https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo XC90

foorumilainen sanoi:
Itse en ole pitänyt autolla-ajoa koskaan kuormittavana. Jalka vain rennosti kaasulla jännittämättä. Ehkä sitten vanhempana voi noin käydä, sitten kun täyttää 80. Juu. Automaattivaihteet, automaattiset pyyhkijänsulat aivan turhia.

Tässä on juuri se pointti; ajamisesta tykkäävät tahtovat mieluiten näyttäviä ulkonäkövarusteita autoonsa ja lähinnä autoilun vaivattomuutta korostavat ottavat autoonsa ajamista helpottavia järjestelmiä.

Vakionopeussäätimen suhteen näyttää olevan niin, että mitä kalliimpi on adaptiivinen niin sitä,helpommin se koetaan tarpeettomaksi eli siinä taitaa muutamien jannujen rahat loppua 😈😈
 
Teekasi sanoi:
Aika pirun hankalasti tulkittava purske oli tuo. Tiedä häntä kuinka haastavaa tuo adaptiivisen käyttö kenellekin on, tultiin taas tänään reilu 500km lännestä itään koko matka adaptiivisella, en oikein pysty ymmärtämään miksi se ei toimisi?

Tuntuu olevan jokaisella hieman erilaiset vaatimukset autolleen, kuten myös varusteille, ainakin itselle toiminnallisuus on ykkösjuttu, suurimmalta osalta varusteet voittavat ihmisen oman toiminnan tulokset. Kuten niiden yleistymisestä voi päätellä ja Volvohan on paketoinut niitä aika onnistuneella hinta/laatu suhteella.
Mutta mitä adaptiivinen vakkarin  toimintaan tulee kuljettaja ei siihen voi vaikuttaa, toimintatapa on aina sama mitataan väliä ja yritetään pitää se vakiona. Se sitten miten jarru ja kaasu on siihen parametroitu voi olla erilainen. Mutta oman Volvon tapauksessa jarru ja varsinkin kaasu toimii aivan liian tehokkaasti. Esimerkiksi auton matkustajat pitävät hyvin outona toimintana(kuljettajan) sitä kun jonossa motarilla edestä poistuu auto niin tapahtuu alas vaihto ja voimakas moottoritehon lisäys-sanan mukaisesti hyökätään.
 
Volvo67 sanoi:
Tässä on juuri se pointti; ajamisesta tykkäävät tahtovat mieluiten näyttäviä ulkonäkövarusteita autoonsa ja lähinnä autoilun vaivattomuutta korostavat ottavat autoonsa ajamista helpottavia järjestelmiä.

Vakionopeussäätimen suhteen näyttää olevan niin, että mitä kalliimpi on adaptiivinen niin sitä,helpommin se koetaan tarpeettomaksi eli siinä taitaa muutamien jannujen rahat loppua 😈😈

Anteeksi menee nyt vähän aiheen ohi. Nämä voi siirtää toiseen ketjuun tarvittaessa..

Omaan Ibizaan adaptiivinen olisi kustantanut noin 200e eli ei jäänyt rahasta kiinni. Olen Audeissa ja Leonissa sellaisella ajanut eikä sopinut minulle. Toki jos ajaa monta kertaa Lappiin voi sille olla käyttöä enemmän. Itse koin että kaistaa pitää vaihtaa todella ajoissa ettei cruise ala itsekseen jarruttelemaan edessä olevan nopeuteen. Myös sen hidas kiihtyyvyysreagointi ärsytti joka ikinen kerta. Jos jono edessä jarrutti niin adaptiivinen seuraa vain edessä olevaa autoa ja esim. Kiihdyttää ja joutuu heti perään jarruttelemaan.

En sano että se on huono varuste, mutta ainakin kun vw konsernin autoissa sitä ei saa pois normivakkariksi en itse sellaista ainakaan vielä halua. Sen kanssa ajettaessa jää myös helposti sinne jonoon roikkumaan muiden humppaajien kanssa. Itse tykkään aktiivisesta ajotavasta jossa seuraan liikennettä koko ajan ja pysyn keskittyneenä.
 
VILLE66 sanoi:
Tuntuu olevan jokaisella hieman erilaiset vaatimukset autolleen, kuten myös varusteille, ainakin itselle toiminnallisuus on ykkösjuttu, suurimmalta osalta varusteet voittavat ihmisen oman toiminnan tulokset. Kuten niiden yleistymisestä voi päätellä ja Volvohan on paketoinut niitä aika onnistuneella hinta/laatu suhteella.
Mutta mitä adaptiivinen vakkarin  toimintaan tulee kuljettaja ei siihen voi vaikuttaa, toimintatapa on aina sama mitataan väliä ja yritetään pitää se vakiona. Se sitten miten jarru ja kaasu on siihen parametroitu voi olla erilainen. Mutta oman Volvon tapauksessa jarru ja varsinkin kaasu toimii aivan liian tehokkaasti. Esimerkiksi auton matkustajat pitävät hyvin outona toimintana(kuljettajan) sitä kun jonossa motarilla edestä poistuu auto niin tapahtuu alas vaihto ja voimakas moottoritehon lisäys-sanan mukaisesti hyökätään.

Aika vähän tullut kyllä tuollaisia tilanteita. Jäi aiemmin sanomatta, että en toki käytä adaptiivista tilanteissa joissa se ei toimi. Mutta pienellä ennakoinnilla sen saa kyllä pirun helposti pois päältä ja takas päälle ja turhat jarruttelut ja kaasuttelut estettyä. Eli rajoitteet huomioiden on edelleen aivan mahtava varuste ja tulee kyllä jokaiseen tulevaan autooni.
 
Taas takanan 1400 km pariin päivään. Auto toiminut hyvin ja adaptiinen vakkari mulle ehdoton varuste. Toki sillä ei ole kaupunki pyörityksessä käyttöä.
Rapakeleillä menee tuulilasin pesunestettä melko reippaasti ja saa olla pidemmän reissun jälkeen aina säiliötä täyttämässä. Autohan ruiskii aina välillä myös pesunestettä valoille, joten kulutus on senkin myötä melko isoa.
Adaptiiviset kaukovalot ovat hiukan ongelmalliset mäkisessä maastossa, jossa vastaan tulevan valot jäävät mäen taakse katveeseen ja omien valojen vaihto siitä syystä liian myöhäiseksi. Valojen vaihtoa hallinnoi ilmeisti peilin edessä oleva tuulilasikamera, joka ei reagoi esim. rekkojen pistemäisiin ylähuomiovaloihin.
 
Kyselen kaverin puolesta, joka osti taannoin Virosta Volvo XC90 T8in, vuosimalli 2016. Tuossahan pitäisi olla ajotilan valinnassa Save mode, jolla akun sähkön voi säästää käytettäväksi sitten kohteessa, minne on menossa.

Mutta eikö tuossa vuosimallissa sitä ole, vai miksi se ei tule tuohon ajotilan valintaan näkyviin, liittyykö siihen joku muu valinta?

Alla kuva nykyisistä valinnoista.

 

Liitteet

  • 6752D06A-1040-4FBC-9516-4F6C47133ECC.jpeg
    6752D06A-1040-4FBC-9516-4F6C47133ECC.jpeg
    23,4 KB · Katsottu: 203
Pyyhkäise näyttöä oikealle ja täältä löytyy akun säästö myhempää käyttöä varten. Ei löydy ajotilavalinnoista.
 
Zaphod sanoi:
Pyyhkäise näyttöä oikealle ja täältä löytyy akun säästö myhempää käyttöä varten. Ei löydy ajotilavalinnoista.

Nähtävästi tuossa 2016 XC90 ei saanut akun valikkoa suoraan ajotilasta esille sivupyyhkäisyllä, mutta Volvon tukiartikkelista löytyi tieto että:
”Toiminnoilla Hold ja Charge voitte hallita hybridiakun latausta ajon aikana. Hold ja Charge ovat korvanneet hybridimoottoreilla varustetuissa autoissa aiemmin olleen ajotilan Save.”

https://www.volvocars.com/fi/support/topics/auton-kayttaminen/hybridia-koskevat-tiedot/hold-ja-charge

Eli Savea ei enää ole ja oli kuulema löytynyt nuo Hold ja Charge jostakin valikosta, joten ongelma ratkaistu. Voi olla ettei osannut pyyhäistä ajotilanäyttöä, kun en ole itse paikalla olut.
 
Onko kokemuksia millaisia ovat T8:t noin 150tkm ajettuina, tuleeko jotain kallista huollettavaa tai korjattavaa kun alkaa kilsoja olla? Entä ulkomailta tuonti, onko riskejä? Eikös se surullisen kuuluisa D6 ollut ulkomailta ja siitä oli joku takaisinkutsu tms tekemättä niin sai kaivaa omaa lompakkoa vähän syvemmältä?
 
Ja samontein myös kokemuksia niistä ensimmäisistä uuden korimallin D5:sta vuosilta 2015-16, joissa kone on 224hv:n versio?
 
käyttäjätunnus sanoi:
Onko kokemuksia millaisia ovat T8:t noin 150tkm ajettuina, tuleeko jotain kallista huollettavaa tai korjattavaa kun alkaa kilsoja olla? Entä ulkomailta tuonti, onko riskejä? Eikös se surullisen kuuluisa D6 ollut ulkomailta ja siitä oli joku takaisinkutsu tms tekemättä niin sai kaivaa omaa lompakkoa vähän syvemmältä?

Meillä autossa on mittarissa 125tkm.
Ainut reistaileva asia on ilmajousitus. Se on nyt alkanut tiputtamaan takapäätä tonttiin jo yön yli seisonnassa. Jousitus nousee kyllä takaisin ylös kun auton käynnistää, mutta kompura saattaa käydä tätä varten miinuutin verran. Aiemmin ei ole tällasta ongelmaa ollut. Joten kompurayksikön vaihto on todennäköisesti edessä. Osan hinta merkkihuollossa on 1000 euroa ja netissä itse tilaamalla 600 euroa. Reilu vuosi sitten sähköinen käsijarru jumittui paikalleen. Syyksi paljastui vioittunut johtonippu, joka korjattiin merkkihuollossa.

Auto on muuten toimitut erittäin hyvin enkä ole havainnut akkujen hiipumista tms. Perushuollot teetetty ajallaan ja auto on toiminut.  Mulla auto on ollut alla nyt tasan kaksi vuotta ja kilsoja kertynyt ~80tkm. Autoa olen lataillut aina ajon jälkeen, joten lataussyklejä autolle on tullut runsaasti.
 
Päivitys tilanteeseen:

Ajettu nyt 135tkm ja hyvin rallattelee. Ilmajousitus edelleen korjaamatta, mutta ei näytä menoa haittaavan. Auton käynnistämisen jälkeen kompura tekee vähän enemmän työtä ja takakulma nousee normaaliin asentoon. Parin tuhannen jälkeen on tulossa perushuolto, jonka yhteyteen ajattelin ajoittaa jousituksen huollon/korjaamisen.
Syyspimemeillä ajettaessa ajovalojen tehot saavat kiitosta.

 
^
Jotenkin viittaisi enemmänkin vuotoon pusseissa kuin kompu ravikaan.
Jos kyseessä pussin vuoto niin kovin lyhyt ikäisiä ovat, joten varmaan pitäisi tuotevastuun puitteissa valmistajan korvata ainakin osa kuluista, kompuran kohdalla varmaan enemmän.
 
Aja huoltoon vaan. Kompura saattaa hajota ennen aikojaan kun joutuu turhalle rasitukselle.

Ainakin muissa merkeissä hyvin tyypillistä että pieni korjattavissa oleva vuoto hoitamattomana aiheuttaa kalliin rempan.
 
Varasin ensi viikolle ilmajousitukselle huoltoajan. Sitten nähdään mikä on vikana ja paljon maksaa.
 
käyttäjätunnus sanoi:
Onko kokemuksia millaisia ovat T8:t noin 150tkm ajettuina, tuleeko jotain kallista huollettavaa tai korjattavaa kun alkaa kilsoja olla? Entä ulkomailta tuonti, onko riskejä? Eikös se surullisen kuuluisa D6 ollut ulkomailta ja siitä oli joku takaisinkutsu tms tekemättä niin sai kaivaa omaa lompakkoa vähän syvemmältä?
Tähän lisäkysymys. Tietääkö joku vuosimallien eroja? Tai mistä löytyy? Onko joku vm sellainen, että siitä kannattaa maksaa muutama tonni enemmän jonkun muutoksen takia? Pilot Assist II tuli vm 2017 vakiovarusteeksi Suomessa, mutta mitä muuta on vuosien varrella muuttunut merkittävästi?
 
Uuden tällaisen tilaus harkinnassa. Varustevalinnat mietityttää erit. ilma-alustan ja B&W suhteen, ovatko hintansa väärtejä.. XC60 kanssa oli ensimmäisenä talvena ongelmia ilma-alustan kanssa ja pari lavettikeikkaa myöhemmin ongelmat loppuivat ja alusta pelittänyt ok. Mitään ihmeellistä wow-efektiä tuo ilma-alusta ei ole tuonut, mutta toimii huomaamattomasti ja kohtalaisen hyvin koko ajan. V90 takapään ilma-alustan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja erityisesti sen hyvän toiminnan on huomannut kun perässä on välillä ollut traileria tai muuta rompetta. Silti tietysti hiukan epäilyttää uudet ylimääräiset mahdolliset vikapaikat autossa. Toisaalta taas auton kokokin on sen verran massiivinen, että ilma-alusta voisi olla erittäin mainio noihin erikoistilanteisiin (kuljetustarpeet jne.).

B&W on tuossa ysikympissä ja onhan se erittäin hyvä, mutta pienen lapsen perheessä ne nautiskeluhetket on melko tiukassa ts. harvoin yksin autolla matkustaa. Harman&Kardon on kuitenkin perusmankkaa parempi ja siinäkin tulee subwoofer mukana. Jossakin koeajoautossa tämä oli eikä se tietysti B&W tasolle päässyt, muttei kyllä lähelläkään huonointa kokemusta. Päivitys B&W näiden perusteella ei ehkä ole hintansa väärti?

Kokemuksia? Mielipiteitä?
 
^Mielenkiintoista kuulla, että joku oikeasti harkitsee uuden XC90:n tilausta, kun tällä hetkellä BMW X5 ja MB GLE ovat samanhintaisia mutta akun kapasiteetti 2-3 kertainen.
 
^ Voisin ottaa dieselinä - joku muukin on päätynyt samaan, ensirekisteröintejä 25 kpl X5 ja 41 kpl XC90 viime vuonna...
 
^^

Juuri näin ja diisselillä.
Mielenkiintoista olisi tietää miten XC90 pitää hintansa verrattuna XC60, nettiautosta toki saa osviittaa mutta jotenkin tuntuisi että haluttavuus on XC60 puolella.
Tietysti jos vain tilantarve ratkaisee niin onhan sitten isompi parempi.
 
Sukjone sanoi:
^Mielenkiintoista kuulla, että joku oikeasti harkitsee uuden XC90:n tilausta, kun tällä hetkellä BMW X5 ja MB GLE ovat samanhintaisia mutta akun kapasiteetti 2-3 kertainen.

XC90:n hinta on nykyään jotenkin pielessä siihen verrattuna mitä rahalla saa
 
Samalla tekniikalla ja varusteilla rapiat 20k€ kalliimpi kuin oma kulkupeli. Onhan tuo upea ja tilava maantielaiva, mutta Volvon hinnoittelu on aika raakaa :-\