https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköautojen kotilataus

Gridiollahan tuon voi tehdä, mutta se on toki kolmannen osapuolen softaa jolle pitää antaa auton tunnarit -- eikä vissiin aina 100% huoleton.
Joo, harmillisen paljon ollut Gridiossa epävarmuuksia. Tai auton ja ohjelman välisessä kommunikaatiossa. Tatti otsassa on kyllä komea kun herää aamulla ja puhelimessa on notfication ”autosi lataus ei onnistunut. Ole ystävällinen ja lataa manuaalisesti”.

Toimintavarmuus Gridiolla on varmaan luokkaa hihavakiotarkkuudella jotain 97 - 99%.
 
Tatti otsassa on kyllä komea kun herää aamulla ja puhelimessa on notfication
111%:sti on, kun vielä pitää olla jo menossa - itsellä ei ainakaan aamulla ole aikaa enää latailla kuin max 30min heräämisestä ja siksi kun noista Gridion ongelmista on ollut juttua ei ole rohkeus riittänyt liittyä sen käyttäjiin.

Nyt kun kiinteä soppari loppuu nyt kuun vaihteessa ja pörssillä mennään ainakin hetki = kunnes riittävän edullinen kiinteä ilmaantuu valikoimiin (=alle 10c/kWh ja 12kk soppari) luotetaan kelloon, GAROn setuppiin eilen juur leivoin klo 00-07 välin avoimeksi. Ja yöllisen testin perusteella Audi pelitti ko ajastuksen kanssa OK.
 
Oho, CTEKin latauslaite sai firmispäivityksen, versio on nyt r2.1.4-0-g53b1fc18_mmiR1 ja kännykkäsovelluskin oli näköjään päivittynyt jossain vaiheessa.

Jännittää, joko nyt toiminta olisi vähemmän bugista, vasta puolitoista vuotta sitä onkin odoteltu.
 
Missä 22kW latausasemissa olisi tarjolla rajapinnat suoraan asemassa? Meillä netti pätkii ja on poikki välillä useitakin tunteja niin en haluaisi olla pelkän internetin varassa. Esimerkiksi ABB Terra näyttäisi todella hyvältä irrotettavine johtoineen jne. mutta noista muista tiedoista ei löydy kuin hyvin korkealentoista tietoa.
 
Mulla on nyt ollut jonkin aikaa Terra. Mitä haluat tietää?
Ite käytän sitä tehorajoituksen kanssa. Toimii kuin wanhan ajan junanvessa.
 
Wallbox Commander 2, näytöstä voi ajastaa ja säätää amppeja jne, ei tarvi kännyä.
Itellä aina ollu netissä, joten en tiiä miten käy jos ei oo. Luulis kosketusnäytön toimivan...
Itse onnistuin bongaamaan poistotuotteen muistaaksen 750€ hintaa Verkkokauppa.comista. En muuten olis ostanu noin kallista.
Hyvin toiminut
 
Esim. Wallbox Pulsar Plussaa voi kontrolloida ihan selaimella. Mutta tätähän ei kysytty.

Samaista voi konffailla bluetoothilla appilla siinä aseman lähellä, vaikka ei asema verkossa olisikaan. Tämäntyyppinen kontrollointi ilman verkkoa lienee haussa?

Nimenomaan tuo selaimella kontrolloimen on se mitä haen jos selaimella pääsee suoraan kiinni siihen latausasemaan.
 
Jos ABB Terraan on kiinnostusta niin tässä on linkki sen kuormanhallintadokkariin.
https://library.e.abb.com/public/8dece83ac2f640aaae73d26480a13630/9AKK108466A2151 Load management Documentation_Manual_A4_20220906_DIGITAL.pdf?x-sign=WVR8x5U9w7A0FGOE3CngeD4ZaB7whw3+JuZLtJqmHTpItPy/V3Fj9EPS1e+/xZSu
Laitehan on suunniteltu myös isoihin järhestelmiin missä on kymmeniä latureita ja keskitetty hallinta joten dokkarissa on hiukan muutakin kuin RS485 pohjaisen kWh-mittarin käyttötapaus.
Tuohon löytyy myös täydellinen ModBus dokkari ja tuo laitehan kykenee toimimaan sekä väylän masterina (suoraan kWh-mittarin kanssa) tai väylä orjana jolloin ulkoinen ohjain/mittari käskee kuinka isolla virralla laturi saa ladata.

Tuohon kuorman hallintaa kWh-mittarin kanssa on tullut kaksiportainen malli missä voi itse konfata virtarajoja ja reagointinopeutta. Myös paluunopeus on erikseen säädettävissä.

Ite olen konfannut tuon niin että sulakkeita voi kuormittaa jatkuvasti 27A virtaa (sulakkeet 25A). En tykkää ns. varmuusrajoista koska ne hidastaa latausta aivan turhaan. 25A sulakkeet kestää kyllä 27A virtaa käytännössä jatkuvasti ja hetkellisesti oikein suuriakin virtoja.
 
Ite olen konfannut tuon niin että sulakkeita voi kuormittaa jatkuvasti 27A virtaa (sulakkeet 25A). En tykkää ns. varmuusrajoista koska ne hidastaa latausta aivan turhaan. 25A sulakkeet kestää kyllä 27A virtaa käytännössä jatkuvasti ja hetkellisesti oikein suuriakin virtoja.

Tämä olisi oikeasti kiva juttu, että pääsisi itse tarkkaan säätämään. Useimmissa laitteissa kun ei pääse, vaan pitää valita pääsulakekoko muutamasta vaihtoehdosta ja sitten laite vielä laskee varmuusvaran siihen päälle.

Defassa esim. taisi seuraava steppi 35A yläpuolella olla 50A, mitä 35A sulakkeet eivät kestä vaikka toleranssi olisikin. 1,13x taitaa olla se speksin alin laukaisuraja eli 39A kestäisi huoletta. Nyt Defa leikkaa muistaakseni 32 ampeeriin.
 
Aikaa myöten ne pitkään kovassa kuormassa olleet sulakkeet palaa, mutta vaihtamalla selviää.
Kannattaa miettiä kaksi kertaa lataako ylikuormalla helteillä ja paikassa johon aurinko pääsee räkittämään kaapeleihin...
Nykystandardi vaati 100% kuormitukselle lasketut piirit ja riittävällä lämpötilalla katsotut korjauskertoimet mitoituksessa.
 
HP-Peugeot on myyjän mukaan jo tuotannossa, joten kotilataus pitäisi jotenkin ratkaista. Tähän astiset sähköautoilut ~150 tkm olen ajanut sukolatauksella, mutta Pesossa ei ole ensinnäkään suko-kaapelia ja toiseksi kai sen latausaseman voisi vihdoin investoida.

Talossa 3*25A pääsulakkeet ja niillä mentäneen jatkossakin. 3-vaihekaapeli järjestyy helposti autokatokseen suoraan pääkeskukselta ja käsittääkseni sellainen tulee jo nyt katoksessa olevaan jakorasiaan.

Tulevassa autossa ei käsittääkseni ole lataukseen ajastusta joten latausboxin pitäisi siihen taipua. Toinen vaihtoehto on laittaa kellokytkin sille tulevaan sähköjohtoon.

Mitään hifistelyä, kuten kuormanjakoa, en tunne tarvitsevani.

Olisiko heittää ajatusta mitä kannattaisi ryhtyä tarkemmin tutkimaan?
 
HP-Peugeot on myyjän mukaan jo tuotannossa, joten kotilataus pitäisi jotenkin ratkaista. Tähän astiset sähköautoilut ~150 tkm olen ajanut sukolatauksella, mutta Pesossa ei ole ensinnäkään suko-kaapelia ja toiseksi kai sen latausaseman voisi vihdoin investoida.

Talossa 3*25A pääsulakkeet ja niillä mentäneen jatkossakin. 3-vaihekaapeli järjestyy helposti autokatokseen suoraan pääkeskukselta ja käsittääkseni sellainen tulee jo nyt katoksessa olevaan jakorasiaan.

Tulevassa autossa ei käsittääkseni ole lataukseen ajastusta joten latausboxin pitäisi siihen taipua. Toinen vaihtoehto on laittaa kellokytkin sille tulevaan sähköjohtoon.

Mitään hifistelyä, kuten kuormanjakoa, en tunne tarvitsevani.

Olisiko heittää ajatusta mitä kannattaisi ryhtyä tarkemmin tutkimaan?

Tuollainen löytyy itseltäni Enyqin lataukseen ja on toiminut todella hienosti, tehonsäätö ja ajastus erittäin simppeliä, ajastukset toimineet joka kerta. Itselläni 10m versio käytössä
Jos pistoke valmiina, niin tuo on ollut ainakin itselläni toimivin ratkaisu myös kustannusmielessä👍
 
Jos pistoke valmiina, niin tuo on ollut ainakin itselläni toimivin ratkaisu myös kustannusmielessä👍
Tuollaisen ToGo:n hommasin myös minä, 10 m johdolla.
Nyt muutaman kerran lataillut ja vaikuttaa juuri siltä, mitä halusin. Helppo säätää amppeereita ja ajastusta, näyttö pienehkö, mutta kertoo tarpeellisen. Toimitukseen kuuluu adapteri suko-pistokkeeseen, yllätyin, kun kuului myös seinään kiinnitettävä 3-vaihepistokkeen naaraspuoli n metrin kaapelilla. Eli jos on johdotus kolmevaihepistokkeelle valmiina, ei muita tarvikkeita tarvita.
Tuli luvatusti n viikon toimitusjalla.
 
HP-Peugeot on myyjän mukaan jo tuotannossa, joten kotilataus pitäisi jotenkin ratkaista. Tähän astiset sähköautoilut ~150 tkm olen ajanut sukolatauksella, mutta Pesossa ei ole ensinnäkään suko-kaapelia ja toiseksi kai sen latausaseman voisi vihdoin investoida.

Talossa 3*25A pääsulakkeet ja niillä mentäneen jatkossakin. 3-vaihekaapeli järjestyy helposti autokatokseen suoraan pääkeskukselta ja käsittääkseni sellainen tulee jo nyt katoksessa olevaan jakorasiaan.

Tulevassa autossa ei käsittääkseni ole lataukseen ajastusta joten latausboxin pitäisi siihen taipua. Toinen vaihtoehto on laittaa kellokytkin sille tulevaan sähköjohtoon.

Mitään hifistelyä, kuten kuormanjakoa, en tunne tarvitsevani.

Olisiko heittää ajatusta mitä kannattaisi ryhtyä tarkemmin tutkimaan?
Vähän ohi aiheen, mutta HP Pösössä on ajastus, jota nimenomaan pitää käyttää, koska auto ei ainakaan meillä toimi Wallboxin ajastuksen kanssa.