi:
Onko jotain säädöksellistä tai muuta estettä sille, että laittaisin tuon latausboxin autotalliin sisäpuolelle oven viereen ja latailisin siitä pihalla olevaa autoa. ...
Sähköasentajakouluajoista alkaa olemaan reilu 20 vuotta aikaa niin moni säännös on varmaan muuttunut sen jälkeen. Mutta silloin ei ainakaan saanut sisätiloista viedä sähköä ulos. Tulkitsisin autotallin sisätilaksi? MuTu-meiningillä siis 😁

Itse tilasin saksasta ABL:n 11kW laitteen black friday tarjouksena ja y-tunnuksella ("ilman alvia"-alennuksella) oikein huokeaan hintaan. Asennus oli helppo ja laite toimii loistavasti. Pientä säätöä piti sähköihin tehä kun rupesi polttelemaan pääsulakkeita (ottakaa huomioon jos on 25A sulakekoko ja iso tehoinen kiuas).
 
aquarius sanoi:
Eiköhän siihen raha ole syynä. Noiden pitkien johtojen kysyntä lienee aika pientä, joten ei kannata tehdä voiton maksimoinnin kannalta. Nyt on buumi menossa ja sähköautoilijoita halutaan rahastaa mahdollisimman paljon. Ei noita tähtitieteellisiä hintoja mikään muu selitä.

Hinnat ovat kysynnän mukaisia eli otetaan rahat pois markkinoilta.

Pitkillä piuhoilla luulisi kuitenkin olevan kovaa kysyntää kun latauspaikan sijainnista ei ole mitään standardia. Voi olla oikealla tai vasemmalla sivulla, taka- tai etulokasuojassa, joissakin keskellä keulaa jne.

Vaikea asentaa boxia katokseen tai talliin niin, että olisi toimiva kaikille em. latausluukuille. Puhumattakaan kahden auton talleista, jotka eivät käsittääkseni suuressa maailmassakaan mitenkään harvinaisia ole.
 
En minä ymmärrä miksi pitäisi olla jokin 25 m johto, eikö sen latauspömpelin voi asentaa uloskin sopivaa paikkaan vai harhaileeko auto pitkin pihaa 25 metrin säteellä, eikä sitä lähemmäksi saa. Sellainen 7-8 m luulisi jo useimpiin autoihin riittävän oli se latausluukku ihan millä puolella tahansa.

Kyllähän tuo johdon pidentäminen vaatii myös lisää neliöitä johtimeen ja sitä kautta kaapelille alkaa hintaa tulla, kun metrihinta nousee ja jos metrejä lisätään, niin jo pelkän kaapelin hinta on aika suolainen. Tuollaista latauskaapelia kun vedeltäisiin pitkin maata pitkiä matkoja, niin sehän myös kuluu ja joku ajaa sen yli "vahingossa", niin sehän on helposti hyvinkin nopeasti entinen.
 
Täytynee itsekin jossain vaiheessa hommata tuollainen latausasema kotipihaan, kunhan hinnat tippuvat järkevälle tasolle. Aika vähissä vaan on laitteet, joissa pystyy rajoittamaan virran 3x10A sulakkeille. Nuo laitteet tuntuvat järjestään olevan tehty joko 3x16A tai 3x25A sulakkeille.

Tiedän, että esim. Plugit:n myymän Schneider:n boxin pystyy modaamaan 3x10A virralle, mutta tonnia en tuollaisesta ole valmis pulittamaan. Puoleen saa ainakin hinnat tuosta tippua, ennenkuin alan ostohousuja sovittelemaan.



 
Ainakin tossa bemarin poksissa sai valittua ison kasan asetuksia. 1-vaihe ja 3-vaihe sekä 10a pienin portain 32a asti. Mun käsityksen mukaan suuri osa laatikoista tukee tämmöistä, pikemminkin yllättynyt jos ei.
 
aquarius sanoi:
Täytynee itsekin jossain vaiheessa hommata tuollainen latausasema kotipihaan, kunhan hinnat tippuvat järkevälle tasolle. Aika vähissä vaan on laitteet, joissa pystyy rajoittamaan virran 3x10A sulakkeille. Nuo laitteet tuntuvat järjestään olevan tehty joko 3x16A tai 3x25A sulakkeille.

Ainakin tämä pitäisi olla helposti rajoitettavissa 3*10A virralle. Säätö tehdään kännykkäsovelluksella. https://www.nrgkick.com/en/product/nrgkick-configurator/

aquarius sanoi:
tonnia en tuollaisesta ole valmis pulittamaan. Puoleen saa ainakin hinnat tuosta tippua, ennenkuin alan ostohousuja sovittelemaan.

Tonnin ne tuntuvat tosiaan maksavan.
 
lnaukkar sanoi:
Ainakin tossa bemarin poksissa sai valittua ison kasan asetuksia. 1-vaihe ja 3-vaihe sekä 10a pienin portain 32a asti. Mun käsityksen mukaan suuri osa laatikoista tukee tämmöistä, pikemminkin yllättynyt jos ei.

Tonnin boxi, no thanks..
 
Penguin sanoi:
En minä ymmärrä miksi pitäisi olla jokin 25 m johto, eikö sen latauspömpelin voi asentaa uloskin sopivaa paikkaan vai harhaileeko auto pitkin pihaa 25 metrin säteellä, eikä sitä lähemmäksi saa. Sellainen 7-8 m luulisi jo useimpiin autoihin riittävän oli se latausluukku ihan millä puolella tahansa.

Meillä on kolme autoa. Pihassa usein neljä. Lyhyellä johdolla joutuu tekemään pihassa autojen siirtelyjä -talvella siis lumitöineen ja skrabailuineen turhan usein, pimeässä ja vuorokauden aikaan jolloin olisi mieluummin nukkumassa.
 
VILLE66 sanoi:
Sen enempää näihin syventymättä, millä lailla tämä eroaa merkkituotteesta pl. kotelo?
Sisäkalut näyttäisi olevan samoja kun monella muullakin. Eikös tuo ihan valmis setti ole, ei siis mikään ti.

Tuo ei tule valmiiksi kasattuna vaan osat tulevat erikseen ja sun pitää itse kasata se tuon näköiseksi mikä kuvassa on.
Eli siinä mielessä on DIY.

Olisko tässä ensimmäinen järkevän hintainen latauslaite? Tuon kummoisempia ei nuo kalliimatkaan ole sisuksiltaan.

Eikä tämäkään mikään susiruma ole.
 
^
Kiitokset selvityksestä. Vaikuttaa hyvältä, hieman isompi kotelo, sekä pidempi kisko niin mahtu mittari.
Taidan tilata setin.
 
Saksa taipuu vähän huonosti, mahtoiko tuo olla ulkokäyttöön soveltuva malli? Omassa tapauksessa latauslaite jäisi täysin taivasalle.