https://tummennuskalvot.fi/

VW Jetta Hybrid 2013

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Kirjoittelempa tänne koeajoihinkin taannoisen koeajokeikan VW:n uutukaisella Jetta Hybridillä.

Jetta Hybridi on siis VW:n ensimmäinen "oikea" hybridi. Tekniikkana autossa on 1.4TSI-moottori 7-vaihteisen DSG:n kanssa. Kaverina bensiinimoottorilla on sitten sähkömoottori ennen vaihteistoa. Sähkövirtaa autossa riittää muutaman kilometrin ajeluihin. Sähköä käytetään apuna liikkeellelähtöihin, kiihdytyksiin polttomoottorin kera sekä ennenkaikkea sitten laturina.

Yhteistehoa paketti tuottaa 150hp, vääntöjä 250Nm. Luvatut EU-kulutuslukemat ovat 4,4/3,9/4,1. Co2-päästöarvo 95g/km.

Koeajon pääasiallinen tarkoitus oli testailla erilaisia talvirenkaita, kun kirjoittelen VAGarenalle blogia Nokian renkaiden Hakkapeliitta R2 kitkoista.

Homma lähti liikkeelle tästä kommentista:

[quote author=Skula]
Haet koeajolle uuden / käytetyn Jetan, jossa on toisenlaiset renkaat ja teet johtopäätökset  :D
[/quote]
Tästähän se sitten lähti... kävin tosiaan paikalliselta VW-kauppiaalta utelemassa olisiko heillä uutta Jettaa koeajettavana. Hybridi kuulemma löytyy, jossa rengastuksena Hakkapeliitta 8. En heti ehtinyt "kaupoille", joten 11.11.2013 päätin piipahtaa Oulun Pörhöllä.

Olisi kai tuo jostain pitänyt osata lukea, mutta Oulussa on 11-12.11.2013 VW Demo tour-kiertue, jossa siis on koeajettavissa autoa Polo WRC:stä Touaregiin. Satuin "väärältä" tyypiltä kysymään Jettaa tänään ajoon ja hän meni hieman vaikeaksi. "Ee-ei meillä nastoja Hybridi-Jettassa ole, vaan Nokian R2:t". Silloin Pörhön myyjä ehti väliin... heidän autossaan on nastat. 1+1=....

Oulussa on siis ajettavissa 11-12.11 kaksi Jetta Hybridiä - erona rengastus

Hetken ihmettelyn, juttutuokion ja todellisten tarkoitusperieni paljastamisen jälkeen hyppäsin Pörhön Jetta Hybridin kyytiin, jossa alla tosiaan rullasivat Hakkapeliitta 8:t 205/55R16 koossa.

5.jpg

6.jpg


Itse Jettasta riittäisi kirjoiteltavaa varmasti paljon, sillä itselläni on ajossa likipitäin vastaava auto kuin nämä koeajamani hybridit. Käytännössä isoin ero omaani on tuo Hybriditekniikka, joka tulee siis liki Highline-varustetason lisukkein käytännössä. Suurimmat kuljettajan paikalta havaittavat erot omaani ovat sisällä mittaristossa sekä soittimessa/ilmastoinnin säädinpaneelissa. Mittaristo on mallia premium ja kierroslukumittarin tilalla on "PWR-gauge". Soitin on RNS315, joskin hybridiä varten räätälöity ohjelmistoltaan. Hybriditekniikan lataus/virran käyttögraafit sekä historiatietoja ajosta saa soittimen näytölle CAR-valikon kautta.

Ulkoisesti erot ovat pientä lippaa, hieman korkeampaa maavaraa sekä jämäköitettyä alustaa kasvaneen massan suitsimiseksi. Lisäksi kontista löytyy akkupaketti, joka syö kontin varsin käyttökelvottomaksi ainakin perhekäyttöä ajatellen. Xenonvalot saa uuteen Jettaan joko lisävarusteena (Comfortline) tai vakiovarusteena (Highline) ja ne ovatkin ehkä se isoin omassa autossa närää aiheuttava asia... tai siis niiden puute. Molemmissa koeajohybrideissä oli xenonit LED-päiväajovaloin. Näistä ei paljoa sanottavaa päivällä tullut...

Eipä siinä, ensifiilikset Hakkis8:lla tienpäällä oli tottakai nastaropinan täyttämiä... rapinasta ja metelistä kun pääsi henkisesti yli, oli sitten helppo perehtyä ajettavuuteen ja kulkuun. Sitä nimittäin piisaa kotitarpeisiin varsin hyvin. Sähköllä tapahtuvat liikkeellelähdöt tuntuvat poistavan kevyemmän 7-DSG:n akilleen kantapään, eli sen ensimmäisen sutaisin kaasua painaessa. Toki kunnolla runttaamalla saa auton kuin auton sutimaan, mutta sanoisin että Jetta Hybridin tekniikka on varsin onnistunut ja sivistynyt. Vaihtoja sähkö-sähkö/bensa-bensa ei huomaa, saati sitten DSG:n vaihtoja. Jos jostain tekniikan huomaa, on se jarrutus... silloin nimittäin auto käyttää sähkömoottoria jarrutusenergian talteenottoon aika aggressiivisesti. Tuo kuitenkin on ominaisuus, jonka kanssa oppi elämään koaejoautojen kanssa jo varsin nopeasti.

Ai niin... ne renkaat:
Taajamassa rapinat ja "jollotus" on ehkä niitä merkittävimpiä asioita mitä tuli mieleen. Maantielle, tai näin Oululaisittain "motarille" siirryttäessa sitten tilanne hieman muuttui. En tiedä mitkä paineet näissä Pörhön koeajoauton renkaissa oli, mutta meno tuntui olevan hieman rauhattomampaa kuin omalla Jettalla. Lisäksi 80%-kuiva, 10%-märkä, 10%-muistajäisellä pinnalla tuntui pinnan vaihtelut vaikuttavan kuitenkin ajotuntumaan enemmän kuin kitkoilla. En tiedä onko tuo tarkoituksenmukaista renkailta vai ei. Pitoa kuitenkin riitti ihan kotitarpeiksi asti. Tietty pehmeys ja "nuljuaminen" suunnanvaihdoissa kuitenkin oli havaittavissa, muuten renkaat toimivat varsin mainiosti tavallisessa ajelussa. Mitään hirmuisia suorituksia ei laina-autolla ole ollut tapana tehdä, joten "hirvenväistöt" ym. testit jäi tekemättä. Ero kuitenkin kävi selväksi päivällä ajettujen testimetrien aikana.

Hetken ajelujen jälkeen palailin takaisin Pörhölle, sitten VV-auton Demotour-tiskille ja Jettaa alle... Demotour-autossa oli rengastuksena 205/50R17 koossa nuo Hakkapeliitta R2:t.

7.jpg


Oikeastaan tässä vaiheessa tekniikka ja auto tuntui jo varsin tutulta, joten autoon ei sen isommin tullut kiinnitettyä huomiota. Kamoon... Jetta se sekin on. :)

Renkaisiin senkin edestä... nimittäin olihan se jälleen hiljainen. DSG ja radion mykistysasento unohduttaa muut asiat mielestä kuin ajon tarkkailun. Sähkömoodissa etenkin ajelun äänitaso oli erittäin hiljaista. Tuntui että matka taittuu oikeasti sukkasillaan. Kuitenkin taajamanopeuksissa alkaa ajoäänet sähkölläkin olla samaa tasoa kuin tavallisen käyttövoiman omassa Jettassa.

Merkittävin ero kuitenkin aiemmin ajettuun nasta-Hybridiin löytyi jälleen moottoritiesiirtymällä. "Letkeys" ja venkoilu olivat tiessään. Tuo tuumaa isompi vanne ja 5%-yks matalampi profiili renkaassa tekevät mielestäni hyvää Hakkapeliitta R2:n ajettavuudelle. Olisi erittäin mukava kuulla mitä joku 18" R2:t omaava tuumaa renkaistaan. Oman auton renkaat tuntuvat siis löysemmiltä kuin nuo Demotour-Jettan. Samanlaista suunnanvaihdossa esiintyvää nuljuamista kuin aiemmin päivällä ajetussa Hakkis-8-Hybridissä ei ollut.

Demotour-Jettalla tuli myös varmaan sen ensimmäisen kerran todettua se "hups", kun risteyksessä olikin tänään sitten mustaa jäätä. Näihin pitää nyt kitkakuskina vaan alkaa ennakoimaan. No harm done...

Kävin ajamassa molemmilla autoilla liki saman lenkin renkaiden testaamiseksi. Kokonaisuudessaan testikilometrejä tuli likemmäs sata. Loppuviimein ajelin demotour-Jettan pörhön pihaan, pudotin avaimet Demotour-tiskille ja vaihdoin pari sanaa heidän kanssaan autoista. Ruuhkaa ei ollut ja autoja olisi ollut ajettavaksi vaikka koko päiväksi.

Hybridi-Jettasta muuten pidin autona kyllä. Se on onnistunut pelinavaus VW:ltä hybridikisaan. Paketti ei ole huono, eikä hinnoittelukaan aivan poskellaan ole, jos vertaa mitä 118kW 1.4TSI DSG Highline-Jetta ilman sähköapua maksaa. Takkiin ottaa sitten peräkontin käytettävyydessä. Mikäli siis etsii "konsernipeliä" ja mielessään ajattelee vihreitä arvoja, mutta ei kokonaan tahdo antautua tupaöljyn vietäväksi, on hybridi asiallinen vaihtoehto. Kompromisseja pitää silti tehdä, mutta yritys integroida tekniikka olemassaolevaan autoon on hyvinkin onnistunut. Ensimmäistä "kunnon" saumatonta integraatiota odotellessa...

Kiitokset koeajopäivän autolainoista Oulun Pörhölle ja VV-autolle.

Jäikö reissulta autokuume? Myyjälle sanoin että ei, hän naurahti ja tuumasi että vielä pitää pari autoa käydä ajamassa kun pihassa niitä tänään oli valita saakka. Pihalla kuitenkin odotti oma mopomoottorinen, likainen ja sisältä imuroimaton auto...

Ei jäänyt... Kalliis olisi mittariston ajokilsojen "nollaus", kun auto on liki 1:1 sama kuin uusi kaikesta huolimatta.

Loput päivän kuvat ja video linkkeinä:

Sisänäkymää:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/2013-11-11%2011.03.31.jpg

Ajossa - latauksessa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/2013-11-11%2011.05.51.jpg

Ulkoa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/2013-11-11%2011.07.43.jpg

Kontti - se isoin miinus Jetta Hybridissä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/2013-11-11%2011.40.08.jpg

This is where the magic happens:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/2013-11-11%2011.41.20.jpg

Tuubivideolta RNS315 fiitsörejä ja mittaristoa:
 
Oikein kattava koeajoraportti ConD:ltä, kävin myös koeajamassa hybridi-Jetan Hertsikan VV-Autossa, mutta kesällä. Minullekin jäi erityisesti mieleen liikkeellelähdön tasaisuus, varsinkin verraten normaaliin DSG-Jettaan. Myös tuo jarrutusenergian talteenoton 'rajuus' yllätti, mutta siihen varmaan tottuu. Tavaratila kutistuu hybridissä vähän hankalan muotoiseksi, etenkin isompien tavaroiden läpilastausmahdollisuus katoaa melkein kokonaan.
 
Olin ConD kaverina istuskelemassa pelkääjän paikalla. Oikeestaa ainut jutu mikä mieleen jäi oli sähköllä liikkeelle lähtö. Se oli sellanen pehmee ja kuminauhanen mottorin "karhaus" oli pois eikä sitä kyllä kaivannut.

R2 tuli wow-elämys hakkis8 jälkeen, meno oli kuin sukkasillaan.