https://automasa.fi/tuote-osasto/henkiloautot/vikakoodinlukijat-henkiloautot/

Volvon Driver Support -paketti

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
12 815
Nyt on takana parin viikon kokemukset Volvon Driver Support -varustepaketista.

BLIS:
-toimii hienosti, ja yllättävän hyvin sen oranssin valon huomaa kaistan vaihtoa suunnitellessa
-nykymalleissa kamerakin on piilotettu huomaamattomaksi (lieneekö se peilin pohjassa oleva pieni kohouma?)
-tämän varusteen ostaisin, vaikka koko support -paketti ei kiinnostaisikaan

ACC:
-hyvä varuste ja toimii, paitsi räntäsateessa anturi melko nopeasti kytkeytyi pois pelistä
-etäisyyden säätönapit ovat todella ergonomisesti ratissa
-digimittaristossa "cruise" -näyttöasteikko on turha ja poistaa lämpömittarin näkyvistä
-plus ja miinus näppäinten soisin toimivan niin, että lyhyt painallus vaikuttaisi 1 kmh eikä 5 kmh
-tutkan anturi on faceliftissä saatu aika hienosti sulautumaan maskiin
-jonoaputoiminto tässä pitäisi olla, mutta en osaa sanoa, mitä se tekee

LIIKENNEMERKKIEN TUNNISTUS:
-alkuun pidin tätä ihan turhakkeena, kun järjestelmä ei siirrä rajoitusta ACC:lle
-käytössä tästä on kuitenkin hieman hyötyä, kun mittaristo näyttää muistin tueksi viimeisimmän rajoituksen
-toimivuus on osoittautunut erittäin luotettavaksi
-näyttö osaa jopa erottaa merkin, jossa on pieni lisätietokilpi alla (aluerajoitus jne.) - tosin näyttää vain tyhjän laatikon pyöreän merkin alla

KAISTAVAHTI:
-tämä tuntuu melko turhalta ja vaisulta, kun on vain äänimerkki indikaationa, eikä ratissa tunnu mitään
-tiestömme kuluneet kaistaviivat eivät tässä vaiheessa vuotta juurikaan anna indikaatiota edes herkimmällä asetuksella, ja joskus systeemi piippailee ihan oudoissa kohdissa erkanemiskaistoille siirtyessä

TÖRMÄYSVAROITIN, JALANKULKIJAN JA POLKUPYÖRÄILIJÄN TUNNISTUS:
-nämä toiminnallisuudet ovat varmaan järjestelmän arvokkainta antia, jos niillä voidaan estää törmäyksiä
-kokemusta näistä ei minulla onneksi ole, mutta on hyvä tietää, että teknisiä apujakin autossa on olemassa
-tuulilasin keskellä olevassa anturialueessa on kolme elementtiä (mikä lienee kunkin rooli ?)

Katselin viikko sitten Bilian vaihtoautoja ja ihmettelin sitä, että pääosassa uudemmista oli tämä varuste ruksattu, vaikka se on melko kallis.

IMG_0377.JPG


 

jni

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
5 175
Volvon toteutuksessa yksi anturi on törmäyksenestoa varten, yksi muistaakseni normi sade-/valaisuustunnistimelle ja kolmas tuolle kaista-avustajalle.

Tässä eemelin vastaava toteutus. Sen verran on kehitys kehittynyt, että nyt eteenpäin katsellaan stereokamerojen muodostaman kolmiulotteisen kuvan avulla. Pitäisi pystyä tunnistamaan myös sivusta eteen pyrkivät ajoneuvot, pyörät ja jalankulkijatkin.

2014-Mercedes-E-Class---luxury-version.jpg
 

-TimoS-

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
3 682
Markku J sanoi:
Nyt on takana parin viikon kokemukset Volvon Driver Support -varustepaketista.

ACC:
-jonoaputoiminto tässä pitäisi olla, mutta en osaa sanoa, mitä se tekee

IMG_0377.JPG

Jonossa ajaminen helppoa automaatilla, pyörität rullasta vaan sopivan etäisyyden, niin auto ajelee jonon mukana. Silloin tällöin kun ohjauksen tsekkaa, niin voi lukea hesarin, syödä ja juoda, sekä ajaa vaikkapa parran. :)
 

zoned

Sisäänajettu
Liittynyt
29.12.2013
Viestejä
367
Markku J sanoi:
Nyt on takana parin viikon kokemukset Volvon Driver Support -varustepaketista.

BLIS:
-toimii hienosti, ja yllättävän hyvin sen oranssin valon huomaa kaistan vaihtoa suunnitellessa
-nykymalleissa kamerakin on piilotettu huomaamattomaksi (lieneekö se peilin pohjassa oleva pieni kohouma?)
-tämän varusteen ostaisin, vaikka koko support -paketti ei kiinnostaisikaan

Ilmeisesti toiminta on parantunut (eikö perustu nykyään tutkaan) ex-faceliftistä, jossa välkyttelee valoa vähän miten sattuu, tai siltä ainakin tuntuu. Toki näyttäähän se ihan oikeinkin kuolleessa kulmassa olijan mutta sen verran paljon tulee virhevälkyttelyjä että itse kyllä tsekkaan aina päätä kääntämällä ennen kaistanvaihtoa.

ACC:
-hyvä varuste ja toimii, paitsi räntäsateessa anturi melko nopeasti kytkeytyi pois pelistä
-etäisyyden säätönapit ovat todella ergonomisesti ratissa
-digimittaristossa "cruise" -näyttöasteikko on turha ja poistaa lämpömittarin näkyvistä
-plus ja miinus näppäinten soisin toimivan niin, että lyhyt painallus vaikuttaisi 1 kmh eikä 5 kmh
-tutkan anturi on faceliftissä saatu aika hienosti sulautumaan maskiin
-jonoaputoiminto tässä pitäisi olla, mutta en osaa sanoa, mitä se tekee

Minustakin tämä on aivan huippuvaruste ja jatkossa pakkohankinta. Ex-facelift-mallissa plus/miinus-napit tosiaan myös vaikuttavat vauhtiin sen 5kmh mutta 1kmh lisäyksethän onnistuvat "ympyränuoli"-napista, jos semmoinen vielä facelift-mallissakin on?

 

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
12 815
zoned sanoi:
Minustakin tämä on aivan huippuvaruste ja jatkossa pakkohankinta. Ex-facelift-mallissa plus/miinus-napit tosiaan myös vaikuttavat vauhtiin sen 5kmh mutta 1kmh lisäyksethän onnistuvat "ympyränuoli"-napista, jos semmoinen vielä facelift-mallissakin on?

Faceliftissä pitkä painallus + tai - napista muuttaa nopeutta 1 kmh ja lyhyt painallus 5 kmh. Pikkujuttu, mutta minun logiikalla toivoisin tämän olevan toisin päin, kun tuota hienosäätöä teen usein.
 
M

mremonen

Vieras
Mulla ei ole käytännön kokemusta kuin Audin toteutuksista, mutta en kyllä ACC:llä uskaltaisi Kehälle mennä ajamaan. Sitäkin jotkut kai tekee. Normaali-maantiellä tuo on kyllä aivan helmi, eikä paluuta normaaliin vakkariin ole. Itseä ei häiritse yhtään se, ettei nopeutta Audissa saa säädettyä kuin 10 km/h -portaissa: asetan aina nopeuden rajoitus + 10km/h ja liikenne hoitaa sitten loput. Ja hyvin toimii tietyömaidenkin kohdalla: pudottaa nätisti nopeuden edelläajavan mukaiseksi.

Kaistavahdista Markun kanssa samaa mieltä, vaikka Audissa se myös kääntää rattia: 99% teistä tuo ei toimi ja muutenkin aika turha. Kerran kyllä huvikseen ajelin motarilla kädet irti ratista ja kyllä se kaistalla piti, vaikka meno olikin kuin kolmen promillen kännissä.

BLISsiä (tai vastaavaa) mulla ei ole, mutta ainoa kokemus muutaman vuoden takaa kun koeajoin XC60:stä: aivan hirveä laite Kehä I:llä, olo on kuin huonossa -70 -luvun diskossa kun valot vilkkuu ja varoitukset pimpottaa koko ajan ja molemmilta puolilta. Kehällähän kun ajaa keskikaistaa, niin liikenne elää koko ajan kummallakin puolella.

Nopeusrajoitustunnistusta ei ole. Olisin ottanut, jos sen olisi tuohon Audiin saanut, mutta se on saatavissa vain näihin uudemman arkkitehtuurin vehkeisiin.
 

Anzander

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2015
Viestejä
1 128
BLIS ei ainakaan itsellä pidä minkäänlaista ääntä - liekö asetuksissa - mutta hyvä niin. Ei siihen tule sokeasti luotettua, mutta mielestäni ihan hyvä lisäturva. Eikä vilkkuvat valot häiritse.

Etäisyysvahtia tulee myös käytettyä. Lasin alareunassa palava valo kiinnittää sen verran huomiota että turvaväliä tulee pidettyä vaistomaisesti. Muutaman kerran liian herkästi huutanut summeri ja täysi hälytysvalo on veret seisauttava kokemus.

ACC:tä tulee silloin tällöin käytettyä, mutta kaistavahtia ei koskaan. Täysi turhake.

Aamulla muuten ensimmäisen kerran Volvo herjasi taukoa - ohitin nimittäin pyöräilijän keskiviivan ylittäen... :D
 

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
12 815
Volvon ACC toimii Kehälläkin aika mainiosti. Lieneekö sitten kyse tuosta "jonoaputoiminnosta" (mitä se sitten merkitseekään teknisesti). Skodan ACC on erittäin levoton reagoimaan naapurikaistan tapahtumiin ja liittymistä tuleviin autoihin. Volvo sen sijaan menee jonossa omaa vauhtiaan noista välittämättä. Volvo myös kiihdyttää ripeästi "resumella" ja jonon kiihdyttäessä. Tällainen pitää ACC:n olla.
 
J

JKR

Vieras
Markku J sanoi:
Volvon ACC toimii Kehälläkin aika mainiosti. Lieneekö sitten kyse tuosta "jonoaputoiminnosta" (mitä se sitten merkitseekään teknisesti).

Jonoaputoiminto tarkoittaa, että vakionopeudensäädin toimii myös alle 30 km/h nopeudessa. Auto siis jarruttaa tarvittaessa pysähdyksiin asti, kun taas ilman jonoaputoimintoa (manuaalit ja vanhemmat automaatit) vakionopeudensäädin menee pois päältä, kun nopeus putoaa alle 30 km/h.

BLIS parani huimasti, kun kamerat korvattiin takapuskurin sisään asennetuilla tutkilla. Toimii yhtä hyvin niin pimeässä kuin valoisassakin ja tutkien näkökenttä on 270 astetta monien kymmenien metrien päähän. Lisäksi tutkia käytetään normiparkkitutkien apuna peruutettaessa, jolloin ne skannaavat isoa aluetta ja varoittavat lähestyvistä kulkijoista hyvissä ajoin.
 

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
12 815
JKR sanoi:
Jonoaputoiminto tarkoittaa, että vakionopeudensäädin toimii myös alle 30 km/h nopeudessa. Auto siis jarruttaa tarvittaessa pysähdyksiin asti, kun taas ilman jonoaputoimintoa (manuaalit ja vanhemmat automaatit) vakionopeudensäädin menee pois päältä, kun nopeus putoaa alle 30 km/h.

BLIS parani huimasti, kun kamerat korvattiin takapuskurin sisään asennetuilla tutkilla. Toimii yhtä hyvin niin pimeässä kuin valoisassakin ja tutkien näkökenttä on 270 astetta monien kymmenien metrien päähän. Lisäksi tutkia käytetään normiparkkitutkien apuna peruutettaessa, jolloin ne skannaavat isoa aluetta ja varoittavat lähestyvistä kulkijoista hyvissä ajoin.

Kiitos tiedosta, JKR. Tämä selvitti tuon jonoaputoiminnon ja se tosiaan toimii noin. Jos jono pysähtyy ihan kokonaan, täytyy auto käskyttää liikkeelle kaasupolkimella, mutta ryömintään saakka tuo ACC hoitaa homman.
BLIS -toiminnosta on myös kiva tietää. Ihmettelinkin, miten takaparkkitutka voisi hoitaa risteävän liikenteen varoituksen kun autoa peruuttaa ulos parkkiruudusta tms. Se nimittäin toimii. Kerran olen saanut hälytyksen melko kaukana olleesta autosta. Oivallinen varuste.
 
J

JKR

Vieras
Driver Support -pakettiin kuuluu faceliftatuissa S/V/XC60-malleissa myös nimihirviö "Täysaktiiviset Xenon kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla".

Valoissa on kaksois-xenonit ja halogeeniapukaukovalot. Vastaantulijan tai edelläajavan tullessa häikäistymisetäisyydelle apukaukovalot sammuvat ja xenoneita käännellään ja varjostetaan niin, etteivät muut häikäisty, mutta tie ja pientareet on mahdollisimman hyvin valaistu. Löysin viime talvena kuvaamani videon valojen käyttäytymisestä ja muokkasin sen katsottavaan muotoon. Kontrastia joutui lisäämään, jotta pokkarikameran videosta erottaa valojen liikkeet. Todellisuudessa puiden yläosat eivät ole täysin pimennossa.

https://flic.kr/p/BYkXpg

Autojen tunnistaminen toimii todella hyvin, kunhan autoissa on edes jotenkin säädylliset etu- ja takavalot. On varmasti kelejä, jolloin automatiikka ei toimi, mutta itselläni olennaisin automatiikan toimintaeste on ollut tien keskikaide, joka on peittänyt vastaantulijan valot. Valot eivät vaihdu turhaan lyhyille kuin todella harvoin. Vastaantulijan kohtaamisen jälkeen on hieman vaihtelua siinä, kuinka nopeasti vasen piennar taas valaistaan täysillä, etenkin jos vastaan tulee vielä lisää autoja.

Oivallinen varuste, kunhan vain valojen mekaniikasta on onnistuttu tekemään kestävää. Uusissa S/V/XC90-malleissa ei led-valojen takia enään mekaanista varjostinta tarvita, mutta onkohan korkeussäätö kuitenkin edelleen mekaanisesti moottorilla?