https://yliteippaus.fi/

VW:n jakoketjut puhuttavat Ruotsissa

No ruotsalaiset perinteisesti yrittävät pestä omaa mainettaan ja mustata muita. Mutta onhan tuossa asiaakin, kuten jo 5 vuotta sitten tälläkin foorumilla olemme todenneet.
 
Ja edellinen juttu samasta aiheesta ->

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u

Ihmetellä täytyy kuka uskaltaa TSI koneita ostaa  ;D Hyvä että asiasta puhutaan julkisuudessa ja saadaan painetta aikaan VAG konsernin suuntaan. Omituinen asiakasnäkökulma VAG:lta joka tekee ennätystulosta. Ranskalaisia pas....kempi laatu ja todella kalliit remontit pistetään surutta asiakkaan maksettavaksi vetoamalla "yksittäistapauksiin". Kiinassa viranomaiset pistivät VAG:n ruotuun ja käskivät korvata kaikki TSI/DSG viat tai VAG ei saa myydä autojaan Kiinassa.
 
monster sanoi:
Kiinassa viranomaiset pistivät VAG:n ruotuun ja käskivät korvata kaikki TSI/DSG viat tai VAG ei saa myydä autojaan Kiinassa.
Vaan ei EUssa. Koska Saksa. Tosin luulisi USAn pistävän ilolla volkkarit myynti- ja maahantuontikieltoon.
 
Jenkeissä on myös korjailtu noita öljynsyöntivammaisia Audin 2.0TFSI koneita paljon auuliimmin goodwillin piikkiin, ainakin audiworldin ja audizinen mukaan. Täällähän artisti maksaa 0-100% jollain randomiotannalla vissiin. Yleensä sen 100%.
 
Jutun alla kommenteissa hyvä määritelmä VAG:n goodwill:stä "Ja kun auto laukeaa, niin vielä korvataan goodwillillä, eli saapi kaffet ilmaiseksi sillä aikaa kun auto on päivän pajalla asiakkaan laskuun".
 
monster sanoi:
Tulipa uusi termi "ketjun säätimen ääniongelma" - vähän samanlainen kuin Volvoja vaivaava "lentoruoste"...

Aika hieno tapa kuvata koneita rikkovaa ketjunkiristintä :rolleyes:
 
^Joo, huvikseen noita korjaillaan, että saadaan pidettyä jätkät pois sököringistä...  8)
 
Nyt repes kun luin tuon tekstin.. Ääniongelma!! :D
Mullakin oli reilu kymmenen vuotta takaperin tuli 900:n laatikkoon Ääniongelma. Perän laakeri tuhoutui ja päästeli todella komeita ääniä!!! :)
 
^Tuolla ymmärryksen tasolla ei mikään ihme ettei ketjut kestä, eikä älytä korjata. ;D
 
Jaa että asiakkaan piikkiin (VW -tyyliin, oletan) korjataan ääniongelmaa. Tästä voisi ymmärtää että jakoketju olisi jakopään ainoa hajoava osa... ;D

Kaikenlaisia typeryyksiä sitä viitsitäänkin julkisuudessa laukoa.
 
Äänen perusteella minunkin ex-TSI-koneisen auton ketju uusittiin. Ääni on helpoin ennakoitava orastavasta viasta kiristimessä, ketjussa tai laahaimissa. "Jakopäästä pärisevä ääni käynnistettäessä" oli sisäänottoperuste huoltoon, eikä tuosta tosiaan kuluja minulle tullut.

No voinko sanoa, että nimenomaa ketju minulta olisi ollut rikki? No en... kiristintä veikkaan itse, samalla uusittiin kuitenkin vino pino osaa sinne, eikä toisen mokoman ajosuoritteen aikana ketju pärräillyt enää. Nyt auto on ollut uudella omistajallaan jo 11kk ja ties kuinkamonta kilometriä. Iän mukaan autossahan olisi pitänyt olla "päivitetty" ketju releineen jo tehtaalta, mutta mistäs minä tiedän koska yksittäinen osa on alihankkijan pajalla nippuun lyöty, koska motti on Skodalla kasattu jne.
 
Tuohon meidän Octaviaan vaihdettiin ketju takuu aikana. Silloin Skoda huollossa puhuivat, että 2011 puolivälissä olisi tullut muutos tuohon ketjuun 1.2TSI:ssä, eli vissiin silloin kun vm 2012 autot tuli linjalle. No oma auto oli kasattu muutama viikko aikaisemmin.
Tämä uudempi versio ei ainakaan vielä ole ruvennut rallattamaan käynnistyksien yhteydessä......
 
MJ sanoi:
Jaa että asiakkaan piikkiin (VW -tyyliin, oletan) korjataan ääniongelmaa.

Kaikenlaisia typeryyksiä sitä viitsitäänkin julkisuudessa laukoa.

Ääniongelma on samaa sukua savulla toimivien sähkölaitteiden kanssa. Toimivat hyvin kunnes savu nousee, ja savun tulemisen jälkeen ei enää toimi. Savu on siten ongelma..
 
pokkus sanoi:
Itse olen kuullut, että myös öljy voi olla syypää ongelmiin. Siinä vaiheessa kun öljy valuu moottorista pihalle, niin moottori ei toimi enää kunnolla. Öljyn vika siis.
Vaikka nyt ehkä sarkasmia tässä haistankin, niin itse huomasin myös mielestäni, että ketju oli hiljaisempi 0W-40 kuin 5W-30 öljyllä. Voi olla plaseboakin, mutta kun tuo toinen on talvella notkeampaa ja kuumalla taas ehkä aavistuksen paksumpaa ja 15tkm välein vaihdettuna jäi mielikuva, että ensin mainittu olisi toiminut paremmin.

Remontissa laitettiin siis 5W30 LL-liemet sisään, jotka vaihdoin sittemmin 0W-40 öljyiksi.
 
Viimeksi merkkihuoltoon vein samaa öljyä kanisterin kuin aikaisemminkin (Teboil Carat), mutta se oli varmaan ainakin parempaa vuosikertaa, kun äänet hiljeni moottorissa ihan selvästi. 8)
 
Skoda on poistanut lehti-ilmoituksistaan mainostettavien autojen moottorimerkinnät (TSI, 1,2, 90hv...) ilmoitustekstistä kokonaan. Ilmoittavat vain päästöt.

On tuo TSI-kohu joitain ajatuksia maahantuojien päässä saanut aikaiseksi - problem solved. VW auton viestintäosasto on suoraan Brezneviläiseltä ajalta. Ei taida peittely yritykset auttaa nykyaikana...
 
monster sanoi:
Skoda on poistanut lehti-ilmoituksistaan mainostettavien autojen moottorimerkinnät (TSI, 1,2, 90hv...) ilmoitustekstistä kokonaan. Ilmoittavat vain päästöt.

Lippalakkimies lukee aamulehteään ja huomaa TSI-koneiden olevan vikapesiä. Viereisen sivun ilmoituksessa ei puhuta enää mitään TSI:stä, joten paappa toteaa ongemia olevan jossakin vanhemmissa Skodillaceissa.
 
Eiköhän kohta tehdä näytönohjainvalmistajien temppu ja uudelleennimetä moottoriperhe :)
 
FireFlower sanoi:
Eiköhän kohta tehdä näytönohjainvalmistajien temppu ja uudelleennimetä moottoriperhe :)

Minusta tuo olisi kannatanut tehdä heti kun vaihtui ketjusta hihnaan. Tai aivan minimissään olisi sylinterikoko pitänyt ilmoittaa joksikin muuksi. Esim. 1.3 TSI ja 1.5 TSI. Eikä käyttää maineenmenettäneitä 1.2 TSI ja 1.4 TSI -merkintöjä.
 
Wekotin sanoi:
Minusta tuo olisi kannatanut tehdä heti kun vaihtui ketjusta hihnaan.
Ai nyt onkin hihna se parempi ja ketju pahis. Eikös se yleensä ole ollut päin vastoin  :eek:
 
mremonen sanoi:
Ai nyt onkin hihna se parempi ja ketju pahis. Eikös se yleensä ole ollut päin vastoin  :eek:

On myös olemassa valmistajia, joilla kumpikaan jakopään tyyppi ei aiheuta ongelmia. Ketju on toki oikein toteutettuna parempi, koska se on huoltovapaa.
 
VW:llä on ollut vaivoja niin hihnojen kuin ketjujenkin kanssa.

2000-luvun taitteen 1.4 ja 1.6 16v koneet oli penteleen tarkkoja hihnan oikeasta asennuksesta, ja lasahtaneita motteja on raportoitu useita, ja orastavia ongelmia senkin edestä. Jopa hihnavalmistaja Gates on asiaan oman servicedokkarin tehnyt.

Tätä ennen on ollut VR6-koneiden ketjuvaivat "kolmoskoppaisissa" yms.

Toki ketju monella muulla merkillä on huoltovapaa ja kestää usen sen auton eliniän. Japsit on aika hyviä esimerkkejä tästä. Ei VW kuitenkaan ihan yksin vaivojen kanssa ole hihna- tai ketjumaailmassa. Hommien jälkihoito vaan tuntuu ontuvan kun määrät ovat suuret Suomen organisaatioille niin VV-autolla kuin Helkamallakin.