https://tummennuskalvot.fi/

Volvo XC60 vs. XC70

M

Malle

Vieras
Hei,
Harkinnassa on Volvo XC60 tai XC70. Onko palstan tietäjillä kokemusperäistä vertailutietoa? Liekö istumakorkeus samaa luokkaa, miten on sisämelun laita. Maavarahan näyttää olevan aika lailla sama kuten moottorikin. Kuinka paljon ovat saman oloisia käytettävyydeltään ja käsiteltävyydeltään. Entäpä kulutus ja ylläpitokulut? Käytettyä automaattidieseliä olen katsellut, vuosimalli 2008-2012 väliltä. 
 
Laadultaan, osiltaan, käytettävyydeltään, kuluiltaan jne ovat niin samaa maata, ettei noista asioista saa minkäänlaisia todellisia eroja saa esiin.

Fiilis on hieman erilainen, koska XC70 on täysin normaali farmarin eli V70 kori nostettuna vähän korkeammalle. XC60 on cittari eli kori on mitoitukseltaan maasturimaisempi.

Molemmilla on tullut ajeltua jonkin verran ja molemmat ovat hyviä. Jättäisin valinnan täysin fiilispohjalle.
 
Omaa XC:tä ostaessa tuttu Volvon korjaamoesimies sanoi noissa 70-sarjalaisissa olleen enemmin ongelmia, mutta XC60 on kuulemma "valmis auto". Tarkemmin en pysty valitettavasti erittelemään.
XC60 on edelleen näyttävä auto ja kääntää omaa päätä, mutta hyvin on mielestäni XC70:kin kestänyt aikaa. Jopa edellisen kopan malli näyttää vieläkin arvokkaalta mitä tuossa lenkillä käydessä olen naapurin pihaa tiiraillut...
 
Oma näkemykseni perustuu täysin fiilikseen, sillä kokemusta on ainoastaan XC60stä.

XC70 on enemmän sleeperi, sen V70stä terästetyt ominaisuudet eivät erotu ehkä riittävästi. Mutta jos ei pidä XC60n aika reippaasta muotokielestä, niin silloin tietysti tilanne on toinen.

Jos taas mielessä on XC60n vakaus vaikkapa maantieajossa, pelot ovat täysin turhia, sillä auto on mitä parhain pitkällä matkalla. Toisaalta mutkatielle löytyy nöyrempiäkin sompailtavia.

Se, mitä Anzander kirjoitti vikaherkkyydestä, kuulostaa myös omissa korvissani tutulta, ilman sen kummempaa kokemuspohjaa. Paitsi että XC60 on toiminut lähes moitteetta ne 114 000 km, jotka sen mittariin on tammikuusta 2012 kertynyt.

Hintoja en ole vertaillut, mutta jos joutuisin XC70stä samoilla kilsoilla, samalla koneella ja samoilla varusteilla enemmän maksamaan, kallistuisin kyllä XC60een.
 
Quality sanoi:
Se, mitä Anzander kirjoitti vikaherkkyydestä, kuulostaa myös omissa korvissani tutulta, ilman sen kummempaa kokemuspohjaa.

Mitä vikoja niissä XC70:ssä sitten on ollut? Onko samat moottorit tai muut komponentit jotenkin vikaherkempiä toiseen korimalliin asennettuina vai mistä tuo väitetty laatuero johtuu?
 
Urlaub sanoi:
Mitä vikoja niissä XC70:ssä sitten on ollut? Onko samat moottorit tai muut komponentit jotenkin vikaherkempiä toiseen korimalliin asennettuina vai mistä tuo väitetty laatuero johtuu?

No heitetään nyt vahva mutu-muistikuva että EHKÄ kyseessä oli voimansiirtopuolen/nelivedon juttuja..
 
Voisiko ne luotettavuusmielikuvat perustua vanhemman sukupolven XC70:een - ei XC60 kanssa samaan tekniikkaan perustuvaan..?
 
Kiitos kommenteista. Hakusassa olisi juuri mukava ja hiljainen matka-auto, joka tarvittaessa vetää neljällä eikä pohja heti kolise kiviin metsäteillä.  Kilometrejä saa olla noin 150 tkm. paikkeilla, kun vuosittainen ajomäärä jää alle 20 000:n.
 
Kuuskymppisessä istutaan korkeammalla. Kuuskymppinen kuluttaa hiukan enemmän, kun on leveämpi & korkeampi. Seitenkymppisessä on isompi tavaratila. Kuuskymppinen on 20 senttiä lyhyempi, jos pituudella on vaikkapa tallipaikan suhteen merkitystä.

Vaikea uskoa, että saman ikäisissä olisi isoja eroja vikaantumisessa, mutta kokemusta asiasta ei ole.
 
Koeajopohjalta ( no okei, XC70:llä yksi reissu heitetty ) ovat ajotuntumaltaan ja muutenkin tuntumaltaan aika erilaiset autot. Jos vaihtais ratin & kojelaudat yms ei niissä ole paljoa samaa. Joten omat mieltymykset ja koeajot kertoo eniten.
Vempula listasi ne isoimmat erot.
Jotenkin sellainen tuntuma, että XC60 on käytettynä suhteessa kalliimpi?
 
Cittarit kiinnostaa enemmän käytettynä? Sama kuvio kuin Subarun Outback vs Forester, käytettynä halvemmasta tulee kalliimpi.

Volvo, eritoten XC60 kuuluukin käytettynä niihin malleihin joiden kanssa kannattanee tarkkaan katsoa hakeeko ulkomailta. IMO ovat suomessa ylihinnoiteltuja käytettyinä. Kuluneen kahden vuoden aikana hinnat ei ole juuri laskeneet vaikka autot vanhenee. Tällaisia tapauksia on pistänyt merkille muutamalta merkiltä.
 
Pösö 5008:ssa alkaa olla 200 000 matkamittarissa ja olen hieman fiilistellyt vaihtoehtoja sen seuraajaksi. XC70 ja XC60 ovat molemmat harkinnassa, joten tämä sattumalta silmään osunut ketju oli ihan siksikin ihan osuva, etenkin kun XC70:sta ei taida täällä omaa threadia olla.

No mutta, sitä vaan piti tulla siis alunperin kirjoittamaan ja miksi tämänkin ketjun löysinkin, että ovatpas näemmä 3-4v vanhat XC70:t törkeissä hinnoissa Suomessa, vaikka toki ei tämä ollut halpa auto uutenakaan. Sitten kun teet saman haun www.blocket.se:ssä niin itku tulee. Lähes sama pätee toki XC60:eenkin.
 
Tyypillisiä Pösömiehen kokemuksia, sanoisin :). Kun kerran hyppäät Vollen rattaille, säilyy vaihtoarvo edes jotenkin järjellisesti. Tosiasia kuitenkin on, että rahaa palaa jokseenkin yhtä paljon kuin ranskiksilla, kun liikutaan hiukan arvokkaammassa kalustossa kaiken kaikkiaan.

Ainiin, vertailuni taisi hiukan poiketa otsikosta. Omaa kokemusta on vain XC60stä eikä senkään vaihtoarvosta, joten se siitä.
 
Vanhemmat kun tässä vajava pari vuotta sitten olivat autoa vaihtamassa, niin pohdinta olikin aluksi XC60 ja XC70 välillä. Yksi mikä tuosta vertailusta jäi hyvin mieleen oli ero melussa. XC70 oli huomattavasti hiljaisempi. Tämä vertailu oli siis noiden viimeisimpien faceliftien välillä (molemmat taisi olla vm. 2016 essareita). En toki muista noiden autojen rengastuksia, että kuinka suuri ero niissä oli, mutta ainakin (Rovaniemen) Wetterin myyntipäällikön mukaan XC70 on hiljaisempi kuin XC60 alustan eroista johtuen. En tosin tiedä minkälainen ero melussa on 2008-2012 vuosimalleissa, mutta suosittelen koeajamaan samanikäisiä peräkkäin, jotta huomaa mahdollisen eron melutasossa.
 
Nuo kannattaa ilman muuta käydä kumpikin kokemassa, jo tuon melutason toteamiseksi. Itse en ole kovin allerginen yleiselle, tasaiselle melulle, mutta XC60tä en meluiseksi moittisi. Mutta kuten sanottu, kokeilemallahan asia selviää.
 
Quality sanoi:
Tyypillisiä Pösömiehen kokemuksia, sanoisin :). Kun kerran hyppäät Vollen rattaille, säilyy vaihtoarvo edes jotenkin järjellisesti...
Joo, persaukisen ongelmiahan nämä ovat. Tosin FL V50:n vuonna 2008 uutena ostaneena ja sitten kolmivuotiaana myyneenä en ole ihan niin varma Volvonkaan vaihtoarvon säilymisestä.

Nettiautossa itselle melkein sopiva XC70 maksaisi 40-45k€. Blocket.se:ssä sama auto 240 000SEK. Ja suhde valinnanvarassa on about 1:14. Huoh...
 
Tämä hieman hipoo minun joskus muistaakseni kirjoittamaa vuodatusta aiheesta. Kun luotettavaa käyttöautoa XC70:n spekseihin hienosti osuen katselin, niin vaihtoehtoina vaakakupissa oli 3v / 100tkm ikäinen XC70 random väreissä ja varustein tai tehdasuusi Subaru Outback 3v / 100tkm takuulla. Hintaluokka on sama. Toki hieman kärjistäen, mutta kumminkin.
Ja jos käyttömäärä on sama kuin mulla, niin kolmen vuoden kuluttua alla ois joko 6v/175tkm Volvo tai 3v/75tkm Subaru. Uskoisin Subem pitävän lopulta arvonsa paremmin?

Toki Volvo on eri luokan auto ja se näkyy hinnassa. Mutta tästä huolimatta esim Ruotsalaisen autolehden testissä nämä kaksi suoriutuivat ihan rinnatusten vuonna 2015 jolloin Sube tuli lopulta hankittua.

Mutta tämä ei ole Volvon "syy" vaan minun työnantajan kun ei ymmärrä maksaa enempää palkkaa! :D
 
Marty McFly sanoi:
Nettiautossa itselle melkein sopiva XC70 maksaisi 40-45k€. Blocket.se:ssä sama auto 240 000SEK. Ja suhde valinnanvarassa on about 1:14. Huoh...

Eikös se ole mieluinen XCx0 Ruotsista kuin hakea vaan ja verotiskin kautta ajoon. Luulisi tuossa 3v ikäluokassa olevan auton olevan sen verran luotettava ostos että sen voi tehdä käytännössä etänä. Pösökin lienee jo niissä hinnoissa että sen voi myyskennellä yksityisenä.
 
Minä lähtisin kanssa hakemaan käytettyä Volvoa kyllä ensisijaisesti Ruotsista. Jos ei itsellä ole halua/uskallusta niin välittäjiä löytyy.

Valikoima on moninkertainen ja samaan rahaan saa paremmin varustellun + vähemmillä kilsoilla. Verojen jälkeenkin jää varmasti halvemmaksi kuin Suomessa myytävät.
 
Minäkin suosittelen auton hakua Ruotsista. Valikoimaa on todella runsaasti ja kokonaishinta jää alhaisemmaksi.

Hakeminen vaatii vain koko auton hinnan rahana, kielitaitoa ja aikaa. Tämä hieman hankaloittaa hakemista.

Valinta Xc 60/70 välillä pitää tehdä itse. Olen yrittänyt ostaa XC60, mutta aina se on kääntynyt V70 tai XC70. Minua ei ole miellyttänyt XC60 kojelauta ja perän muotoilu / tilankäyttö. Hyvä auto XC 60 on ajaa.

Makuasioita joista ei kannata kiistellä eikä kuunnella muiden mielipiteitä.