https://yliteippaus.fi/

Vuoden Auto 2014 -finalistit on valittu


  • Äänestäjiä yhteensä
    41
  • Äänestys suljettu .

Paha71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
24.12.2013
Vuoden Auto -valinnan ensimmäisen äänestyskierroksen tulokset ovat selvillä. Ensimmäisellä kierroksella raadin 58 tuomaria 22:sta Euroopan maasta on kukin äänestänyt 30 automallin listalta seitsemän mielestään loppusuoralle oikeutettua autoa.

Vuoden Auto 2014 on yksi seuraavista finalisteista:

BMW i3
Citroën C4 Picasso
Mazda 3
Mercedes-Benz S-sarja
Peugeot 308
Škoda Octavia
Tesla Model S

Toinen äänestyskierros päättyy 28.2.2014 ja Vuoden Auto julkistetaan Geneven autonäyttelyn aattona maanantaina 3.3. klo 16 Suomen aikaa alkavassa tilaisuudessa.

Lähde: Tekniikan Maailma

Car of the Year -kotisivut

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Äänestys on käynnissä 60 päivää; mieltänsä saa muuttaa.  :)

EDIT: Toki ehdokkaita saa kommentoidakin.  ;)




 
Tämän kisan osalta vedän kyllä ennusteen kotiinpäin ja veikkaan, että uusi Octavia korjaa potin. Perusteena se, että auto on saanut loistavat arvioinnit autolehdiltä, se tarjoaa laajan malliston ja on "massojen auto". Harvoin on Vuoden Autoksi valittu jotain erittäin kapean segmentin autoa, kuten tällä listalla i3, Tesla ja S-Mersu ovat.

Mazdalla, Citroenilla ja Peugeotilla taas ei ole mitään jakoa kilpailla Octaviaa vastaan  ;D.
 
Valitettavasti käynee vain niin, että 308 voittaa. :-\

Muut (Golf) voittavat historian valossa vain silloin, kun ranskalaisilta tai italialaisilta ei ole tullut sopivaa volyymimallia ehdokkaaksi.

Toivon tietysti olevani väärässä, mutta tuskinpa...
 
Markku J sanoi:
Mazdalla, Citroenilla ja Peugeotilla taas ei ole mitään jakoa kilpailla Octaviaa vastaan  ;D.
Eiköhän fanaatikot ole ranskis ja mazdafoorumilla aivan eri mieltä... Merkkiuskollisuus on jonkin sortin sairaus ja siihen ei taida olla lääkitystä. Mut Tesla vie potin ;)
 
Markku J sanoi:
Tämän kisan osalta vedän kyllä ennusteen kotiinpäin ja veikkaan, että uusi Octavia korjaa potin. Perusteena se, että auto on saanut loistavat arvioinnit autolehdiltä, se tarjoaa laajan malliston ja on "massojen auto".

Mun on kyllä suunnattoman vaikeata uskoa, että mitään Skodaa äänestettäisiin vielä seuraavaan 10 vuoteen Vuoden autoksi. Sen verran lännestä tulee kuitenkin suurin osa annetuista äänistä.

Yleensähän voittaja on saksalainen, ranskalainen tai italialainen auto. Jos sopivaa, selkeästi "parasta" ei löydy, niin sitten joku japski saattaa tulla puskista. Nyt tilanne on tällainen, eli mitään selkeätä ykköstä tässä porukassa ei ole.

Ässä on vähän öky Vuoden autoksi, C4 ja 308 ovat melko tavallisia ranskalaisiksi, japskien kolmonen on todella tavis, Tesla on marginaalituote ja Skoda on itäauto. Jäljelle jää i3. i3 ei ole kuitenkaan marginaalituote, se on saksalainen ja se on jotain uutta massojen markkinoilla. Ranskalaisetkin voivat sitä hyvällä omallatunnolla äänestää, vaikka se on saksalainen auto, koska se on sähköauto.

Voittaja on siis i3 ;)
 
Heh, no pienellä huumorilla heitin tuon  ;).  Toki ranskiksista toinen voi voittaa. Muiden mahdollisuuksiin en usko.
 
Minä näen kaksi mahdollista voittajaa: 308 ja i3.

Ranskalaiset saavat aina koko Etelä-Euroopan puolelleen. Nyt ongelmana äänten keskityksessä tosin on se, että heillä on kaksi vahvaa ehdokasta. Näistä 308 on enemmän volyymimalli ja ehkä edeltäjäänsä verrattuna merkittävämpi askel kuin Picasso.

BMW i3 on saanut aikamoista hehkutusta Saksan autolehdistössä. Se on kaikilta osin jotakin kokonaan uutta ja modernia. Eko myös tuntuu purevan Vuoden Auto -valinnoissa, mistä merkkinä Leafin ja Amperan tittelit. Tesla on liian kalliin luokan auto menestyäkseen kisassa. Samoin MB S on liian kallis.

Skoda on pääosassa Eurooppaa kakkossarjan merkki, jonka mahdollisuus voittoon on samaa luokkaa kuin vaikkapa Kian. Lisäksi Golf oli voittaja viime vuonna eikä Octavia tarjoa siihen verrattuna mitään olennaisesti uutta. Mazda on myös kakkossarjan merkin tuote.

Jotenkin tulee tunne, että näinkö heikko autovuosi oli ettei ole vahvempaa ehdokasta listalla.
 
Sekä uutta Mazda 3:a että Peugeot 308:a on mainostettu Golfin kaatajaksi. Ja tottahan Golfin kaataja valitaan vuoden autoksi. Ja tottahan toimittajat ennemmin ranskalaista äänestävät kuin japanilaista. Siis 308:sta tulee vuoden auto.
 
Onpas sekalaista seurakuntaa loppusuoralla. Itse toivoisin melkeinpä, että jompikumpi sähköbiileistä voittaisi. Mutta ehdokkaat ovat liian ääripäästä: Tesla on upea, mutta väärässä hintaluokassa ja bemari on edestäpäin pelottavan näköinen.

Kun eurooppalaiset äänestävät, niin mukaan saattaa tulla myös taktikointia, ja voipa käydä vaikka niin, että aasian ehdokas voittaa...

 
pantero sanoi:
Kun eurooppalaiset äänestävät, niin mukaan saattaa tulla myös taktikointia

Saattaa olla mahdollista, että ranskalaisilla, saksalaisilla ja italialaisilla autotoimittajilla on ihan pikkuisen puolueellinen kanta näissä äänestyksissä 8) Ja myös aivan pienenpientä taktikointia saattaa olla ilmassa sen suhteen, että naapurimaan automalli saisi mahdollisimman vähän ääniä :D
 
Äänestin Octaviaa. Onhan se jumalauto, ainakin räsänä!
 
Pitkästä aikaa on raskaan sarjan vuoro, ei se ihan mahdottomuuskaan ole, eikös Porsche 928 ole joskus valittu Vuoden autoksi?
Mercedes-Benz S-sarja.
 
Olisihan tuo ässä-mersu aika äijä valinta. Sitä paheksunnan määrää mitä siitä seuraisi... ;D

Oma veikkaukseni on i3.
 
Hmph. Autoilevan maailman euroviisut. Ainakin yhtä paljon tekemistä hyvyyden kanssa!

...ja arvataan Octavia. En usko sähköautoiluun. Uusimmassa TG-lehdessä olikin erittäin osuva kuva siihen liittyen..
 
En ole ajanut näistä yhtäkään autoa joten testien ja lööpien perusteella pitää oma-arviointi heittää.

BMW: Automaailma ei ole vielä valmis ottamaan näin erilaista ulkoasua hoiviinsa. Toimintasäde tarvittaisiin lähemmäs 500km jolloin päästäisiin varteen otettaviin lukuihin.

Citroen: Onko uutuutta riittävästi? Mielestäni ei. Etumaski on kylläkin muotoiltu onnistuneesti eikä näytä muilta kopioidulta versiolta.

Mazda: Kaikki näyttää hyvältä mutta valikoimaa ei olla vielä tehty riittävän laajaksi, tarkoitan moottori vaihtoehtojen suppeutta, farmarimallin puuttumista ja hybridi saatavilla vain Japanissa.

M-B: Tässä autossa tuntuisi olevan kaikki mitä Vuoden Autolta vaaditaan ja mitä siitä pitää löytyä! Oman voittaja ehdokkaani on siis Mercedes-Benz S-sarja.

Peugeot: PSA-konsernista tulee jo kovempi vastus -> Citroen.

Skoda: Vieläkö automaailma jaksaa innostua tästä autosta. Auto on käsittämättömän hyvä mutta onko tässä riittävästi uutuutta ottamaan Vuoden Auto titteliä itselleen?

Tesla: Sähköauto jonka toimintasäde on yli 400km. Hmm tässä voisi olla yllättäjä.
 
RTWteam sanoi:
M-B: Tässä autossa tuntuisi olevan kaikki mitä Vuoden Autolta vaaditaan ja mitä siitä pitää löytyä! Oman voittaja ehdokkaani on siis Mercedes-Benz S-sarja.

Kymmenen vuotta sitten tilanne olisi ollut aivan selvä. Ässä olisi ollut tällaisessa joukossa selkeä voittaja. Nykyään tilanne on varsin erilainen, kun julkisesti pitää olla sitä mieltä, että ekohimmelit ovat hienoja. Iso ja tehokas ässä ei enää nykyään oikein sovi tämä tyyppisen äänestyksen voittajaksi. Vaikka siitä onkin saatavilla myös puolihimmeleitä.
 
Istuin pari viikkoa sitten uusikoppaisen S-sarjan Mercedeksen kyydissä ja ääneni menee kyllä sille (ainoa miinus rengasmelu nastarenkailla). BMW i3:n näin livenä elokuussa BMW Weltissä ja ulkonäkö on kyllä sellainen, että ei vaan pysty innostumaan vaikka bemareista tykkäänkin.
 
nemos sanoi:
Jotenkin tulee tunne, että näinkö heikko autovuosi oli ettei ole vahvempaa ehdokasta listalla.

Kaikki kandidaatit löytyvät vaikkapa tuolta. Finalistien ulkopuolelle jäi monta hyvää ehdokasta, IMO.  :)
 
jtp_fi sanoi:
Mielenkiintoista muuten, että Outlanderin PHEV ei ollut edes Vuoden Auto 2014 -ehdokkaana. Kuitenkin hieman ajankohtaisempi auto kuin esim. BMWn i3.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mitsubishi-outlander-on-euroopan-ykkonen

i3 pääsi varmaan niukasti mukaan kisaan, kun tuotanto on vasta juuri päässyt käyntiin. Marraskuun loppuun mennessä oli Euroopassa rekisteröity 800 esittelyautoa ja myyty oli 10 000 ennen kuin autot olivat liikkeissä. Tällä hetkellä myydään ensi syksyn toimituksia. En tiedä kuinka paljon on tuotantokapasiteetti. Kyseessä on jonkinlainen nuorten varhaisten omaksujien muotituote, joka tuollaisenaan ei ehkä kovin montaa vuotta ole suosionsa huipulla.
 
Nostanpa äänestyksen framille; vielä on nelisen viikkoa aikaa veikata Vuoden Autoa.  :)