https://tummennuskalvot.fi/

Volvo XC60 (2008-2017)

Oletko ollut tyytyväinen XC60seen?

  • Erittäin tyytyväinen, ei vikoja eikä puutteita

    Ääniä: 21 21,2%
  • Tyytyväinen, joitakin pieniä vikoja / puutteita

    Ääniä: 11 11,1%
  • Tyytyväinen, mutta jotkin asiat häiritsevät

    Ääniä: 7 7,1%
  • En kovin tyytyväinen, liikaa asioita, jotka eivät toimi

    Ääniä: 2 2,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin, koska en ollut tyytyväinen

    Ääniä: 4 4,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin muuten vain

    Ääniä: 4 4,0%
  • Olen kiinnostunut XC60stä, se on yksi vaihtoehto autonvaihtopohdinnoissani

    Ääniä: 55 55,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99
Pitäisi olla pois.
Ainakin olin ottavinani sen pois käytöstä tuolta valikosta ???
Käsittääkseni ajotietokone ei huomio Webaston käyttöä.
Todellinen kulutus on ajotietokoneeseen verrattuna n 0,5l suurempi
 
Minulla mielestäni hetkellisen kulutuksen lukemissa näkyy lisälämmittimen päälläolo.

Mutta mitäpä pienistä. Dieseliä se vaan on ja sitä saa lisää jos uhkaa loppua. :)
 
jni sanoi:
Tänään ilmeni ensimmäinen vikakin Volvolle ainakin omasa käytössäni. Metsästysreissulta palatessani ajattelin pestä likaisen takalasin, mutta pyyhin ei toiminutkaan. Vettä kyllä tuli lasille. Sen verran haeskelin netistä, että lienee aika yleinen vika: joko moottori mennyt tai sitten koneiston muoviset rattaat. Voi olla myös "tilapäinen häiriökin", katsellaan.

No, tänään takalasin pyyhin toimii taas normaalisti!  :rolleyes:

Mielenkiintoista. Mietin, mitä erikoista olisi tapahtunut viime aikoina. Edellisenä päivänä oli peräkärri ensimmäistä kertaa kiinni, kun haettiin uusia huonekaluja. Kiinitin kärrin virtapistokkeen, kun auto oli saammuksisa, mutta kuorman viennin jälkeen irroitin sen auton ollessa edelleen käynnissä. Olisko tässä vaiheessa mennyt joku bitti poikittain?
 
^ Itse itselleni kommentoiden.

Huomasin myös eilen jänismetsällä ollessa autossa hieman omituista käyttäytymistä, kun soratiellä ajoin hieman vauhdikkaasti. Auto ei tuntunut olevan samalla tavalla "hanskassa" kuin normaalisti. Otaksuin sen johtuvan liukkaudesta ja pehmeästä tien pinnasta. Mutta jos kyse olikin siitä, että auto luuli siinä olevan peräkärrin kiinni? Se voisi selittää myös tuo takalasinpyyhkijän toimimattomuudenkin.
 
Pakkasella tuo epämääräinen kolina/narahtelu on voimistunut ja nyt olen mielestäni paikantanut lähteeksi kontin puolella olevan takaikkunan. Jokin sen ikkunan kieppeillä narahtelee korin eläessä hitaassa vauhdissa töyssyissä ja käännöksissä. Mutta mitäpä tuolle sitten tekisi, kun ei oikein mitään paikkaa painelemalla narina kuitenkaan lopu?! Perskule kun meinaa hermot mennä.. :eek:

Pakkasella tuli myös semmoinen ongelma, että kuskin ovi ei auennut kahvasta vetämällä lainkaan vaan se piti käydä sisäkahvasta avaamassa. Tuo vaiva kuitenkin poistui itsestään muutaman kerran jälkeen, toistaiseksi.
 
Oletko varma, ettei ääni tule takaovesta?

Minulla aikoinaan Skoda Superb -05 narahteli sen jälkeen, kun olin vahannut auton perusteellisesti ja vahaa meni myös ovien tiivisteisiin. Siitä huomasi, että kori todellakin eli sopivassa töyssyssä.

Omaan pirssiini sen verran päivitystä, että ei tuo edellisen viesti analyysini pitänyt paikkansa. Muljahtelu johtui siitä, että vasemman takarenkaan paineista oli hävinnyt puoli kiloa ruuvin seurauksena--> paikkaukseen 44 eur

Takapyyhin on selvitykseni mukaan rasvauksen tarpeessa, koska kun se viimeksi toimi, niin toimi hitaasti.

Sitten pakkasten tultua meni ulkolämpötilan anturi uusiksi. 20 asteen pakkasessa auton mittari näytti plus 27 astetta. No eipä tietenkään webasto ollut autoa lämmittänyt, vaan lukon aukaisun yhteydessä meni tuuletus päälle --> 85 euroa korjaus sinisellä.

Viimeinen talviominaisuus oli sitten lauantaina. Auto muuttui sisältä pakastimeksi ja ilmoitti vaativansa jäähdytysjärjestelmän huoltoa. 20 astetta oli pakkasta ja flektit huusivat täysillä. Termostaatti menee seuraavaksi vaihtoon. Maksannee ainakin 500 euroa. Sanoin, että kun kerran sen takia pitää akkukin irroittaa, niin laittakaa tilalle uusi. On muuten sinisellä tarjouksessa 99 eur.

Elämä on...
 
jni sanoi:
Oletko varma, ettei ääni tule takaovesta?

Minulla aikoinaan Skoda Superb -05 narahteli sen jälkeen, kun olin vahannut auton perusteellisesti ja vahaa meni myös ovien tiivisteisiin. Siitä huomasi, että kori todellakin eli sopivassa töyssyssä.

Omaan pirssiini sen verran päivitystä, että ei tuo edellisen viesti analyysini pitänyt paikkansa. Muljahtelu johtui siitä, että vasemman takarenkaan paineista oli hävinnyt puoli kiloa ruuvin seurauksena--> paikkaukseen 44 eur

Takapyyhin on selvitykseni mukaan rasvauksen tarpeessa, koska kun se viimeksi toimi, niin toimi hitaasti.

Sitten pakkasten tultua meni ulkolämpötilan anturi uusiksi. 20 asteen pakkasessa auton mittari näytti plus 27 astetta. No eipä tietenkään webasto ollut autoa lämmittänyt, vaan lukon aukaisun yhteydessä meni tuuletus päälle --> 85 euroa korjaus sinisellä.

Viimeinen talviominaisuus oli sitten lauantaina. Auto muuttui sisältä pakastimeksi ja ilmoitti vaativansa jäähdytysjärjestelmän huoltoa. 20 astetta oli pakkasta ja flektit huusivat täysillä. Termostaatti menee seuraavaksi vaihtoon. Maksannee ainakin 500 euroa. Sanoin, että kun kerran sen takia pitää akkukin irroittaa, niin laittakaa tilalle uusi. On muuten sinisellä tarjouksessa 99 eur.

Elämä on...
Tuo ns alkuperäinen akku on kyllä käsittämättömän edullinen 8)
Pitäisi käydä hakemassa tuohon V70, kun alkaa olemaan jo reilun 7v vanha, ja tuollaisen 90A 800A käynnistysvirralla olevan akun saa 95€.
Eilen tuossa mun Xc60 taisi olla iskarit jäässä, kun takaa kuului kolinaa pienissä töyssyissä.
Kyllä se vaan tuo pakkanen tekee ihmeitä myös autoille :rolleyes:
 
jni sanoi:
Oletko varma, ettei ääni tule takaovesta?

Minulla aikoinaan Skoda Superb -05 narahteli sen jälkeen, kun olin vahannut auton perusteellisesti ja vahaa meni myös ovien tiivisteisiin. Siitä huomasi, että kori todellakin eli sopivassa töyssyssä.

Omaan pirssiini sen verran päivitystä, että ei tuo edellisen viesti analyysini pitänyt paikkansa. Muljahtelu johtui siitä, että vasemman takarenkaan paineista oli hävinnyt puoli kiloa ruuvin seurauksena--> paikkaukseen 44 eur

Takapyyhin on selvitykseni mukaan rasvauksen tarpeessa, koska kun se viimeksi toimi, niin toimi hitaasti.

Sitten pakkasten tultua meni ulkolämpötilan anturi uusiksi. 20 asteen pakkasessa auton mittari näytti plus 27 astetta. No eipä tietenkään webasto ollut autoa lämmittänyt, vaan lukon aukaisun yhteydessä meni tuuletus päälle --> 85 euroa korjaus sinisellä.

Viimeinen talviominaisuus oli sitten lauantaina. Auto muuttui sisältä pakastimeksi ja ilmoitti vaativansa jäähdytysjärjestelmän huoltoa. 20 astetta oli pakkasta ja flektit huusivat täysillä. Termostaatti menee seuraavaksi vaihtoon. Maksannee ainakin 500 euroa. Sanoin, että kun kerran sen takia pitää akkukin irroittaa, niin laittakaa tilalle uusi. On muuten sinisellä tarjouksessa 99 eur.

Elämä on...

No eipä tuo talvi ruusuilla tanssimista ole sinunkaan Volvollasi ollut.  :eek:
Omat narinat ja kolahtelut eivät mielestäni kyllä tule ovesta, mutta joskus se äänenlähde tosiaan onkin ihan eri paikassa mitä oli kuulostellut.
 
Yllättäviltä kuullostavat nuo Volvon talviongelmat. Omassani oikeastaan ainoa merkittävä ominaisuus ovat narisevat takaluukun nostinpumput, jotka on jo kertaalleen vaihdettu. Niiden kohdalla voi hyvällä syyllä puhua Pohjolan oloihin sopimattomuudesta.
 
Quality sanoi:
Yllättäviltä kuullostavat nuo Volvon talviongelmat. Omassani oikeastaan ainoa merkittävä ominaisuus ovat narisevat takaluukun nostinpumput, jotka on jo kertaalleen vaihdettu. Niiden kohdalla voi hyvällä syyllä puhua Pohjolan oloihin sopimattomuudesta.
En nyt lähtisi yleistämään Volvon "talviongelmia", yhden auton anturin/takalasinpyyhkimen takia;)
Ei mulla ole auto ollutkaan mikä ei olisi narissut jostain päin, kun pakkanen alkaa olemaan reilua -20.
On se talvi vaan rankkaa aikaa myös autoilijoille.
 
Nuo autossani olleet ongelmat ovat nettisurffauksen perusteella tuolle -10 malliselle 163 hp koneelle tyypillisiä "ominaisuuksia".

No nyt ne on korjattu. Auto muuttui LÄMPIMÄKSI. Eli termostaattivika on ollut siinä jo pidempään selvästi. KOrjauksen jhälkeen auto on myös paljon pirteämpi kulultaan. Katsotaan kohta mökkimatkalla, mitä tapahtuu kulutukselle. Moottorihan on selvästi läynyt alilämpöisenä jo pitkään.

Sinisellä kirosivat myös tuon moottorityypin termostaatin sijaintia. Ohjeaika ja -hinta työlle piti: 5 h ja 500 euroa.
 
völvöxc60 sanoi:
En nyt lähtisi yleistämään Volvon "talviongelmia", yhden auton anturin/takalasinpyyhkimen takia;)
Ei mulla ole auto ollutkaan mikä ei olisi narissut jostain päin, kun pakkanen alkaa olemaan reilua -20.
On se talvi vaan rankkaa aikaa myös autoilijoille.

Tuossahan niitä tuli jni:n viestissä lisää, tosin jo korjattuina. Omassa kokemusmaailmassa Volvo on kyllä mitä mainioin talviauto, niin lämmöntuotannon kuin muidenkin ominaisuuksien puolesta. Takalasinpyyhintä, joka itselleni on tuiki tärkeä joka kelillä, en menisi kehumaan. Kovin lepsu jousi sitä painaa lasille, kun ei tahdo puhdasta tulla sitten millään.
 
No nyt on tehty mökkimatka (135 km suuntaansa) korjatulla autolla. Kulutus menomatkalla 20 asteen pakkasessa oli tasan 7 litraa sadalla. Tullessa päästiin kymmenen astetta lämpimämmässä kelissä jo luokkaan 6,7 litraa, mikä on samaa tasoa kuin kesällä.

Viimeksi uutenavuotena plussakelillä oli kulutus yli 8 litraa.

Taisi termostaatin korjauksen yhteydessä palautua kaikki hevosetkin pilttuuseen. Tuntuu auto todella ruudikkaalta kiihdytyksissä. Nyt kelpaa taas ajella. On tämä xc60 vain hyvä auto!
 
Kadehdittavan vähällä kulkee autosi. Tänään mökiltäpaluumatkalla liikahti vaihteeksi pitkän aikavälin tieturilukema 7.6 --> 7.5:een. Sehän on alakanttiin eikä ota huomioon mm. Webaston kuutusta. Todellinen lukema ei muistaakseni kertaakaan ole ollut alle 8 litran :-[.

Auto toimii kyllä moitteettomasti, lämpiää hyvin, ikkunat pysyvät huurteettomina, ovet aukeavat ja menevät kiinni helposti, kaukot (ovi- ja lämmitin) pelaavat hyvin ja riittävän kaukaa, alusta ja ohjaus toimivat miellyttävästi myös pakkasella, penkit ovat edelleen erinomaiset, ja lämmitettyinä nahka on miellyttävää. Auton suuntavakavuus ja sisätilojen äänettömyys ansaitsevat erityismaininnan myös nastarenkailla. Tuossa joitakin talviautoilun vahvuuksia, jotka tekevät XC60stä todella kilpailukykyisen.
 
XC60 on varmasti talviautoilussa todella hieno auto. Tuota kulutusta en pitäisi kovin pahana kun muistelen ex-oman X5:n lukemia. Sillä pääsi 30d -koneen ja automaatin kanssa hiukan alle 10 litran kulutukseen minun nurkkavoittoisessa ajossa. Taisi olla 9,8 litran paikkeilla pitkän aikavälin keskikulutus. Mielelläni tuon hinnan maksoin aivan loistavan auton käytöstä. Sama varmaan on tilanne XC60 -kuskeilla.
 
Quality sanoi:
Kadehdittavan vähällä kulkee autosi. Tänään mökiltäpaluumatkalla liikahti vaihteeksi pitkän aikavälin tieturilukema 7.6 --> 7.5:een. Sehän on alakanttiin eikä ota huomioon mm. Webaston kuutusta. Todellinen lukema ei muistaakseni kertaakaan ole ollut alle 8 litran :-[.

Auto toimii kyllä moitteettomasti, lämpiää hyvin, ikkunat pysyvät huurteettomina, ovet aukeavat ja menevät kiinni helposti, kaukot (ovi- ja lämmitin) pelaavat hyvin ja riittävän kaukaa, alusta ja ohjaus toimivat miellyttävästi myös pakkasella, penkit ovat edelleen erinomaiset, ja lämmitettyinä nahka on miellyttävää. Auton suuntavakavuus ja sisätilojen äänettömyys ansaitsevat erityismaininnan myös nastarenkailla. Tuossa joitakin talviautoilun vahvuuksia, jotka tekevät XC60stä todella kilpailukykyisen.

Oma facelift xc60 D4 AWD menee käytännössä omalla nurkka-ajolla n. 8-8,5l/100km. Eli ihan ok kulutuksilla. Muita kokemuksia:

Talvella samat huomiot kuin qualitylla, kovilla pakkasilla takapäästä (iskareista) kuuluu jotain ylimääräistä ja samoin sähköinen luukku narisee, ilmeisesti pumppujen väliin kertyy kosteutta joka helposti jäätyy. Mutta heti kun pakkaset alle -20, kaikki oireet poistuu. Volvo siis ei ole korjannut näitä faceliftissä.
Muuten volvo on call ja siten webaston toiminta on aivan loistava! Ratinlämmitin on hyödyllinen varuste ja tuulilasin lämmitys avittaa hyvin, vaikka voisi olla tehokkaampi.

GPS antennissa ilmeisesti on joku kampanja menossa, satelliitteja auto ei tunnu löytävän. Oma mekaanikko- palvelusta heebo soitti ja lupasi varata ajan korjaukseen kunhan Ruotsista tulee korjaava antenni.

Yleisesti olen autoon tyytyväinen, tässä on jotain vaikeasti kuvailtavaa järkevyyttä mitä käyttöautolta kaipaankin. Ajaminen on leppoista ja lämpöä riittää. Polestaria tämä moottori kaipaa, vääntöä on riittävästi mutta tehot saisi nostaa sinne 215hv mitä pole tuo. Kysyin Ruotsista ja eivät luvanneet milloin 2014 D4:seen saa polestarin, ilmeisesti on kuitenkin tulossa.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    243,5 KB · Katsottu: 874
Samaa narinaa mullakin kuuluu kovemmilla pakkasilla takapäästä:rolleyes:
Luultavastin iskareista tulee, ja omasta mielestä tuo sähköluukun narina tulee noista pumppujen muoveista.
Tiedä sitten kuinka tuollaisia pakkasen aiheuttamia narinoita voi jostain liikkuvista muoviosista yleensä korjata  ;D
Hienosti on kanssa tuo oma Xc toiminut, ja tuo Volvo on call on kyllä aivan ehdoton varuste ;D
Polestarista kanssa kyselin, mutta aikataulusta ei osattu kanssa sanoa mitään :'(
Tuolla Ateholla ois viikonloppuna Rica ohjelmoimassa Volvoja.
Myös uudet onnistuu heillä, kun ovat murtaneet tuon pin-koodin.
Siellä saisi tähän D4 tuon 230heppaa/470nm
Tosin takuut kyllä lähtee liitämään saman tien, joten itse en sitä riskiä uskalla ottaa!
Eli Polestaria odotellessa 8)
 
Tuli käytettyä oma XC60 vuosihuollossa. Nyt tehtiin perushuolto ilman lisätöitä. Hinnaksi muodostui 265 euroa, joka sai aluksi meikäläisen melkein putoamaan penkiltä.  :eek: Odotusarvo oli jotain luokaa 400 - 500 euroa. (Vastaava holto oli Mitsulla melkein 500 euroa!)

Samalla selvsi myös, että syksyllä tulee aika vaihtaa jakopään hihnat, vaihtoväli on Suomessa vuosissa viisi, vaikka kilometrejä vielä riittäisikin tehtaan määrittämään 180 000 km rajaan. Myös taka-akselin etumaiset puslat alkavat olla jo väsähtäneet, nyt vajaa 68 000 km kohdalla. Eivät vielä tunnu ajossa eivätkä välttämättä katsastuksessakaan näy, mutta teetetään kesällä niiden vaihtotyö ja samalla vaivalla jakopään hihnojen uusinta. Tämä kokonaisuus kuulemma kustantaa 900 euroa, josta jakopään osuus 400 euroa. Ei paha hinta sekään.

 
Täältähän ne "vanhat tutut" näköjään nykyään löytyy. Onneksi löysin tänne itsekin:)

Uusi auto lähti tilaukseen tuossa kuukausi sitten ja tälläistä on tulossa:

Volvo xc60 d4 awd automaatti summum
Lisävarusteet
*verhoilu: nahka sport istuimet
*family varustepaketti
*titania 20" vanteet
*parkkitutkat eteen ja taakse
*high tech varustepaketti

Toimituksessa pitäisi mennä pari kuukautta, mutta auto otetaan joka tapauksessa käyttöön vasta huhtikuun jossain vaiheessa.

Onkos täällä minkälaisia kokemuksia tavaratilanmatoista? Lähinnä kiinnostaisi Volvon oma vs. tarvike. Hintaeroa taitaa olla n. 100€. Volvon oma ei taida mennä pyöräkoteloiden takana oleviin levennyksiin, mutta onkohan tuosta käytössä miten paljon harmia?
 
Tervetuloa Erzi ja onnittelut hyvästä valinnasta!

Mulla on tavaratilan suojana motonetin 49euron lärpäke jossa on hieman reunojakin. Eli jos lumisia tai märkiä kamppeita lastaa niin kaukalo pitää nesteet sisällä etteivät valu. Keskellä siinä on liukuestepehmuste. Tuo motonetin versio on tavaratilan pohjan muotoinen eli peittää sen myös rengaskoteloiden takapuoleltakin. 
Tuon lisäksi olen käyttänyt sellaista joustavaa verkkoa jossa koukut kulmissa kuormien sitomiseen.

Kun sulle tulee tuo family-paketti niin siinä on tavaratilassa ostoskassinpidin joka nousee pohjasta. Sitä ei sitten voi käyttää samanaikaisesti tavaratilan maton kanssa kun matto peittää sen ostoskassinpitimen luukun.
Lisäksi ostoskassinpidin pienentää tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa kun siinä on yksi pohja lisää ja saranoinnit.
Mutta tavaratilan matto lähtee nätisti pois kun sitä ei tarvitse, sille vaan tarttee sopivan tilan säilytykseen.
 
Kiitoksia vain!:)

Ai siellä on ihan joku sellainen nouseva kassikoukkusysteemi? Luulin että olisi samanlainen kuin vag-kassikoukut:)
Pystyyköhän tuota koukkusysteemiä käyttämään alkuperäisen maton kanssa kun siinä on ilmeisesti jotain saumoja mistä matto taittuu?
 
Erzi sanoi:
Ai siellä on ihan joku sellainen nouseva kassikoukkusysteemi? Luulin että olisi samanlainen kuin vag-kassikoukut:)
En löytänyt kuvaa XC60:n sivuilta mutta oletan että ratkaisu on samankaltainen kuin pikku-Volvon "kaksitasoinen tavaratilan lattia" http://www.volvocars.com/fi/all-cars/volvo-v40/specifications/Pages/accessories.aspx?category=92645ec5-174a-4c37-a624-874b330fb9f0

Eli tavaratilan pohjalevystä taittuu pystytuki johon kassit saa tuettua/koukkuun. Kaukalomaton kanssa tuskin onnistuu käyttö, edes alkuperäisen - sen verran tukevaa materiaalia sellainen on. Mutta tämä siis mutua.
 
Erzi sanoi:
Kiitoksia vain!:)

Ai siellä on ihan joku sellainen nouseva kassikoukkusysteemi? Luulin että olisi samanlainen kuin vag-kassikoukut:)
Pystyyköhän tuota koukkusysteemiä käyttämään alkuperäisen maton kanssa kun siinä on ilmeisesti jotain saumoja mistä matto taittuu?
Pystyy pystyy, ja sen takia ne lärpäkkeet ei ole alkuperäisessä vedetty reunoille astin ;)
Alkuperäinen pysyy kiinni, kuin tauti!
Reunat ei ole niin korkeat vs tarvike kaukalossa!
Alkuperäinen uritettu niin, että vähäinen vesimäärä katoaa uriin=Ei kastele madollisia kasseja tms.
 
völvöxc60 sanoi:
Pystyy pystyy, ja sen takia ne lärpäkkeet ei ole alkuperäisessä vedetty reunoille astin ;)
Alkuperäinen pysyy kiinni, kuin tauti!
Reunat ei ole niin korkeat vs tarvike kaukalossa!
Alkuperäinen uritettu niin, että vähäinen vesimäärä katoaa uriin=Ei kastele madollisia kasseja tms.
Tuossa on se alkuperäinen, eikä se nyt reunoista paljoa jää ;)
39851597.jpg
 
Tervetuloa, Erzi, AutoStadiumille, ja onnittelut hienosta valinnasta! Oletkin tilannut ihan kunnon varusteet :). Minkä värin valitsit?

Omassani on alkuperäinen kuminen kontin matto, joka kyllä taittuu jotenkuten kahdesta kohdasta, mutta ei se taitekohta ole kovin helppo, eli matto kyllä palautuu, ellei siinä ole painoa päällä. Pienet kolot jää lokareiden taakse, mutta se ei mielestäni haittaa. Muotoonvaletuksi tuota tilaussopparissa näköjään kutsutaan, hinta 150 €. Ajaa kyllä hyvin asiansa, pitää tavarat hyvin paikoillaan eikä päästä nesteitä "alleen".

E: Noniin, toinen Volvo-mies ehtikin jo oikein kuvan kanssa ;).