https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvon valikot/toiminnot

P

Peeveli

Vieras
Aloitetaanpas jälleen kerran yksi volletopicci. Nyky-Volvoissa on runsaasti nappulaviidakkoa ja valikkoa, joiden parissa ainakin ensikertalainen saattaa saada shokin. Vaikka itselläni on ollut jo aiemmin V40, niin reilussa kahdessa vuodessa ehtii paljon unohtua. Täytyy sanoa, että valittu toimintaperiaate on itsestäni outo ja vanhahtava -onneksi uusi XC90 edustaa jo selkeämpää linjaa.

Sitten itse nyt törmäämiini ongelmiin: Valikosta saa valittua automaattisen ovien lukituksen auton ollessa liikkeellä. Noh, se toimii, mutta kun auton sitten pysäköi ja astuu ulos, ei takaovet eikä takaluukku avaudukaan kahvasta vetäen, vaan vaatii kaukosäätimellä avauksen tai vaihtoehtoisesti ennen autosta nousua kuskin ovessa olevasta ovilukitusnapista painalluksen. Hankalaa. En muista, oliko ex-V40:sssä tuollainen outous, vai poistiko siinä ollut KESSY ongelman (nykyisessä ei ole avaimetonta käyttöä; olin säästävinäni muka 500 eur ja Ocu RS:n jälkeen nyt jurppii puljailla kaukiksen kanssa). Onko kellään merkin kuskeista tietoa, saako tuon automaattilukituksen säilymään ajon aikana ja kuitenkin sen jälkeen auto pysäköitynä saisi takaovet auki kahvoista ilman lisätemppuja? Valikoista en löytänyt keinoa, enkä ohjekirjasta.

Toinen ärsyttävyys on se, että jos etupyyhkimet ovat aktiivisena, takalasin pyyhin pyyhkii vaikkapa rutikuivan ja hiekkaisen takalasin siinä samalla kaupan päälle -ei hjuva. Myyjäni väitti että My car-napin alta löytyy valikko, vaan eipä ole -samaa pohti epävarmana merkkihuollon työnjohtaja. Tietääkö kukaan onnistuuko valikosta vai vaatisiko erilliskoodauksen?

Kiitos etukäteen vinkeistä!
 
Toinen ärsyttävyys on se, että jos etupyyhkimet ovat aktiivisena, takalasin pyyhin pyyhkii vaikkapa rutikuivan ja hiekkaisen takalasin siinä samalla kaupan päälle

Miten tuulilasi ja takalasi voivat olla niin eripariset, että toista pitää pyyhkiä, mutta toinen on rutikuiva? Itse olen tottunut pyyhkäisemään päällimmäiset pois tuuliasilta ja sen jälkeen kytkemään pyyhkimet pois, kunnes saan auton liikkeelle eteenpäin.

Itseä häiritsi aluksi, ettei radion kanavaa voinut vaihtaa peruutustutkan ollessa aktiivinen. Siihenkin olen jo tottunut.
 
Tuossa perheen V50:ssä on kessy, ja jos ovet on lukittu ajon aikana/ovien automaattilukitus on käytössä, niin pysäköinnin jälkeen esim. takaovea aukaistaessa vilkut välähtävät kaksi kertaa ja kaikki ovet aukeavat. Eli vaatinee kessyn, muuten joutuu joka kerta napsauttamaan ovesta keskuslukituksen auki.

Ja tosiaan tuo takalasinpyyhkijä vaatii koodauksen, valikoista sitä ei saa säädettyä. Espoon Bilia ei ainakaan moista koodaustoimenpidettä onnistunut suorittamaan, niin nyt ainakin ennen seuraavaa huoltoa pitää edelleen muistaa sammutella pyyhkijät ennen pakin kytkemistä. :(
 
Quality sanoi:
Miten tuulilasi ja takalasi voivat olla niin eripariset, että toista pitää pyyhkiä, mutta toinen on rutikuiva?

Esimerkiksi tänä aamuna voivat olla "eriparia": pientä sadetta, ajoin työpaikan parkkihalliin, sadetunnistin päällä, vaihde R:lle ja takalasinpyyhin se taas hinkkasi kuivaa pölyistä takalasia -aivan turhaan, koska se ei ollut kuitenkaan pahasti likainen koska tie ei ollut niin märkä että peräosa olisi ollut vedessä/kurassa.

No, nyt tiedän ettei valikoista saa Skodan tapaan tuota pois, joten pitää vaan pelailla jatkossa pyyhinviiksen kanssa vastaavissa tilanteissa...

Toinen on sitten vissiin tuo ovien automaattinen ajoon lähdettyä tapahtuva keskuslukitus; jos ei ole kessyä, pitää autosta pois astuessa painasta joko ovikatkaisimesta ovilukitus pois päältä tai avata vielä kerran kaukosäätimestä että saa takaovet ja peräluukun auki. Tottuuhan sitä näihin eikä tämä maailmanloppu ole, mutta pienellä ajatuksella tehtaalla olisi voitu mukavamminkin suunnitella (=esim. Octavia RS)...
 
^ Ihan pieni kysymys, miksi ovet pitää laittaa automaattisesti lukittumaan? En ole käyttänyt ikipäivänä tuota funktiota missään autoistani, mitä oikein missaan? :)
 
JiiJii71 sanoi:
^ Ihan pieni kysymys, miksi ovet pitää laittaa automaattisesti lukittumaan? En ole käyttänyt ikipäivänä tuota funktiota missään autoistani, mitä oikein missaan? :)

Tietyissä paikoissa ei kannata / saa lähteä autolla pihan ulkopuolelle elleivät ovet ja luukut ole lukittu. Itse lukitsisin overt myös Suomessa, kun ollaan isojen kaupunkien ruuhkissa matelemassa jonossa (eli tosi harvoin  :D )
 
Quality sanoi:
Miten tuulilasi ja takalasi voivat olla niin eripariset, että toista pitää pyyhkiä, mutta toinen on rutikuiva?

Esim soratiellä vastaatulija heittää lätäköstä tms kurat silmille, niin samaan aiikaan on takalasi hiekkapöllyn peittämä ajon jäljiltä.
 
jni sanoi:
Itse lukitsisin overt myös Suomessa, kun ollaan isojen kaupunkien ruuhkissa matelemassa jonossa (eli tosi harvoin  :D )

Isoja kaupunkeja suomessa - aivan tosi harvinaisia ne ovat...  8)
 
jni sanoi:
Tietyissä paikoissa ei kannata / saa lähteä autolla pihan ulkopuolelle elleivät ovet ja luukut ole lukittu. Itse lukitsisin overt myös Suomessa, kun ollaan isojen kaupunkien ruuhkissa matelemassa jonossa (eli tosi harvoin  :D )

Juuri näin. Päivittäiselle reitille mahtuu kadun reunoille valoihin hengailemaan mm. romppukerjäläistä ja huumehörhöä. Siksi lukitus.
 
Huh huh. Enpä olisi uskonut, että Suomessa jengi lukitsee auton oviaan liikenteessä. Edes siellä ruuhkassa madellessa.  ??? Enpä ole koskaan Helsingin ruuhkissa ajellessa kokenut, että pitäisi pelätä jonkun tulevan autooni luvatta, mutta kukin toki tyylillään.
 
Myyjältä saatu nyt vahvistus:
-takalasi-etulasipyyhinten yhteistoimintaa ei voi säädellä valikosta kuten Ocussa voi
-ovilukitusssysteemi toimii juuri kuten aiemmin kuvasin
-päivä/ajovaloautomatiikassa ei ole valikkoa hämärätunnistimen herkkyystasolle kuten Ocussa on

Ai niin, kiitokset vaan völvöXC60 antamistasi linkeistä Vollen nettisivulle. Enpäs olekaan moisia mallikohtaisia ohjeita tuolta itse löytänytkään..
 
Peeveli,

kirosin samaa keskuslukituksen epäjohdonmukaisuutta vähän aika sitten XC60-ketjussa. Itse kun ajan aina ja kaikkialla ovet lukossa, niin tämä Volvon epäloogisuus laittaa välillä veetättämään. Toki siihen jossain määrin tottuu omistajatasolla, mutta typerä logiikka se on, ei siitä mihinkään pääse.

Skodassa kun homma toimii aivan normaalisti, eli ovet kun on lukossa ja vetää yhden (1) kerran kuskin oven sisäkahvasta, niin kaikki lukot aukeavat ja kuskin ovi aukeaa.

Tyhmänä oletin, että näin tämä toimii kaikissa autoissa. Nyt tiedän, että ei todellakaan.

psxgamer sanoi:
Huh huh. Enpä olisi uskonut, että Suomessa jengi lukitsee auton oviaan liikenteessä. Edes siellä ruuhkassa madellessa.  ???

No jos sinulle käy joku päivä siten, että näet jonkun hörhön vetävän jonossa edessäsi olevasta autosta repsikan oven auki ja lähtee juoksemaan läppäri mukanaan, niin mielipiteesi saattaa muuttua. Ainakin minun mielipiteeni muuttui, vaikka siihen asti lähinnä naureskelin ovet lukossa ajeleville.
 
Vempula sanoi:
No jos sinulle käy joku päivä siten, että näet jonkun hörhön vetävän jonossa edessäsi olevasta autosta repsikan oven auki ja lähtee juoksemaan läppäri mukanaan, niin mielipiteesi saattaa muuttua. Ainakin minun mielipiteeni muuttui, vaikka siihen asti lähinnä naureskelin ovet lukossa ajeleville.
Vajaat kaksi kuukautta sitten kävi melkein näin, Tapiolassa liikennevaloissa seistessä ihmettelin koputuksen ääntä auton takaa. Siellä oli joku nuori jantteri nykimässä takaovenkahvasta ja samaan aikaan koputteli kattoa, raotin sitten hieman vänkärin ikkunaa. Pyyti kyytiä kotiin ja kysyi olenko pimeä taksi, vastasin vain etten ole ja hyvät illanjatkot ja vihreiden vaihtuessa lähdin jatkamaan matkaa.

Tuossa tilanteessa automaattilukitus siis pelasti ainakin siltä, että joku tuntematon olisi tullut kyytiläiseksi takapenkille. :)

Btw, kaverin T5 Transporterissa on myös ovien automaattilukitus, ja siinä pitää Volvon tapaan vetää kaksi kertaa sisäkahvasta jotta pääsee ulos. Tavaratilan ovet pysyvät siitä huolimatta edelleen lukittuna, joten jos sieltä jotain haluaa niin pitää moottori sammuttaa ja napauttaa kauko-ohjaimesta ovet auki ja sitten voi käynnistää auton uudelleen. Todella kätevää esim. kadun varressa, jos joku matkustajista vaan noukkii laukkunsa tavaratilasta...
 
^ Eikö siinä kaverin Transporterissa ole siten lukituksen avausnappia. Ainakin Skodasta ja Suzukista sellainen löytyy.