https://tummennuskalvot.fi/

Volvo XC60 (2008-2017)

Oletko ollut tyytyväinen XC60seen?

  • Erittäin tyytyväinen, ei vikoja eikä puutteita

    Ääniä: 21 21,2%
  • Tyytyväinen, joitakin pieniä vikoja / puutteita

    Ääniä: 11 11,1%
  • Tyytyväinen, mutta jotkin asiat häiritsevät

    Ääniä: 7 7,1%
  • En kovin tyytyväinen, liikaa asioita, jotka eivät toimi

    Ääniä: 2 2,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin, koska en ollut tyytyväinen

    Ääniä: 4 4,0%
  • Vaihdoin muuhun merkkiin muuten vain

    Ääniä: 4 4,0%
  • Olen kiinnostunut XC60stä, se on yksi vaihtoehto autonvaihtopohdinnoissani

    Ääniä: 55 55,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99
JNorr sanoi:
Pitäisi käydä tuttavalla katselemassa tänään XC60 vuodelta 2014. Koneena on D5 ja kilometrejä about 150tkm.

Mitäs näissä kannattaisi tarkastella erityisesti? Kone taitaa olla hihnalla ja sillä lienee jonkunlainen vaihtoväli?

Viime kesänä tuli ostettua 216 tkm ajettu. Siihen oli ainakin juuri vaihdettu akku, tuulilasi, Haldex-pumppu, jarrut joka nurkkaan ja etujouset. Jos on Webasto niin sen toiminta kannattaa myös tarkastaa. Vaihteiston öljynvaihto huuhtelumenetelmällä maksaa n. 300 €.
 
Juha_K sanoi:
Jakohihnan vaihtoväli taisi olla 180tkm/5 vuotta, joten tuo ja apulaitehihnat + kiristimet pitäisi olla jo vaihdettu.

Tämä on toki suomalaisen maahantuojan asettama raja. Muualla maailmassa vaihtoväli on 10v/180tkm. Eli jos on tuontiauto, niin kannattaa katsoa hyvinkin tarkkaan, että onko vaihdettu vai ei.

Jarrulevyjen/palojen vaihdattaminen ei ole kallista puuhaa, kunhan tilaa osat vaikka Autodocista.

Ja automaatin öljynvaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa, joten sen teettäminen on kiinni ihan edellisen omistajan ajatusmaailmasta. 60tkm välein sitä suositellaan tehtäväksi.
 
Vempula sanoi:
Ja automaatin öljynvaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa, joten sen teettäminen on kiinni ihan edellisen omistajan ajatusmaailmasta. 60tkm välein sitä suositellaan tehtäväksi.
Meillä päin paikallinen Volvoihin erikoistunut ei-merkkihuolto suosittaa lootan öljyjen vaihtoväliksi 90 000 km.
 
Sande sanoi:
Meillä päin paikallinen Volvoihin erikoistunut ei-merkkihuolto suosittaa lootan öljyjen vaihtoväliksi 90 000 km.
60tkm on se eniten suositeltu väli laatikkoöljyille.
 
jkvi sanoi:
60tkm on se eniten suositeltu väli laatikkoöljyille.

Ja jostain netin syövereistä aikanaan luin, että jos öljynvaihtoja ei ole tehty säännölliseen, niin on jonkinlainen riski tehdä ensimmäinen vaihto yli 150tkm ajettuun lootaan. Mömmöö ja kuonaa on ilmeisesti ehtinyt kertymään laatikon sisälle siinä määrin, että edes huuhtelemalla ei kaikkia saa pois. Ja se huuhtelu saattaa siirtää laatikkoon jääneitä mömmöjä sellaisiin paikkoihin missä niitä ei olisi hyvä olla.

Mutta tämä tosiaan epämääräisenä muistikuvana.

Itse öljynvaihtohan maksaa sen takia varsin paljon, kun laatikkoa pitää huuhdella uusilla öljyillä. Öljyä taisi kulua vaihdossa yhteensä joku 15 litraa.
 
jkvi sanoi:
60tkm on se eniten suositeltu väli laatikkoöljyille.
Niin se taitaa olla, mutta mistähän tällaiset suositukset ovat saaneet alkunsa kun vaihteistonöljyjen vaihto ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan? Ei varmaan huono vaihtaa 60 000 km välein, mutta aivan yhtä oikea on joku muu km-määrä. Luulisi että huolto haluaisi myydä vaihteistoöljyn vaihtoa 60 000 km välein 90 000 km:n sijasta, mutta näin vastasivat kun viimeiksi käytin autoa huollossa. Eivät juuri muita merkkejä roplaa tuossa huollossa.

Mulla tulisi tänä vuonna jakopääremppa eteen, kun syksyllä autolle tulee 5 v täyteen, vaikka km:ä on mittarissa nyt vasta 56 000.
 
Sande sanoi:
Niin se taitaa olla, mutta mistähän tällaiset suositukset ovat saaneet alkunsa kun vaihteistonöljyjen vaihto ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan?

Ainakin pk-seudun molemmat merkkihuollot (Bilia ja SCC) suosittelivat 60tkm vaihtoväliä. Jos siis oma-aloitteisesti kysyi, että kannattaako automaattiin vaihtaa öljyt jollain syklillä.
 
Vempula sanoi:
Ainakin pk-seudun molemmat merkkihuollot (Bilia ja SCC) suosittelivat 60tkm vaihtoväliä. Jos siis oma-aloitteisesti kysyi, että kannattaako automaattiin vaihtaa öljyt jollain syklillä.
Voisi kuvitella paljon öljyä vievien vaihtotöiden olevan myös hyväkatteisia, mutta jos niitä suosittelisi 30 000 km:n välein ei saattaisi mennä asiakkaalle läpi ja alkaisi jo vaikuttaa merkin myyntiin.

Mutta kuten jo aiemmin todettua, ei se huono vaihtoväli ole. Itse menen kuitenkin tuon 90 000 km:n mukaan.
 
Itse teetin viime kesänä vaihdon, kun edellisen omistajan teettämästä vaihdosta oli kulunut 45 tkm. Öljyt olivat kuulemma vielä hyvän näköiset ja 10 litraa kului huuhteluun (öljyt 183 €, työt 100 €).
 
Jottei ihan pelkkää sähkökeskustelua, niin kysellään vanhoista polttiksista. Miten nuo varustetasot meni noissa noin kymmenen vuotiaissa?

Entä onko noissa millaisia istuimia? Missä on apukuskin penkin korkeudensäätö?
 
Jottei ihan pelkkää sähkökeskustelua, niin kysellään vanhoista polttiksista. Miten nuo varustetasot meni noissa noin kymmenen vuotiaissa?

Entä onko noissa millaisia istuimia? Missä on apukuskin penkin korkeudensäätö?
Classic mallit on ainakin aika hyvin varusteltuja, mutta korkeudensäätöä varmaan löytyy muistakin malleista. Itsellä on -17 Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech ja siinä on apukuskille korkeudensäätö, joka edellisestä Sorennosta puuttui ja siitä tuli vähän sanomista...
 
Muistaakseni Momentum - R-design - Summum ja noista sitten myös Business-mallit joissa oli mm webasto vakiona. Lisäksi aina ennen faceliftiä tai uutta mallia Classic-mallit jotka olivat Summum + iso kasa varusteita.

R-designissa vakiona nahkasport-penkit jotka sai vähän vuosimallista riippuen myös Summumiin.
Muutoin Momentumissa peruskangaspenkit ja Summumissa nahkapenkit.

Lisäksi oli joka neljäs (vai kolmas?) vuosi Ocean Race-mallit joissa oli yleensä yhdistelmä R-design ja Summumia mutta lisättynä Ocean Race erikoisvärillä, -sisustuksella ja OR vanteilla

Apukuskin penkin (manuaalinen) korkeuden säätö oli sellainen pidempi vipuvarsi siellä oikean käden puolella, vähän kallistuksen säätöruuvista eteenpäin. (jos nyt muistan oikein)
 
Ocean Race sinisen värin lisäksi hintaan on aikoinaan kuulunut vaihtoehtoina myös helmiäisvalkoinen ja metallimusta Onyx Black.
 
Apukuskin penkin (manuaalinen) korkeuden säätö oli sellainen pidempi vipuvarsi siellä oikean käden puolella, vähän kallistuksen säätöruuvista eteenpäin. (jos nyt muistan oikein)
Sen lisäksi istuimen etuosassa on pienempi kahva, josta nousee/laskee etuosa.
 
Ok, kiitän, eiköhän näillä tiedoin voi haarukoida ja kokeilla tällaistakin. Joku malli aiemmin tuli testattua ja 160cm ei kuskin penkiltä nähnyt paljoa, joten tuli suora hylky.
 
Joku malli aiemmin tuli testattua ja 160cm ei kuskin penkiltä nähnyt paljoa, joten tuli suora hylky.

Volvojahan löytää aika helposti myös hyvillä varusteilla, joten kannattaa aidosti miettiä sähköpenkillistä varustetasoa. Sen kun yhdistää avaimettomaan käyttöön, on arkinen käyttö kahden erikokoisen kuskin kanssa todella miellyttävää. Molemmat vain pitää omat avaimet omassa hallussa, niin ovenkahvaan tartuessa säätyy penkit automaattisesti omille spekseille. Ja siinä ohessa myös peilit, radiot, yms.
 
Onko tässä vanhemmassa XC60 mallissa etäkäynnistystä, tarkoitin vuosimallin 2016-2017 nelivetoisia 5-sylinterisiä D4/D5 Classic malleja? Webasto ohjaus löytyy on callista mutta saako auton myös käyntiin sieltä/avaimesta. Netin käyttöohjeiden mukaan pitäisi löytyä 2016 uudemmista XC60 malleista??
 
Naapurustossa ajelee yksi tällainen diesel automaatti, tarkempaa mallia en tiedä, mutta aina hitaasti ohi ajaessaan auton ääni humppaa eikä käy tasaisesti. Ikään kuin laatikko nykisi tai jotain. Vai mikä tuollaiseen on syynä?