https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvon lisälämmittimen kaukosäätimen toiminta

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Jos Volvon tehtaalla asennetun lisälämppärin käynnistää auton omalla kaukosäätimellä (6-painikkeinen PCC), niin mikä raja-arvo sammuttaa lämmittimen? Posottaako se aina jonkun tietyn ajan, vai sammuuko se automaattisesti, kun motti on saavuttanut normilämmöt? Vai pitääkö kakella käynnistetty lämppäri muistaa itse sammuttaa ajon aikana?

Ja lisälämppärin automaattikäyttö olisi asetuksissa pois päältä.
 
Ohjekirjassa lukee näin:

moottorin- ja matkustamonlämmittimen suorakäynnistyksen yhteydessä se on aktivoituna 50 minuuttia.

Jos ulkolämpötila ylittää 15 °C, lämmitintä ei voi käynnistää. Lämpötilassa -5 °C tai sen alapuolella lämmittimen enimmäiskäyntiaika on 50 minuuttia.

Lämmitin sammuu automaattisesti, kun oikea lämpötila on saavutettu tai kun moottori sammutetaan.
 
Markku J sanoi:
Lämmitin sammuu automaattisesti, kun oikea lämpötila on saavutettu

Tämä hyvä, näin sen maalaisjärkikin oletti toimivan.

Pitää siis tilata asennusaika lämppärin kaken aktivoinnille.
 
Vempula sanoi:
Pitää siis tilata asennusaika lämppärin kaken aktivoinnille.

Tätä olen Volvon varustepolitiikassa joskus ihmetellytkin, että lämmittimen etäkäyttö ei ole vakiona. Tai tehdaslisävarusteena tilattavissa, jos siitä rahaa halutaan. Tuohan ei tehtaalle maksa mitään.

Meillä on Volvo On Call ja sen kanssa on ollut näppärää käyttää lisälämmitintä. Se on toiminutkin 100% varmasti tähän mennessä.
 
Markku J sanoi:
Tätä olen Volvon varustepolitiikassa joskus ihmetellytkin, että lämmittimen etäkäyttö ei ole vakiona. Tai tehdaslisävarusteena tilattavissa, jos siitä rahaa halutaan. Tuohan ei tehtaalle maksa mitään.

Näinhän se menee. Mutta valtavan suurena bonuksena vaikkapa vaggineihin verrattuna se, että lämppärin voi käynnistää auton omalla kakella, ei ole siis mitään tarvetta kanniskella erillistä Webaston mokkulaa taskussa.

Remucia itse tuumin ensin, kun VoC:tä ei ole, mutta kakeen aktivoitava käynnistin on huollon yhteydessä vain 150 euroa, kun Remuc kustantaa noin 500 asennettuna. Kaken noin 100 metrin kantama kuitenkin riittää lähes kaikissa omissa käyttötilanteissa.
 
Tuo käyttömukavuus on kyllä totta. Ex-Skodan kanssa piti aina talvella kantaa erillistä mokkulaa, ja niitä oli vain yksi, jota sitten kahdelle kuskille piti muistaa jaella.

Ajastinta en ole käyttänyt vuosiin, kun aamutoimia tehdessä on näppärää painaa lämmitin päälle. Töistä lähtiessä onkin hiukan hankalampi ennakoida ja ennustaa lämmitysaikaa, kun aikataulu vaihtelee.
 
Markku J sanoi:
Ajastinta en ole käyttänyt vuosiin, kun aamutoimia tehdessä on näppärää painaa lämmitin päälle. Töistä lähtiessä onkin hiukan hankalampi ennakoida ja ennustaa lämmitysaikaa, kun aikataulu vaihtelee.

Ajastin on meidänkin perheessä absoluuttisen turha, kun kukaan meistä ei tee kasista neljään työtä.
 
Kuinka kauan lämmitys yleensä vie tuollaisella -5 - -10 asteen pakkasilla? Lähinnä mietin, että kuinka paljon aikaisemmin se webasto on hyvä laittaa päälle ennen lähtöä? Jos sammuu vaikka 15 minuuttia ennen lähtöä niin kerkeekö kone jäähtyä jo liikaa...
 
Alle 10 asteen pikkupakkasilla lämmitysajaksi riittää 15-20 min. Kokeilemalla voi tämän sitten säätää autolleen sopivaksi.
 
Itse olen ajastanut esim. seuraavasti: ulkolämpötila 0 astetta niin ajastin on asennettu klo. 8.15 ,jos todellinen lähtöaika 8.00.
Kokemuksesta voin sanoa että auto on todella lämmin, jos Webastolla lämmittää siihen asti että se automaattiseti sammuu.
 
Huomannut tosiaan, että tällaisillka -5 asteen pakkasilla lämmitin lähtee 40min aikaisemmin päälle mihin on ajastanut lähdön. Eli jos ajastaa 8:00, niin lämmitin on päällä 7:20. Melko aikaisin. Yleensä tosin nappaan päälle itse aamulla herätessä noin 15.25 min ennen lähtöä.
 
Volvon lämmitin lähtee ajastettuna päälle arvioidun lämmitystarpeen kautta. Jos ajan asettaa vaikka 06:00 niin auto olettaa sen ajoon lähtöajaksi ja käynnistää lämmittimen ulkoilman lämpötilan mukaan tuota asetusta aiemmin. Ajastimeen pitää siis laittaa ajoon lähtöaika.
 
Se on tosiaan säädetty melkoisen mukavuus painotteiseksi. Sen mitä itse on ajastinta käyttänyt, niin on tullut laitettua vartin verran yli aikaa.
 
Nimenomaan, melko kauan lämmittää kun on 5 astetta pakkasta, 40 minuuttia on turhaan kun 15 min riittää.
 
Mietiskelin myös kauanko tuo lämmittää, kun pikkupakkasella lämpöä oli kuin kesällä auringon paisteessa. Täytyy vastaisuudessa siirtää lähtöaikaa myöhäisemmäksi.

 
Remuc 2 olisi tarjolla. Onko tuota "vanhaa mallia" vielä 2016 viestinnän jälkeen nyt jollakin käytössä? Dataliittymä Remucin kautta, samoin asetukset. Pulssiohjaus. Toimittajariippuvuus, mutta varmaankin Webaston tultua mukaan, jatkuvuus taattu.
 

Liitteet

  • Screenshot_20191117-113337_Drive.jpg
    Screenshot_20191117-113337_Drive.jpg
    34,3 KB · Katsottu: 732