https://yliteippaus.fi/

Vuoden 2008 uutuudet ovat 7 vuotta vanhoja

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Sattui luettavaksi Suomen Autolehti 4/2008, jossa katsaus ko. vuoden Geneven autonäyttelyn uutuuksiin. Oli jotenkin herättävää huomata, kuinka "iäkkäitä" jo eräät edelleen "uusina" pitämistäni automalleista ovat.

- Ford Fiesta. Facelift tullut jo. Ilmeisen onnistunut malli, kauppa käy edeleen hyvin?

- Edellisenä syksynä olivat tulleet Mazda6 ja Mondeo. Molemmat uusiutuneet jo täysin.

- Citroën C5. Jotain pientä faceliftiä lie tapahtunut, ja osa tekniikoista uusiutunut, mutta seuraajasta ei oikein kunnollisia huhujakaan. Vaikka piti olla ties miten parempi malli kuin edeltäjänsä, niin ei ole ostajille kelvannut läheskään yhtä hyvin.

- Honda Accord Tourer. Näitäkin näkee aika harvoin liikenteessä, ja joko maahantuontikin lopetettiin? Seuraajaa Eurooppaan ei kuulemma edes tulossa.

- Skoda Superb. Porskuttaa edelleen. Joko seuraaja on esiripun takana?

- Mazda 2. Olen tainnut nähdä liikenteessä yhtä monta.

- Corsasta ja Ibizasta konseptimallit ja lupaus syksyllä tuotantomallin esittelystä. Melkoisen marginaaliin ovat nämäkin autot Suomessa jääneet?

- Kia Soul. Ei näitäkään kovin usen näe. Ilmeisesti uudistunut jo täydellisesti tämän jälkeen, vaikkakin hyvin samannäköinen edelleen.

- Suzuki A-Star?

- Toyota IQ. Jokusen kappaleen nähnyt liikenteessä, ei taida seuraajaa olla näköpiirissä? Vieläkö valmistetaan/tuodaan?

- Renault Koleos. Korealainen Nissan, harvoin täällä nähty. Vanhahtavan näköinen jo tuolloin.

- Subraru Forester. Jokos tämä uusittiin?

- Volvo XC60. Hyvin porskuttaa, luokkansa ykkönen edelleen. Tulleeko Classicceja vielä ensi vuonnakaan?

- BMW X6. Kuvassa hieman protomaisen näköinen, mutta kyllähän se myyntiin tuli, ja on jo uusittukin.

- Toyota Urban Cruiser. Persoonallisen näkönen laatikko, ja kyllä noita joskus bongaa liikenteestä, mutta ei tästä mitään kulttia syntynyt.

- Dacia Sandero. 7 vuotta ei liene tälle mikään ikäpyykki. Suomeen Dacian tuloa on kohkattu ties kuinka paljon, mutta ei se katukuvassa näy.

- Tata Nano. Mainitaan että 2012 piti tulla seuraava, eurokelpoinen sukupolvi. Ei tainnut tulla.

- Abarth 500. Fiat 500 on siis vielä vanhempi?

- BYD ja Brilliance esillä myös. Ei vaan ole myynti näillä tai muilla aitokiinalaisilla merkeillä alkanut vieläkään täällä.

- Infiniti FX50. Pikkukatumaasturi Jenkeille. Pari kertaa Suomessakin hämmästellyt, tylyn näköinen vehje.

- Lancia Delta. Liekö yhtään uutta mallia myyty täällä? Melkoisessa suossa Italialaismerkit Suomessa.

- Peugeot Partner / Citroën Berlingo. Joko nämäkin ovat näin vanhoja?

- Opel Merivasta, siitä kaappariovisesta oli esillä konseptimalli. Tuohan tuli tuotantoonkin, en muista milloin, enkä juuri muista nähneeni.

- VW Scirocco lienee saanut asemansa hyväksytettyä. Onko seuraajaa näköpiirissä?

- Peugeot RCZ. Erikoismalli, kannattaisiko erikoisuuden säilymiseksi myös uusia ajoissa?

- Renault Megane (coupe concept), l. 2/3-ovinen malli Meganesta. Kuinka pitkäksi venynee Meganen ikä tällä kertaa?

- Saab 9X Concept. Koko merkkiä ei enää ole :(

 
Uusi Superb esitellään virallisesti ensi kuussa Genevessä. XC60 porskuttanee vielä parikin vuotta.
 
- Volvo XC60. Hyvin porskuttaa, luokkansa ykkönen edelleen. Tulleeko Classicceja vielä ensi vuonnakaan?

Vanha korimalli alkaa jo todella näkyä - kuka näitä vielä ostaa?  ;D
 
tai sanoi:
- VW Scirocco lienee saanut asemansa hyväksytettyä. Onko seuraajaa näköpiirissä?

Facelift tuli viime syksynä ja samalla poistui Suomen maahantuojan listoilta. FL ei omaa silmää miellyttänyt, mutta harmi silti. Tänne kun halutaan tuoda vaan hajuttomia ja mauttomia keskiarvo-malleja.
 
monster sanoi:
- Volvo XC60. Hyvin porskuttaa, luokkansa ykkönen edelleen. Tulleeko Classicceja vielä ensi vuonnakaan?

Vanha korimalli alkaa jo todella näkyä - kuka näitä vielä ostaa?  ;D

Minusta XC60 on tällä hetkellä katsottuna ajanmukaisin tuolla listalla olevista autoista. Toisin kuin esim. samana vuonna esitelty Audi Q5, joka oli jotenkin vanha jo tullessaan. Tai Subaru Forester, josta on jo kerran tullut uusi sukupolvi tuon jälkeen ja edelleen se on yhtä vanhoillisen oloinen.

Renault Megane taisi tulla tuotantoon vuoden 2008 lopulla. Se on myös vielä varsin ajanmukaisen näköinen, vaikka ei Suomessa ole kaupaksi käynytkään.

Edellinen Opel Corsa tuli 2006, en tiedä mikä tuo konseptimalli sitten oli, mutta 2006 tulleella mallilla jatkettiin tähän asti eikä sekään ihan pahasti vanhaksi päässyt. Myös Fiesta on säilynyt kohtalaisen tuoreena - toki faceliftin ulkonäkömuutos on suuri.

Dacia Sanderosta tuli jonkinlainen puoliuusi sukupolvi jo pari vuotta sitten.
 
monster sanoi:
- Volvo XC60. Hyvin porskuttaa, luokkansa ykkönen edelleen. Tulleeko Classicceja vielä ensi vuonnakaan?

Vanha korimalli alkaa jo todella näkyä - kuka näitä vielä ostaa?  ;D

Ehkä vähän oma lehmä ojassa, mutta pidän kyllä kyseistä korimallia erittäin onnistuneena ja edelleen modernina - onhan se akilleen kantapää eli elektroniikkajärjestelmä kuitenkin päivitetty. Jos joku malli on kestänyt hyvin ikääntymistä niin XC60. Eipä onnistunutta ja koko malliston parhaiten myyvää kalua kannata kiirehtiä eläkkeelle...
 
Anzander sanoi:
Ehkä vähän oma lehmä ojassa, mutta pidän kyllä kyseistä korimallia erittäin onnistuneena ja edelleen modernina - onhan se akilleen kantapää eli elektroniikkajärjestelmä kuitenkin päivitetty. Jos joku malli on kestänyt hyvin ikääntymistä niin XC60. Eipä onnistunutta ja koko malliston parhaiten myyvää kalua kannata kiirehtiä eläkkeelle...

Olen täsmälleen samaa mieltä. CX60 ei ole vanhentunut vuosien varrella. Minusta hyvä esimerkki automallista, jonka muotoilu on ajaton ja samalla moderni.

Ajatellaan vaikka näin: Jos XC60 olisi nyt täysin uusi malli, se voisi tulla markkinoilla samannäköisenä kuin silloin 2008.
 
jni sanoi:
Ajatellaan vaikka näin: Jos XC60 olisi nyt täysin uusi malli, se voisi tulla markkinoilla samannäköisenä kuin silloin 2008.

Uuteen XC90:aan ei saatu siirrettyä samaa persoonallisuutta. Sivuprofiili on itse asiassa paljon mitäänsanomattomampi kuin XC60:ssa.
 
monster sanoi:
- Volvo XC60. Hyvin porskuttaa, luokkansa ykkönen edelleen. Tulleeko Classicceja vielä ensi vuonnakaan?

Vanha korimalli alkaa jo todella näkyä - kuka näitä vielä ostaa?  ;D

Aika moni ilmeisesti. Ok, oma lehmä on todella syvällä ojassa, mutta pyöritellään asiaa silti hieman. Mitkä ovat XC60:sen kovimmat kilpailijat? Q5, GLK ja X3.

Q5 on ulkoisesti ja sisäisesti jo syvällä saattohoidossa. Jos XC60 on jonkun mielestä muotoilun puolesta vanha, niin Q5 on sitten jo pakosta pahasti homehtunut fossiili. GLK on sellainen kirppu sisätilojen puolesta, että sitä on vaikea nähdä todellisena kilpailijana, ellei autoa käytä max kaksi nassua.

X3 onkin sitten jo kova luu. Ja mielestäni selvästi parempi vaihtoehto kuin XC60. Jos ei ole tarvetta hintalappuja katsella. Jos nyt esimerkiksi D5 Ocean Racelle alkaa hinnastosta verrokkia kasaamaan ja ruksii mukaan vielä vaikkapa navin ja jotain muuta pikkuhimmeliä, niin hinta alkaa pompahtaa todella rajusti. Ja vertailu on voimalinjan puolesta varsin vaikeata, koska 20d on selvästi nuhaisempi ja 30d taas paljon tehokkaampi.

Jos kilpailijoita aletaan sitten etsimään tavismerkeistä, niin mennään taas niille hiukan epäselville vesille, missä vertailut ovat tunnetusti vaikeita.
 
Listasta puuttui 308 SW joka on täytynyt esitellä Genevessä, kun itselläni oli saman vuoden elokuussa valmistettu yksilö joka oli ihan ensimmäisiä. Vaihtoehto tietty että tuli myyntiin ennen ensiesittelyä saman vuoden lokakuussa Pariisissa.

Partner on esitelty jo 90-luvulla, faceliftattu ja enemmän ja vähemmän uusittu monta kertaa sen jälkeen. Viimeisin uudistus tuli viime vuonna. Sama koskee Berlingoa.

RCZ:n facelift tuli 2012, sen jälkeen tullut muutamia erikoismalleja. Seuraaja on tulossa 2016 ja moottoreihin on pakko tulla Euro6 päivitys ennen syyskuuta tänä vuonna. Kieltämättä uutta versioita on odoteltu.
 
Penguin sanoi:
Listasta puuttui 308 SW joka on täytynyt esitellä Genevessä

Totta, tuo unohtui vaikka siitä oli kuvakin juttussa.

Penguin sanoi:
Partner on esitelty jo 90-luvulla, faceliftattu ja enemmän ja vähemmän uusittu monta kertaa sen jälkeen. Viimeisin uudistus tuli viime vuonna. Sama koskee Berlingoa.

En laske faceliftejä. Nykyinen BerlingoPartner tuli vuonna 2008.