https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vuoden 2015 ensirekisteröinnit

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
TM:ssä oli taas varsin laajaa pohdintaa viime vuoden uusien autojen ensirekisteröinneistä ja olihan siellä muutama melko yllättäväkin uutinen.

Octavia on edelleen suosituin automalli ja se nyt ei varmaan ollut kenellekään mikään uutinen. Mutta kaksi suosituinta Octaviaa olivat 1.4 TSI ja 2.0 TDI. Ja molemmat DSG:llä. Nämä kaksi mallia kattavat ilmeisesti merkittävän osan Octavian myynneistä. DSG ei siis tunnu pelottavan niitä henkilöitä, jotka oikeasti ostavat uusia autoja. 2.0 TDI:ssä vielä muuten sellainen juttu, että sen suosituin voimalinja oli nelikko!

Tila-autojen myynti jatkaa edelleen laskusuunnassa. Tämä trendikö alkaa olemaan ohitse?

Yli 200 gramman päästöillä olevia autoja myytiin koko vuonna vain 226 kpl. Ei ole paljoa, ei.

Volvo jatkaa tuttua linjaa moteissa. 88,5% uusista Volvoista oli dieseleitä. Saa nähdä koska tämä pitkäaikainen "perinne" tulee muuttumaan, koska dieselin kokonaismyynti on kuitenkin Suomessa laskussa. Dieseleissä toista ääripäätä edustaa Toyota. Vain 10% Toyoista on myyty dieselinä. Ei siis mikään ihme, että kovin monipuolista kattausta dieselvoimalinjoista ei löydy, kun kysyntä on näinkin heikkoa.

Paljon hypetettyjä sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 242 kpl. Paljon hypetystä täysin mitättömästä volyymista. Viime vuonna rekisteröintiin kuitenkin 108 800 uutta henkilöautoa Suomessa. Näistä 242 sähköautosta 146 oli Tesloja.

BMW:n 5-sarjalaisista lähes 90% myytiin nelikkoina. Tämä oli kyllä yllätys, vaikka toki se oli tiedossa, että kamppikset ovat toimineet ja moni on uuden bemun tilannut nelikkona. Mutta en olisi uskonut, että 90%. 3-sarjalaisistakin kolme neljästä oli nelikkoja. Moni on netissä kirjoittanut, että jos minä ostaisin uuden Bemun, niin se olisi varmasti takavetoinen, koska Bemun kuuluu olla takavetoinen. Tosiostajat toimivat kuitenkin täysin eri tavalla. Audillakin yli puolet nelikkoja, mikä oli myös enemmän kuin luulin. Hieno homma sinänsä, että Audeja ostetaan juuri nelikkoina, koska juuri se on Audin imagoa vastaava voimalinja.

Octavian myyntimäärät ovat jo todella kaukana Golffista. Ocuja 5834 ja Golffeja 3852. Olisi mielenkiintoista tietää, että onko vanhoja Golf-kuskeja siirtynyt Ocu-leiriin.

Up/Citigo/Mii ovat jääneet varsin marginaalisiksi tuotteiksi. Myyntimäärät 184, 182 ja 60. Ei taida suomalaiseen autonostajaan upota tällaiset mikroautot.
 
Vempula sanoi:
Octavia on edelleen suosituin automalli ja se nyt ei varmaan ollut kenellekään mikään uutinen. Mutta kaksi suosituinta Octaviaa olivat 1.4 TSI ja 2.0 TDI. Ja molemmat DSG:llä. Nämä kaksi mallia kattavat ilmeisesti merkittävän osan Octavian myynneistä. DSG ei siis tunnu pelottavan niitä henkilöitä, jotka oikeasti ostavat uusia autoja.

Siis oliko tämä Vagniikan Maailman oma kommentti? Unohtivat ilmeisesti työsuhdeautot ja muut liisingit..
 
Vempula sanoi:
....Tila-autojen myynti jatkaa edelleen laskusuunnassa. Tämä trendikö alkaa olemaan ohitse?...
Uskon, että asialle on kaksi selitystä. Ensimmäinen on se, että katumaasturibuumi on osittain syrjäyttänyt tila-autot, koska joitakin katumaastureita saa nykyään 7-paikkaisena. Ts. onko esmes 7-paikkaiset Nissan QQ+2 tai uusi X-Trail, tai Kia Sorento luokiteltu tila-autoiksi vai katumaastureiksi?

Toisen syyn yskon olevan sen, että 2000-luvun alussa tila-autoja ei vielä juurikaan ollut saatavana uutena, pl. Citroen Voyager ja Citroen Xara Picasso, joista jälkimmäinen ei ollut edes 7-paikkainen ja ensimmäinen oli liian kallis monille "taviksille". Sittemmin valikoimaa on tullut reilusti, ja nythän niitä saa myös käytettynä eli kaikki tila-auto halajavat eivät joudu ostamaan uutta kuten joutuivat vielä joitakin vuosia sitten.
 
nackerton sanoi:
Siis oliko tämä Vagniikan Maailman oma kommentti?

Ei missään nimessä, aivan oma mielipide oli. Otin vain kaikki luvut TM:n artikkelista.

Marty McFly sanoi:
Uskon, että asialle on kaksi selitystä. Ensimmäinen on se, että katumaasturibuumi on osittain syrjäyttänyt tila-autot, koska joitakin katumaastureita saa nykyään 7-paikkaisena. Ts. onko esmes 7-paikkaiset Nissan QQ+2 tai uusi X-Trail, tai Kia Sorento luokiteltu tila-autoiksi vai katumaastureiksi?

Juu, tämä pitää varmasti paikkansa. QQ:t ja vastaavat 7-paikkaiset löytyvät kohdasta Katumaasturit, eli eivät ole mukana tila-autojen luvuissa.

Unohtui vielä tuosta aloitusviestistä se, että 5-sarja oli myös eniten rekisteröity nelikko koko vuonna. Ja 3-sarja tuli heti perässä kakkosena. Kolmantena oli XC60.
 
Vempula sanoi:
Yli 200 gramman päästöillä olevia autoja myytiin koko vuonna vain 226 kpl. Ei ole paljoa, ei.

Ne tuodaankin maahan käytettyinä muutaman vuoden vanhana ja sitä vanhempina.

Vempula sanoi:
Dieseleissä toista ääripäätä edustaa Toyota. Vain 10% Toyoista on myyty dieselinä. Ei siis mikään ihme, että kovin monipuolista kattausta dieselvoimalinjoista ei löydy, kun kysyntä on näinkin heikkoa.

Toyotan osalla hybridit ovat syöneet etenkin dieseleiden osuutta. Dieselkoneinen Auris on todellinen harvinaisuus, eikä mikään järkisyy sellaisen ostoa puolustakaan. Hybridi on Auriksen suosituin moottori. Jos ja kun Avensiksen saattohoito johtaa tulevissa malleissa hybridimallien tuloon, niin putoaa tuo osuus vielä paljon tuon allekin.

Vempula sanoi:
Paljon hypetettyjä sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 242 kpl. Paljon hypetystä täysin mitättömästä volyymista. Viime vuonna rekisteröintiin kuitenkin 108 800 uutta henkilöautoa Suomessa. Näistä 242 sähköautosta 146 oli Tesloja.

Kyllä, mutta toisaalta kannattaa suhteuttaa hintaluokkaan. Mitäs muuta Teslan hintaista autoa myytiin tuollaistakaan määrää?

Toinen tarkastelukulma voisi olla vastaavien hinta- ja korimallien tarkastelu kilpailijoiden osalta. Audi A7 rekisteröitiin 67 kpl, BMW 6-sarjan Grand Coupea 7 kpl ja Mersun CLS:ää 50 kpl. Näihin verrattuna Tesla myi erittäin hyvin ja markkinaosuus nelikossa yli 50 %:a. Erittäin hyvä tulos tulokkaalta, jolla on vain yksi myyntipiste Vantaalla, joka sekin taidettiin avata vasta viime keväänä.

Vempula sanoi:
BMW:n 5-sarjalaisista lähes 90% myytiin nelikkoina. Tämä oli kyllä yllätys, vaikka toki se oli tiedossa, että kamppikset ovat toimineet ja moni on uuden bemun tilannut nelikkona. Mutta en olisi uskonut, että 90%. 3-sarjalaisistakin kolme neljästä oli nelikkoja.

Yllätys tosiaankin. Kuinkahan vähän tuollaisia Bemareita myydään kampanjoiden ulkopuolella? Luulisi olevan huono tilanne, jos kampanjat ovat muuttuneet normaaliksi ja ilman kampanjaa oleva aika epänormaaliksi.
 
Tarkat tilastot löytyvät Trafin sivuilta, niin ei tarvitse tyytyä TM:n suodattamiin.

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisterointien_merkki-_ja_mallitilastot/vuosi_2015

Sieltä löytyy monta mielenkiintoista tietoa, kuten se, että Mersun C 160 -budjettimallia meni kilpiin vain 3 kpl, kun taas esim. BMW 518d oli 335 kappaleella triplasti myydympi kuin vajaavetoinen 520d.

Edit: Täyttä puppua tuo TM:n väite nelivetojen osuudesta 5-sarjan Bemareissa.

Trafin tilaston mukaan vajaavetoisia 5-sarjan autoja rekisteröitiin 520 kpl ja nelivetoja 803. Tuosta yhtälöstä ei voi kuin TM:n toimittajan laskuopilla saada nelivetojen osuudeksi yli 90 %:a.  ;D

Laittakaapa palautetta lehteen!
 
Urlaub sanoi:
Trafin tilaston mukaan vajaavetoisia 5-sarjan autoja rekisteröitiin 520 kpl ja nelivetoja 803. Tuosta yhtälöstä ei voi kuin TM:n toimittajan laskuopilla saada nelivetojen osuudeksi yli 90 %:a.  ;D

No nämä luvut kuulostaisivat kyllä huomattavasti loogisemmilta.

Urlaub sanoi:
Kyllä, mutta toisaalta kannattaa suhteuttaa hintaluokkaan. Mitäs muuta Teslan hintaista autoa myytiin tuollaistakaan määrää?

Toinen tarkastelukulma voisi olla vastaavien hinta- ja korimallien tarkastelu kilpailijoiden osalta. Audi A7 rekisteröitiin 67 kpl, BMW 6-sarjan Grand Coupea 7 kpl ja Mersun CLS:ää 50 kpl. Näihin verrattuna Tesla myi erittäin hyvin ja markkinaosuus nelikossa yli 50 %:a. Erittäin hyvä tulos tulokkaalta, jolla on vain yksi myyntipiste Vantaalla, joka sekin taidettiin avata vasta viime keväänä.

Totta mooses. Näin kun asiaa ajattelee, niin todellakin, hyvä saavutus.
 
Urlaub sanoi:
Trafin tilaston mukaan vajaavetoisia 5-sarjan autoja rekisteröitiin 520 kpl ja nelivetoja 803.
M550d on myös 5-sarjaa joten oikeat luvut 520 ja 808 kpl. M5:sta ei myyty yhtään.
 
Urlaub sanoi:
Kyllä, mutta toisaalta kannattaa suhteuttaa hintaluokkaan. Mitäs muuta Teslan hintaista autoa myytiin tuollaistakaan määrää?

Toinen tarkastelukulma voisi olla vastaavien hinta- ja korimallien tarkastelu kilpailijoiden osalta. Audi A7 rekisteröitiin 67 kpl, BMW 6-sarjan Grand Coupea 7 kpl ja Mersun CLS:ää 50 kpl. Näihin verrattuna Tesla myi erittäin hyvin ja markkinaosuus nelikossa yli 50 %:a. Erittäin hyvä tulos tulokkaalta, jolla on vain yksi myyntipiste Vantaalla, joka sekin taidettiin avata vasta viime keväänä.

Mutta toisaalta kuinka moni samanhintaluokan autoista sai huomattavan tukiaisen valtiolta? Hybridiporsas vissiin ainoa ja sekin on pari kymppiä kalliimpi kuin halvin Tesla, Cayanne hybridiä myytiin 78kpl ja Panameraa 9kpl.
 
Jaguarin myynti on harrastelua; koko vuonna 115 kpl. Suomalaiselle papparaiselle merkki on kai vieras kun mallistohan on pääosin ok ja hinnat linjassa harvoihin kilpailijoihin verrattuna.
 
Karvis sanoi:
Mutta toisaalta kuinka moni samanhintaluokan autoista sai huomattavan tukiaisen valtiolta? Hybridiporsas vissiin ainoa ja sekin on pari kymppiä kalliimpi kuin halvin Tesla, Cayanne hybridiä myytiin 78kpl ja Panameraa 9kpl.

Oli Tesla vielä tukienkin kanssa sadantonnin auto.

Cayenne Hybridi oli tosiaankin melkoinen menestys sekin.

Korjasin lainauksen -Karvis-
 
Urlaub sanoi:
Oli Tesla vielä tukienkin kanssa sadantonnin auto.

Eikös Tesla ole alkaen 85k€, vai onko hintaa halpuutettu tälle vuodelle? Trafin tilaston mukaan kalleinta ja kiukkuisinta mallia on myyty vain 2kpl.
 
Karvis sanoi:
Eikös Tesla ole alkaen 85k€, vai onko hintaa halpuutettu tälle vuodelle? Trafin tilaston mukaan kalleinta ja kiukkuisinta mallia on myyty vain 2kpl.

Aivan. Tälle vuodelle hintaa on toki halpuutettu, kun autovero putosi roimasti vuodenvaihteessa. 0 gramman päästöillä autovero ei kuitenkaan rahamääräisesti ole pahakaan.
 
Vempula sanoi:
Octavia on edelleen suosituin automalli ja se nyt ei varmaan ollut kenellekään mikään uutinen. Mutta kaksi suosituinta Octaviaa olivat 1.4 TSI ja 2.0 TDI. Ja molemmat DSG:llä. Nämä kaksi mallia kattavat ilmeisesti merkittävän osan Octavian myynneistä. DSG ei siis tunnu pelottavan niitä henkilöitä, jotka oikeasti ostavat uusia autoja. 2.0 TDI:ssä vielä muuten sellainen juttu, että sen suosituin voimalinja oli nelikko!

2015 tuli nelikkona myös LB -korimalli Combin lisäksi. Vaikutti ainakin omaan ostopäätökseeni  :)
 
Ssayongin suomalaiset markkinamiehet voisivat olla hereillä, kun merkkiä nyt oikein voimalla lanseerataan. Eikös aika raflaava myyntiotsikko olisi:

Ssayongit viedään käsistä! Myynnin kasvu vuodessa yli 4000%!


Vaan sattuneesta syystä rullailin tilastoja myös Renaultin kohdalle. Ilmeisesti joku muukin on huomannut laadun parantuneen sitten surkean vuosituhannen vaihteen. Myynti on noussut yli puolella ja näillä luvuilla Rellu nousi  suurimmaksi noista ranskalaisista. Taakse jäivät näistä ns. isoista merkeistä myös muun muassa Honda, Mazda, Hyundai ja Seat.

Kadjarin myyntikin lähtenyt ihan ok käyntiin. Mielenkiintoista nähdä nyt vuodenvaihteen jälkeen, kun alkaa oikeasti tilaukset tulla maahan, että millä tavoin malli on otettu vastaan. Eipä tuo tietysti haittaa, jos saisi ajella niin, ettei samanlaista autoa tulisi joka risteyksessä vastaan. Vaan ainakin itselleni tuo valinta Qashqain ja Kadjarin välillä oli niin selvä, että luulisi jonkun muunkin samaan lopputulokseen tulevan näitä kahta puntaroidessaan.
 
xrellu sanoi:
Vaan sattuneesta syystä rullailin tilastoja myös Renaultin kohdalle. Ilmeisesti joku muukin on huomannut laadun parantuneen sitten surkean vuosituhannen vaihteen. Myynti on noussut yli puolella ja näillä luvuilla Rellu nousi  suurimmaksi noista ranskalaisista. Taakse jäivät näistä ns. isoista merkeistä myös muun muassa Honda, Mazda, Hyundai ja Seat.

Tosiaan, hienoa Renault. Myynnin kärkenä on näemmä Clio 1500:lla kappaleella, mikä on enemmän kuin kaikkia muita malleja (7 riviä) yhteensä. Tilastotietoa on vain vaikea sovittaa omiin arkihavaintoihin, kun ei täällä meidänkylällä uusia Renaulteja näe välttämättä edes viikoittain. 10+-vuotiaita kyllä päivittäin. Mutta eipä näe myöskään muita uusia ranskiksia. Ilmeisesti myynnin jakautuminen on voimakkaan paikkakuntakohtaista, erään paikallislehden viime vuonna keräämän tilaston mukaan täällä on esim. Citroënia enemmän liikenteessä kuin Skodaa (sijat 9 vs. 11 tjsp.) :eek:

Viime vuonna ensirekisteröitiin yksi (1) Toyota GT-86. Hinnanalennuksen myötä rinnakkaismalli Subaru BRZ:n myyntilukema 26kpl näyttää luontevalta.
 
xrellu sanoi:
/b]
Vaan sattuneesta syystä rullailin tilastoja myös Renaultin kohdalle. Ilmeisesti joku muukin on huomannut laadun parantuneen sitten surkean vuosituhannen vaihteen. Myynti on noussut yli puolella ja näillä luvuilla Rellu nousi  suurimmaksi noista ranskalaisista. Taakse jäivät näistä ns. isoista merkeistä myös muun muassa Honda, Mazda, Hyundai ja Seat.

Rellulla oli ainakin alkuvuonna kampanja, jossa maksoivat aivan tolkuttoman hyvin asiakkaan vanhasta autosta uuteen Renaultiin vaihdettaessa.  Pari tuttua vaihtoi autonsa tuossa yhteydessä Clioon, koska tarjouksesta ei vain voinut kieltäytyä.  Veikkaan, että tuossa oli yksi syy lisääntyneeseen myyntiin.
 
Dumbass sanoi:
Korjatkaa jos muistan väärin mutta mulla on käsitys että Arval teki sopimuksen jonkun ison siivous/vartiointi tms firman kanssa. Ranskalaisena firmana toki lyönyt suomen teille pari tuhatta Clioa liikenteeseen.

ISS se oli, ja kyllähän ISSin väreissä Renuja näkyy paljonkin. http://www.renault.fi/renault-toimittaa-isslle-tuotantoautot-suomessa-2014-2016/

Tosiasia kuitenkin on, että varsinkin Clio on myynyt erittäin hyvin myös yksityisasiakkaille. Syynä juurikin tuo, että maahantuoja on herännyt unesta ja ryhtynyt markkinoimaan autojaan. Ilmeisesti myös Renuun vaihtavien hyvityshinnat ovat olleet vähintäänkin kohdillaan. Eikä 4 vuoden takuutakaan voi huonona pitää, kun euroautosta kuitenkin puhutaan.
 
^Uutinen koskee pakuja. Toki niillä on henkilöautojakin, mutta vähemmän.
 
jantsa sanoi:
^Uutinen koskee pakuja. Toki niillä on henkilöautojakin, mutta vähemmän.

Missä niin sanotaan? Ei ainakaan tuossa uutisessa, vaikka kuvassa ISSin paku onkin.

Siinä puhutaan erityisesti vartiointipuolen autoista ja niistä suuri osa näyttää olevan valkoisia farmari Clioja. Niitä näkee ainakin Tampereella paljon. Sitä en tiedä, että onko niistä takapenkit poistettu ja rekisteröity pakuiksi.
 
Urlaub sanoi:
Missä niin sanotaan? Ei ainakaan tuossa uutisessa, vaikka kuvassa ISSin paku onkin.

Siinä puhutaan erityisesti vartiointipuolen autoista ja niistä suuri osa näyttää olevan valkoisia farmari Clioja. Niitä näkee ainakin Tampereella paljon. Sitä en tiedä, että onko niistä takapenkit poistettu ja rekisteröity pakuiksi.

"ISS:n yli 1000 auton autokanta on Suomen suurimpia, tuotantoautojen osuus tästä on noin 800 autoa. Renault on ollut Euroopan johtava tavara-auto jo 16 vuotta peräkkäin ja Suomessa nyt solmittu sopimus on jo toinen perättäinen Renaultin ja ISS:n välillä Suomessa."

Tuossa puhutaan tuotantoautoista ja tavara-autoista. Voihan ne Cliot tuohon kuulua, tai sitten niistä on oma soppari.